Hur Många Fart Kameror Aktiverade Samtidigt?

TooS Hjultomte
18 december 2007 · 1 500 Inlägg

Som rubriken lyder så hade det varit roligt att veta det. För jag råka susa förbi en "aktiv" Kamera i 130+ på 70 väg utan nått hände.
OCH Deras avstånd e inte korrekta enligt min trippis smile

Nån som har blivit fottad natte tid som vet hur mycket man ser om den flashar?

MvH TooS

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
endorfinslaven
18 december 2007 · 671 Inlägg

Får man skriva detta !

Jag kör oftast utan skylt på landsväg (med om jag ska till tjejens föräldrar)..
Det är inte många som flashar och när de gör det nattetid så märks det..

e..

Lanjin
18 december 2007 · 757 Inlägg

Jadu som ovanståendetalare säger det märks då man blir fotad.
en stark gul blixt är det iaf

John87 Stolt Volvoägare
18 december 2007 · 4 913 Inlägg

Jag körde en bit bakom en bil som blev fotad och ja, det syns garanterat när den tar kort.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
alain www.bimmerpower.org
18 december 2007 · 3 995 Inlägg

När hella nät system blir 100% datoriserad klart, du kommer inte att behöva fråga dig vilka som är på. alla kommer att vara på. alla tagna bilder kommer att samlas i en central med automatisk läsning (stor utveklad system) dom läsbar syndare får bötterslapp inom 3 dagar i brevlåda.
Tänk att den nya system kan räkna snitt hastighet mellan 2-3 eller 4 kameror, det kommer inte att hjälpa att bromsa 50 meter före kameran, du blir tagen ändå.
Den system är utveklad och fungerar i Frankrike. min bror blev tagen på det viset och det är samma system dom håller på här i Sverige.

Senast redigerat av alain (18 december 2007)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
peegee Forummoderator
18 december 2007 · 2 924 Inlägg

alain skrev:
När hella nät system blir 100% datoriserad klart, du kommer inte att behöva fråga dig vilka som är på. alla kommer att vara på. alla tagna bilder kommer att samlas i en central med automatisk läsning (stor utveklad system) dom läsbar syndare får bötterslapp inom 3 dagar i brevlåda.
Tänk att den nya system kan räkna snitt hastighet mellan 2-3 eller 4 kameror, det kommer inte att hjälpa att bromsa 50 meter före kameran, du blir tagen ändå.
Den system är utveklad och fungerar i Frankrike. min bror blev tagen på det viset och det är samma system dom håller på här i Sverige.

Detta system finns redan idag (möjligen inte 100% verifierat överallt ännu), det används delvis för yrkestrafik, infördes när de nya kamerorna kom upp men det används inte på det sättet för privatförare än... men det finns starka viljor mot att det ens kommer i bruk för privatförare... återstår att se hur det blir...

Ett annat användningsområde diskuteras också som att de ska kunna kontrollera och bötfälla personer som kör utan bilbälte, har felaktig belysning (trasig lampa, dimljus på vid fel tillfälle osv), gör felaktiga beteenden/manövrar (otillåtna omkörningar vid ex spärrlinje, avstånd till framförvarande bil osv), har ej godkända rutor (ex mörktonade, ej tillräckligt skrapade från is vintertid osv) mm.
Allt detta även med fordonets ägare som ansvarig på alla punkter vilket innebär att de inte behöver verifiera föraren utan regnr räcker för bötfällning och som även innebär att ägaren måste avslöja föraren om det inte är han själv om han inte "vill" ta böterna för någon annan... hur det blir återstår att se...

Storebror ser dig roll ....jag spyr nästan bara av att tänka på det... neutral

Senast redigerat av peegee (18 december 2007)

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
TooS Hjultomte
18 december 2007 · 1 500 Inlägg

alain skrev:
När hella nät system blir 100% datoriserad klart, du kommer inte att behöva fråga dig vilka som är på. alla kommer att vara på. alla tagna bilder kommer att samlas i en central med automatisk läsning (stor utveklad system) dom läsbar syndare får bötterslapp inom 3 dagar i brevlåda.
Tänk att den nya system kan räkna snitt hastighet mellan 2-3 eller 4 kameror, det kommer inte att hjälpa att bromsa 50 meter före kameran, du blir tagen ändå.
Den system är utveklad och fungerar i Frankrike. min bror blev tagen på det viset och det är samma system dom håller på här i Sverige.

När den dagen kommer tror jag det kommer stå i tidningen. O lite tradit när den räknar mellan för när man kör om en annan så automatiskt så blir det nårra kilometrar över o vad ska man göra då? sakta ner dom Km/h man har kört över? big_smile

Hoppas dom skrotar alla kameror. skapar bara massa trafik stop mm

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
WannabeeGBG
18 december 2007 · 44 Inlägg

peegee skrev:
Ett annat användningsområde diskuteras också som att de ska kunna
kontrollera och bötfälla personer som kör utan bilbälte

Det har testats här i GBG. Hörde om en som körde i Lundby-tunneln, höll hastigheten och
kameran blinkade. Så han åkte tillbaka och provade. Samma igen. Några dagar senare
hade han fått en bot för att ha kört utan bälte. Detta var en kompis kompis.
Om det stämmer ska jag låta vara osagt, men jag vet att det har testats.

Steel My Car And I Will
Hunt You Forever!
Ford Mondeo "Titanium X Individual" (2010)
Ekbl0m Stövarn
18 december 2007 · 225 Inlägg

fan snart får man väll börja åka buss för o överleva utan böter

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget
Digital_Kicker
18 december 2007 · 3 721 Inlägg

Håll då fartgränserna så slipper ni tänka på kamerorna!

bmx
18 december 2007 · 7 100 Inlägg

WannabeeGBG skrev:

peegee skrev:
Ett annat användningsområde diskuteras också som att de ska kunna
kontrollera och bötfälla personer som kör utan bilbälte

Det har testats här i GBG. Hörde om en som körde i Lundby-tunneln, höll hastigheten och
kameran blinkade. Så han åkte tillbaka och provade. Samma igen. Några dagar senare
hade han fått en bot för att ha kört utan bälte. Detta var en kompis kompis.
Om det stämmer ska jag låta vara osagt, men jag vet att det har testats.

HAHAHA den historian går ända här uppe big_smilelol
han hadde väll åkt tillbaka 3 ggr va?

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Mack Forum- och sitemoderator
18 december 2007 · 26 167 Inlägg

...snacka om att folk kommer att börja åka småvägar.
Lär ju bli rena rallyspecialsträckorna i skogen big_smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Aga_Diff Bärs!
18 december 2007 · 3 456 Inlägg

TooS skrev:
Som rubriken lyder så hade det varit roligt att veta det. För jag råka susa förbi en "aktiv" Kamera i 130+ på 70 väg utan nått hände.
OCH Deras avstånd e inte korrekta enligt min trippis smile

Nån som har blivit fottad natte tid som vet hur mycket man ser om den flashar?

MvH TooS

Det syns hyffsat på dagtid, och det syns VERKLIGEN nattetid... du märker om du blir fotad.

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
peegee Forummoderator
18 december 2007 · 2 924 Inlägg

WannabeeGBG skrev:

peegee skrev:
Ett annat användningsområde diskuteras också som att de ska kunna
kontrollera och bötfälla personer som kör utan bilbälte

Det har testats här i GBG. Hörde om en som körde i Lundby-tunneln, höll hastigheten och
kameran blinkade. Så han åkte tillbaka och provade. Samma igen. Några dagar senare
hade han fått en bot för att ha kört utan bälte. Detta var en kompis kompis.
Om det stämmer ska jag låta vara osagt, men jag vet att det har testats.

Ja, det läste jag i någon tidning (kanske GP?) också att det skett, kanske inte var din kompis kompis då men det var ju säkert fler som råkade ut för det då, så det stämmer nog.

Senast redigerat av peegee (18 december 2007)

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Girlie Girl
18 december 2007 ·

åkte för någon månad sen till GBG från Mariestad på E20 och av alla kameror som fanns så va det bara en som inte våran LV varnade för. Däremot tar dom väl inte kort på natten va? Ingen som blixtrade iaf.

BMW635_Robban
18 december 2007 · 1 277 Inlägg

Jag kom på att inte kameran i Göteborgs Tingstadstunnel INTE var aktiv.

Jag hade vägen förbi den varje dag då jag bodde i Gbg.

För skoj skull testade jag:

160km/h förbi kameran på måndagen
170km/h på tisdagen
180km/h på onsdagen...
170km/h på torsdagen.....sen var det inget roligt längre det blixtrade ju inte...

jobbade kväll ska tilläggas...

Senast redigerat av BMW635_Robban (18 december 2007)

Ramrod
18 december 2007 · 674 Inlägg

peegee skrev:

alain skrev:
När hella nät system blir 100% datoriserad klart, du kommer inte att behöva fråga dig vilka som är på. alla kommer att vara på. alla tagna bilder kommer att samlas i en central med automatisk läsning (stor utveklad system) dom läsbar syndare får bötterslapp inom 3 dagar i brevlåda.
Tänk att den nya system kan räkna snitt hastighet mellan 2-3 eller 4 kameror, det kommer inte att hjälpa att bromsa 50 meter före kameran, du blir tagen ändå.
Den system är utveklad och fungerar i Frankrike. min bror blev tagen på det viset och det är samma system dom håller på här i Sverige.

Detta system finns redan idag (möjligen inte 100% verifierat överallt ännu), det används delvis för yrkestrafik, infördes när de nya kamerorna kom upp men det används inte på det sättet för privatförare än... men det finns starka viljor mot att det ens kommer i bruk för privatförare... återstår att se hur det blir...

Ett annat användningsområde diskuteras också som att de ska kunna kontrollera och bötfälla personer som kör utan bilbälte, har felaktig belysning (trasig lampa, dimljus på vid fel tillfälle osv), gör felaktiga beteenden/manövrar (otillåtna omkörningar vid ex spärrlinje, avstånd till framförvarande bil osv), har ej godkända rutor (ex mörktonade, ej tillräckligt skrapade från is vintertid osv) mm.
Allt detta även med fordonets ägare som ansvarig på alla punkter vilket innebär att de inte behöver verifiera föraren utan regnr räcker för bötfällning och som även innebär att ägaren måste avslöja föraren om det inte är han själv om han inte "vill" ta böterna för någon annan... hur det blir återstår att se...

Storebror ser dig roll ....jag spyr nästan bara av att tänka på det... neutral

Det här låter ju som att det måste sitta en operatör som ser direkt genom kameran för att kunna avgöra i dagsljus hur bilen ser ut & uppför sig på vägen för att dömma ut böter.  Det här äcklar mig verkligen!!!  Vad har du för källor till de här påståenden?   För det om det är sant kommer att bli en riktig PEST för frafiken Jag kommer INTE ta in det här storebror ser dig fasonerna från myndigheterna på något sett !!!

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Oxygen
18 december 2007 · 629 Inlägg

peegee skrev:

alain skrev:
När hella nät system blir 100% datoriserad klart, du kommer inte att behöva fråga dig vilka som är på. alla kommer att vara på. alla tagna bilder kommer att samlas i en central med automatisk läsning (stor utveklad system) dom läsbar syndare får bötterslapp inom 3 dagar i brevlåda.
Tänk att den nya system kan räkna snitt hastighet mellan 2-3 eller 4 kameror, det kommer inte att hjälpa att bromsa 50 meter före kameran, du blir tagen ändå.
Den system är utveklad och fungerar i Frankrike. min bror blev tagen på det viset och det är samma system dom håller på här i Sverige.

Detta system finns redan idag (möjligen inte 100% verifierat överallt ännu), det används delvis för yrkestrafik, infördes när de nya kamerorna kom upp men det används inte på det sättet för privatförare än... men det finns starka viljor mot att det ens kommer i bruk för privatförare... återstår att se hur det blir...

Ett annat användningsområde diskuteras också som att de ska kunna kontrollera och bötfälla personer som kör utan bilbälte, har felaktig belysning (trasig lampa, dimljus på vid fel tillfälle osv), gör felaktiga beteenden/manövrar (otillåtna omkörningar vid ex spärrlinje, avstånd till framförvarande bil osv), har ej godkända rutor (ex mörktonade, ej tillräckligt skrapade från is vintertid osv) mm.
Allt detta även med fordonets ägare som ansvarig på alla punkter vilket innebär att de inte behöver verifiera föraren utan regnr räcker för bötfällning och som även innebär att ägaren måste avslöja föraren om det inte är han själv om han inte "vill" ta böterna för någon annan... hur det blir återstår att se...

Storebror ser dig roll ....jag spyr nästan bara av att tänka på det... neutral

Skulle vara intressant med lite källor på det du skriver...

peegee Forummoderator
18 december 2007 · 2 924 Inlägg

Oxygen skrev:

peegee skrev:

alain skrev:
När hella nät system blir 100% datoriserad klart, du kommer inte att behöva fråga dig vilka som är på. alla kommer att vara på. alla tagna bilder kommer att samlas i en central med automatisk läsning (stor utveklad system) dom läsbar syndare får bötterslapp inom 3 dagar i brevlåda.
Tänk att den nya system kan räkna snitt hastighet mellan 2-3 eller 4 kameror, det kommer inte att hjälpa att bromsa 50 meter före kameran, du blir tagen ändå.
Den system är utveklad och fungerar i Frankrike. min bror blev tagen på det viset och det är samma system dom håller på här i Sverige.

Detta systemx1 finns redan idag (möjligen inte 100% verifierat överallt ännu), det används delvis för yrkestrafik, infördes när de nya kamerorna kom upp men det används inte på det sättet för privatförare än... men det finns starka viljor mot att det ens kommer i bruk för privatförare... återstår att se hur det blir...

Ett annat användningsområde diskuteras också som att de ska kunna kontrollera och bötfälla personer som kör utan bilbälte, har felaktig belysning (trasig lampa, dimljus på vid fel tillfälle osv), gör felaktiga beteenden/manövrar (otillåtna omkörningar vid ex spärrlinje, avstånd till framförvarande bil osv), har ej godkända rutor (ex mörktonade, ej tillräckligt skrapade från is vintertid osv) mm.
Allt detta även med fordonets ägare som ansvarig på alla punkter vilket innebär att de inte behöver verifiera föraren utan regnr räcker för bötfällning och som även innebär att ägaren måste avslöja föraren om det inte är han själv om han inte "vill" ta böterna för någon annan... hur det blir återstår att se...

Storebror ser dig roll ....jag spyr nästan bara av att tänka på det... neutral

Skulle vara intressant med lite källor på det du skriver...

Det är bara att läsa och se i media samt div fackforum som ex Vägverket, seriösa motortidningar etc, sånt försöker jag följa i det mesta då detta intresserar mig mycket.

Givetvis ska man ta det mesta med en nypa salt... eftersom mycket är förslag/under utredning, skrämselpropaganda och i värsta fall bara någon reporters gissning men jag har läst och sett det på flera olika håll, därför vågar jag lyfta det här wink

Senast redigerat av peegee (18 december 2007)

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
peegee Forummoderator
18 december 2007 · 2 924 Inlägg

Ramrod skrev:

peegee skrev:

alain skrev:
När hella nät system blir 100% datoriserad klart, du kommer inte att behöva fråga dig vilka som är på. alla kommer att vara på. alla tagna bilder kommer att samlas i en central med automatisk läsning (stor utveklad system) dom läsbar syndare får bötterslapp inom 3 dagar i brevlåda.
Tänk att den nya system kan räkna snitt hastighet mellan 2-3 eller 4 kameror, det kommer inte att hjälpa att bromsa 50 meter före kameran, du blir tagen ändå.
Den system är utveklad och fungerar i Frankrike. min bror blev tagen på det viset och det är samma system dom håller på här i Sverige.

Detta system finns redan idag (möjligen inte 100% verifierat överallt ännu), det används delvis för yrkestrafik, infördes när de nya kamerorna kom upp men det används inte på det sättet för privatförare än... men det finns starka viljor mot att det ens kommer i bruk för privatförare... återstår att se hur det blir...

Ett annat användningsområde diskuteras också som att de ska kunna kontrollera och bötfälla personer som kör utan bilbälte, har felaktig belysning (trasig lampa, dimljus på vid fel tillfälle osv), gör felaktiga beteenden/manövrar (otillåtna omkörningar vid ex spärrlinje, avstånd till framförvarande bil osv), har ej godkända rutor (ex mörktonade, ej tillräckligt skrapade från is vintertid osv) mm.
Allt detta även med fordonets ägare som ansvarig på alla punkter vilket innebär att de inte behöver verifiera föraren utan regnr räcker för bötfällning och som även innebär att ägaren måste avslöja föraren om det inte är han själv om han inte "vill" ta böterna för någon annan... hur det blir återstår att se...

Storebror ser dig roll ....jag spyr nästan bara av att tänka på det... neutral

Det här låter ju som att det måste sitta en operatör som ser direkt genom kameran för att kunna avgöra i dagsljus hur bilen ser ut & uppför sig på vägen för att dömma ut böter.  Det här äcklar mig verkligen!!!  Vad har du för källor till de här påståenden?   För det om det är sant kommer att bli en riktig PEST för frafiken Jag kommer INTE ta in det här storebror ser dig fasonerna från myndigheterna på något sett !!!

Behöver inte finnas någon direktbevakande operatör, allt lagras ju och kan närsomhelst efteråt granskas, troligen då bara vissa perioder och platser för att hålla ned resurskrävandet.
Detta betyder alltså inte att ALLA åker fast på det, men de har möjligheten... Polisens resurser klarar i dagsläget i alla fall inte ens av att granska alla registrerade hastighetsöverträdelser så noga från kameror så att deras resurser skulle explodera i storlek för att klara granska merparten av dessa saker känns inte troligt.

Det äcklar mig oxå!

Senast redigerat av peegee (18 december 2007)

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang