Protestaktion mot höjda bränsleskatter?

_VeNoM_ Giftig
25 december 2007 · 419 Inlägg

Hatar att de höjer priset hela tiden, hörde nyligen att i uzbekistan eller vad det nu va för land så betalar de 1 dollar för full tank, det är 6.50!!! det får inte ens vi en liter för. Helt sjukt.

Bara som en ren jämförelse och i usa blir det ju folkstorm när de får betala 5kr litern

Så jag tycker att våra kära politiker borde ta och se över alla skatter och lagar de utsätter oss för.

Senast redigerat av _VeNoM_ (25 december 2007)

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
engolf
25 december 2007 · 3 235 Inlägg

Hmm, egentligen borde politikerna straffas först, för de har ansvaret för att främja utvecklingen av miljöfordon. Och det gör de INTE!

hur långt har forskningen kommit? Nada...

Oljeindustrin sätter stopp för alla vällyckade projekt, och politikerna bara blundar och tystar ner allting...

Ska man som bilist/konsument straffas för det?

Bobo
25 december 2007 ·

Ganska intressant egentligen vad som får svensken att våga sig ut och protestera mot något vad krävs?

_VeNoM_ Giftig
25 december 2007 · 419 Inlägg

Jag hoppas på att fler kommer göra som honda och till viss del bmw, att börja satsa på vätgas. Visserligen var hondas bil snor dyr men den fanns ju å andra sidan bara i några få exemplar.
Plus att det utvecklas ju hela tiden och så fort det kommer ut på marknaden till ett någorlunda rimligt pris så kommer jag att nappa, för man vill ju köra miljövänligt.

Men det är som du säger, politikerna är alldeles för mesiga mot biltillverkarna.
De har ju visserligen kommit med det här förslaget om straffskatt för biltillverkare som inte uppfyller vissa krav. http://www.garaget.com/Content/News/Art … d=ajn6ra5j

Men även här är det bilister och biltillverkare som straffas medan industrier går nästan helt fria.

Senast redigerat av _VeNoM_ (25 december 2007)

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
breesladd SKÅNING
25 december 2007 · 1 215 Inlägg

Om det sker något sådan så är jag med, det är dålig still att vi ska behöva betala så jävla mycke för så jävla lite soppa har dom inte upptäkt att svenska folket inte kör mindre eller det kanske är därför dom fortsätter att höja?

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
DPB Öh, barlös.
25 december 2007 · 300 Inlägg

Jag håller på att publicera en sida där vi kan lägga till argument och samlas för att reagera mot staten!

Jimmy_N Makaronborrare
26 december 2007 · 993 Inlägg

Bobo skrev:
Ganska intressant egentligen vad som får svensken att våga sig ut och protestera mot något vad krävs?

Skulle väl vara för meningslösa saker som att fel artist vinner melodifestivalen eller att den sötaste killen åkte ut för tidigt från idol big_smile Tyvärr känns det som att en del bryr sig mer om såna skitsaker i allafall

zovix Maskinbefäl
26 december 2007 · 1 038 Inlägg

calibra1992 skrev:

Bobo skrev:
Ganska intressant egentligen vad som får svensken att våga sig ut och protestera mot något vad krävs?

Skulle väl vara för meningslösa saker som att fel artist vinner melodifestivalen eller att den sötaste killen åkte ut för tidigt från idol big_smile Tyvärr känns det som att en del bryr sig mer om såna skitsaker i allafall

Ja visst, mycket av det beror på att svensken som orkar ge sig ut och säga sin mening inte förvärvsarbetar och därmed har tid och ork att göra något sådant.

För att göra det lite mer tydligt, kan man ju köra en aktion där man "Råkar" få haveri på bilen och blir stående där man är tills polisen kommer. Dom kommer ju börja med att be en flytta på bilen och då är det bara att säga: "Javisst gör jag det snälla konstapeln" problemet är bara om polisen får åka runt och säga till 1000 bilar runt om i stockholmstraken som gör samma sak samtidigt.

Flyttar du på dig när du får en tillsägelse borde man ju inte göra något olagligt, men fortsätter man säg under en veckas tid så kommer det uppmärksammas i media mm.

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
26 december 2007 · 938 Inlägg

zovix skrev:
Det som skulle vara intressant vore att veta vad alla bilar släpper ut per ton bil i stället för att som idag ha fasta siffror som man jämförs emot.

Då skulle man ju kunna ha lastbilar med också så ser man vad det verkligen är.

Tänk dig en Scania med full last 60ton som drar en 7-8l/milen jämfört med en Saab på 1,5ton som drar 1,2l/mil Vem belastar miljön mest egentligen?

Vad det gäller bränsle och energiskatter så anser jag att det är ett stort skämt. Tänk dig bara benämningen energiskatt? Fulkommligt vansinnigt.

Näe bort med alla straffskatter på bilar och drivmedel, framförallt i sverige som är ett land som är så beroende av transporter. Hur ska folk komma till jobbet? Gå tjugo mil till jobbet eller sitta hemma och runka titta på dvd och lyfta feta bidrag. Det är vad politikerna vill att vi ska göra!

Nu i juletid har vi ju även alla dessa charter resor till värmen som går med flyg. Börja med att förbjuda dem om du skall vara "klimartsmart"

Mvh Magnus

Kan ju bara tillägga att en lastbil inte drar 7-8 liter milen... 60tons ekipage ligger väl mellan 4-5liter ungefär, inte mer...
Kör själv scania distributionsbil, utan släp... tjänstevikt på 11ton å 5-6 ton i last ger en förbrukning på ca 2,6 liter milen me farthållaren på 90 överallt där de är möjligt... Kör även stadstrafik, så kan nästan kalla de blandad körning...   

Har även hört att de inte är vikten utan luftmotståndet som gör mycke av förbrukningen... Å me tanke på att en lastbil är mellan 4-4,5 meter hög så kan de ju lkigga nåt i det roll


Sorry för att de blev lite väl OT

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
zovix Maskinbefäl
26 december 2007 · 1 038 Inlägg

För att få mer eld i debatten:

Fakta om bensinpriset:

I juli 2007 var bensinpriset i genomsnitt 11,85 kr.

Uppdelat i bensin och skatter:

    * Bensin 4,67 kr
    * Skatt och moms 7,18 kr

Skatten består av:

    * Energiskatt 2,76 kr
    * Koldioxidskatt 2,05 kr
    * Moms på bensin 1,17 kr
    * Moms på skatt 1,20 kr

Svenska bilister betalar 9 miljoner kr i bränsleskatter varje timme, sammanlagt 80 miljarder kr i skatt varje år.

Källa: Svenska Petroleum Institutet

Tycker ni att detta är rätt, ja då behöver ni inte göra något. Tycker ni att det är fel så var med och protestera!

1. Tag bort momsen på skatten så blir bensinen/dieseln genast över 1 krona billigare!
2. Ska vi ha skatt på bensinen så ska de pengarna öronmärkas för att gå till att utveckla alternativa drivmedel. Skänk dem till Chalmers och KTH för att forska. Tror det går ganska fort om de får dubbla försvarsbudgeten för att forska roll


/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
jonesono Personal- och beteendevetare
26 december 2007 · 1 082 Inlägg

engolf skrev:
Så enligt mening straffas vi bilisterna helt i onödan. Vill miljö"änglarna" till politiker ha en syndabock, bör de straffa biltillverkarna.

"Sade han och satte sig sedan i sin bmw 750"...
Tänk på att det finns oerhört mycket "onödig" prestanda i dagens bilar.. jag menar, vad skall man med 350hk+ i en standardbil/pendlarfordon till?
Börja folk leva som de lär, kanske det faktiskt kan hända något.
Men det är inte sällan de själva sitter med handen i syltburken.
Inser man att det går att välja en snålare motor, som fortfarande tar en från A till B, är snygg, komfortabel osv osv, ja då är i alla fall hälften vunnet.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Team-Adolfsson Gödseldräng
26 december 2007 · 4 529 Inlägg

ifall det blir en demostration så är jag me lätt
tycker det är rent förjävligt många gånger har man lust att banka skiten ur dom därna politikerna

zovix Maskinbefäl
26 december 2007 · 1 038 Inlägg

jonesono skrev:

engolf skrev:
Så enligt mening straffas vi bilisterna helt i onödan. Vill miljö"änglarna" till politiker ha en syndabock, bör de straffa biltillverkarna.

"Sade han och satte sig sedan i sin bmw 750"...
Tänk på att det finns oerhört mycket "onödig" prestanda i dagens bilar.. jag menar, vad skall man med 350hk+ i en standardbil/pendlarfordon till?
Börja folk leva som de lär, kanske det faktiskt kan hända något.
Men det är inte sällan de själva sitter med handen i syltburken.
Inser man att det går att välja en snålare motor, som fortfarande tar en från A till B, är snygg, komfortabel osv osv, ja då är i alla fall hälften vunnet.

Japp du har rätt till viss del. Tyvärr är det så att en högoptimerad motor som levererar mycket axeleffekt ofta har högre verkningsgrad är en lågoptimerad standardmotor. Detta innebär att om man snålkör (följer trafikrytmen) kör man oftast bränslesnålare med en högoptimerad (läs turbomotor) än en lågoptimerad (standard, snik sugmotor).

En turbomaskin som kör i 110 vid 2200 rpm och har en volym på 2 liter är bränslesnålare än en 1,1l maskin som jobbar vid 4000rpm för att hålla samma bil i samma fart. Detta är fakta och det har med verkningsgraden hos motorn att göra och med att det går åt lika mycket energi för att förflytta bilen i den farten. Ju högre varv ju mer bränsle förbrukar motorn.

Problemet med alla "miljömuppar" är att de oftast saknar adekvat utblidning för att förstå följden av sina egna resonemng.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Phaetoon
26 december 2007 · 8 156 Inlägg

zovix skrev:
Ja visst, mycket av det beror på att svensken som orkar ge sig ut och säga sin mening inte förvärvsarbetar och därmed har tid och ork att göra något sådant.

För att göra det lite mer tydligt, kan man ju köra en aktion där man "Råkar" få haveri på bilen och blir stående där man är tills polisen kommer. Dom kommer ju börja med att be en flytta på bilen och då är det bara att säga: "Javisst gör jag det snälla konstapeln" problemet är bara om polisen får åka runt och säga till 1000 bilar runt om i stockholmstraken som gör samma sak samtidigt.

Flyttar du på dig när du får en tillsägelse borde man ju inte göra något olagligt, men fortsätter man säg under en veckas tid så kommer det uppmärksammas i media mm.

Ett par bilar på varje vägbana i rusningstrafik i Sthlm big_smile
Det bästa är väl om man får soppatorsk samtidigt allihopa.
Alla medverkande stiger ur sina bilar, tar fram en jeepdunk och fyller SAKTA på sina bilar.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
zovix Maskinbefäl
26 december 2007 · 1 038 Inlägg

Phaetoon skrev:

zovix skrev:
Ja visst, mycket av det beror på att svensken som orkar ge sig ut och säga sin mening inte förvärvsarbetar och därmed har tid och ork att göra något sådant.

För att göra det lite mer tydligt, kan man ju köra en aktion där man "Råkar" få haveri på bilen och blir stående där man är tills polisen kommer. Dom kommer ju börja med att be en flytta på bilen och då är det bara att säga: "Javisst gör jag det snälla konstapeln" problemet är bara om polisen får åka runt och säga till 1000 bilar runt om i stockholmstraken som gör samma sak samtidigt.

Flyttar du på dig när du får en tillsägelse borde man ju inte göra något olagligt, men fortsätter man säg under en veckas tid så kommer det uppmärksammas i media mm.

Ett par bilar på varje vägbana i rusningstrafik i Sthlm big_smile
Det bästa är väl om man får soppatorsk samtidigt allihopa.
Alla medverkande stiger ur sina bilar, tar fram en jeepdunk och fyller SAKTA på sina bilar.

Jag tror det räcker om man blir en ca 100 deltagande för att choka ner systemet med vägassistans + polis som finns i stockholm.

Gärna några bilar på väggrenen också som sträcker ut en banderoll med budskapet. Lär locka media om man förvarnar dem ;-)


Mvh Magnus

Senast redigerat av zovix (26 december 2007)

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
bazooka_
26 december 2007 · 406 Inlägg

haha ja det är så sjukt i det här lilla landet, varför får vi pengar när vi jobbar, dom kunde lika gärna bygga upp baracker vid alla arbetsplatser och ge oss bröd och vatten istället så slipper vi skatta bort alla pengar vi får. Nejdå men det börjar bli dags att demonstrera lite och inte låta politikerna köra över oss som dom alltid annars gör, Bara för att pyttelilla Sverige skärper sig ang miljön blir det inte mycket bättre när tex kina inte bryr sig ett dugg.

:DPlattan i mattan:D
engolf
26 december 2007 · 3 235 Inlägg

Allt detta om miljöbilar och miljöbovar kan man dusskitera i evigheter...

Med inlägget ville jag få veta vad folk tyckte om dagens bränslepriser och folks reaktioner på en eventuell protestaktion.

än så länge verkar det som att flertalet är för en sådan aktion.

Och jag är ganska säker på att om några hundra vågar ta steget och går till handling, så kommer de flesta bilister att stötta de/oss.

Och sen ger man ju fan i om det är olagligt med demonstationer som inte är godkända.
Om man inte får yttra sig på det viset, hur ska man göra det då? Skicka brev till politikerna? (skrattar högt...smile De ger ju fan i alla underskriftskampajer och får sin vilja igenom trots folkets motvilja.

Jag tycker också man borde sikta mot ett datum och försöka organisera det så bra som möjligt. Jag sitter gärna en dag (eller några) på en blockerad väg och dricker kaffe med andra bilister och äter skräpmat:) Detta kan man göra till en liten utflykt, hehe:)

engolf
26 december 2007 · 3 235 Inlägg

Kina, USA, Australien...

Deras tid kommer och tro mig, miljöfrågan omfattas oss alla.

det jag menar är att bilister straffas för nånting som vi inte kan påverka, eller kan påverka minimalt.

Hade inte du köpt en elbil som du inte behöver skatta och betala trängselskatt för om du kunnat? Tänkte väl det, klart du hade gjort. Det hade de flesta gjort...
Saken är att det inte finns så många elbilar på marknaden, och vill man beställa, så måste man vänta i flera månader och betala mer än en bra/diesel bensinbil...

Vi konsumenter tvingar ta det miljöovänliga beslutet.

jag vägrar bli piskad bara för att politikerna och oljeindustrien motverkar utvecklingen av miljöfordon!

DPB Öh, barlös.
26 december 2007 · 300 Inlägg

Gärna nära någon mack eller något så man i allafall kan få tag i lite korv och dryck wink Jag håller på att smälla upp en sida där vi kan prata lite mer om ett datum då gorg forumet kanske inte är det bästa att "organisera" detta på.

zovix Maskinbefäl
26 december 2007 · 1 038 Inlägg

engolf skrev:
Allt detta om miljöbilar och miljöbovar kan man dusskitera i evigheter...

Med inlägget ville jag få veta vad folk tyckte om dagens bränslepriser och folks reaktioner på en eventuell protestaktion.

än så länge verkar det som att flertalet är för en sådan aktion.

Och jag är ganska säker på att om några hundra vågar ta steget och går till handling, så kommer de flesta bilister att stötta de/oss.

Och sen ger man ju fan i om det är olagligt med demonstationer som inte är godkända.
Om man inte får yttra sig på det viset, hur ska man göra det då? Skicka brev till politikerna? (skrattar högt...smile De ger ju fan i alla underskriftskampajer och får sin vilja igenom trots folkets motvilja.

Jag tycker också man borde sikta mot ett datum och försöka organisera det så bra som möjligt. Jag sitter gärna en dag (eller några) på en blockerad väg och dricker kaffe med andra bilister och äter skräpmat:) Detta kan man göra till en liten utflykt, hehe:)

Jag tror att det är flera som vågar. Jag är en av dem! Blir vi tillräckligt många så kan inte polisen göra något.

Det viktigaste mantrat är att vi skall vara fredliga. Inte börja bråka med polis eller andra. Bara visa vårt missnöje.

Biltutan är även den ett bra redskap för att visa missnöje ;-)

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang