Rostskyddsbehandla ny bil?

TessGTI Mest i vägen.
26 december 2007 · 205 Inlägg

Nu har jag många trådar i luften känner jag men en killkompis sa via msn nyss att man absolut ska rostskyddsbehandla sin bil, oavsett om den är köpt ny eller begagnad..? Stämmer detta? Begagnad kan jag iofs förstå men en helt ny?

2. Ehh han skriver även nu att hans familjs nya citroen diesel på 173hk är att jämföra med en bensindriven bil på 210hk..? Att dieseln skulle vara starkare och att hk mäts på olika sätt..? Någon som vet vad han snackar om?



Trevlig natt på er big_smile


/Therese

camaro67 Meister
26 december 2007 · 6 763 Inlägg

De är ju rostskyddsbehandlade från fabrik. Han kanske menar att man ska lackförsegla.
Sen de där med att de mäts på olika sätt kan han glömma. Förr mätte man hk på ett annat sätt men inte nu. Han kanske menar att de finns lika mycke vridmoment i den som i någon bensindriven

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Team-Adolfsson Gödseldräng
26 december 2007 · 4 529 Inlägg

det första vet jag inte
men det andra
om att en diesel är annorlunda en bensinare
en diesel har ju en jävla massa mer vrid n vad en bensinare har därför så har bensinare ingen chans
vi har en mercedes 270cdi med 200hk och drog en saab med 350hk utan problem tack vare vridet

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
26 december 2007 · 938 Inlägg

Angående dieseln så har dom ju et grymt vridmoment (nm) på väldigt låga varv vilket gör dom väldigt pigga... Därför kan dom väl kanske upplevas som att dom har mer hkr än dom egentligen har...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
zovix Maskinbefäl
26 december 2007 · 1 038 Inlägg

2. Ehh han skriver även nu att hans familjs nya citroen diesel på 173hk är att jämföra med en bensindriven bil på 210hk..? Att dieseln skulle vara starkare och att hk mäts på olika sätt..? Någon som vet vad han snackar om?

Svar nej. 173hk är 173hk oavsett om det är en bensin eller en dieselmotor. Skillnaden är att dieseln har mer vridmoment än motsvarande bensinmotor och kan därför producera effekten vid ett lägre varvtal som vid samma utväxling gör at dieseln accar snabbare i normala farter. Den starkare bensinbilen kommer dock alltid att gå fortare (ha högre toppfart).

Ang. Rostskyddsbehandling. Det beror på vilken bil! Men det gäller att det är en firma med rätt produkter för annars kan man skada bilens befintliga rostskydd, så man i slutänden inte har något alls....

Mvh Magnus

Senast redigerat av zovix (26 december 2007)

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
TessGTI Mest i vägen.
26 december 2007 · 205 Inlägg

camaro67 skrev:
De är ju rostskyddsbehandlade från fabrik. Han kanske menar att man ska lackförsegla.
Sen de där med att de mäts på olika sätt kan han glömma. Förr mätte man hk på ett annat sätt men inte nu. Han kanske menar att de finns lika mycke vridmoment i den som i någon bensindriven

Nej han menar rostskyddsbehandla, ex han gav: http://www.dinitrolcenter.se/
Men att börja oroa sig för rost nu verkar vara lite tidigt tycker jag..??

Jag frågade honom om det var vridmomentet han menade men det visste han ingenting om utan säger att det är skillnad på hk mellan bensin och diesel, det verkar som han får gå och läsa på lite och återkomma, tror ni inte? wink

Senast redigerat av TessGTI (26 december 2007)

zovix Maskinbefäl
26 december 2007 · 1 038 Inlägg

TessGTI skrev:

camaro67 skrev:
De är ju rostskyddsbehandlade från fabrik. Han kanske menar att man ska lackförsegla.
Sen de där med att de mäts på olika sätt kan han glömma. Förr mätte man hk på ett annat sätt men inte nu. Han kanske menar att de finns lika mycke vridmoment i den som i någon bensindriven

Nej han menar rostskyddsbehandla, ex han gav: http://www.dinitrolcenter.se/
Men att börja oroa sig för rost nu verkar vara lite tidigt tycker jag..??

Jag frågade honom om det var vridmomentet han menade men det visste han ingenting om utan säger att det är skillnad på hk mellan bensin och diesel, det verkar som han får gå och läsa på lite och återkomma, tror ni inte? wink

Japp är en vanlig missuppfattning bland folk som inte läst fysik...

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
master_lars
26 december 2007 · 1 166 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
det första vet jag inte
men det andra
om att en diesel är annorlunda en bensinare
en diesel har ju en jävla massa mer vrid n vad en bensinare har därför så har bensinare ingen chans
vi har en mercedes 270cdi med 200hk och drog en saab med 350hk utan problem tack vare vridet

Om det var en Saab 9-5 Areo så tvivlar jag på att Saaben försökte rejsa.. Trimmad 9-5 Aero har ett ruskigt vrid..

Ang rostskyddsbehandlningen så behöver man inte göra det de första åren, dock så skall man rostskydda den efter ett par år, men detta står i serviceboken när man skall göra det

Senast redigerat av master_lars (26 december 2007)

Saab 9-5 "Vector Sportcombi" (2008)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
OverBoosted AUTOBAHNRASER
26 december 2007 · 3 804 Inlägg

Första har han faktiskt helt rätt i Det är absolut nödvändigt att rostskydda en nybil skulle iaf jag gjort.. dom flesta märkena har riktigt dåliga jobb på rostskydden visst lack o så brukar hålla sig men inte under... Jag skulle utan tvekan rostskydda en ny bil iaf skulle jag åka o göra så fort jag hämtat ut den. Finns skräck exmepl på massa nya bilar som har rost under efter 150-500mil bara.


Bmw osv..
camaro67 Meister
26 december 2007 · 6 763 Inlägg

TessGTI skrev:

camaro67 skrev:
De är ju rostskyddsbehandlade från fabrik. Han kanske menar att man ska lackförsegla.
Sen de där med att de mäts på olika sätt kan han glömma. Förr mätte man hk på ett annat sätt men inte nu. Han kanske menar att de finns lika mycke vridmoment i den som i någon bensindriven

Nej han menar rostskyddsbehandla, ex han gav: http://www.dinitrolcenter.se/
Men att börja oroa sig för rost nu verkar vara lite tidigt tycker jag..??

Jag frågade honom om det var vridmomentet han menade men det visste han ingenting om utan säger att det är skillnad på hk mellan bensin och diesel, det verkar som han får gå och läsa på lite och återkomma, tror ni inte? wink

Han får nog läsa på endel. big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Mortalis VW-nörd?
26 december 2007 · 4 332 Inlägg

Golf och framförallt Golf mk4 mk5 har ett riktigt bra rostskydd, du behöver absolut inte oroa dig för rost på ett bra tag. Bara tvätta den och se efter eventuella stenskott så ska du kunna ha den många år.
Min är ju från 2000 och närmar sig 15000 mil, ingen rost nånstans, inte ens under bilen (kollade med besiktningsmannen). Tänkte dock dra på en behandling nu i sommar för att vara på den säkra sidan.
Beror ju också på hur du bor då, om du kör mkt på grusvägar, saltar de vägarna, tvättar inte bilen ofta osv.
Men jag skulle iaf, där jag bor, inte behandlat en Golf Mk5 förrän efter 5 år eller så. Annars är det bara pengar i sjön.

Vissa bilar kan behöva rostskyddsKOMPLETTERING direkt, t.ex. Mazda 6, Volvo S40

jocke_gronberg
13 mars 2009 · 4 586 Inlägg

En del nyare bilar måste rostskyddar direkt dom tas ut för att rostskyddet är så dårligt ifrån början

Det är alltid ett plus att rostskydda en ny bil. Det rostskyddet som sitter där ifrån början kanske inte täcker överallt pga av slarv.

bmw_e34_projekt
14 mars 2009 ·

master_lars skrev:

Team-Adolfsson skrev:
det första vet jag inte
men det andra
om att en diesel är annorlunda en bensinare
en diesel har ju en jävla massa mer vrid n vad en bensinare har därför så har bensinare ingen chans
vi har en mercedes 270cdi med 200hk och drog en saab med 350hk utan problem tack vare vridet

Om det var en Saab 9-5 Areo så tvivlar jag på att Saaben försökte rejsa.. Trimmad 9-5 Aero har ett ruskigt vrid..

Ang rostskyddsbehandlningen så behöver man inte göra det de första åren, dock så skall man rostskydda den efter ett par år, men detta står i serviceboken när man skall göra det

vad grundar du på när du skriver att man ska rostskyddsbehandla efter ett par år? skulle jag köpa en ny bil skulle jag göra det det första jag gjorde.

Hilmer
14 mars 2009 · 1 789 Inlägg

Man behöver inte rostskydsbehandla en ny bil oavsett varifrån den kommer, det står folk i hamnarna och som inte gör annat än att komplettera skyddet på dom bilar som man vet är dåligt rustade från början.
Att lämna in bilen och få det gjort är det absolut sista jag skulle göra, har tyvärr sett så många skräckexempel på "rostskyddsbehandlingar" som folk betalat dyra pengar för som enbart är blaha!
Dom som lagt detta verkar inte alls ha kunskap om hur rostskydd ska se ut och var skyddet behövs som bäst. Att lägga på plastdetaljer, avgassystem och mitt på plåtar ger ett ytterst oseriöst intryck...
Om man ändå tänker sig göra en behandling så måste man demontera bilen för att ens ha en chans att komma åt ordentligt, och att få skyddet där det faktiskt ska vara.

Sen har vi det här med rost i nyare bilar, och det är väl därför som frågan kommit på tal överhuvudtaget.
Den mesta rosten kommer utifrån, dvs det rostar utifrån och in och inte tvärtom som många vill tro.
Dålig skötsel, ovarsam hantering vid i och urlastning och stenskott är några exempel på bra grunder för dagens rost. Vi har även "galvsläpp" på många bilar idag, tråkigt och irriterande, men inget som en extra rostskyddsbehandlig råder bot på.

Stellan_Clausen
14 mars 2009 · 635 Inlägg

TessGTI skrev:
Nu har jag många trådar i luften känner jag men en killkompis sa via msn nyss att man absolut ska rostskyddsbehandla sin bil, oavsett om den är köpt ny eller begagnad..? Stämmer detta? Begagnad kan jag iofs förstå men en helt ny?

2. Ehh han skriver även nu att hans familjs nya citroen diesel på 173hk är att jämföra med en bensindriven bil på 210hk..? Att dieseln skulle vara starkare och att hk mäts på olika sätt..? Någon som vet vad han snackar om?



Trevlig natt på er big_smile


/Therese

Klart du ska rostskydda den fabriksnya bilen direkt, då håller den mycket längre om du sen sköter om den, jag vet om flera bilar som är över 20 år som är som nya idag, men det gäller att upprepa behandlingen några gånger dom första åren, har bl.a en granne med en volvo 244 GLT 1985 som är i nyskick idag, han sköter om bilen som ett barn, jag har själv ägt en bil som fick sin första rostskydsbehandling några timmar efter den lämna bilfirman som ny... den rostskydd som bilar får på bilfabriken är skitdålig, skruva bort en framskärm på en ny bil så ser du själv vad dåligt det är !!

Grannens bil !!
http://forum.svenska200klubben.se/viewtopic.php?t=23655

Senast redigerat av VOLVO 240KUNGEN (14 mars 2009)

Hilmer
14 mars 2009 · 1 789 Inlägg

VOLVO 240KUNGEN skrev:
Klart du ska rostskydda den fabriksnya bilen direkt, då håller den mycket längre om du sen sköter om den, jag vet om flera bilar som är över 20 år som är som nya idag, men det gäller att upprepa behandlingen några gånger dom första åren, har bl.a en granne med en volvo 244 GLT 1985 som är i nyskick idag, han sköter om bilen som ett barn, jag har själv ägt en bil som fick sin första rostskydsbehandling några timmar efter den lämna bilfirman som ny... den rostskydd som bilar får på bilfabriken är skitdålig, skruva bort en framskärm på en ny bil så ser du själv vad dåligt det är !!

Grannens bil !!
http://forum.svenska200klubben.se/viewtopic.php?t=23655

Detta är ju ett typexempel på hur man generellt "rostskyddar" en bil:
http://img217.imageshack.us/img217/5793/s3000014ne6.jpg
En plåt rostar aldrig mitt på, det är alltid i skarvar och veck som det sätter sig.
Varför då lägga både material och tid på att göra som ovan när det inte är till någon som helst nytta!??
Sådant ser man även på nyare bilar, tyvärr måste jag säga!
Man "rostskyddar" allt, innerskärmar, avgasystem precis allt! Men så fort man "öppnar" bilen genom att t ex demontera en innerskärm eller river en dörrsida inser man hur pass illa ställt det är med kunskaperna kring rostskydd. Och varför är det alltid denna svarta, äckliga och aldrig torkande skit som sprutas på, detta fastnar enbart där man lagt det och har ingen krypförmåga alls som t ex ett tunnflytande wax har.
Underredsbehandlig kan det väl vara okej, men aldrig sådant i bilen...

Jag säger inte att det är fel att rostskyddsbehandla sin bil, skulle kunna tänka mig att göra så själv om jag kände mig osäker på befintligt. Men då skulle jag göra det själv, demontera paneler, innerskärmar osv för att komma åt där det verkligen behövs och har nån verkan.
De flesta verkar tro att under kommer att ske bara man lämnar bort bilen för en "behandling", i själva verket är det snarare så att många tusenlappar byter ägare i onödan för en falsk säkerhet.

-Mackan- Fire And Silk
14 mars 2009 · 2 254 Inlägg

Bättre att rostskyddsbehandla bilen innan det börjar rosta, än att vänta tills att det redan har börjat.




EDIT: Färsk tråden var såg jag nu.........

Senast redigerat av -Mackan- (14 mars 2009)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mortalis VW-nörd?
14 mars 2009 · 4 332 Inlägg

Hilmer, alla bilar får inte ett bra rostskydd bara för de säljs på svenska marknaden...många använder samma rostskydd i Sverige som i Tyskland och Italien osv.
Asiatiska bilar är ganska bra på att hoppa över extra rostskydd för svenska marknaden och då bör man ju lämna in den så fort som möjligt om den har dåligt rostskydd.
En seriös firma sprayar inte bara massa medel här och var, de byter ut t.ex. bränsletankar i plåt mot plast, innerskärmar av filtliknande mot plast eller annat och så vidare.

Hjälper inte hur jäkla noga du tvättar bilen om du har innerskärmar som suger åt sig all fukt och ligger och myser direkt mot plåten.

Därför man köper en tysk/"svensk" bil som tar rosten på allvar.

Senast redigerat av Mortalis (14 mars 2009)

Hilmer
14 mars 2009 · 1 789 Inlägg

T ex Mitsubishi får kompletterande rostskydd i hamnen innan dom kommer in på den svenska marknaden.
Jag har svårt för och tro att en även "seriös" firma plockar ner bilen nämnvärt för att vara säkra på att att skyddet kommer korrekt. Bränsletankar i plåt finns väl inte längre över huvudtaget, och vilken bilägare skulle dessutom vilja bekosta sådana tilltag kan man fråga sig!??
Det du nämner ang innerskärmar i filt, det är inte fukten i sig som gör att det rostar, det är grus/damm som fastnar och som ligger och gnager hål på lacken och som sedan börjar rosta. Det spelar alltså ingen roll om man har filt eller plast så länge man inte håller det rent. Det är många bilar som är skitsamlare bakom innerskärmar, man kan plocka bort stora högar av grus o skit och det gäller alla märken, även tyska och svenska. Inte så konstigt om det rostar om detta får ligga i fred och gro, ingen större skillnad på om man har innerskärmar av filt eller plast.
Därför är det väldigt viktigt att man ser till att rostskyddet blir korrekt lagt om man väljer att komplettera detta, och det är också väldigt viktigt att man håller allt rent, att demontera innerskärmar osv nån gång ibland kan vara en fördel så att man kan spola av riktigt ordentligt, låta torka och komplettera rostskyddet.

Janosch
14 mars 2009 · 205 Inlägg

TobbeE_87 skrev:
Angående dieseln så har dom ju et grymt vridmoment (nm) på väldigt låga varv vilket gör dom väldigt pigga... Därför kan dom väl kanske upplevas som att dom har mer hkr än dom egentligen har...

Inte för att var den som är den..
Men nm och Nm är 2 olika saker wink

nanometer Newtonmeter.. Då vridmoment räknas i (Nm) vridmoment smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang