zovix
Maskinbefäl
27 december 2007
· 1 038 Inlägg
Hamilton skrev:
zovix skrev:
Hamilton skrev:
Ja för att anpassa sig till omständigheterna, existerar inte i din värld eller ?
Jag har ca 5meter till mitt jobb så jag behöver inte passa tider med bussar m.m
Visst kan jag anpassa mig efter omständigheterna. Men kan jag påverka omständigheterna så vill jag göra det i förstahand.
Jag kommer inte sluta pendla bara för att bensin/diesel skatten höjs. Jag kommer i stället äta lite mindre dyr mat. sluta roa mig och så vidare, lägga mindre pengar på styling och annat till bilen. Jag har råd med höjningen.
Min poäng är att det kommer en dag då medborgarena slutar ha råd.
Hur skulle du ställa dig till mamman som ska skjutsa sitt barn till hockey träning men inte kan det p.g.a. Bensinskattehöjningen.
Det finns folk idag som äger bil, men som knappt idag har råd att tanka den. Men de måste ha bilen för att åka till jobbet.
Det optimala är naturligtvis att jobba nära sin bostadsort, men om man har ett jobb, en utbildning mm. Vill man jobba med det man är utbildad till och då får man söka sig till en annan ort. Visst kan man flytta och så vidare, men det är inte riktigt ett alternativ för mig, precis som jag kan tänka mig att du aldrig skulle börja pendla av fri vilja.
Eftersom jag kör 5000mil/år ca, så berör en skattehöjning mig ordentligt även om det bara är några ören per liter.
/Magnus
Dom som använder bilen till och från jobbet gör väll avdrag för resorna hoppas jag!
Mamman kanske kan samåka med någon till hockeyn..? eller spelar grabben kanske helt själv, ja man kan vrida och vända på allt.
Nej jag vill inte heller pendla...sitter hellre och väntar på att någon annan ska lösa mina problem...
Men nu handla ju tråden om varken Kineser eller Mammor som inte har råd med hockey, utan om skatter på drivmedel
Ja precis och jag försöker förklara för dig vad konsekvensen blir. Jo visst får vi som pendlar legitimt dra av på skatten. 18kr/mil får man dra av. Vacker och fint låter det, men tror du att det täcker upp kostnaderna då tror du fel!
Av de 18kr får man tillbaka i rena pengar 30% och det blir 5,4 kr/mil. Det blir alltså Skatten på 1 liter bränsle ligger totalt på: 7,18kr så jag får i praktiken inte ens tillbaka skatten. Så det är inget bidrag på 18kr man får utan ett avdrag vilket är en j-a skillnad.
Dessutom finns det en "självrisk" som ligger på 8000kr.
Det är en jäkla tur att jag inte har en ny "miljövänlig" bil för då hade jag inte haft råd. Eftersom avdraget inte ens täcker bränslekostanden hur ska den täcke en värdeminskning på bilen. För självklart äger jag bil bara för att pendla, annars går det utmärkt att åka komunalt när man är ledig eftersom jag har så mycket tid jag inte vet vad jag skall göra av då.
Dessutom straffbeskattas dieseln något fruktansvärt och detta är på grund av den svenska avundsjukan. Fy fy du får inte åka i en billig bil när jag kör en dyr.'
Nej
Jag betalar 7000kr/år i fordonsskatt
Nu mer måste jag betala 11,79kr/liter diesel. I våras kostade dieseln under 10kr/liter.
Det enda jag kan glädja mig åt är min förbrukning på 0,64l/mil blandad körning.
Det innebär att jag med dagens priser betalar: 40675kr/år i soppa 7000kr/år i bilskatt och 10000kr/år i försäkring (helförsäkring då jag inte har råd att stå utan bil)
Detta blir 57675,50kr/år för att ta mig till jobbet. Skatteverket är så "snälla att de låter mig dra av med milavdrag:" 82000kr/år Jätte bra! Men av det får jag ut: 30% =24600kr/år som kompensation.
Jag har ju betalat 57675,50kr av mina redan skattade pengar och får tillbaka 24600kr detta innebär att jag får betala 33075,50kr för att ta mig till jobbet.
Här ser ni att jag får inte ens hälften av vad det kostar i verkligheten att pendla och jag har inte räknat med servicear, värdeminskning mm på detta.
Jag tar inte bilen till jobbet för att det är så jävla kul att gå upp kl 5 på morgonen och köra utan för att det är det enda sättet för mig att komma till jobbet. Om jag skall lägga till den tid som jag spenderar i bilen och försöka värdera den i pengar så blir det hemska summor!
En höjning med milavdraget med 50 öre kompencerar inte! en skattehöjning på 50öre som t.ex. den som blir på diesel.
Alternativet till helförsäkring som någon säkert kommer att racka ner på är att jag har en andrabil. hur man än räknar på det blir det ännu dyrare.
Det jag vill visa med ovanstående siffror är att det som lovas fint i medierna inte alltid blir så bra i verkligheten.
Hade jag kunnat åka komunalt hade jag gjort det. Busskortet här kostar 650kr/mån = 7150kr/år (du behöver ju inte ha busskort när du har semester alltså bara 11mån på ett år)
Då blir det en besparing för mig på 25925,50kr/år. Men visst ja. bussen kan jag ju inte åka.
Det skulle blivit en löneförhöjning på drygt 2000kr/mån RENA Pengar på att inte pendla
Det finns bara en anledning till att jag pendlar: Jag trivs på jobbet.
Detta straffas jag för både ekonomiskt och tidsmässigt och är den uppoffringen jag gör för att kunna bo där jag vill.
Höjs skatterna mer, får jag
1. Flytta - Otänkbart
2. Säga upp mig och sälja bilen och leva på sos eftersom det inte finns några jobb här där jag bor. - Otänkbart, skulle inte klara av att gå och dra benen efter mig.
3. Hitta någon annan utväg. (köra på eldningsolja eller annat) - Tänkbart
Hoppas ni ser varför jag är emot skattehöjningarna och dessutom ser en anledning till varför de inte leder till något gott för miljön heller.
Bara att konstatera. Innerstadspolitiker tänker inte utanför tullarna. Landsorts politiker som hamnar i stockholm glömmer allt de lärt sig på landsbygden för nu är man ju "fin".
Fakta:
Sverige hade inte haft en levande landsbyggd utan: Svartarbete. Bränslesmuggling. Bidragsfusk mm. Allt detta är en konsekvens av det skattetrycket som finns.
/Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...