Kopplingen ur funktion vid ca 10 minusgrader! 318 e30

Frayze
19 december 2007 · 727 Inlägg

Har en bmw 318 -88 e30 och problemet började i måndags, körde till jobbet som vanligt, ut ur värmegaraget och til jobbet, lät den stå i kylan i ca 8 timmar å ska köra hem, så funkar inte kopplingen riktigt, bara till "hälften" men blev bättre å bättre vid körning hem och sedan funkade totalt klockrent, så idag igen körde ja till jobbet utan några som helst problem, å så när ja ska iväg i dag efter jobbet så är kopplingen HELT obefintlig som att vajern gått av typ, men inget som ser fel ut när man tittar, kan de vara nån av cylindrarna som spökar pga kylan?! har aldrig vart me om nåt liknande i hela mitt liv! har inte märkt av något läckage heller hmm

Snälla hjälp!

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
Gizmojohan
19 december 2007 · 3 295 Inlägg

vet ej vad som är felet men tänkte bara säga att jag har EXAKT samma problem med min BMW 318i E30 -87... vid ca 8-10 min grader så är koppling obefintlig.

twin_cam Smålänning
19 december 2007 · 7 877 Inlägg

Vajer eller hydraulisk? *r den hydraulisk så kanske du ska fundera på att byta bromsvätska...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Gizmojohan
19 december 2007 · 3 295 Inlägg

satt precis och tänkte på det då kopplingen är hydraulisk.. ska nog testa det på jobbet imorrn..

Frayze
19 december 2007 · 727 Inlägg

Ja den är hydraulisk, men vad är felet?! ja blir tokig om ja lär bogsera hem bilen från jobbet yikes å de är ju inge varmt ute så man vill börja skruva ute på parkeringen lol

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
speedshop
19 december 2007 · 246 Inlägg

Mycke vatten i bromsvätskan som även förser kopplingen..
Byt O lufta ur..Om inte funkar byt slavcylinder..

Team-Adolfsson Gödseldräng
19 december 2007 · 4 529 Inlägg

är det hydralisk koppling är det ju för fan inte bromsvätska till den
hydralolja är det och den ska man inte behöva byta utan bara fylla på nångång ibland

DrKamikaze Allmänt efterbliven
19 december 2007 · 542 Inlägg

Jupp, det är bromsvätska...samma behållare till koppling och broms

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
Frayze
20 december 2007 · 727 Inlägg

japp de är samma påfyllningsburk så då äre bromsvätska.

Får dra hem bilen å byta å lufta på, böt slavcylinder på en 320ik i somras å de var ju en baggis, ser ut å va ännu lättare på min 318, om de nu skulle va den som gett sig tongue

Tack för alla snabba svar guys!

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
940turboplus Rapidoz
20 december 2007 · 688 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
är det hydralisk koppling är det ju för fan inte bromsvätska till den
hydralolja är det och den ska man inte behöva byta utan bara fylla på nångång ibland

Det är väl fan visst samma vätska till bromsar och koppling!
annars får du gärna berätta vad du häller i din bil.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
S-Larsson
20 december 2007 · 514 Inlägg

940turboplus skrev:

Team-Adolfsson skrev:
är det hydralisk koppling är det ju för fan inte bromsvätska till den
hydralolja är det och den ska man inte behöva byta utan bara fylla på nångång ibland

Det är väl fan visst samma vätska till bromsar och koppling!
annars får du gärna berätta vad du häller i din bil.

Hehe kanske funkar med hydralolja oxå! big_smile

old volkswagens never die they just get lower
Volkswagen Passat 3BG Highline Variant "Das Stance Wagon" (2002)
Frayze
20 december 2007 · 727 Inlägg

Vilket jädra tjafs! var inte därför ja skapade tråden... Läser man så förstår man vad som menas, häller man i frityr olja eller hår gele skiter ja i, jag häller i vad det ska vara, och de är bromsvätska i detta fall. Tack iaf än en gång för de SERIÖSA svaren cool

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
940turboplus Rapidoz
21 december 2007 · 688 Inlägg

Frayze skrev:
Vilket jädra tjafs! var inte därför ja skapade tråden... Läser man så förstår man vad som menas, häller man i frityr olja eller hår gele skiter ja i, jag häller i vad det ska vara, och de är bromsvätska i detta fall. Tack iaf än en gång för de SERIÖSA svaren cool

jo men har du testat det som skrivits?
Bromsvätska ska inte frysa/gå trögt oavsett om det är lite kyligt ute!
så du har väl antagligen fått vatten i behållaren.
så då är det bara byta ut vätskan och lufta systemet om felet återstår så får du ju meddela
det efter du testat luftning/vätskebytet.
Ps. en slavcylinder som går sönder brukar man relativt se ganska snabbt på.
om det är läckars är det ju bara pumpa några gånger och be någon polare kolla om det pumpar ut massa olja ifrån den tongue
felet som uppstod på min slavcylinder var att på toppen så sitter en gummi/plast
topp som nötts ner och tog därav förlångt ut och oljan smet förbi den packning som sitter på kolven i cylindern.
MVH jocke.

Senast redigerat av 940turboplus (21 december 2007)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
S-Larsson
21 december 2007 · 514 Inlägg

Frayze skrev:
Vilket jädra tjafs! var inte därför ja skapade tråden... Läser man så förstår man vad som menas, häller man i frityr olja eller hår gele skiter ja i, jag häller i vad det ska vara, och de är bromsvätska i detta fall. Tack iaf än en gång för de SERIÖSA svaren cool

Tjafs? Var ser du till nåt tjafs? roll

Och ett forum är väl till för att alla ska få ta del av saker. Och är det nån som säger att det ska vara Hydralolja eller som du säger frityrolja eller hårgelé i systemet så anser du att det är okej? Det tycker inte jag, vill inte att folk ska läsa och ev få för sig att slå i det i sina bilar..


Menmen det är ju jag det..

Lycka till med att hitta problemet vilket som! smile

old volkswagens never die they just get lower
Volkswagen Passat 3BG Highline Variant "Das Stance Wagon" (2002)
940turboplus Rapidoz
21 december 2007 · 688 Inlägg

Ormfn skrev:

Frayze skrev:
Vilket jädra tjafs! var inte därför ja skapade tråden... Läser man så förstår man vad som menas, häller man i frityr olja eller hår gele skiter ja i, jag häller i vad det ska vara, och de är bromsvätska i detta fall. Tack iaf än en gång för de SERIÖSA svaren cool

Tjafs? Var ser du till nåt tjafs? roll

Och ett forum är väl till för att alla ska få ta del av saker. Och är det nån som säger att det ska vara Hydralolja eller som du säger frityrolja eller hårgelé i systemet så anser du att det är okej? Det tycker inte jag, vill inte att folk ska läsa och ev få för sig att slå i det i sina bilar..


Menmen det är ju jag det..

Lycka till med att hitta problemet vilket som! smile

Hehe jo förfan i med lite matlagningsolja vettu wink
(skojja så ingen testar nu  lol )

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Godspeaker Specialist
21 december 2007 · 1 187 Inlägg

Jag har precis haft problem med den hydraliska kopplingen på min honda.

Gav upp fullständigt över natten när första kylan kom.

Ett: Det är bromsvätska i kopplings-kretsen. Använd vanlig DOT4, funkar prima

På vissa bilar är koppling och broms integrerat i ett system. Kolla då nivån för bromsvätskan.

Är kopplingen separat system, så har du en behållare för kopplingsvätskan. .. skulle inte förvåna mig om den är tom.

Vad som hänt är förmodligen läckage, du har nog haft det under en längre tid. Det har nu till sist kommit in luft i systemet, så kopplingen funkar inte alls.

Antigen är det slavcylindern, kolla på växel-lådan, om slavcylindern läcker så märks det.

Annars är det huvudcylindern. Kolla under kopplingspedalen inne i bilen. Antar att du har ganska mycket kladd där... byt cylinder, fyll på vätska och lufta systemet, så ska det funka prima igen. ... det är i alla fall vad jag ska ut o göra i eftermiddag. i kylan. på parkeringen sad

Hoppas jag lyckas få med allt

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
twin_cam Smålänning
21 december 2007 · 7 877 Inlägg

940turboplus skrev:

Frayze skrev:
Vilket jädra tjafs! var inte därför ja skapade tråden... Läser man så förstår man vad som menas, häller man i frityr olja eller hår gele skiter ja i, jag häller i vad det ska vara, och de är bromsvätska i detta fall. Tack iaf än en gång för de SERIÖSA svaren cool

jo men har du testat det som skrivits?
Bromsvätska ska inte frysa/gå trögt oavsett om det är lite kyligt ute!
så du har väl antagligen fått vatten i behållaren.
så då är det bara byta ut vätskan och lufta systemet om felet återstår så får du ju meddela
det efter du testat luftning/vätskebytet.
Ps. en slavcylinder som går sönder brukar man relativt se ganska snabbt på.
om det är läckars är det ju bara pumpa några gånger och be någon polare kolla om det pumpar ut massa olja ifrån den tongue
felet som uppstod på min slavcylinder var att på toppen så sitter en gummi/plast
topp som nötts ner och tog därav förlångt ut och oljan smet förbi den packning som sitter på kolven i cylindern.
MVH jocke.

Nu är det så att bromsvätska (utom DOT5 som man inte ska blande med DOT4) är hygroskopisk, d.v.s att den drar åt sig fukt. Eftersom man sällan behöver göra vid kopplingen, då det helt enkelt är väldigt driftsäkra och bra system, så behöver det inte dröja många år innan bromsvätskan i kopplinskretsen har blivit utspädd till sådan stor del att den kan frysa. Som alla förhoppningsvis vet så fryser vatten vid 0 grader, och jag ser ingen anledning till att fryspunken inte lulle sjunka på bromsvätska när den späs ut med vatten.

Så byt du vätska i kopllingen. Luftnippeln brukar inte rosta fast på dom slavarna.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
940turboplus Rapidoz
21 december 2007 · 688 Inlägg

twin_cam skrev:

940turboplus skrev:

Frayze skrev:
Vilket jädra tjafs! var inte därför ja skapade tråden... Läser man så förstår man vad som menas, häller man i frityr olja eller hår gele skiter ja i, jag häller i vad det ska vara, och de är bromsvätska i detta fall. Tack iaf än en gång för de SERIÖSA svaren cool

jo men har du testat det som skrivits?
Bromsvätska ska inte frysa/gå trögt oavsett om det är lite kyligt ute!
så du har väl antagligen fått vatten i behållaren.
så då är det bara byta ut vätskan och lufta systemet om felet återstår så får du ju meddela
det efter du testat luftning/vätskebytet.
Ps. en slavcylinder som går sönder brukar man relativt se ganska snabbt på.
om det är läckars är det ju bara pumpa några gånger och be någon polare kolla om det pumpar ut massa olja ifrån den tongue
felet som uppstod på min slavcylinder var att på toppen så sitter en gummi/plast
topp som nötts ner och tog därav förlångt ut och oljan smet förbi den packning som sitter på kolven i cylindern.
MVH jocke.

Nu är det så att bromsvätska (utom DOT5 som man inte ska blande med DOT4) är hygroskopisk, d.v.s att den drar åt sig fukt. Eftersom man sällan behöver göra vid kopplingen, då det helt enkelt är väldigt driftsäkra och bra system, så behöver det inte dröja många år innan bromsvätskan i kopplinskretsen har blivit utspädd till sådan stor del att den kan frysa. Som alla förhoppningsvis vet så fryser vatten vid 0 grader, och jag ser ingen anledning till att fryspunken inte lulle sjunka på bromsvätska när den späs ut med vatten.

Så byt du vätska i kopllingen. Luftnippeln brukar inte rosta fast på dom slavarna.

Ett kopplingsystem med DOT4 fuktar inte ihop i första taget om det inte som sagt kommit in vatten eller blivit sågon sorts kondens i behållaren och blandats ut med vatten så det kan frysa...
och efter hans förklaring efter att kopplingen gått segt sen bättre och tillslut perfekt så är det antagligen vatten i systemet och därav har alla sagt att han bör lufta och byta vätska i systemet..

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
940turboplus Rapidoz
21 december 2007 · 688 Inlägg

Godspeaker skrev:
Jag har precis haft problem med den hydraliska kopplingen på min honda.

Gav upp fullständigt över natten när första kylan kom.

Ett: Det är bromsvätska i kopplings-kretsen. Använd vanlig DOT4, funkar prima

På vissa bilar är koppling och broms integrerat i ett system. Kolla då nivån för bromsvätskan.

Är kopplingen separat system, så har du en behållare för kopplingsvätskan. .. skulle inte förvåna mig om den är tom.

Vad som hänt är förmodligen läckage, du har nog haft det under en längre tid. Det har nu till sist kommit in luft i systemet, så kopplingen funkar inte alls.

Antigen är det slavcylindern, kolla på växel-lådan, om slavcylindern läcker så märks det.

Annars är det huvudcylindern. Kolla under kopplingspedalen inne i bilen. Antar att du har ganska mycket kladd där... byt cylinder, fyll på vätska och lufta systemet, så ska det funka prima igen. ... det är i alla fall vad jag ska ut o göra i eftermiddag. i kylan. på parkeringen sad

Hoppas jag lyckas få med allt

Rätta om jag har fel men när det är läckars i ett kopplingssystem så märks det lätt genom att pumpa upp ett tryck i kopplingen och sen hålla ner pedalen för att se om trycket "faller"
när man håller ner pedalen + att han bör se fläckar under bilen vid pumpning.
Att han kollat hur mycket bromsvätska han har kvar antar jag väl redan han har gjort
vilket minskar chansen ganska groft att det skulle vara ett läckars.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Godspeaker Specialist
21 december 2007 · 1 187 Inlägg

940turboplus skrev:
Rätta om jag har fel men när det är läckars i ett kopplingssystem så märks det lätt genom att pumpa upp ett tryck i kopplingen och sen hålla ner pedalen för att se om trycket "faller"
när man håller ner pedalen + att han bör se fläckar under bilen vid pumpning.
Att han kollat hur mycket bromsvätska han har kvar antar jag väl redan han har gjort
vilket minskar chansen ganska groft att det skulle vara ett läckars.

Nja, det beror på.
du har inte servo i alla kopplings-kretsar. Då spelar det ingen roll om du pumpar upp tryck.
Och sedan kan läckan vara så liten att du inte märker att den faller på flera timmar. däremot kan det under ett par månader sakta ha läkt ut.

behöver inte vara fläckar under bilen. ... som sagt, i min så har det gått på insindan av cylindern, så jag hittade vätskan under pedalstället.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang