Tagen av polisen!!!

Phaetoon
20 december 2007 · 8 156 Inlägg

Då ombesiktningen bara gäller rutorna så krävs det nog att dom inspekterar dessa.
Så om du kommer dit utan rutor, eller med rutorna nere och icke-fungerande elhiss så kommer dom inte att godkänna bilen, då dom inte kunnat besiktiga rutorna. Det enklaste sättet, om man nu inte vill ta bort toningen, är att skaffa ett par reservrutor på skroten.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Corpze
21 december 2007 · 1 311 Inlägg

jag är mest förvånad över att detta är en diskussion över huvud taget... finns det nåt alternativ egentligen? han SKA ju visa upp otonade rutor... jisses

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
Fredrik-79
21 december 2007 · 2 164 Inlägg

Man får ha tonade rutor bara de har rätt igenomsläppningförmåga.
De får inte vara för mörkt.
Är de det så går de inte igenom besiktningen eller flygande besiktning.
Som sagt måste de visas upp rutor som inte är tonade för att de ska gå igenom.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
ToXtreme
21 december 2007 · 3 627 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Man får ha tonade rutor bara de har rätt igenomsläppningförmåga.
De får inte vara för mörkt.
Är de det så går de inte igenom besiktningen eller flygande besiktning.
Som sagt måste de visas upp rutor som inte är tonade för att de ska gå igenom.

MVH

F

Helt rätt, och framrutorna är redan maxtonade från fabrik så därför får man inte tona dem alls wink

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
jonesono Personal- och beteendevetare
21 december 2007 · 1 082 Inlägg

Corpze skrev:
jag är mest förvånad över att detta är en diskussion över huvud taget... finns det nåt alternativ egentligen? han SKA ju visa upp otonade rutor... jisses

Ja, ibland undrar man om folk ens tänker till en gång.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
_Bobban_
21 december 2007 · 39 Inlägg

Köp ett par extra rutor, slipper du bekymra dej över framtida besiktningar oxå !

street Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
21 december 2007 · 426 Inlägg

Stephane_ skrev:
Jag blev tagen av polisen på en flygande inspektion.
Då upptäckte dom att ja gahde tonat framrutorna och dom skickade iväg mig
på en ny besiktning. Hur kommer jag lättast undan i besiktningen utan att ta av toningen?

läs min blogg!!!

/Street
Klaesson
21 december 2007 · 399 Inlägg

du får nog helt enkelt ta bort toningen.

VOLVO for life
Akakapukko
21 december 2007 · 1 779 Inlägg

byt dom till rena rutor.

ska låna ut mina till en kompis när han ska besikta sin bil smile hehe

Jag har inte otur när jag tänker. Jag är bara dum
Volvo S40 T4 "5 Bultad" (2003)
Jolle87
21 december 2007 · 1 585 Inlägg

Fattar inte varför man ska tona framrutorna överhuvudtaget? Känns ju helt meningslöst, Eftersom det är olagligt, och sen att man ska behöva ta bort toningen varje gång man måste besikta eller blir stoppad av polisen. Nää ta bort toningen och kör utan. Visst det är snyggt men eftersom man inte får ha det så är det ju inte så mycket att diskutera.

Hamilton
21 december 2007 · 8 865 Inlägg

Jolle87 skrev:
Fattar inte varför man ska tona framrutorna överhuvudtaget? Känns ju helt meningslöst, Eftersom det är olagligt, och sen att man ska behöva ta bort toningen varje gång man måste besikta eller blir stoppad av polisen. Nää ta bort toningen och kör utan. Visst det är snyggt men eftersom man inte får ha det så är det ju inte så mycket att diskutera.

För att inte tala om hur det är att köra i mörker och regn!
Har mött många som inte har en aning om vad dom pysslat med vid korsningar då dom inte ser nått...lol
Nä... ta bort skiten

och inte blir det snyggt heller, har inte sett en enda som fått till det på sidorutorna utan att de är en massa märken, oavsett om det är proffs som tonat eller inte.

Senast redigerat av Hamilton (21 december 2007)

Fotograf på tierpidag.se
Toresbo
21 december 2007 · 261 Inlägg

denna diskussion är rent slöseri med serverkraft...

skyhawk
21 december 2007 · 56 Inlägg

Hej alla tänkte låna tråden lite...

det är så att jag har lite problem med min alergi vid stark solljus, och då har jag hört att jag kan skaffa ett läkarintyg på det som tillåter toning fram kan det stämma ???
men att det då får vara till en vis % mörkttonat ...

*Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile.. winning's winning!*
Ford Mondeo "Econetic" (2012)
Ford Mondeo St220 "BeaST220" (2003)
Goffen Administratör
21 december 2007 · 2 974 Inlägg

Jag har ljusaste toninge på framrutorna på min bil och än så länge har inte jag åkt dit. Varför? Jo jag tycker det tar bort rätt mycket värme när solen lyser in ifrån sidan när man kör, blir inte alls lika varmt och störande. Givetvis inser jag att jag kan åka dit och få en ombesiktning pga toningen, en 2a som jag givetvis släcker själv då jag jobbar med sånt smile Och till sist så tycker jag att det är snyggt.

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Smajly
21 december 2007 · 3 059 Inlägg

Beatnikbandit skrev:
denna diskussion är rent slöseri med serverkraft...

Ditt inlägg var det mest onödiga i hela tråden på att ta upp serverplats.. duhhhh..

Bra med en diskussion om just detta... så att alla fjortisraggare för en gång fattar vad som gäller när dom åkt dit för tonade framrutor. Så att dom fattar att dom SKA visa upp sina rutor utan toning.

speedfreak racing Arbetsnarkoman...
21 december 2007 · 1 098 Inlägg

Magic skrev:
Krav på att sidorutor finns ej enligt Vägverkets föreskrifter som vi på ASB jobbar efter.
Men, om han har blivit ditskickad pga sina tonade rutor så har han bara två val!
1. Riv bort solfilmen.
2. Byt rutor.

Och det som gäller på en kontrollbesiktning:
Drar du ner rutorna och drar ut säkringen så blir din bil INTE godkänd, förutsatt att besiktningsteknikern gör sitt jobb och inte ser mellan fingrarna.
Finns rutorna där så ska dom gå att kontrollera.

Så, ni som har solfilm och vill komma undan, byt rutor eller ta bort dom.

Behövs det sägas mer? Lägg ner detta nu. Har ju fått svar på frågan flera gånger.

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Phaetoon
21 december 2007 · 8 156 Inlägg

skyhawk skrev:
Hej alla tänkte låna tråden lite...

det är så att jag har lite problem med min alergi vid stark solljus, och då har jag hört att jag kan skaffa ett läkarintyg på det som tillåter toning fram kan det stämma ???
men att det då får vara till en vis % mörkttonat ...

Det kan nog stämma faktiskt.
Är du allergisk mot direkt solljus? För isåfall är det ju UV-strålningen som du är allergisk mot? Vilket bilrutan redan skyddar mot.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
skyhawk
21 december 2007 · 56 Inlägg

Phaetoon skrev:

skyhawk skrev:
Hej alla tänkte låna tråden lite...

det är så att jag har lite problem med min alergi vid stark solljus, och då har jag hört att jag kan skaffa ett läkarintyg på det som tillåter toning fram kan det stämma ???
men att det då får vara till en vis % mörkttonat ...

Det kan nog stämma faktiskt.
Är du allergisk mot direkt solljus? För isåfall är det ju UV-strålningen som du är allergisk mot? Vilket bilrutan redan skyddar mot.

hehehe nej nej  utan  mina ögon är känsliga när det är soligt ute pga alergin blir lätt tårögd o så ...

*Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile.. winning's winning!*
Ford Mondeo "Econetic" (2012)
Ford Mondeo St220 "BeaST220" (2003)
holyday Mek
21 december 2007 · 88 Inlägg

skyhawk skrev:

Phaetoon skrev:

skyhawk skrev:
Hej alla tänkte låna tråden lite...

det är så att jag har lite problem med min alergi vid stark solljus, och då har jag hört att jag kan skaffa ett läkarintyg på det som tillåter toning fram kan det stämma ???
men att det då får vara till en vis % mörkttonat ...

Det kan nog stämma faktiskt.
Är du allergisk mot direkt solljus? För isåfall är det ju UV-strålningen som du är allergisk mot? Vilket bilrutan redan skyddar mot.

hehehe nej nej  utan  mina ögon är känsliga när det är soligt ute pga alergin blir lätt tårögd o så ...

Ta en svart soppåse över huvudet då. wink

Livet börjar vi 2 bars ladd
Audi RS4 Biopower "Performance made by Holyday" (2001)
Hamilton
21 december 2007 · 8 865 Inlägg

skyhawk skrev:

Phaetoon skrev:

skyhawk skrev:
Hej alla tänkte låna tråden lite...

det är så att jag har lite problem med min alergi vid stark solljus, och då har jag hört att jag kan skaffa ett läkarintyg på det som tillåter toning fram kan det stämma ???
men att det då får vara till en vis % mörkttonat ...

Det kan nog stämma faktiskt.
Är du allergisk mot direkt solljus? För isåfall är det ju UV-strålningen som du är allergisk mot? Vilket bilrutan redan skyddar mot.

hehehe nej nej  utan  mina ögon är känsliga när det är soligt ute pga alergin blir lätt tårögd o så ...

och solglasögon fungerar inte....roll, ja då är det tyvärr bara att låta bilen stå när det är sol.

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang