2516
Sök

vart kan man få tag i xenon konvertering

827 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
som ämnet ovan...vill skaffa mig xenon till min jeep vill ha tips på firmor förutom realcar.

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

263 Inlägg
18 november 2007
Håller med ovanstående talare. Köpte mitt där iaf! Kolla in min sida, ha lagt upp en bild på hur den ser ut! Jag har 6000K i mina halvljus. Å är jävligt nöjd. Billigt å bra! Bra service har dom oxå...

Mvh thony:)

Volvo-Real-Power!

xPuffra
196 Inlägg
128 Inlägg
18 november 2007
det hittar du på www.nascom.se

671 Inlägg
18 november 2007
satser över 8000k då?

Second is the first loser

Thorssa
18 november 2007

162 Inlägg
542 Inlägg
18 november 2007
Fråga:

Får man xenon-konvertera vilken bil som helst?

8 156 Inlägg
18 november 2007
lmoberg skrev:
Fråga:

Får man xenon-konvertera vilken bil som helst?

Ja, fast du måste ha automatisk nivåreglering och högtrycksspolare till lyltorna om du väljer att konvertera halvljuset också.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

542 Inlägg
18 november 2007
Om man väljer att bara konventera helljus? SBP godkänner det eller?

162 Inlägg
18 november 2007
Vad säger bilbesiktningen?
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenon HID får dock monteras utan ovan utrustning i dimljus, helljus, extraljus etc.

Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen, om montage sker i fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-).
Senast redigerat av scorpio-94 (18 november 2007)

10 287 Inlägg
19 november 2007
Korrekt. Jag frågade när jag var in och besikta min bil för ett tag sedan och svaret var enkelt: Ombesiktning. Står det inte i regpapperna att bilen har xenon i halvljus och det påträffas vid besiktning så är det ombesiktning.

/Göran

scorpio-94 skrev:
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenon HID får dock monteras utan ovan utrustning i dimljus, helljus, extraljus etc.

Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen, om montage sker i fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-).

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

6 851 Inlägg
19 november 2007
scorpio-94 skrev:
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning.

Det där är ju J*****T luddigt..
Min bil är n 95:a och har org. monterade xenon lampor, men jaq har INTE automatisk nivåreglering,dock sitter det högtrycksspolning..
Som vanligt har de krånglat till det igen i "EU",regler som ska följas som inte följs

1 045 Inlägg
19 november 2007
TT-Avant skrev:
scorpio-94 skrev:
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning.

Min bil är n 95:a och har org. monterade xenon lampor, men jaq har INTE automatisk nivåreglering,dock sitter det högtrycksspolning..
Som vanligt har de krånglat till det igen i "EU",regler som ska följas som inte följs

Det är väl nivå reglering på lysena, domställer sig när du slåt på bilen,

man får konventera allt utom halv lyset enligt lag,

Mvh nyberg

6 851 Inlägg
19 november 2007
NMI skrev:
TT-Avant skrev:
scorpio-94 skrev:

Det är väl nivå reglering på lysena, domställer sig när du slåt på bilen,

man får konventera allt utom halv lyset enligt lag,

Mvh nyberg

tror inte det..för jag kan nämligen ställa det manuellt inne i bilen och det skulle väl inte funka om de va automatisk reglering?

10 287 Inlägg
19 november 2007
Jag skulle kunna tänka mig att reglerna kom typ 96 eller nåt sånt. På så sätt så är dom bilar som fanns med halvljusxenon från fabrik före detta undantagna från automatisk justering.
Inte mera perverst än att bilar före 1988 med kat från fabrik måste ha kat men den behöver ej funka.

/Göran

TT-Avant skrev:
tror inte det..för jag kan nämligen ställa det manuellt inne i bilen och det skulle väl inte funka om de va automatisk reglering?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

6 851 Inlägg
19 november 2007
Sharky skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att reglerna kom typ 96 eller nåt sånt. På så sätt så är dom bilar som fanns med halvljusxenon från fabrik före detta undantagna från automatisk justering.
Inte mera perverst än att bilar före 1988 med kat från fabrik måste ha kat men den behöver ej funka.

/Göran

TT-Avant skrev:

vet även att bilar med "samma" kaross som jag  har xenon och har för mej att de inte heller har aut. reglering..96 & 97..men vilket som så är det en idiot regel..

Sök