Saltupproret - för trafiksäkra vägar utan salt !

Rallyhalle
13 december 2007 · 4 299 Inlägg

ingesalt skrev:

Rallyhalle skrev:

ingesalt skrev:
Salt är onödigt  ... och miljö- och trafikfarligt. Enda anledningen till att det används är att det är en förhållandevis enkel och framför allt billig metod !
Hade man från Vägverkets sida satsat lika mycket på att hitta andra lösningar så hade nog saltet varit ett minne blott !

Nu undrar jag bara vart du fått din info ifrån. För de verkar som att du är 100% säker på att vv skiter i att komma me nåt annat än saltet. Vet att för inte så jävla länge sen så snackade dom på nyheterna om alternativa metoder ist för saltet.

Snacka går ju, men just nu känns det som det är för mycket prat och för lite verkstad från Vägverkets sida ... Jag har sagt det förr, men det är mer konkreta alternativ om jag efterlyser och som måste komma fram.

Om du nu har så mycket åsikter kan du väl själv komma komma på ett alternativ. För du blir säkert Sveriges nya hjälte efter de. *ironi*

Absolut, hade jag fått ta hand om alla miljarder som Vägveket slängt bort på saltningen av vägarna, forskningen om salt i alla des former och all vilseledande propaganda för salt mm, så hade saltet varit ersatt för länge sedan !

Reagerade på de här: Snacka går ju, men just nu känns det som det är för mycket prat och för lite verkstad från Vägverkets sida ...

Och de råkar inte va så att du just nu bara sitter å gnäller å snackar skit samtidigt som du sprider din egen propaganda mot saltet. Känns inte som att du har något seriöst att komma med längre.

Så mitt tips till dig: Om du ska va så jävla duktig å vet så mycket om sveriges vägar å vad som behövs. Sök då jobb på vv lös den här otroliga världsfråga.

De här går bara överstyr. Så de här va de sista du hörde från mig då du e helt insnöad på ditt eget jävla skitsnack mad

Senast redigerat av Rallyhalle (13 december 2007)

Phaetoon
13 december 2007 · 8 156 Inlägg

Halkbekämpning vid låga temperaturer:
http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/N72-2000.pdf

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
ingesalt
13 december 2007 · 45 Inlägg

glnrt skrev:
"ingesalt" du vet ju inte va du pratar om. Min bil hade fortfarande varit hel om dom jävlarna saltat. blankis = dålig bromsverkan...

Du nämner just en av de negativa effekterna av saltningen - den överdrivna tron att en saltad svart väg är det samma som sommarväg !

När effekten av av saltningen upphör, till exempel pga av att saltet spätts ut av nederbörd eller temperaturen sjunkit - då blir det halt, blankis och - riktigt halt !

Hade vägen i stället varit sandad, så hade nog din bil varit hel och fin !

ingesalt
13 december 2007 · 45 Inlägg

Rallyhalle skrev:
De här går bara överstyr. Så de här va de sista du hörde från mig då du e helt insnöad på ditt eget jävla skitsnack mad

Tänk att folk ska vara så rädda för förändringar, att så totalt vägra se alternativ som kan innebära en förändring till det bättre.

Tömedel fungerar under vissa specifika omständigheter, men är förkastligt ur miljösynpunkt och andra perspektiv och håller dessutom inte genom hela temperaturskalan. När temperaturen sjunker saknar Vägverket metoder mot halka ! Hur kan det komma sig ?

Vad vi behöver är alternativ som är hållbara ur miljösynpunkt och ger trafiksäkra och bra vintervägar i hela landet och under alla yttre betingelser !

Det är det som Saltupproret vill åstadkomma !

dagg
13 december 2007 · 657 Inlägg

tyst me dig du

TFkarlsson Varningar. 36
13 december 2007 · 1 200 Inlägg

Bort Med Saltet! Smakar Ju Skit!

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
Fredrik-79
14 december 2007 · 2 164 Inlägg

Jag har jobbat på VV och vet att dagens salt ska klara ända ner till 17 minus grader. innan använde man ett salt som klarade ca 7-8 minus grader.
Men de finns andra saker som är bättre än salt.

Socker är de man ska använda och har fått större effekt än vad som dom trodde från början.
Sen är dom goda effekterna att bilarna inte rostar sönder av den en väldigt possitiv sak med.
Inom några år kommer salt att ersättas med socker. Börjar vi bilägare att säga till mer och klaga på VV att dom saltar för mycket så kommer dom dra ner på saltet.
Säger inte vi bilägare ifrån så används saltet aldeles för mycket.
Salt är inte heller så jätte bra för vår miljö.

Sen så finns de kalk man kan använda men de är för dyrt.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Phaetoon
14 december 2007 · 8 156 Inlägg

I Jämtland har dom tagit fram ekolättsand. Sand som baseras på sågspån, bioaska och krossad kalksten. Det kanske kan vara något?
Socker tror jag inte på, då allt mer socker kommer att gå åt i etanolproduktion världen över.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Team-Adolfsson Gödseldräng
14 december 2007 · 4 529 Inlägg

skulle vara roligt om någon salt ansvagir på VV skulle kunna läsa igenom denna idiotiska tråden
och bevisa för den där fjanten ingesalt hur fel han har

MickeTuncer Fotograf
14 december 2007 · 966 Inlägg

Haha börjar SPÅRA ur här ser jag..=p

Senast redigerat av MickeTuncer (14 december 2007)

micketuncer PHOTOGRAPHY
www.micketuncer.se
BMW 520d "F11" (2011)
Team-Adolfsson Gödseldräng
14 december 2007 · 4 529 Inlägg

MickeTuncer skrev:
Haha börjar SPÅRA ur här ser jag..=p

börjat ? gorde det redan på sida 1-3

_Spawned_ Maskinförare
14 december 2007 · 1 163 Inlägg

Men jag förstår inte vad som är så jobbigt ?! Som jag läst tidigare, "Dom saltar inte i norr" skitsnack, dom saltar här också, likväl som dom gör i hela landet, Men nu är det så att alla ska spara pengar och då kommer det nog också vara salt ett tag till iallafall.
Själv är jag för salt, salta allt det ni vill. men gör det på rätt ställen och vid rätt tidpunkt.
Som nån sa tidigare, snöväg = ploga. is=salta.

Och ni som nu är så skit rädd om bilen, KÖP EN VINTER BIL! eller sitt hemma och grina då.
Jag tycker det borde vara lika bra att låsa den här tråden, för det kommer inte in nå mer, utan det är konstant pajkastning. så ADMIN, lås gärna den här tråden. den är bara överskattad.

Senast redigerat av _Spawned_ (14 december 2007)

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
ingesalt
14 december 2007 · 45 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
skulle vara roligt om någon salt ansvagir på VV skulle kunna läsa igenom denna idiotiska tråden
och bevisa för den där fjanten ingesalt hur fel han har

Flera av er som hyllar saltningen, tycks veta så mycket och påstår att jag har fel ...

Hur kommer det då sig att ansvariga på Vägverket själv talar om ...
- att saltet orsakar rostskador och korrosion på fordon, broar mm
- att saltet är problematiskt ur miljösynpunkt
- att saltningen måste minskas för att säkra vattenkvalitén
- att saltningen har flera oönskade bieffekter
- att byta saltet mot sand på allt fler ställen, osv osv


Alla har rätt att ha en åsikt, men nog skulle vara bra om ni läste på bättre innan ni vräker ur er en massa ovidkommande och oseriösa kommentarer

Senast redigerat av ingesalt (14 december 2007)

John87 Stolt Volvoägare
14 december 2007 · 4 913 Inlägg

ingesalt skrev:
Flera av er som hyllar saltningen, tycks veta så mycket och påstår att jag har fel ...

Hur kommer det då sig att ansvariga på Vägverket själv talar om ...
- att saltet orsakar rostskador och korrosion på fordon, broar mm
- att saltet är problematiskt ur miljösynpunkt
- att saltningen måste minskas för att säkra vattenkvalitén
- att saltningen har flera oönskade bieffekter
- att byta saltet mot sand på allt fler ställen, osv osv

Alla har rätt att ha en åsikt, men nog skulle vara bra om ni läste på bättre innan ni vräker ur er en massa ovidkommande och oseriösa kommentarer

Varför måste du skriva med fet text? Bara jobbigt att redigera bort taggarna roll

Sen är det roligt att du måste ta samma argument flera gånger för att få det att se ut som flera smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
ingesalt
14 december 2007 · 45 Inlägg

John87 skrev:

ingesalt skrev:
Flera av er som hyllar saltningen, tycks veta så mycket och påstår att jag har fel ...

Hur kommer det då sig att ansvariga på Vägverket själv talar om ...
- att saltet orsakar rostskador och korrosion på fordon, broar mm
- att saltet är problematiskt ur miljösynpunkt
- att saltningen måste minskas för att säkra vattenkvalitén
- att saltningen har flera oönskade bieffekter
- att byta saltet mot sand på allt fler ställen, osv osv

Alla har rätt att ha en åsikt, men nog skulle vara bra om ni läste på bättre innan ni vräker ur er en massa ovidkommande och oseriösa kommentarer

Varför måste du skriva med fet text? Bara jobbigt att redigera bort taggarna roll

Sen är det roligt att du måste ta samma argument flera gånger för att få det att se ut som flera smile

> Om du läser riktigt noga, så ser att de att-satser jag tagit upp inte alls är desamma !
> De är för övrigt inte mina, utan faktiskt Vägverkets egna argument ang. saltets effekter
> Jag valde att ta med några, men jag kan lova det skulle kunna vara många fler, utan att
> behöva nämna samma flera gånger !

viccoA
14 december 2007 · 3 110 Inlägg

ingesalt skrev:

John87 skrev:

ingesalt skrev:
Flera av er som hyllar saltningen, tycks veta så mycket och påstår att jag har fel ...

Hur kommer det då sig att ansvariga på Vägverket själv talar om ...
- att saltet orsakar rostskador och korrosion på fordon, broar mm
- att saltet är problematiskt ur miljösynpunkt
- att saltningen måste minskas för att säkra vattenkvalitén
- att saltningen har flera oönskade bieffekter
- att byta saltet mot sand på allt fler ställen, osv osv

Alla har rätt att ha en åsikt, men nog skulle vara bra om ni läste på bättre innan ni vräker ur er en massa ovidkommande och oseriösa kommentarer

Varför måste du skriva med fet text? Bara jobbigt att redigera bort taggarna roll

Sen är det roligt att du måste ta samma argument flera gånger för att få det att se ut som flera smile

> Om du läser riktigt noga, så ser att de att-satser jag tagit upp inte alls är desamma !
> De är för övrigt inte mina, utan faktiskt Vägverkets egna argument ang. saltets effekter
> Jag valde att ta med några, men jag kan lova det skulle kunna vara många fler, utan att
> behöva nämna samma flera gånger !

Och fortfarande hävdar du med en dåres envishet att VV "bara saltar som satan utan att tänka sig för"...
Nu säger du ju emot dig själv ganska rejält...
Självklart vet man om de negativa effekterna av saltning. Men de positiva överväger på de ställen man saltar.

TRYIT Teddan
14 december 2007 · 2 495 Inlägg

Lås den här jävla tråden.
Ingesalt kommer med samma argument hela tiden, och i princip idiot förklarar alla som är för salt.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
viccoA
14 december 2007 · 3 110 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Jag har jobbat på VV och vet att dagens salt ska klara ända ner till 17 minus grader. innan använde man ett salt som klarade ca 7-8 minus grader.
Men de finns andra saker som är bättre än salt.

Socker är de man ska använda och har fått större effekt än vad som dom trodde från början.
Sen är dom goda effekterna att bilarna inte rostar sönder av den en väldigt possitiv sak med.
Inom några år kommer salt att ersättas med socker. Börjar vi bilägare att säga till mer och klaga på VV att dom saltar för mycket så kommer dom dra ner på saltet.
Säger inte vi bilägare ifrån så används saltet aldeles för mycket.
Salt är inte heller så jätte bra för vår miljö.

Sen så finns de kalk man kan använda men de är för dyrt.

MVH

F

Sockret används inte som halkbekämpare utan som bindemedel för saltet (något jag skriver för fjärde gången i tråden nu tror jag smile )

Sockret binder saltet så det stannar kvar på vägbanan alltså går det åt betydligt mindre salt. Detta gör redan VV på de ställen där det är lämpligt.

Andreas 940 -utan 940
14 december 2007 · 1 728 Inlägg

Nu har jag bara skummat igenom de tre första sidorna men min uppfattning om vägsaltet är att det räddar liv när det används vid rätt tillfällen.

Som långtradarchaufför i Mellansverige kan jag säga att det blir riktigt j*vla halt på nätterna såhär vid hösten när temperaturen hela tiden skiftar mellan några plusgrader på dagen och några minusgrader på natten i kombination med regn. Om ni tycker det är obehagligt att få ofrivillig sladd med era små leksaksbilar kan ni ju tänka er hur kul det är när ett 24-metersekipage börjar åla mitt på motorvägen, det har hänt mig flera gånger trots nya vinterdäck men jag har hittills lyckats häva sladden varje gång. Senast var för någon månad sedan när saltbilen inte hade hunnit ut i tid.

viccoA
14 december 2007 · 3 110 Inlägg

Yockie skrev:
Låg efter saktbilen igår men inte länge..

Det var torrt och fint på vägen och 5 minus!
Varför i h....e saltar man då?
Ingen väderprognos som visa snö eller dåligt väglag...

Bara undrar...
Tycker detta med saltet ofta är fruktansvärt överdrivet.
Precis som det är kanon vid blankis och blixthalka och inget annat!

Vägverket har ett avancerat prognossystem för halka.
Minns du inte för något år sedan i stockholm när prognosen sa att det förmodligen inte skulle bli halka och VV inte började halkbekämpe förrän det blivit halt vilket helvete det blev i trafiken.

När du låg bakom saltbilen sa säkert prognosen att det var risk för halka några timmar längre fram.

De entreprenörer som vägverket köper (tex. NCC, Skanska, Peab mfl) in för att sköta drift och underhåll på våra vägar gör gärna så lite som möjligt. Då tjänar de mer pengar. Att de skulle ut och okynnessalta kostar dem arbetstid, slitage på maskiner och salt...Jag har en känsla av att när de är ute är det befogat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang