zoopåse skrev:
Det luktar lite som vanligt som att de flesta utgår ifrån att pris följer prestanda och att det är det som lägger grund för marknaden, när det visar sig gång efter gång i seriösa objektiva tester (råd och rön tex) att förhållandet är väldigt osäkert. Varför skulle just olja vara annorlunda när det mest är förpackningen och prislappen man har att gå på i affären precis som nästan allting annat.
vad man betalar för är märket, sedan så kanske det är en längre transportväg så priset blir högre, man beställer inte in samma kvantitet och sedan så har alla företag en vinst dem vil få in.
En helsyntet olja kan kanske kosta ca 15kr/liter som inköp och kan då säljas för runt 100kr/liter.
Sedan så kan det komma in en delsyntet olja som kostar 50kr/liter men som bara kan säljas för 75kr/l
Så priserna varierar i inköp och försäljning.
Säljer biltema sin olja för kanske 499kr för 4 liter så väljer kunderna att gå till konkurrenterna osv.
Så möjligen så har biltema en väldigt låg vinst. Kan även vara att dem får en bra deal eftersom dem gör så stora inköp.
Jag tycker iaf inte man ska gå efter prislappen.
Visst använder jag Biltema olja, men jag har inget emot att andra väljer dyrare alternativ.
Att bevisa att en produkt är svårare än att säga att den suger.
För alla har ju kompisar som kört biltemas och dem har skurit osv.
Ingen har sagt hur förhållandet var i motorn, hur den behandlats, om service har gjrot i rätt tid osv.
Kanske var så att dem satte i ett nytt oljefilter som var feltillverkat och hade massa metallrester i sig.
Men att påstå att man får vad man betalar för är fel.
Tävlar inom roadracing och jag kör med det jag tycker fungerar bra, och det är inte det dyraste.
Jag har kört på biltemas till kända märken som Motorex och Maxima och motorn går lika bra ( dock kr jag Maxima nu då det luktar bättre). Om Biltemas olja lyckas smörja min maskin som ligger mellan 13-16000rpm så kan jag inte påstå att deras olja är skit.