hur kan man tycka om saab??(kärringbil)

donsaarinen
18 december 2007 · 41 Inlägg

asså ärligt talat, tror inte ni att framhjulsdrivet e för dom som inte kan ratta riktig bil? o ni som kör saab o tycker att jag har fel, tycker inte ni att det är roligare att köra en bakhjulsdriven eller 4hjusdriven bil? har ni aldrig gjort det så kan jag råda er till att prova. kommer ni fatta att saab e skit för kvinnor o gubbar!wink

gasar tills d rasar;)
BMW 525tds (1998)
BMW 535 (1992)
TFkarlsson Varningar. 36
18 december 2007 · 1 200 Inlägg

Jo, men volvo är för gamla gubbar och riktiga svenssons big_smile Gillar varken saab eller volvo speciellt. Hatar för övrigt min saab, hade hatat den även om den var bakhjulsdriven. Det är för mig kvalitéten och körställningen som kommer först, sen karosseriet osv är inte så viktigt, och jag köpte saaben för jag trodde det var en bra bil men det visade sig ganska snabbt att det bara var skrot, kanske bara är min bil men det är bilden jag har fått av märket iallafall. Sierran där emot är en jävla räser wink Bakhjulsdriven och kvalité + att man åker som en gud, krossar både saab och volvo på samma gång.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
volvo_Tobias
18 december 2007 · 687 Inlägg

Dom här trådarna är så jävla onödiga,en del gillar saab en del gillar volvo eller vilket märke det nu är.Alla bilar har för o nackdelar. söker du så hittar du 200 trådar om denna skitsak.

donsaarinen
18 december 2007 · 41 Inlägg

jomen hur kan man försvara frmhjulsdrift?? finns inget positivt me d! varken stripp eller bana. förklara d för mig saabnördar! o nu säger inte jag att jag e en volvofrälst sådan, utan jag tycker nog mest om bmw o cosworth.(dock inte vanliga sierror som har svängradie som e som skit)

gasar tills d rasar;)
BMW 525tds (1998)
BMW 535 (1992)
TFkarlsson Varningar. 36
18 december 2007 · 1 200 Inlägg

donsaarinen skrev:
jomen hur kan man försvara frmhjulsdrift?? finns inget positivt me d! varken stripp eller bana. förklara d för mig saabnördar! o nu säger inte jag att jag e en volvofrälst sådan, utan jag tycker nog mest om bmw o cosworth.(dock inte vanliga sierror som har svängradie som e som skit)

Det är vad jag vet bara cossie 4x4 som har annorlunda svängradie, RWD har samma som vanliga sierrorna, rätta mig om jag har fel.

Jo, det går att försvara saab mot volvo, saabarna är då fan i mig snyggare än var ända volvo smile Den saken är säker. Jajajaja det finns många volvofanatiker som kommer grina om detta och ja, det finns en och annan snygg volvo men saabarna är bra många fler. smile

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
fredde85
18 december 2007 · 1 798 Inlägg

gillar inte heller fwd dock har ja en fwd volvo men den ska avyttras sa fort ja kommer fran australien blev ej av me den innan. Sa vill nagon kopa den nu sa varsagod. Har kort fwd pa vintern o de suger rwd eller 4wd sager ja med

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
SaabLejon ÖSM #1 -08
18 december 2007 · 484 Inlägg

Smaken är som baken, finns så mycket konstigt folk att det blivit en marknad för konstiga bilar till konstiga människor också wink

Men att ratten liksom pedalstället sitter snett och ocentrerat tycker jag är mångdubbelt irriterande, de få ggr jag kör en saab.
Hur man kan acceptera en ratt som sitter snett och dessutom snedvinklad, är nästan en gåta för mig även fast jag postat det ovanstående resonemanget.

Montera iaf ratten rakt i fabriken era stackars vindögda stackare

donsaarinen skrev:
jomen hur kan man försvara frmhjulsdrift?? finns inget positivt me d! varken stripp eller bana

Framhjulsdrift försvaras mest för trafiksäkra egenskaper och inte för idioter som tror sig kunna köra ala bankörning på allmänna väg bland medtrafikanter.

Dessutom går det att köra fort med framhjulsdrift, snegla tillbaka i ex rally historiken ni som tvivlar.

Senast redigerat av SaabLejon (18 december 2007)

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
Losgard
18 december 2007 · 1 688 Inlägg

Efter att ha ägt 3 st Volvo 740 och nu äger både en 16v och en saab 9-3 så kan jag konstatera att Saab är den bil jag ägt som är bekvämast och mest ekonomisk att köra.
Att den hänger av alla 740 man rejsat emot e ju inget negativt big_smile
Men oki, bakhjulsdrivet e väl skoj, men saab är knappast kärringbil.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Matuniz Galning =)
18 december 2007 · 96 Inlägg

har min första saab nu men är inne på min fjärde Volvo. Volvon är ju roligare att leka med om man har bakhjulsdrift såklart, men Saaben är betydligt roligare o åka fort me smile

själv tycker jag det är tråkigt att nyare volvo har framhjulsdrift sad

MiWi
18 december 2007 · 442 Inlägg

Att säga att framhjulsdrift är för kärringar med mera... En logik som ligger på en 5-årings nivå?

För mig är det vilket som,testa att köra en liten lätt framhjulsdriven bil på kurvig väg så inser du hur snabbt man faktiskt kan köra bara väghållningen och fästet finns.

Alla människor har inte behovet utav att sladda runt lokala korvkiosken utan vill hellre ha en bil som fungerar från A till B på ett tillförlitligt sätt.

Jag har ägt bilar inom alla tre kategorier (Fwd,4wd,Rwd) och de som varit billigast att köra samt bäst komfort är Fwd-bilarna medans bäst körglädje går till Rwd.

Allt beror på egna val och prioriteringar,men att smutskasta andra på grund av deras bilval är ett riktigt dåligt koncept.

Mrjockos V8 Real Power - No Turbo Shit
18 december 2007 · 544 Inlägg

Intressant tråd, alla gillar ju olika bilar så e de ju, däremot förstår ja verkligen inte folk nu förtiden som satsar på saab för att åka fort rakt fram, helt meningslöst enligt min mening även om dom nu är chippade osv, finns aldrig det rätta bottenvridet från början, och framhjulsdrift är ingen höjdare vid 402m vill ja lova.

V8 - 4 Life
MiWi
18 december 2007 · 442 Inlägg

Mrjockos skrev:
Intressant tråd, alla gillar ju olika bilar så e de ju, däremot förstår ja verkligen inte folk nu förtiden som satsar på saab för att åka fort rakt fram, helt meningslöst enligt min mening även om dom nu är chippade osv, finns aldrig det rätta bottenvridet från början, och framhjulsdrift är ingen höjdare vid 402m vill ja lova.

Det är som att säga: "-Varför ska man köra på strippen med gatbil när det ändå finns Topfuels som är snabbare."

Varför man kör med en Fwd-bil? För utmaningens skull ju! Att köra en låga tider med FWD-bil kräver sin förare.

Kolla hur utvecklingen på strippen har varit,jämför 2003 med 2007 så ser ni att tiderna varje år kapas (i samtliga klasser).

Om man inte gör det för utmaningen,då har man inte mycket mer att kämpa för... Det är ju det som gör bilhobbyn underbar.

Mrjockos V8 Real Power - No Turbo Shit
18 december 2007 · 544 Inlägg

jo de har du så rätt i men, ska man vara med å konkurrera för samma slags pengar så tycker ja inte att en saab är rätt bil att göra de med, just när de gäller både 201, å 402m , de märks ganska tydligt att de inte hänger med så bra mot andra bilar kan ja säga..

"Att köra en låga tider med FWD-bil kräver sin förare." - Jo eller som de flesta andra, pappas mastercard, näe men skämt å sido, köpa en saab å sen lägga pengar på motor å låda, när bilen knappt ändå inte går bättre än en standard bakjulsdriven bil du kunde köpt för samma pengar ifrån början.

V8 - 4 Life
WannabeeGBG
18 december 2007 · 44 Inlägg

Hur många standard, original, otrimmade volvosar från 70-80-talet har (av misstag)
konkurrerat med den tidens porschar t.ex.?
Vem var först med turbo-installationer i personbilar?

För övrigt så har väl Saab samma 4WD-system som Subaru.


Så kom inte här o kom! cool

Steel My Car And I Will
Hunt You Forever!
Ford Mondeo "Titanium X Individual" (2010)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
18 december 2007 · 6 170 Inlägg

WannabeeGBG skrev:
För övrigt så har väl Saab samma 4WD-system som Subaru.


Så kom inte här o kom! cool

Nej Saab fick väl något helt nyutvecklat system i år eller när det nu var, tror det var ett haldex-system (?).

Och sedan håller jag med om att det är riktig femårs-nivå på att kalla alla fwd för kärringbilar tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
fulle
18 december 2007 · 143 Inlägg

Har både framhjul och bakhjul.
Nog fan e min framhjul roligare.
Säkrare också för den delen.
Annars kan man ju alltid  backa om man har framhjulsdrivet.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
18 december 2007 · 6 170 Inlägg

Två videor man kan kolla om man gillar saabs nya XWD:

http://youtube.com/watch?v=Q0ckv3fbg44   nån motorjournalist får en åktur med en 9-3 XWD körd av en av SPT förarna.

http://youtube.com/watch?v=TXRzOOK1MVg  nått hopklipp

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
t2r
18 december 2007 · 302 Inlägg

donsaarinen skrev:
jomen hur kan man försvara frmhjulsdrift?? finns inget positivt me d! varken stripp eller bana. förklara d för mig saabnördar! o nu säger inte jag att jag e en volvofrälst sådan, utan jag tycker nog mest om bmw o cosworth.(dock inte vanliga sierror som har svängradie som e som skit)

kika på många av rallybilarna!

viccoA
18 december 2007 · 3 110 Inlägg

Kärringbilar vs Gubbilar?

Jag har ägt både Saab och Volvo.

Pratar vi bakhjulsdrivna Volvo är det ju orginal stenåldersteknik, dötrist motorkaraktär och värdelös väghållning...var är det mindre kärringbilar än Saab? Visst att de flesta bakhjulsdrivna Volvosarna körs av gubbar med hatt som ligger i 50 på 90 vägarna kanske betyder att det är mer gubbil än kärringbil men ungefär samma skit, lite mer hållbara bara.

Framhjulsdrivna Saabar av samma årgång är ungefär lite mindre stenåldersteknik, lite roligare motorkaraktär men lika värdelös väghållning...


Och ni som inte förstår er på mitt något ironiska inlägg i pajkastningsdebatten om vilka 80-tals bilar som är coolast behöver inte kommentera mitt inlägg wink Ni andra får ladda upp med pajer för nu börjar kastningen smile

Roliga bilar går runt Hockenheim på under minuten, kör om dragsters på strippen och flickorna hänger likt druvorna på en klase runt backspeglarna eller hur var det nu?

Senast redigerat av viccoA (18 december 2007)

MiWi
18 december 2007 · 442 Inlägg

Killar,glöm inte bort Corvairen... Den kom väl på mitten utav 60-talet och hade turbo?

Visserligen inte personbil på samma sätt som Saab 99 var men fortfarande rätt tidiga med konceptet.

Privat kör jag runt i en Vw Polo 1,0 -99,den har både framhjulsdrift samt enorma 50 hkr! Men faktum är att jag älskar den lilla krabaten,för billigare och helt felfritt har jag aldrig åkt med någon bil i min ägo.

På kurviga landsvägar när man har farten uppe spelar hästkraftstappet inte så stor roll (inte heller att det är FWD),det är ju som roligast då det svänger. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang