Saltupproret - för trafiksäkra vägar utan salt !

ingesalt
13 december 2007 · 45 Inlägg

viccoA skrev:

Rallyhalle skrev:
E de ingen här på Garaget som jobbar på vv???

För de börjar bli lite mycke "tror jag kan å vet allt snack" här hmm

Jag har jobbat på VV, har skrivit om såväl salt som socker använding, sandning här i söder osv. Men eftersom att ingen verkar lyssna utan mest spekulera orkar jag inte följa tråden... tongue

Såå, tragiskt ... att tro att man är expert, bara för att man haft sitt namn på ett visitkort hos Vägverket !
Vägverket har saltat i minst 30 år nu och har fortfarande inte kommit på någon annan metod, Det säger det mesta om deras kompetens !

ingesalt
13 december 2007 · 45 Inlägg

AirOne skrev:
Nu har jag läst hela tråden, och som vanligt - tyvärr - spårar det alltid ur när alla
tycks veta bäst. Nu säger jag i mitt inlägg i början att jag kan inte allt. Jag kan snarare
nästan ingenting men nöjer mig med det lilla, och utgår från personlig erfarenhet.

Detta påminner lite grand om somrarna då man åker söderöver på semester.
Långa vidsträckta vägar. Så långt ögat kan nå. Man glider fram i okänd fart och
plötsligt får man se en skylt som varnar om ett gupp. Man saktar naturligtvis ner
men något gupp som så där skakar om hela bilen så innanmätet mår illa - kommer
aldrig och man funderar på varför skylten stod där?
Visserligen körde man över en liten ojämnhet i vägen för ett par kilometer sedan
men var det guppet skylten varnade för..?

Av personlig erfarenhet kan det vara gropar i vägen i Jämtland så stora att man
nästan lättar med hela bilen och verkligen känner underredet skrapar i - men där
skylten lyser med sin frånvaro.

Vad jag menar är att. Nu kör jag ingen lastbil. Jag kör inte etttusen mil om månaden.
Jag får inte köra lastbil för jag har en sjukdom. Och jag förstår lasbilschaufförerna
och busschaufförerna som vill ha saltet. Men som jag ser det - bokstavligt talat - så
tar jag det hellre lugnare i trafiken än att ha ett tjockt lager med salt på vindrutan
och inte se ut alls och vara tvungen att gissa vart vägen går.
Förstår även att det är annat väglag söderöver. Men vi bor fortfarande i samma land.
Det är bara 60 mil härifrån till Stockholm.
Nejtack till saltet säger jag. Rösta ettor om ni vill men nu har jag sagt min mening.
Tack för ordet.

Bra sagt, påläst och saklig !

Mack Forum- och sitemoderator
13 december 2007 · 26 187 Inlägg

ingesalt skrev:

AirOne skrev:
Nu har jag läst hela tråden, och som vanligt - tyvärr - spårar det alltid ur när alla
tycks veta bäst. Nu säger jag i mitt inlägg i början att jag kan inte allt. Jag kan snarare
nästan ingenting men nöjer mig med det lilla, och utgår från personlig erfarenhet.

Detta påminner lite grand om somrarna då man åker söderöver på semester.
Långa vidsträckta vägar. Så långt ögat kan nå. Man glider fram i okänd fart och
plötsligt får man se en skylt som varnar om ett gupp. Man saktar naturligtvis ner
men något gupp som så där skakar om hela bilen så innanmätet mår illa - kommer
aldrig och man funderar på varför skylten stod där?
Visserligen körde man över en liten ojämnhet i vägen för ett par kilometer sedan
men var det guppet skylten varnade för..?

Av personlig erfarenhet kan det vara gropar i vägen i Jämtland så stora att man
nästan lättar med hela bilen och verkligen känner underredet skrapar i - men där
skylten lyser med sin frånvaro.

Vad jag menar är att. Nu kör jag ingen lastbil. Jag kör inte etttusen mil om månaden.
Jag får inte köra lastbil för jag har en sjukdom. Och jag förstår lasbilschaufförerna
och busschaufförerna som vill ha saltet. Men som jag ser det - bokstavligt talat - så
tar jag det hellre lugnare i trafiken än att ha ett tjockt lager med salt på vindrutan
och inte se ut alls och vara tvungen att gissa vart vägen går.
Förstår även att det är annat väglag söderöver. Men vi bor fortfarande i samma land.
Det är bara 60 mil härifrån till Stockholm.
Nejtack till saltet säger jag. Rösta ettor om ni vill men nu har jag sagt min mening.
Tack för ordet.

Bra sagt, påläst och saklig !

Påläst vet jag inte men..som sagt. Egen erfarenhet - den lilla jag har - samt att jag pajkastar inte nån eller några. Då kommer man ingenstans.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Rallyhalle
13 december 2007 · 4 299 Inlägg

ingesalt skrev:

viccoA skrev:

Rallyhalle skrev:
E de ingen här på Garaget som jobbar på vv???

För de börjar bli lite mycke "tror jag kan å vet allt snack" här hmm

Jag har jobbat på VV, har skrivit om såväl salt som socker använding, sandning här i söder osv. Men eftersom att ingen verkar lyssna utan mest spekulera orkar jag inte följa tråden... tongue

Såå, tragiskt ... att tro att man är expert, bara för att man haft sitt namn på ett visitkort hos Vägverket !
Vägverket har saltat i minst 30 år nu och har fortfarande inte kommit på någon annan metod, Det säger det mesta om deras kompetens !

Å du har inte hört att dom har  visa sträckor där dom testar olika grejer. Känns som att du försöker påstå att vv skiter i att komma fram med något alternativ till saltet.

Som att nokia, ericsson etc nöjde sig med att bara ringa å sms:a, nu kan man ta kort å massa skit som man inte behöver.

Skulle då utvecklingen hos vv stannat för 30 år sen. Du skyller också blank is på vv pga saltet, du har inte hört talas om snö som smällter å sen fryser. så de e inte vv:s fel att vi har blankis i kurvorna.

Dina argument håller inte längre. Du får hitta på nåt nytt för du har sagt i princip samma sak i varenda inlägg nu.

viccoA
13 december 2007 · 3 111 Inlägg

ingesalt skrev:

viccoA skrev:

Rallyhalle skrev:
E de ingen här på Garaget som jobbar på vv???

För de börjar bli lite mycke "tror jag kan å vet allt snack" här hmm

Jag har jobbat på VV, har skrivit om såväl salt som socker använding, sandning här i söder osv. Men eftersom att ingen verkar lyssna utan mest spekulera orkar jag inte följa tråden... tongue

Såå, tragiskt ... att tro att man är expert, bara för att man haft sitt namn på ett visitkort hos Vägverket !
Vägverket har saltat i minst 30 år nu och har fortfarande inte kommit på någon annan metod, Det säger det mesta om deras kompetens !

Tja, har jag hävdat att jag är expert?
Jag arbetade med upphandling av drift/skötsel och entreprenader, inte forskare på VTI...

Kan du inte posta relevant forskning som säger att saltet är onödigt/överflödigt istället för att komma med påhopp på mig och kalla mig tragisk?

kalle_fiat bäst
13 december 2007 · 319 Inlägg

mer salt på våra vägar! plus inne i städerna! man ska ju kunna ta sig fram på vägarna 2007!

Rojpen
13 december 2007 · 2 230 Inlägg

hehe därför det finns nått som heter dubbdäck;) så salt inte behövs smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Natural
13 december 2007 · 431 Inlägg

Rojpen skrev:
hehe därför det finns nått som heter dubbdäck;) så salt inte behövs smile

Så man kan tydligen inte på sladd / åka av vägen när det är riktigt isigt, om man har dubbdäck?
Varför har ingen tänkt på det förut?

ingesalt
13 december 2007 · 45 Inlägg

Rallyhalle skrev:

ingesalt skrev:

viccoA skrev:
Jag har jobbat på VV, har skrivit om såväl salt som socker använding, sandning här i söder osv. Men eftersom att ingen verkar lyssna utan mest spekulera orkar jag inte följa tråden... tongue

Såå, tragiskt ... att tro att man är expert, bara för att man haft sitt namn på ett visitkort hos Vägverket !
Vägverket har saltat i minst 30 år nu och har fortfarande inte kommit på någon annan metod, Det säger det mesta om deras kompetens !

Å du har inte hört att dom har  visa sträckor där dom testar olika grejer. Känns som att du försöker påstå att vv skiter i att komma fram med något alternativ till saltet.
Absolut, de testar natriumklorid, kalciummagnesiumacetat, olika blandningar av dessa, med socker och utan socker ! Deras uppfinningsrikedom är enorm ! Eller hur ?lol

Som att nokia, ericsson etc nöjde sig med att bara ringa å sms:a, nu kan man ta kort å massa skit som man inte behöver.
Jag håller med dig, Nokia och Eriksson, där kan du snacka om utveckling !

Skulle då utvecklingen hos vv stannat för 30 år sen. Du skyller också blank is på vv pga saltet, du har inte hört talas om snö som smällter å sen fryser. så de e inte vv:s fel att vi har blankis i kurvorna.
Tacka fan för att Vägverket skapar is och halka med saltningen. När effekten av saltningen upphör pga att saltet späds ut pga av nederbörd eller att effekten upphör pga kyla, så uppstår en mycket förrädisk halka som är svår att upptäcka. Där upphör uppenbarligen Vägverkets ansvar och möjligheter att eliminera halkan ! Då har Vägverket inte lämgre något att ta till.Den saltis som bildas är dessutom betydligt hårdare och därmed även halare än vanlig is som bildas av vanligt vatten.

Dina argument håller inte längre. Du får hitta på nåt nytt för du har sagt i princip samma sak i varenda inlägg nu.
Helt rätt. jag vet vad jag snackar om och då behöver man inte vela med sina argument hit och dit !

Senast redigerat av ingesalt (13 december 2007)

ingesalt
13 december 2007 · 45 Inlägg

viccoA skrev:

ingesalt skrev:

viccoA skrev:
Jag har jobbat på VV, har skrivit om såväl salt som socker använding, sandning här i söder osv. Men eftersom att ingen verkar lyssna utan mest spekulera orkar jag inte följa tråden... tongue

Såå, tragiskt ... att tro att man är expert, bara för att man haft sitt namn på ett visitkort hos Vägverket !
Vägverket har saltat i minst 30 år nu och har fortfarande inte kommit på någon annan metod, Det säger det mesta om deras kompetens !

Tja, har jag hävdat att jag är expert?
Jag arbetade med upphandling av drift/skötsel och entreprenader, inte forskare på VTI...
Nej förvisso inte, spekulationerna får andra stå för, ovidkommande inlägg likaså, jag vet vad jag talar om !

Kan du inte posta relevant forskning som säger att saltet är onödigt/överflödigt istället för att komma med påhopp på mig och kalla mig tragisk?

Salt är onödigt  ... och miljö- och trafikfarligt. Enda anledningen till att det används är att det är en förhållandevis enkel och framför allt billig metod !
Hade man från Vägverkets sida satsat lika mycket på att hitta andra lösningar så hade nog saltet varit ett minne blott !

Senast redigerat av ingesalt (13 december 2007)

Rallyhalle
13 december 2007 · 4 299 Inlägg

ingesalt skrev:

viccoA skrev:

ingesalt skrev:
Såå, tragiskt ... att tro att man är expert, bara för att man haft sitt namn på ett visitkort hos Vägverket !
Vägverket har saltat i minst 30 år nu och har fortfarande inte kommit på någon annan metod, Det säger det mesta om deras kompetens !

Tja, har jag hävdat att jag är expert?
Jag arbetade med upphandling av drift/skötsel och entreprenader, inte forskare på VTI...
Nej förvisso inte, spekulationerna får andra stå för, ovidkommande inlägg likaså, jag vet vad jag talar om !

Kan du inte posta relevant forskning som säger att saltet är onödigt/överflödigt istället för att komma med påhopp på mig och kalla mig tragisk?

Salt är onödigt  ... och miljö- och trafikfarligt. Enda anledningen till att det används är att det är en förhållandevis enkel och framför allt billig metod !
Hade man från Vägverkets sida satsat lika mycket på att hitta andra lösningar så hade nog saltet varit ett minne blott !

Nu undrar jag bara vart du fått din info ifrån. För de verkar som att du är 100% säker på att vv skiter i att komma me nåt annat än saltet. Vet att för inte så jävla länge sen så snackade dom på nyheterna om alternativa metoder ist för saltet.

Om du nu har så mycket åsikter kan du väl själv komma komma på ett alternativ. För du blir säkert Sveriges nya hjälte efter de. *ironi*

Senast redigerat av Rallyhalle (13 december 2007)

ingesalt
13 december 2007 · 45 Inlägg

Rallyhalle skrev:

ingesalt skrev:

viccoA skrev:

Tja, har jag hävdat att jag är expert?
Jag arbetade med upphandling av drift/skötsel och entreprenader, inte forskare på VTI...
Nej förvisso inte, spekulationerna får andra stå för, ovidkommande inlägg likaså, jag vet vad jag talar om !

Kan du inte posta relevant forskning som säger att saltet är onödigt/överflödigt istället för att komma med påhopp på mig och kalla mig tragisk?

Salt är onödigt  ... och miljö- och trafikfarligt. Enda anledningen till att det används är att det är en förhållandevis enkel och framför allt billig metod !
Hade man från Vägverkets sida satsat lika mycket på att hitta andra lösningar så hade nog saltet varit ett minne blott !

Nu undrar jag bara vart du fått din info ifrån. För de verkar som att du är 100% säker på att vv skiter i att komma me nåt annat än saltet. Vet att för inte så jävla länge sen så snackade dom på nyheterna om alternativa metoder ist för saltet.

Snacka går ju, men just nu känns det som det är för mycket prat och för lite verkstad från Vägverkets sida ... Jag har sagt det förr, men det är mer konkreta alternativ om jag efterlyser och som måste komma fram.

Om du nu har så mycket åsikter kan du väl själv komma komma på ett alternativ. För du blir säkert Sveriges nya hjälte efter de. *ironi*

Absolut, hade jag fått ta hand om alla miljarder som Vägveket slängt bort på saltningen av vägarna, forskningen om salt i alla des former och all vilseledande propaganda för salt mm, så hade saltet varit ersatt för länge sedan !

Akka
13 december 2007 · 1 174 Inlägg

Folk har fått detta med salt om bakfoten (speciellt dom som saltar)..

DET SKA SALTAS NÄR DET ÄR BLANK IS Å HALT!

NÄR DET ÄR HELT VANLIG JÄVLA SNÖ SÅ SKA DET ENBART PLOGAS!!!! För om dom saltar när det är snö så blire bara slask som resulterar i:

* Skitiga bilar som i sintur leder til latt folk tvättar bilarna å föroreningarna åker ner i backen

* Onödigt mycke salt = onödigt mycke rost

* När dom saltar på snön så blire slask som stänker upp å försämrar sikten!!!!!

Senast redigerat av Akka (13 december 2007)

TRYIT Teddan
13 december 2007 · 2 495 Inlägg

Akka skrev:
Folk har fått detta med salt om bakfoten (speciellt dom som saltar)..

DET SKA SALTAS NÄR DET ÄR BLANK IS Å HALT!

NÄR DET ÄR HELT VANLIG JÄVLA SNÖ SÅ SKA DET ENBART PLOGAS!!!! För om dom saltar när det är snö så blire bara slask som resulterar i:

* Skitiga bilar som i sintur leder til latt folk tvättar bilarna å föroreningarna åker ner i backen

* Onödigt mycke salt = onödigt mycke rost

* När dom saltar på snön så blire slask som stänker upp å försämrar sikten!!!!!

AMEN

kan bara hålla med ... fan finns det någon mer som tänker likadant.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
ludde__mannen draminbil.nu
13 december 2007 · 1 382 Inlägg

r-ted skrev:

Akka skrev:
Folk har fått detta med salt om bakfoten (speciellt dom som saltar)..

DET SKA SALTAS NÄR DET ÄR BLANK IS Å HALT!

NÄR DET ÄR HELT VANLIG JÄVLA SNÖ SÅ SKA DET ENBART PLOGAS!!!! För om dom saltar när det är snö så blire bara slask som resulterar i:

* Skitiga bilar som i sintur leder til latt folk tvättar bilarna å föroreningarna åker ner i backen

* Onödigt mycke salt = onödigt mycke rost

* När dom saltar på snön så blire slask som stänker upp å försämrar sikten!!!!!

AMEN

kan bara hålla med ... fan finns det någon mer som tänker likadant.

Vi är minst 3 tongue

glnrt
13 december 2007 · 76 Inlägg

"ingesalt" du vet ju inte va du pratar om. Min bil hade fortfarande varit hel om dom jävlarna saltat. blankis = dålig bromsverkan...

Yockie
13 december 2007 · 50 Inlägg

Låg efter saktbilen igår men inte länge..

Det var torrt och fint på vägen och 5 minus!
Varför i h....e saltar man då?
Ingen väderprognos som visa snö eller dåligt väglag...

Bara undrar...
Tycker detta med saltet ofta är fruktansvärt överdrivet.
Precis som det är kanon vid blankis och blixthalka och inget annat!

Senast redigerat av Yockie (13 december 2007)

Brisblå Astra GTC Turbo
Team-Adolfsson Gödseldräng
13 december 2007 · 4 529 Inlägg

ingesalt skrev:

viccoA skrev:

Rallyhalle skrev:
E de ingen här på Garaget som jobbar på vv???

För de börjar bli lite mycke "tror jag kan å vet allt snack" här hmm

Jag har jobbat på VV, har skrivit om såväl salt som socker använding, sandning här i söder osv. Men eftersom att ingen verkar lyssna utan mest spekulera orkar jag inte följa tråden... tongue

Såå, tragiskt ... att tro att man är expert, bara för att man haft sitt namn på ett visitkort hos Vägverket !
Vägverket har saltat i minst 30 år nu och har fortfarande inte kommit på någon annan metod, Det säger det mesta om deras kompetens !

och detta inlägget stärker ju verkligen din kompetens
NOT

Phaetoon
13 december 2007 · 8 156 Inlägg

Rojpen skrev:
är det vinter så är det vinter bara att vänja sig:)
bättre med sand om det är vinter vägar så slipper det bli slaskigt å spårigt.

Ni uppe i Härjedalen får ju iaf vinter. Här nere blir det nästan bara slask som smälter på dagen och fryser till på natten...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang