Fotbolls hulliganer

breesladd SKÅNING
11 november 2007 · 1 215 Inlägg

Såg på nyheterna nyss och då pratade de om fotboll och en dödsskutning i samband med en match. tycker att det är förhjävligt att de kan hålla på så utan att bli straffade de som straffas är ju lagen och spelarna inte hulliganerna. den första som dog pga fotbolls hulliganer dog 1962 såg jag och i år är det 3st dom dött pga detta.
Fotboll borde förbjudas tills deras fans kan uppföra sig som folk

Hade detta varit inom motorsport så hade det varit olagligt/förbjudet för länge sedan, läste en artikel i tidningen när svenska rallyt var slut i början av året och de jämförde denna tävlig med en fotbolls match där stog på ett ungifär.

Att det hade varit ca 100000 åskådare och tittat på svenska rallyt och det hade rapporterats att det hade varit ca 10 mindre förselser under rallyt i stil med stulna plånböker och liknande, och under en match av fotboll så är det ca 10000 åskådare och minst 100 förselser som slagmål hot och massa våld, kan ha fel med en del uppgifter eftersom det är länge sedan men på ett ungifär iallafall, alla kommer och tittar på visseversa för att de har ett gemensamt intresse varför bråka då alla tycker olika man hejar på olika lag inom fottboll och manhejar på olika team/förare inom rally men de kan hålla sams ändå när ska det bli slut på dessa huliganer,

OBS jag menar inte att alla som gillar fottboll är huliganer det finns givetviss ideoter inom motorsport också men man hör mycket sällan om det tråtts att motorsport är redan fördömt till något fult.

hoppas någon förstår, eller det är bara jag som tycker så här?

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
richardoo290 VOLVO for life..
11 november 2007 · 2 113 Inlägg

volvo_raggaren skrev:
Fotboll borde förbjudas tills deras fans kan uppföra sig som folk

håller med dig till fullo!

Connidja Beyond Godlike
11 november 2007 · 146 Inlägg

Håller med fullständigt. Älskar fotboll själv.... men gillar inte att gå o titta på matcher "live" så att säga. Säkrare framför TV:en. Man har ju ingen lust att hamna mellan firman och dfg när de gör upp t.ex smile

Lite svårt dock att jämföra motorsport med fotboll. I fotboll tävlar 2 lag mot varandra, och i motorsport är det betydligt fler tävlanden. Kontrasterna blir en annan!

Dom säger det!
breesladd SKÅNING
11 november 2007 · 1 215 Inlägg

skönt att veta att man inte är ensam, kul att t.om fottbolls intreserade förstår. gillar inte fottboll själv och ännu mindre när man ser sånt här

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
richardoo290 VOLVO for life..
11 november 2007 · 2 113 Inlägg

fotbolls-huliganer gillar inte fotboll, de gillar att slåss...  tycker dom borde göra upp nån annan stans, än på fotbollsmatcher där familjer med barn finns! 

så om nån fotbolls-hulligan läser detta:  SLUTA DITT PATETISKA SVIN! DU FÖRSTÖR FÖR SÅ MÅNGA ANDRA FÖR NÅGOTT DU KAN FÅ UR DIG/ GÖRA NÅN ANNAN STANS!
SLUTA
SLUTA
SLUTA
FÖRSTÖRA!
tongue

peter_1976 JDM
11 november 2007 · 2 201 Inlägg

jag vet vad du menar. på tv4 sport har dom visat program o huliganer runt om i världen. det är helt sjukt vad dom håller på. där visade dom tex från englad. dom olika gängen ringde tom o bestämde tid o plats var dom skulle slåss
det är inte fotbollen det är fel på, det är "fansen". men det är ju inte ens fans för dom går bara dit för att starta bråk.

richardoo290 VOLVO for life..
11 november 2007 · 2 113 Inlägg

såg ett pogram om detta på discovery för inte så längesedan,
där finns det tydligen olika firmor som sköter allt.
och tjej-firmor där brudar slåss mot varandra.. 

de ser det som en sport och gymmar och tränar kamp-sport varje dag..
för att sedan banka skiten ur varandra...


dom gillar inte fotboll.. de gillar att slåss som sagt,

Senast redigerat av richardoo290 (11 november 2007)

Tega Yrkesförare
11 november 2007 · 1 073 Inlägg

2 meningar har jag att säga:

Gillar inte fotboll men repekterar sporten!

Huliganer är ett virus som måste utrotas med alla medel!

Hamilton
11 november 2007 · 8 865 Inlägg

Har aldrig föstått mig på varför man ska gå och se när fullvuxna karlar springer i knästrumpor och shorts.

Fotograf på tierpidag.se
Phaetoon
12 november 2007 · 8 156 Inlägg

I det här fallet så var det en polis som gjorde ett misstag? (Så lät det som på nyheterna, men jag kan ha missuppfattat det hela.)

Huliganism är fel. Majoriteten av dom som sysslar med det är ju bara ute efter att slåss och sabba. Många är nazister och liknande...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Tweak
12 november 2007 · 379 Inlägg

Tega skrev:
2 meningar har jag att säga:

Gillar inte fotboll men repekterar sporten!

Huliganer är ett virus som måste utrotas med alla medel!

Det där om hulliganer var totalt kockrent! lol
(Äckligt överskattad sport btw) smile

Tyskstuk är äckligt.
loftom
12 november 2007 · 192 Inlägg

Phaetoon skrev:
I det här fallet så var det en polis som gjorde ett misstag? (Så lät det som på nyheterna, men jag kan ha missuppfattat det hela.)

Huliganism är fel. Majoriteten av dom som sysslar med det är ju bara ute efter att slåss och sabba. Många är nazister och liknande...

jo men det var ju ganska så konstigt att han som blev skjuten satt i en bil!!!! hmm

och ja huliganism=100% idioti

//// Tommie
Kalle_Ponken
12 november 2007 · 1 752 Inlägg

Tycker att det är synd o skam att dom jävla svinen(ursäkta min franska) håller på som dom gör! Som dom flesta säger så har dom flesta "ligor" igentligen inte ett skit o göra med fotbollen o göra!
Själv älskar jag fotboll, har spelat sen jag var typ 5 år. Men tycker att det krävs hårdare åtgärder än o bara bötfälla det laget som ligan representerar, fortsätter det som det gör så se till o fixa en lockdown eller liknande! se om det hjälper o frysa allt spel under en längre period...Kanske det skulle hjälpa nått?

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!
indiehjaerta fritidsforskar
12 november 2007 · 45 Inlägg

richardoo290 skrev:
fotbolls-huliganer gillar inte fotboll, de gillar att slåss...  tycker dom borde göra upp nån annan stans, än på fotbollsmatcher där familjer med barn finns!

Måste faktiskt rätta dig här då dom media vill ha fram som dom farliga så kallade firmor redan nu anordnar slagsmål långt borta från arenor och oftast är allmänheten inte ens i närheten.
Sedan om du kallar Per 39 årig tvåbarnsfar som är lite sur för hans lag förlorade och kastar in en snusdosa på planen och sparkar på en lyktstolpe på vägen hem är det annorlunda.

Oftast är det unga killar som samlas i grupp och blir farliga.

Man måste lösa det här genom en stenhård lagstifningt och... tyvärr... kameraövervakning.
Man måste även ge vakter större befogenheter inne på arenan samt skydda dessa bättre (hammarbys vakter har fått otroliga problem tyvärr).

Dagens olycka var en lite för orutinerad polis bara och tyvärr så vet väl inte många om han var inblandad i slagsmålet han som dog, bara att han satt i bil. Men Italien hade förra säsongen ett problem med en polis som dog och det kändes som om det inte hände något då heller. Mer än att dom fick spela utan publik.

Att förbjuda fotboll eller publik är kollektiv bestarffning och funkar troligtvis inte, då byter man sport. Då är ishockeyn nästa och så skulle det fortsätta tills vi är nere på boule...

MickeTuncer Fotograf
12 november 2007 · 966 Inlägg

Inte första gången det händer i Italien och jag tror tyvär att det inte är den sista heller..
Btw så var det en Polis som sköt killen som satt i en bil..Tragiskt att sånt ska hända.. Älskar foboll men som alla andra tycker jag huliganer förstör sporten! Men vad ska man göra åt saken? går ju inte få stopp på dom jävla idioterna! *arg*.. Ursäkta min dåliga franska som en tidigare skrev.. Blir så arg!

micketuncer PHOTOGRAPHY
www.micketuncer.se
BMW 520d "F11" (2011)
indiehjaerta fritidsforskar
12 november 2007 · 45 Inlägg

MickeTuncer skrev:
Älskar foboll men som alla andra tycker jag huliganer förstör sporten! Men vad ska man göra åt saken? går ju inte få stopp på dom jävla idioterna! *arg*.. Ursäkta min dåliga franska som en tidigare skrev.. Blir så arg!

Nej det är så jävla tragiskt att några få ska förstöra för så många, tyvärr.
Och man kan ju inte göra något då skulle det bli anarki.
Eftersom jag är fotbollsfan i själen så kommer jag definitivt rösta på den som lovar att i alla fall göra NÅGOT mot sakeni nästa val.

stofilen bitch
12 november 2007 · 11 Inlägg

volvo_raggaren skrev:
Såg på nyheterna nyss och då pratade de om fotboll och en dödsskutning i samband med en match. tycker att det är förhjävligt att de kan hålla på så utan att bli straffade de som straffas är ju lagen och spelarna inte hulliganerna. den första som dog pga fotbolls hulliganer dog 1962 såg jag och i år är det 3st dom dött pga detta.
Fotboll borde förbjudas tills deras fans kan uppföra sig som folk

Hade detta varit inom motorsport så hade det varit olagligt/förbjudet för länge sedan, läste en artikel i tidningen när svenska rallyt var slut i början av året och de jämförde denna tävlig med en fotbolls match där stog på ett ungifär.

Att det hade varit ca 100000 åskådare och tittat på svenska rallyt och det hade rapporterats att det hade varit ca 10 mindre förselser under rallyt i stil med stulna plånböker och liknande, och under en match av fotboll så är det ca 10000 åskådare och minst 100 förselser som slagmål hot och massa våld, kan ha fel med en del uppgifter eftersom det är länge sedan men på ett ungifär iallafall, alla kommer och tittar på visseversa för att de har ett gemensamt intresse varför bråka då alla tycker olika man hejar på olika lag inom fottboll och manhejar på olika team/förare inom rally men de kan hålla sams ändå när ska det bli slut på dessa huliganer,

OBS jag menar inte att alla som gillar fottboll är huliganer det finns givetviss ideoter inom motorsport också men man hör mycket sällan om det tråtts att motorsport är redan fördömt till något fult.

hoppas någon förstår, eller det är bara jag som tycker så här?

Har varit AIKare sedan dagisålder, gått på så gott som alla matcher de senare åren och tänker försöka förklara lite. Notera att jag absolut INTE är huligan och att jag inte heller sympatiserar med dom, utom i vissa enskilda fall (t.ex. Sanny Åslund-affären -04)

Det du skriver om att rallytävlingar har så mycket mindre strul än stora fotbolltsmatcher tror jag mycket beror på målgruppen på publiken. Inom rally är det inte ovanligt med hela familjer som går tillsammans eller iallafall far och och son. Inom fotbollen ser du sällan en person över 15 ha sina föräldrar med sig. Detta tror jag bidrar till att man omedvetet börjar leta förebilder som "visar hur det går till" och vilka lägger man märke till? Bråkstakarna givetsvis då det är dom som syns. Detta leder till att de unga killarna själva börjar ställa till problem så som att kasta in grejer etc.

En annan viktig faktor är traditionen, känslorna är så mycket hetare inom t.ex. Stockholms-fotbollen än på rallytävlingarna. Vad beror då detta på? Tjaa, troligtvis att klubbar som AIK och djurgården bildades samma år i samma stad med olika supportrar vars barn fortsätter hålla på det laget och så håller det på. Sedan hänger mycket hat kvar sedan "det vilda 90-talet" och det är för en stor majoritet av inbitna AIKare otänkbart att ens äta tillsammans med en djurgårdare på derbydag. Detta hat existerar inte inom rallyvärlden pga det är svårt att känna sympati för ett bilmärke på samma sätt som för ett lag. Inom rally hejar man mer (nu talar jag visserligen för mig själv) på en viss förare än ett märke. Rätta mig om jag har fel?

Du säger att man bör "förbjuda fotboll" vilket jag inte riktigt vet om du var allvarlig med, men om du nu var det så HUR fan tänker du? Var är logiken?!
Mindre än 0,5% av alla som årligen går på allsvensk fotboll är med i en organiserad firma/har slagits i samband med fotbollsmatcher. Kollektiv bestraffning är alltså melodin enligt dig, så att de 99,5% som aldrig ens varit i närheten av att slåss för sitt lags färger blir lidande.
Tänk om man tänkte så inom t.ex. skolvärlden, låt oss säga att 2 elever på en skola med 400 elever systematiskt gör skadegörelse på skolan/startar bråk. Vad är rimligast att då göra? Stänga av de 2 eleverna eller "förbjuda skolan" tills det lugnat sig? De 2 eleverna utgör 0,5% av eleverna på sin skola, precis som huliganerna gör.

Jag tror alltså att det enda rätta är hårdare bestraffningar på privatpersoner, inte på klubbarna och absolut inte nån form av kollektiv bestraffning!

richardoo290

"fotbolls-huliganer gillar inte fotboll, de gillar att slåss...  tycker dom borde göra upp nån annan stans, än på fotbollsmatcher där familjer med barn finns!"

Tyvärr är huliganer oftast väldigt fotbollskunniga/intresserade, något som bevisats i åtskilliga undersökningar (oavsett vad Simon Bank påstår).

"såg ett pogram om detta på discovery för inte så längesedan,
där finns det tydligen olika firmor som sköter allt.
och tjej-firmor där brudar slåss mot varandra..

de ser det som en sport och gymmar och tränar kamp-sport varje dag..
för att sedan banka skiten ur varandra...


dom gillar inte fotboll.. de gillar att slåss som sagt,"

Haha du är för härlig, det här med tjejfirmor är en välbevarad myt och förekommer inte.
Nej huliganer gymmar inte varje dag och tränar inte nödvändigtvis kampsport.



Tänkte genom det jag nu skrivit försöka ge min bild av det hela och om det låter förvirrat/innehåller mycket stavfel beror det på att klockan är 04:04 och jag ska åka iväg till mönstringen om cirka 2 timmar smile

Och som sagt, jag är INTE huligan.

BMW 320 (1999)
Squadron
12 november 2007 · 1 833 Inlägg

Tycker det här med fotbollsbråk har blivit helt sjukt ju.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
pUs Ûbersturmstekare
12 november 2007 · 534 Inlägg

Fotbolls huliganer steker kyckling lever.

Ärligt talat, skriv ihop grabbar. Så svårt är det inte. .

moose46019 study
12 november 2007 · 772 Inlägg

kan inte bara huliganerna hålla sig till demonstartioner i stället. det skulle vara så bättre.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang