Systemkamera tips?

Cullberg
30 december 2007 · 56 Inlägg

Hej, Har tänkt att köpa en systemkamera inom kort, har kollat runt lite och det lutar åt en canon eos 400D, Är det någon som har den eller har ngt tips om en annan! Vad kan vara bra att ha för coola filter eller objkektiv om man vill fota bilar?

Golf gti 25 Jahre Jubileum
THEBADGUY Gorgilus addictus
30 december 2007 · 4 737 Inlägg

Canon EOS 400D är en RUGGIGT grym kamera! En jag känner har en själv och hon är mycket mycket nöjd med den smile.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Squadron
30 december 2007 · 1 833 Inlägg

Nikon D40 är ju billig nu

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
Pikey
30 december 2007 · 2 283 Inlägg

THEBADGUY skrev:
Canon EOS 400D är en RUGGIGT grym kamera! En jag känner har en själv och hon är mycket mycket nöjd med den smile.

Håller med !

Kör själv med EOS 400D skit-bra bilder och ruggigt användarvänlig till skillnad från många andra.

R.I.P. Michael Jackson!
Cullberg
30 december 2007 · 56 Inlägg

Squadron skrev:
Nikon D40 är ju billig nu

D40x isåfall eftersom den är 10mpx och efterföljaren till D40, men har för mig att den inte har autofokus i Kamerahuset?

Golf gti 25 Jahre Jubileum
twin_cam Smålänning
30 december 2007 · 7 877 Inlägg

Objektiv spelar ingen roll, bara det är ett bra objektiv. Original kitobjektivet funkar aldeles utmärkt. Det använder jag.

Jag kör med en Nikon D40x, som jag varmt rekommenderar. Blir mycket fina bilder utan brus eller urvattnade färger, och har sjukt enkla menyer. Dessutom är originalobejktivet prisbelönt för sin kvalité, och dom andra original Nikkor-objektiven vinner tester hela tiden.

Far min har en EOS 400D, och den fixar också mkt bra bilder, men når inte ända fram till min Nikon. Menyerna är inte lika logiska, och greppet är lite smalt tycker jag. Avståndsmätningen i mörker är inte bra på den kameran heller, och det är den enda riktiga nackdelen. När min nikon använder en liten lampa använder EOS blixten, och skjuter småblixtar, vilket tar längre tid och mer batteri, och dessutom orkar inte kameran skicka ut tillräckligt med blixt ibland, då den inte hinner ladda upp. Detta används dock bara i mörker och ihop med AF.

Båda kamerorna har mycket bra batteritid, hade min D40 på bilsportmässan och tog över 340 bilder, sen använde jag den i två veckor till.

Att det inte blev en EOS för min del berodde på att den inte var bekväm att hålla i enligt mig, men jag föll direkt när jag provade nikon.
Kan ju vara tvärt om för dig.
Ett tips är att testa olympus, minolta m.fl också innan du bestämmer dig. Det är inte kul att fota om inte kameran är skön.

Dock är det fortfaronde inte kameran som tar bilden, utan man måste själv veta vad man gör för att få till perfekta bilder.

Senast redigerat av twin_cam (30 december 2007)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
eleganten Hobbyfotograf
30 december 2007 · 113 Inlägg

Tycker att du ska köpa antingen en Canon 400D eller Nikon D40. Det som är bra med Canon och Nikon är att det finns hur mycket tillbehör som helst till dessa. Väldigt lätt att hitta begagnade delar. Angående filter så är polariseringsfilter väldigt bra att ha vid bilfoto. Det tar bort reflektioner och öknar mättnaden i färger.

Vill du ha din bil fotograferad? Skicka PM!
Mitsubishi Colt CZT "mini-evo" (2006)
Finnmerchant Oseriös Aktör
30 december 2007 · 592 Inlägg

Canon EOS350 eller 400D

Senast redigerat av Finnmerchant (30 december 2007)

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
mickecorrado Bilplåtslagare
30 december 2007 · 1 036 Inlägg

Köp det senaste nummret av tidningen FOTO, där gör dom tester på olika systemkameror.

http://www.tidningenfoto.se/Sites/Foto/ … 24118.aspx

Smoke Tires Not Drugs.
jonesono Personal- och beteendevetare
30 december 2007 · 1 082 Inlägg

Cullberg skrev:

Squadron skrev:
Nikon D40 är ju billig nu

D40x isåfall eftersom den är 10mpx och efterföljaren till D40, men har för mig att den inte har autofokus i Kamerahuset?

Skall du skriva ut bilder i affisch-/planschformat, så visst.. i annat fall funkar d40 lika bra.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Ripley333
30 december 2007 · 638 Inlägg

nikon d40 rear dom ju ut på expert för 3999kr billigare får du det inte. har själv en sån och den är bra...

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit
Cullberg
30 december 2007 · 56 Inlägg

Tack för alla bra tips, har kollat lite i tidning FOTO, där dom testar dessa modeller. Där vinner faktiskt, D40x över 400D! Jag hörde ngt om att man kunde ha fler "gammla" objektiv till 400D eftersom det var autofokus i huset, stämmer detta eller har D40x också detta?

Golf gti 25 Jahre Jubileum
mickecorrado Bilplåtslagare
30 december 2007 · 1 036 Inlägg

Cullberg skrev:
Tack för alla bra tips, har kollat lite i tidning FOTO, där dom testar dessa modeller. Där vinner faktiskt, D40x över 400D! Jag hörde ngt om att man kunde ha fler "gammla" objektiv till 400D eftersom det var autofokus i huset, stämmer detta eller har D40x också detta?

Jag använder mina gamla ef objektiv till min canon 400d.  Därför valde jag Canon

Smoke Tires Not Drugs.
henkeboy77
30 december 2007 ·

jag köp med en canon 350D och där kan du använda alla canons objektiv på. tror det är samma på 400D också! men om jag skulle köpa någon i dag så hade det blivit canon 40D lite dyrare men det är det värt när den är väder tålig och hålbarare och automat spegel rensare!

2002tii KOMETFOTO
30 december 2007 · 2 247 Inlägg

Jag har en 400D nu och jag tycker den funkar fint.Jag hade en 300D innan och den var lite långsam ibland när man skulle ta actionbilder.Ska köpa till Canons nya EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS objektiv då det har fått mycket fin kritik  då det har bildstabilisering så passar det bra då man ska ta tex bil bilder med lite längre slutartid och ändå få skarpa bilder.Sen passar ju alla gamla eos objektiv till 300,350,400 vilket jag tycker är en fördel.
Kan rekomendera den här sidan om du har frågor kring fotografering och utrustning.Lycka till.

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto
puff
30 december 2007 ·

Jag skulle bara ha köpt kamerahuset sen ett objektiv som passar det man vill fota på.
Gillar inte orginalobjektiven, men smaken är som baken.
Mvh

brillmongo
30 december 2007 · 874 Inlägg

D40 smiskar konkurensen, om du är nybörjare på systemkameror ska du definitivt satsa på den. Den är mycket användar vänlig för såväl nybörjare som proffs, om du är en sån som stirrar sig blind på hur många pixlar en kamera skall ha så kan du ju alltid satsa på D40X samma kamera fast med fler pixlar bara. Men för gemene man räcker de 6 miljoner pixlarna i D40 mer än väl.

Jag har själv en D40, gå in på länken nedan och titta på exempel om du vill :

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … top_cat=60
Där är några bilder som jag tagit med min D40 i höstas.

mvh

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
loudness
30 december 2007 · 4 554 Inlägg

jag köpte mig precis en pentax k10d underbar kamera snabb lätt å använda skakreducering och allväderskydd, utsedd till årets kamera tror jag med
http://digitalfoto.fpgroup.se/default.a … ;sida=1037

Urkas Kräsen grafiker
31 december 2007 · 1 775 Inlägg

Har använt mig en del av en Canon-kamera. Kommer dock inte ihåg exakt vad den hette. Men har för mig om att det antingen var 400D eller 300D. Kan också ha varit en nolla mindre. Den kostade iaf runt 12k ny för ~2 år sen. Jämför jag den med min Nikon D40 så var min 100ggr lättare att lära sig och att använda. Extremt bra inställningsgrejer. Och då använder jag enbart det manuella läget.
Men sen är ju D40n extremt billig också. O är man nybörjade med systemkameror finns det ingen mening att köpa dyra saker. Kan väl kanske jämföras med att sätta sig i en Koenigsegg o övningsköra...

Whine whine!
Toxicarea freak
31 december 2007 · 23 Inlägg

D40 har inte AF i huset det stämmer.
Dock finns det en hel med inbyggt i optiken från tex. Nikkor, http://www.nikon.se/family/sv_SE/catego … ad/20.html

Är det första systemkameran du ska köpa, stirra dig inte blind på upplösning eller att inte AF finns i huset.
Åk och pilla på olika modeller för alla upplever vi dom olika i handen.
Köp en instegsmodell som tex. D40 du kommer INTE att bli missnöjd.
När du sen känner att du behärskar kamerna och vill mer, sälj och köp tex en beg. D200, D80 etc.

Det du kan komplettera inköpet med är ett vettigt stativ, väska, ev. blixt för lite roligare ljusättning.
Vänta med objektiv tills du vet vad du vill/behöver, kitobjektivet till D40/x är inte så dumt faktiskt, även om jag själv ska införskaffa annat under våren.

Senast redigerat av Toxicarea (31 december 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang