Köra med körförbud - under prövotid?

AnnaSofie
3 januari 2008 · 6 Inlägg

Det är lätt att sitta på ett forum och säga att man ska ringa bärgarfirmor och allt möjligt men hade ens egen bil stått bara några km från dit den ska är det nog inte många här som hade tvekat på att köra.

Precis, tack för att du förstår smile

Smajly
3 januari 2008 · 3 059 Inlägg

Hmm, du hade kunnat köra den från besiktningen direkt om du velat. Hade ju inte behövt låta den stå kvar där, varför vänta tills dom stängt? Han låste ju inte in bilen? Det har inte dom på besiktningen med att göra.
Tror ju inte att besiktningsgubben hade gjort en "citizen's arrest" och slitit dig ur bilen, hållt fast dig o ringt polisen.

Wallo
3 januari 2008 ·

tänk lite längre... vad tror ni skulle hända om ni blev påkörda, krockar, hittar nått djur eller nått.. hur många försäkringar tror ni hjälper...? då blir prövotiden betydande..  böter är nog minsta problemet.

Smajly
3 januari 2008 · 3 059 Inlägg

kungsylvia skrev:
tänk lite längre... vad tror ni skulle hända om ni hittar nått djur eller nått..

Då lämnar vi det till hittegodsavdelningen..

lol

MilleN
3 januari 2008 · 9 108 Inlägg

kungsylvia skrev:
tänk lite längre... vad tror ni skulle hända om ni blev påkörda, krockar, hittar nått djur eller nått.. hur många försäkringar tror ni hjälper...? då blir prövotiden betydande..  böter är nog minsta problemet.

Den försäkringen som bilen har täcker sånt som vanligt, såvida det ses som ett vanligt körförbud och inte är 'värre' bara för att den fått spansk flagga men det kan jag inte tro.

Sedan som sagt, det är några km..

AnnaSofie
3 januari 2008 · 6 Inlägg

Smajly skrev:
Hmm, du hade kunnat köra den från besiktningen direkt om du velat. Hade ju inte behövt låta den stå kvar där, varför vänta tills dom stängt? Han låste ju inte in bilen? Det har inte dom på besiktningen med att göra.
Tror ju inte att besiktningsgubben hade gjort en "citizen's arrest" och slitit dig ur bilen, hållt fast dig o ringt polisen.

Det vågade jag inte, besiktningsgubben var stor!! roll

Smajly
3 januari 2008 · 3 059 Inlägg

AnnaSofie skrev:

Smajly skrev:
Hmm, du hade kunnat köra den från besiktningen direkt om du velat. Hade ju inte behövt låta den stå kvar där, varför vänta tills dom stängt? Han låste ju inte in bilen? Det har inte dom på besiktningen med att göra.
Tror ju inte att besiktningsgubben hade gjort en "citizen's arrest" och slitit dig ur bilen, hållt fast dig o ringt polisen.

Det vågade jag inte, besiktningsgubben var stor!! roll

big_smilebig_smile

RRBmw
3 januari 2008 · 345 Inlägg

har bilen endast trafik försäkring så lär kostnaden för bärgning bli mer än 1500:-

Audi S2 "PPF H.O" (1992)
beta
3 januari 2008 · 804 Inlägg

kungsylvia skrev:
tänk lite längre... vad tror ni skulle hända om ni blev påkörda, krockar, hittar nått djur eller nått.. hur många försäkringar tror ni hjälper...? då blir prövotiden betydande..  böter är nog minsta problemet.

Prövotiden spelar bara roll om man begår något brott som resulterar att körkortet dras in, inte vid böter. Var har folk fått det ifrån? Hörde många kompisar säga samma sak, "tänk om jag kör för fort och de tar mitt körkort." för några år sen. Gäller det bara böter spelar det ingen roll.

RRBmw
3 januari 2008 · 345 Inlägg

krock kan leda till indraget körkort / vårdslöshet i trafik.

Audi S2 "PPF H.O" (1992)
twin_cam Smålänning
3 januari 2008 · 7 877 Inlägg

AnnaSofie skrev:

Vad har prövotiden med att köra en bil med körförbud att göra?

Jag tänkte att det kanske blir lite värre då om man åker fast, att få böter är väl ok, men om körkortet kan ryka eftersom jag har prövotid så är det ju garanterat inte värt det...

Du straffas inte hårdare för att du har prövotid.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
AnnaSofie
4 januari 2008 · 6 Inlägg

twin_cam skrev:

AnnaSofie skrev:

Vad har prövotiden med att köra en bil med körförbud att göra?

Jag tänkte att det kanske blir lite värre då om man åker fast, att få böter är väl ok, men om körkortet kan ryka eftersom jag har prövotid så är det ju garanterat inte värt det...

Du straffas inte hårdare för att du har prövotid.

Nej men körkortet ryker väl lättare, för tex företeelser man annars bara skulle fått böter för?

evilaudio
4 januari 2008 · 16 195 Inlägg

AnnaSofie skrev:

twin_cam skrev:

AnnaSofie skrev:

Jag tänkte att det kanske blir lite värre då om man åker fast, att få böter är väl ok, men om körkortet kan ryka eftersom jag har prövotid så är det ju garanterat inte värt det...

Du straffas inte hårdare för att du har prövotid.

Nej men körkortet ryker väl lättare, för tex företeelser man annars bara skulle fått böter för?

ja "torska" 3 ggr under min prövotid för att ja körde bil me körförbud.. fick bara böter.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Tengu1969
4 januari 2008 · 1 396 Inlägg

AnnaSofie skrev:

twin_cam skrev:

AnnaSofie skrev:

Jag tänkte att det kanske blir lite värre då om man åker fast, att få böter är väl ok, men om körkortet kan ryka eftersom jag har prövotid så är det ju garanterat inte värt det...

Du straffas inte hårdare för att du har prövotid.

Nej men körkortet ryker väl lättare, för tex företeelser man annars bara skulle fått böter för?

Nej, bara det att om du förlorar det så måste du göra om uppkörning och teori.

Utan prövotid får du tillbaka körkortet efter x antal månader så länge du inte förlorar det mer än 12 månader, då måste du ta om allting även om du inte har prövotid.

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
AnnaSofie
4 januari 2008 · 6 Inlägg

Nu är det gjort i alla fall, hämtade bilen igår vid middagstid och körde hem den, idag runt lunch körde jag bort till verkstan med den. Inga problem alls, men jag tog det såklart extra lugnt.

Nu är det bara att hoppas att allt går bra på verkstan och att det inte blir för dyrt... neutral

Tack för alla svar!

MilleN
4 januari 2008 · 9 108 Inlägg

RRBmw skrev:
har bilen endast trafik försäkring så lär kostnaden för bärgning bli mer än 1500:-

Varför skulle bärgning bli dyrare för att man har trafikförsäkring??? En bärgning är väl alltid en bärgning. Sedan ingår bärgning om man har tilläggsförsäkringar och sådant, men det gäller bara om något som har med försäkringen att göra har hänt, t.ex. en krock eller avkörning.

Sedan undrar jag varför myten om att man blir av med körkortet lättare för att man har prövotid finns kvar? Jag blir tokig. Exakt samma regler gäller, men om man blir av med körkortet (kör 31km/h för fort etc etc) så får man göra om teoriprov och uppkörning. Sprid det till alla ni känner wink Myten har funnits i säkert 10-15 år nu hehe.

Annasofie: Gött att det gick bra, önskar dig lycka till med verkstadsräkningen då hehe.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
4 januari 2008 · 6 170 Inlägg

Men MilleN då, det kan ju vara bra att "myten" finns kvar med, då kanske dom som inte har så mycket erfarenhet bakom ratten håller sig lite lugnare eftersom dom e så rädda att bli av med kortet tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang