Motorolja billig vs. dyr

zoopåse
12 december 2007 · 1 171 Inlägg

Sist köpte jag Castrol 5W40 magnatech-nånting men den kostar ju 570kr för 4L.

Såg på Coop Forum att de sålde 4L helsyntetisk 5W40 olja för typ 250kr. 2 för 320kr.

Kan man förvänta sig att det är någon mätbar skillnad mellan dem kvalitetsmässigt. De har ju samma kvalitetsmärkning och borde funka ungefär likadant? Prisskillnaden är ju enorm, man får ju 3ggr så mycket olja för samma pris.

Bilen är en äldre bil, 323 (-94) som gått 13000mil och den verkar inte dra märkbart med olja. Om det är någon som helst skillnad, kan det vara värt att köpa dyrolja till bilen?

DeLorean Live the dream
12 december 2007 · 358 Inlägg

Fråga kommer upp med jämna mellanrum...
Svaret är som alltid.
Allt om olja

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!
De Lorean DMC-12 "Rostfri" (1982)
Krille_89 Vetlanda
12 december 2007 · 30 Inlägg

Om jag hade vatt i din situation hade jag helt klart köpt på Biltema.
Helt uppenbarligen kan det inte vara skit eftersom dom har näst högsta klassningen + att så många har kört tusentals mil utan några problem.

Fredrik89 Bilmekaniker
12 december 2007 · 274 Inlägg

den castrol oljan är riktigt bra för övrigt.. litar mer på den än på biltema eller liknande billiga märken.. man får vad man betalar för heter de ju..

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
kalle_fiat bäst
12 december 2007 · 319 Inlägg

beror på vad det är fr bil och du kan göra 2 olje byten till priset av ett! men som någon nämde biltema ska fått bra betyg! men den oljan dom har på coop funkar hur bra som helst att hälla i en normal bil med några år på nacken!

AeroMalm BMW fantast
12 december 2007 · 1 172 Inlägg

Man ska aldrig snåla med olja... bättre betala för mycket än för lite... annars kan ni ju börja dricka T-röd renat genom vitt bröd när ni ska grogga.. hur kul är det??? Man får avd man betalar för...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
kalle_fiat bäst
12 december 2007 · 319 Inlägg

finns folk som kör barnracing med biltema olja! om dom bilarna på frestas nog mer än dom flesta som finns på denna sidan!

TTTTT
12 december 2007 · 945 Inlägg

coops olja skulle jag inte ens steka falukorv i....ännu mindre hälla i nån av bilarna...skulle inte ens fördärva gräsklipparen med den.
köp nåt i mellanpris klassen åtminstone smile

blinka blått om du vill rejsa!
kalle_fiat bäst
12 december 2007 · 319 Inlägg

vad ska du ha oljan i för bil?

Krille_89 Vetlanda
12 december 2007 · 30 Inlägg

Fredrik89 skrev:
den castrol oljan är riktigt bra för övrigt.. litar mer på den än på biltema eller liknande billiga märken.. man får vad man betalar för heter de ju..

Biltema är ju "bara" ett varumärke, ingen oljetillverkare, det kan mycket väl vara så att det är samma produkt i förpackningen. Nu är det klart inte säkert att det är just Castrol i Biltemas förpackningar just nu, men det skulle ju mycket väl kunna varit så eller hur?
Och jag tror nog hur som att Biltema duger minst lika fint i din Mazda.

zoopåse
12 december 2007 · 1 171 Inlägg

coops olja skulle jag inte ens steka falukorv i

Det skulle man kanske göra om man är särskillt förtjust i cancer eller saknar spänning i tillvaron för motorolja är knappast det nyttigaste fettet du kan få i kroppen.wink

Vet man att tex coop-oljan är sämre än kastrulloljan? Tänk om det är tvärtom och de där high-tech-partiklarna mest fastnar på dumma ställen i motorn istället för att göra nytta.

Den enda vettiga informationen man har att gå på känns det som är ju SAE-märkningen eller vad det heter 5W40 osv, resten är ju mest flashiga förpackningar som inte behöver betyda något.

zoopåse
12 december 2007 · 1 171 Inlägg

Det är en Mazda 323 -94 16V som inte gått så långt för att vara så gammal. Har ingen aning om vad för olja det varit i den innan men den är servad på auktoriserad verkstad för det mesta. Jag har bara använt castrol helsyntet i den så länge jag har ägt den, men man börjar ju undra om man blivit lite blåst.

Lazer0n Dra min bil nu
12 december 2007 · 65 Inlägg

Jag kör På biltemas olja i min vinterbil, mest för att bevisa att skiten funkar mkt bra..!
jag menar 10liter för 300 pesetas...

Är iaf kalasnöjd..

SEn kan man ju om ni nu gnäller över billiga oljor, varför de rekomenderar billig mineralolja till wankelmotorer som lever på högavarv.....

Senast redigerat av Lazer0n (12 december 2007)

// Johan
Dra min bil nu - www.draminbil.nu
Volkswagen Corrado Vr6 "Glassätarbilen" (1992)
kenyaboss
12 december 2007 · 196 Inlägg

det är ju statoil som gör oljan som biltema säljer om jag inte minns fel... farsan har kört det i sin V6 under en längre tid utan probs...

speedshop
12 december 2007 · 246 Inlägg

Billlig eller dyr det beror vem som säljer..
Klassningen är väl det man går efter..
Köra en longlife olja  på 3000- 5000mil..intervall fattar en hund att det inte är bra för motorn
Har själv sett sån olja urtappad ..inget jag skulle ha i min motor så länge
Sjäv har jag 20W-50 racing Mineral Quaker State byter var 500 mil fast det är på en hobby bil Kan tänka en mineralolja  med byte var 500 de mil håller motorn skitren o kostar inte skjortan i en bruksbil..

zoopåse
13 december 2007 · 1 171 Inlägg

Men om man säger såhär då. Vad är det för skillnad på biltemaolja och coop-olja med samma märkning 5W40. De kostar samma och båda är helsyntet (jag tror det får bli helsyntet, finns ingen bra anledning att ta något sämre tänker jag efter att ha klickat på länken i början av tråden).

Andreas_ace
13 december 2007 · 375 Inlägg

5W40 är ingen kvalitets märkning utan hur trögfluten är i olika temperaturer.
Kvaliten är API, ex API SL

S= Bensin
L= Kvalité.
Högre bokstav i alfabetet = bättre kvalité.

Biltema: API SL : 219kr
Poweroil: API SH : 319kr
Castrol Magnatec: API SL : 459kr
Valvoline syn p: API SM : 499kr

Priset är för 4 liter.

Bara man kollar på priset så ser man hur olika mn betalar för kvalité.
Poweroil för 319kr och har SH vs biltema SL ( 219kr)
Biltema har samma klass som Castrols M, men 200kr billigare.

Jag brukar iaf bara gå på kvalitets märkningen. Som sagt, det krävs vissa saker för kvalitets klassning och det går inte att fejka!

Volvo 740GL (1990)
Zoltrix
13 december 2007 · 438 Inlägg

kenyaboss skrev:
det är ju statoil som gör oljan som biltema säljer om jag inte minns fel... farsan har kört det i sin V6 under en längre tid utan probs...

Helt rätt, det är statoil i biltemadunkarna. Inside info av personalen själva som har varit på besök på statoil.

Sen är det upp till var och en o välja.
Själv så kör jag Shell Helix 5-40 helsyntet i vinterbilen smile

MrTurbo Better than God \o/
13 december 2007 · 1 882 Inlägg

TTTTT skrev:
coops olja skulle jag inte ens steka falukorv i....ännu mindre hälla i nån av bilarna...skulle inte ens fördärva gräsklipparen med den.
köp nåt i mellanpris klassen åtminstone smile

Redo att hålla med där. Är det en bil som skall skrotas inom 6 månader så kanske men annars bör man nog tänka sig för.

Varför snåla på en så viktig sak som motorolja, man får, SOM VANLIGT, vad man betalar för. Det går aldrig att undvika.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
zoopåse
13 december 2007 · 1 171 Inlägg

Andreas_ace: Tack så mycket, välbehövd info! Då kanske biltema ser ut som ett vettigt alternativ då. Det ligger ändå i min resväg till/från jobbet.

Bara man kollar på priset så ser man hur olika mn betalar för kvalité.
Poweroil för 319kr och har SH vs biltema SL ( 219kr)
Biltema har samma klass som Castrols M, men 200kr billigare.

Varför snåla på en så viktig sak som motorolja, man får, SOM VANLIGT, vad man betalar för. Det går aldrig att undvika.

Ok, men varför når då vissa dyrare oljor inte upp till samma klass som de billigare? Är det vettigt att välja en olja "i mellanprisklass" om den har en lägre kvalitetsmärkning än en billig?

Tex varför ska man köpa en delsyntet från castrol när man kan få helsyntet billigare från annat märke?

Det luktar lite som vanligt som att de flesta utgår ifrån att pris följer prestanda och att det är det som lägger grund för marknaden, när det visar sig gång efter gång i seriösa objektiva tester (råd och rön tex) att förhållandet är väldigt osäkert. Varför skulle just olja vara annorlunda när det mest är förpackningen och prislappen man har att gå på i affären precis som nästan allting annat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang