Protestaktion mot höjda bränsleskatter?

zovix Maskinbefäl
27 december 2007 · 1 038 Inlägg

Listan finns. Skriv upp er här: http://www.gnunet.eu/

Dessutom kan ni passa på att skriva upp er här: http://www.bensinskatteuppror.se/

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Nova_70
27 december 2007 · 104 Inlägg

Man kanske skulle jävlas tillbaka lite ?
Nästa gång ni betalar in fordonsskatten, så gör egna inbetalningskort , inte 1 utan kanske 15 ock dela upp summan på dessa 15 inbetalningskort. betala sen av "misstag" in 10:- eller mer för mycket. Ni kan ju räkna ut själva vilket jobb dom får att summera alla dess & dessutom betala tillbaka struntsummor, om säj 1500 pers gjorde detta.....big_smile
Men det är ju klart , då häöjer dom väl p.g.a "ökade omkostnader" istället.
Skickade förresten en fråga till skatteverket nyss: Får jag ta ut moms på skatt?
Svaret kommer naturligtvis bli ett rungande NEJ ,om det överhuvtaget kommer nåt svar..... Men staten få minsann sad  får jag ett svar ska det bli ett sant nöje att fråga varför staten då tar ut moms på bensinskatten.....

Dogs have owners, cats have staff....
Chevrolet K1500 "SOPTRUCK III" (1991)
loudness
27 december 2007 · 4 554 Inlägg

känns som att skatten som staten får in som intäcker inte är väsrt att bråka om de mesta av bensinpriet går väl till klimatavgifter som staten inte direkt gör någon vinst på och de lär kanppast bli billigare dom kommande åren eftersom transporterna bil lasbil båt och flyg är den stora utsläppsboven, de man kan göra är att åka till nästa klimatmöte i köpenhamn och vråla.. det är säkert omtyckt när större delen där är miljöaktivister och är för mer avgifter

zovix Maskinbefäl
27 december 2007 · 1 038 Inlägg

Griffin skrev:
hur orkar ni bry er?? om bensinskatten sänks så kommer staten ialla fall behöva mer pengar då utgifter finns.. då skulle dom ju kunna höja inkomstskatten istället.. en bra idé kanske??

Mvh Mats

Största anledningen till att jag blir förbannad på just bensinskattehöjningen är att den motiveras med att bilar påverkar miljön så ofantligt mycket och att Sverige måste rädda världen genom att beskatta våra bilar till döds.

Dessutom bygger allt detta på det utav media skapade koldioxid (CO2) monstret, som är så farligt att om vi inte gör något nu så går mänskligheten under om fem sekunder, Jag räknar ner 5, 4, 3, 2, 1, Nej jag hade vist fel...

Ska man ta tag i frågan kring klimatproblem och annat börja med de värsta miljöbovarna, Kolkraftverk, Flygplan.

Alla som någon gång beställer en charterresa skall betala en CO2 straffavgift på 10000kr bara för att de är så jävla korkade att flyga. Jag skulle kunna köra min dieselbil i 6mån på samma mängd bränsle som det tar att få en Boing 737 från gaten till startbanan. Eller för att jämför med kollektivtrafiken så skulle man kunna hålla en SL buss rullandes dygnet runt i ca 1 vecka på samma mängd bränsle.

Det är ungefär samma sak som denna dumma CO2 skatt och Energiskatt som vi har på bensinen/dieseln. Rent vansinne är vad det är och nu kom droppen som fick min bägare att rinna över.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Chrill27
27 december 2007 · 553 Inlägg

nova383 skrev:
Man kanske skulle jävlas tillbaka lite ?
Nästa gång ni betalar in fordonsskatten, så gör egna inbetalningskort , inte 1 utan kanske 15 ock dela upp summan på dessa 15 inbetalningskort. betala sen av "misstag" in 10:- eller mer för mycket. Ni kan ju räkna ut själva vilket jobb dom får att summera alla dess & dessutom betala tillbaka struntsummor, om säj 1500 pers gjorde detta.....big_smile
Men det är ju klart , då häöjer dom väl p.g.a "ökade omkostnader" istället.
Skickade förresten en fråga till skatteverket nyss: Får jag ta ut moms på skatt?
Svaret kommer naturligtvis bli ett rungande NEJ ,om det överhuvtaget kommer nåt svar..... Men staten få minsann sad  får jag ett svar ska det bli ett sant nöje att fråga varför staten då tar ut moms på bensinskatten.....

big_smilebig_smile

Grane_Dieselpower Svartrök Performance
27 december 2007 · 40 Inlägg

Ett till stort problem som finns i vårt avlånga land är ju att fler å fler företag börjar flytta till " låglöne länder " och detta gör att det blir ännu mer transporter från dom till oss. Och ett medelstort tankfartyg drar 15 000 LITER/TIMMEN! på en timme kan medelsvensson köra sin bil i två år minst. Om alla företag istället stannade kvar i sverige så blir transporterna mycket mindre, bättre för miljön, bättre för sveriges ekonomi å kostaden för transporter kan läggas på annat istället. Men politker osv. tänker ju inte längre än va näsan räcker!

zovix Maskinbefäl
27 december 2007 · 1 038 Inlägg

Grane_Dieselpower skrev:
Ett till stort problem som finns i vårt avlånga land är ju att fler å fler företag börjar flytta till " låglöne länder " och detta gör att det blir ännu mer transporter från dom till oss. Och ett medelstort tankfartyg drar 15 000 LITER/TIMMEN! på en timme kan medelsvensson köra sin bil i två år minst. Om alla företag istället stannade kvar i sverige så blir transporterna mycket mindre, bättre för miljön, bättre för sveriges ekonomi å kostaden för transporter kan läggas på annat istället. Men politker osv. tänker ju inte längre än va näsan räcker!

Blev lite fel då va? En nolla för mycket.

Ett fartyg som jag jobbat på 106m och 6000ton drar ca 1000l per timme i marchfart. Kör man fullfart skulle det snarare bli 4000l per timme. Det kostar inte mycket alls att hålla ett lastfartyg gående om man jämför med alternativa transportmedel så faktum är att det borde vara det som är framtiden.

Tänk dig hur många lastbilar det blir på ett sådant fartyg?

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
TLO
27 december 2007 · 1 062 Inlägg

Sedan kan Sverige sluta leka röda-korset nation, och dela ut pengar över hela världen, och även klämma åt bidragsfusk och liknande rejält!!   Där har vi stora kostnader som VI betalar med våra skatter.

"You Go, we go!"
ATMTA
27 december 2007 ·

De flesta (för att inte säga alla) business/politiker gubbarna skiter fullständigt i miljön, folkets hälsa, transport kostnader, blaha och blaha..  Så länge de tjänar pengar på det, så kommer dem att fortsätta tills det inte går längre.

Hamilton
27 december 2007 · 8 873 Inlägg

Tycker att det är ok med högre skatt så det blir bättre framkomligheten på vägarna....
Tänker främst på dom som inte nödvändigtvis måste åka bil.

Fotograf på tierpidag.se
zovix Maskinbefäl
27 december 2007 · 1 038 Inlägg

Hamilton skrev:
Tycker att det är ok med högre skatt så det blir bättre framkomligheten på vägarna....
Tänker främst på dom som inte nödvändigtvis måste åka bil.

Och vilka är det då? Den klicken är nog ganska liten ändå tror jag.

Jag skulle inte behöva åka bil om jag flyttade från min villa in till en lägenhet i Stockholm. Sen att jag för allt i värden inte vill bo i Stockholm, har det med saken att göra? Vad händer med valfriheten i Sverige om bi resonerar som du gör? Vad händer med landsbygden?

Vem skall producera all den mat som du äter? Kina?

Snacka om egoistiskt.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Hamilton
27 december 2007 · 8 873 Inlägg

zovix skrev:

Hamilton skrev:
Tycker att det är ok med högre skatt så det blir bättre framkomligheten på vägarna....
Tänker främst på dom som inte nödvändigtvis måste åka bil.

Och vilka är det då? Den klicken är nog ganska liten ändå tror jag.

Jag skulle inte behöva åka bil om jag flyttade från min villa in till en lägenhet i Stockholm. Sen att jag för allt i värden inte vill bo i Stockholm, har det med saken att göra? Vad händer med valfriheten i Sverige om bi resonerar som du gör? Vad händer med landsbygden?

Vem skall producera all den mat som du äter? Kina?

Snacka om egoistiskt.

/Magnus

Vad har maten och Kineserna med bensinskatten att göra...
Valfriheten har ju alla utan att du behöver blanda in Kineserna eller?
Dom som bor på landsbygden åker väll sällan i onödan...Bor själv där och här fungerar bussarna minst lika bra som i STHLM wink

Senast redigerat av Hamilton (27 december 2007)

Fotograf på tierpidag.se
zovix Maskinbefäl
27 december 2007 · 1 038 Inlägg

Hamilton skrev:

zovix skrev:

Hamilton skrev:
Tycker att det är ok med högre skatt så det blir bättre framkomligheten på vägarna....
Tänker främst på dom som inte nödvändigtvis måste åka bil.

Och vilka är det då? Den klicken är nog ganska liten ändå tror jag.

Jag skulle inte behöva åka bil om jag flyttade från min villa in till en lägenhet i Stockholm. Sen att jag för allt i värden inte vill bo i Stockholm, har det med saken att göra? Vad händer med valfriheten i Sverige om bi resonerar som du gör? Vad händer med landsbygden?

Vem skall producera all den mat som du äter? Kina?

Snacka om egoistiskt.

/Magnus

Vad har maten och Kineserna med bensinskatten att göra...
Valfriheten har ju alla utan att du behöver blanda in Kineserna eller?
Dom som bor på landsbygden åker väll sällan i onödan...Bor själv där och här fungerar bussarna minst lika bra som i STHLM wink

Snacka om lyckost! Du har tur du som har en fungerande kollektivtrafik! eller så har du ett jobb som passar bra med busstiderna? Har man inte det får man skylla sig själv enligt ditt resonemang.

Ja visst finns valfriheten, jag kan välja att sluta pendla och låta DIG försörja mig via skatten som du så gärna betalar in.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Hamilton
27 december 2007 · 8 873 Inlägg

zovix skrev:

Hamilton skrev:

zovix skrev:

Och vilka är det då? Den klicken är nog ganska liten ändå tror jag.

Jag skulle inte behöva åka bil om jag flyttade från min villa in till en lägenhet i Stockholm. Sen att jag för allt i värden inte vill bo i Stockholm, har det med saken att göra? Vad händer med valfriheten i Sverige om bi resonerar som du gör? Vad händer med landsbygden?

Vem skall producera all den mat som du äter? Kina?

Snacka om egoistiskt.

/Magnus

Vad har maten och Kineserna med bensinskatten att göra...
Valfriheten har ju alla utan att du behöver blanda in Kineserna eller?
Dom som bor på landsbygden åker väll sällan i onödan...Bor själv där och här fungerar bussarna minst lika bra som i STHLM wink

Snacka om lyckost! Du har tur du som har en fungerande kollektivtrafik! eller så har du ett jobb som passar bra med busstiderna? Har man inte det får man skylla sig själv enligt ditt resonemang.

Ja visst finns valfriheten, jag kan välja att sluta pendla och låta DIG försörja mig via skatten som du så gärna betalar in.

/Magnus

Ja för att anpassa sig till omständigheterna, existerar inte i din värld eller ?
Jag har ca 5meter till mitt jobb så jag behöver inte passa tider med bussar m.m

Fotograf på tierpidag.se
zovix Maskinbefäl
27 december 2007 · 1 038 Inlägg

Hamilton skrev:

zovix skrev:

Hamilton skrev:

Vad har maten och Kineserna med bensinskatten att göra...
Valfriheten har ju alla utan att du behöver blanda in Kineserna eller?
Dom som bor på landsbygden åker väll sällan i onödan...Bor själv där och här fungerar bussarna minst lika bra som i STHLM wink

Snacka om lyckost! Du har tur du som har en fungerande kollektivtrafik! eller så har du ett jobb som passar bra med busstiderna? Har man inte det får man skylla sig själv enligt ditt resonemang.

Ja visst finns valfriheten, jag kan välja att sluta pendla och låta DIG försörja mig via skatten som du så gärna betalar in.

/Magnus

Ja för att anpassa sig till omständigheterna, existerar inte i din värld eller ?
Jag har ca 5meter till mitt jobb så jag behöver inte passa tider med bussar m.m

Visst kan jag anpassa mig efter omständigheterna. Men kan jag påverka omständigheterna så vill jag göra det i förstahand.

Jag kommer inte sluta pendla bara för att bensin/diesel skatten höjs. Jag kommer i stället äta lite mindre dyr mat. sluta roa mig och så vidare, lägga mindre pengar på styling och annat till bilen.  Jag har råd med höjningen.

Min poäng är att det kommer en dag då medborgarena slutar ha råd.

Hur skulle du ställa dig till mamman som ska skjutsa sitt barn till hockey träning men inte kan det p.g.a. Bensinskattehöjningen.

Det finns folk idag som äger bil, men som knappt idag har råd att tanka den. Men de måste ha bilen för att åka till jobbet.

Det optimala är naturligtvis att jobba nära sin bostadsort, men om man har ett jobb, en utbildning mm. Vill man jobba med det man är utbildad till och då får man söka sig till en annan ort. Visst kan man flytta och så vidare, men det är inte riktigt ett alternativ för mig, precis som jag kan tänka mig att du aldrig skulle börja pendla av fri vilja.

Eftersom jag kör 5000mil/år ca, så berör en skattehöjning mig ordentligt även om det bara är några ören per liter.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Phaetoon
27 december 2007 · 8 156 Inlägg

Här där jag bor (i närheten av Linköping) har dom dragit ner den inter-kommunala busslinjena med 75%.
Dessutom kostar det 60:- att åka tur och retur med värdekort.
Ska du åka på en "vanlig" enkel biljett i stan så kostar det 40:-
(20 kronors straffavgift om man betalar kontant.)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Hamilton
27 december 2007 · 8 873 Inlägg

zovix skrev:

Hamilton skrev:

zovix skrev:
Snacka om lyckost! Du har tur du som har en fungerande kollektivtrafik! eller så har du ett jobb som passar bra med busstiderna? Har man inte det får man skylla sig själv enligt ditt resonemang.

Ja visst finns valfriheten, jag kan välja att sluta pendla och låta DIG försörja mig via skatten som du så gärna betalar in.

/Magnus

Ja för att anpassa sig till omständigheterna, existerar inte i din värld eller ?
Jag har ca 5meter till mitt jobb så jag behöver inte passa tider med bussar m.m

Visst kan jag anpassa mig efter omständigheterna. Men kan jag påverka omständigheterna så vill jag göra det i förstahand.

Jag kommer inte sluta pendla bara för att bensin/diesel skatten höjs. Jag kommer i stället äta lite mindre dyr mat. sluta roa mig och så vidare, lägga mindre pengar på styling och annat till bilen.  Jag har råd med höjningen.

Min poäng är att det kommer en dag då medborgarena slutar ha råd.

Hur skulle du ställa dig till mamman som ska skjutsa sitt barn till hockey träning men inte kan det p.g.a. Bensinskattehöjningen.

Det finns folk idag som äger bil, men som knappt idag har råd att tanka den. Men de måste ha bilen för att åka till jobbet.

Det optimala är naturligtvis att jobba nära sin bostadsort, men om man har ett jobb, en utbildning mm. Vill man jobba med det man är utbildad till och då får man söka sig till en annan ort. Visst kan man flytta och så vidare, men det är inte riktigt ett alternativ för mig, precis som jag kan tänka mig att du aldrig skulle börja pendla av fri vilja.

Eftersom jag kör 5000mil/år ca, så berör en skattehöjning mig ordentligt även om det bara är några ören per liter.

/Magnus

Dom som använder bilen till och från jobbet gör väll avdrag för resorna hoppas jag!
Mamman kanske kan samåka med någon till hockeyn..? eller spelar grabben kanske helt själv, ja man kan vrida och vända på allt.

Nej jag vill inte heller pendla...sitter hellre och väntar på att någon annan ska lösa mina problem...

Men nu handla ju tråden om varken Kineser eller Mammor som inte har råd med hockey, utan om skatter på drivmedel wink

Senast redigerat av Hamilton (27 december 2007)

Fotograf på tierpidag.se
zovix Maskinbefäl
27 december 2007 · 1 038 Inlägg

Hamilton skrev:

zovix skrev:

Hamilton skrev:
Ja för att anpassa sig till omständigheterna, existerar inte i din värld eller ?
Jag har ca 5meter till mitt jobb så jag behöver inte passa tider med bussar m.m

Visst kan jag anpassa mig efter omständigheterna. Men kan jag påverka omständigheterna så vill jag göra det i förstahand.

Jag kommer inte sluta pendla bara för att bensin/diesel skatten höjs. Jag kommer i stället äta lite mindre dyr mat. sluta roa mig och så vidare, lägga mindre pengar på styling och annat till bilen.  Jag har råd med höjningen.

Min poäng är att det kommer en dag då medborgarena slutar ha råd.

Hur skulle du ställa dig till mamman som ska skjutsa sitt barn till hockey träning men inte kan det p.g.a. Bensinskattehöjningen.

Det finns folk idag som äger bil, men som knappt idag har råd att tanka den. Men de måste ha bilen för att åka till jobbet.

Det optimala är naturligtvis att jobba nära sin bostadsort, men om man har ett jobb, en utbildning mm. Vill man jobba med det man är utbildad till och då får man söka sig till en annan ort. Visst kan man flytta och så vidare, men det är inte riktigt ett alternativ för mig, precis som jag kan tänka mig att du aldrig skulle börja pendla av fri vilja.

Eftersom jag kör 5000mil/år ca, så berör en skattehöjning mig ordentligt även om det bara är några ören per liter.

/Magnus

Dom som använder bilen till och från jobbet gör väll avdrag för resorna hoppas jag!
Mamman kanske kan samåka med någon till hockeyn..? eller spelar grabben kanske helt själv, ja man kan vrida och vända på allt.

Nej jag vill inte heller pendla...sitter hellre och väntar på att någon annan ska lösa mina problem...

Men nu handla ju tråden om varken Kineser eller Mammor som inte har råd med hockey, utan om skatter på drivmedel wink

Ja precis och jag försöker förklara för dig vad konsekvensen blir.  Jo visst får vi som pendlar legitimt dra av på skatten. 18kr/mil får man dra av. Vacker och fint låter det, men tror du att det täcker upp kostnaderna då tror du fel!

Av de 18kr får man tillbaka i rena pengar 30% och det blir 5,4 kr/mil. Det blir alltså Skatten på 1 liter bränsle ligger totalt på: 7,18kr så jag får i praktiken inte ens tillbaka skatten. Så det är inget bidrag på 18kr man får utan ett avdrag vilket är en j-a skillnad.

Dessutom finns det en "självrisk" som ligger på 8000kr.

Det är en jäkla tur att jag inte har en ny "miljövänlig" bil för då hade jag inte haft råd. Eftersom avdraget inte ens täcker bränslekostanden hur ska den täcke en värdeminskning på bilen. För självklart äger jag bil bara för att pendla, annars går det utmärkt att åka komunalt när man är ledig eftersom jag har så mycket tid jag inte vet vad jag skall göra av då.

Dessutom straffbeskattas dieseln något fruktansvärt och detta är på grund av den svenska avundsjukan. Fy fy du får inte åka i en billig bil när jag kör en dyr.'

Nej

Jag betalar 7000kr/år i fordonsskatt
Nu mer måste jag betala 11,79kr/liter diesel. I våras kostade dieseln under 10kr/liter.
Det enda jag kan glädja mig åt är min förbrukning på 0,64l/mil blandad körning.

Det innebär att jag med dagens priser betalar: 40675kr/år i soppa 7000kr/år i bilskatt och 10000kr/år i försäkring (helförsäkring då jag inte har råd att stå utan bil)

Detta blir 57675,50kr/år för att ta mig till jobbet. Skatteverket är så "snälla att de låter mig dra av med milavdrag:" 82000kr/år Jätte bra! Men av det får jag ut: 30% =24600kr/år som kompensation.

Jag har ju betalat 57675,50kr av mina redan skattade pengar och får tillbaka 24600kr detta innebär att jag får betala 33075,50kr för att ta mig till jobbet.

Här ser ni att jag får inte ens hälften av vad det kostar i verkligheten att pendla och jag har inte räknat med servicear, värdeminskning mm på detta.

Jag tar inte bilen till jobbet för att det är så jävla kul att gå upp kl 5 på morgonen och köra utan för att det är det enda sättet för mig att komma till jobbet. Om jag skall lägga till den tid som jag spenderar i bilen och försöka värdera den i pengar så blir det hemska summor!

En höjning med milavdraget med 50 öre kompencerar inte! en skattehöjning på 50öre som t.ex. den som blir på diesel.

Alternativet till helförsäkring som någon säkert kommer att racka ner på är att jag har en andrabil. hur man än räknar på det blir det ännu dyrare.

Det jag vill visa med ovanstående siffror är att det som lovas fint i medierna inte alltid blir så bra i verkligheten.

Hade jag kunnat åka komunalt hade jag gjort det. Busskortet här kostar 650kr/mån = 7150kr/år (du behöver ju inte ha busskort när du har semester alltså bara 11mån på ett år)

Då blir det en besparing för mig på 25925,50kr/år. Men visst ja. bussen kan jag ju inte åka.

Det skulle blivit en löneförhöjning på drygt 2000kr/mån RENA Pengar på att inte pendla

Det finns bara en anledning till att jag pendlar: Jag trivs på jobbet.

Detta straffas jag för både ekonomiskt och tidsmässigt och är den uppoffringen jag gör för att kunna bo där jag vill.

Höjs skatterna mer, får jag
1. Flytta - Otänkbart

2. Säga upp mig och sälja bilen och leva på sos eftersom det inte finns några jobb här där jag bor. - Otänkbart, skulle inte klara av att gå och dra benen efter mig.

3. Hitta någon annan utväg. (köra på eldningsolja eller annat) - Tänkbart

Hoppas ni ser varför jag är emot skattehöjningarna och dessutom ser en anledning till varför de inte leder till något gott för miljön heller.

Bara att konstatera. Innerstadspolitiker tänker inte utanför tullarna. Landsorts politiker som hamnar i stockholm glömmer allt de lärt sig på landsbygden för nu är man ju "fin".

Fakta:
Sverige hade inte haft en levande landsbyggd utan: Svartarbete. Bränslesmuggling. Bidragsfusk mm. Allt detta är en konsekvens av det skattetrycket som finns.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
engolf
27 december 2007 · 3 235 Inlägg

Hade regeringen satsat mer på kollektivtrafiken och gjort den gratis, DÅ tror jag de flesta hade hållit käft. För då vet man ju att de höjda skatterna är till nån nytta.
Och hade vi haft möjlighet att åka kollektivt gratis, då hade väldigt många bilister gjort det.

I grannlandet Norge är det ännu värre: politikerna snackade om att göra kollektivtransporten gratis på bekostnad av bilisterna, men istället så höjs priserna på buss/tåg/färja...,allt alltså.
( och det jävligaste är att 95 oktan kostar 12 norska kronor.., och bilisterna beskattas hårt..)

Det där med avdrag för bilresor: vad får man för en kilometer?
Bensinpriserna har gått från 7-8 kronor de senaste åren till snart 12, men ersättningen för bil i samband med resor till/från jobbet ligger väl fortfarande på samma nivå, eller har jag fel?

De som tjänar saftigt och kör sina feta BMW kanske inte märker att de måste lägga 50 extra kronor tanken, men hur är det småbarnsfamiljer som bor i förorter och drabbas hårt?

Det kan ju fortsätta i all evighet: skatt på bränslet, moms på skatten, skatt på momsen, moms på skatten........

Till slut har man skattat för sin lön, sen har man skattat för bränslet, och plus till detta har man betalt moms på det förbannade bränsleskatten?
Man skattar och momsar för de pengarna som man redan skattat för....

Det kommer alltid folk som är eniga med politikerna och miljöaktivisterna.
Och förmodligen är det folk som bor mitt i stan, har varken bil eller små barn att ta hand om och  som skattar bara en gång för de pengar de tjänar.

Jag tror att jag skriver det de flesta redan har tänkt på, så varför reagerar inte folk?!
Ingen bryr sig om man svär och förbannar regeringen vid bensinpumpen...

zovix Maskinbefäl
27 december 2007 · 1 038 Inlägg

engolf skrev:
Hade regeringen satsat mer på kollektivtrafiken och gjort den gratis, DÅ tror jag de flesta hade hållit käft. För då vet man ju att de höjda skatterna är till nån nytta.
Och hade vi haft möjlighet att åka kollektivt gratis, då hade väldigt många bilister gjort det.

I grannlandet Norge är det ännu värre: politikerna snackade om att göra kollektivtransporten gratis på bekostnad av bilisterna, men istället så höjs priserna på buss/tåg/färja...,allt alltså.
( och det jävligaste är att 95 oktan kostar 12 norska kronor.., och bilisterna beskattas hårt..)

Det där med avdrag för bilresor: vad får man för en kilometer?
Bensinpriserna har gått från 7-8 kronor de senaste åren till snart 12, men ersättningen för bil i samband med resor till/från jobbet ligger väl fortfarande på samma nivå, eller har jag fel?

De som tjänar saftigt och kör sina feta BMW kanske inte märker att de måste lägga 50 extra kronor tanken, men hur är det småbarnsfamiljer som bor i förorter och drabbas hårt?

Det kan ju fortsätta i all evighet: skatt på bränslet, moms på skatten, skatt på momsen, moms på skatten........

Till slut har man skattat för sin lön, sen har man skattat för bränslet, och plus till detta har man betalt moms på det förbannade bränsleskatten?
Man skattar och momsar för de pengarna som man redan skattat för....

Det kommer alltid folk som är eniga med politikerna och miljöaktivisterna.
Och förmodligen är det folk som bor mitt i stan, har varken bil eller små barn att ta hand om och  som skattar bara en gång för de pengar de tjänar.

Jag tror att jag skriver det de flesta redan har tänkt på, så varför reagerar inte folk?!
Ingen bryr sig om man svär och förbannar regeringen vid bensinpumpen...

Precis som jag gjorde. Knötnäven i fickan och svor hemma framför tv:n. Men nu är det slut med det. för min del iaf. Något måste göras!

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang