Bästa köpet: Saab 9-5 Aero Vs Volvo S60 T5

Rauta
6 januari 2008 · 23 Inlägg

Ska köpa antingen en 9-5 Aero eller en S60 T5 hade tänkt lägga max 100tusen kr så riktar in mig på årsmodeller upp till -01 ungefär.
Har provkört både och måste säga att Saaben ger mer turbokänsla än volvon man känner turbon mer i saaben medans volvon känns mer som jämnt drag hela vägen och saknar den där turbokicken enligt mig men samtidigt så känns volvon mer modern med sina linjer och sin interiör har väldigt svårt för saabs inredning.
Vad anser ni själva bli bästa köpet mellan dessa två bilar?
Behöver inga andra förslag på bilar upp till 100 tusen kr för det kommer bli antingen Saab eller Volvo.
tack på förhand // Janne

bazooka_
6 januari 2008 · 406 Inlägg

beror ju på vad som du värderar mest? båda bilarna ligger i samma klass ungefär, har du kollat upp kostnader för bilarna, t,ex försäkrin, skatt, bensinförbrukning osv,

:DPlattan i mattan:D
Rauta
6 januari 2008 · 23 Inlägg

bazooka_ skrev:
beror ju på vad som du värderar mest? båda bilarna ligger i samma klass ungefär, har du kollat upp kostnader för bilarna, t,ex försäkrin, skatt, bensinförbrukning osv,

Försäkring på bilarna skiljer det i princip ingenting detsamma gäller skatt bensinförbrukningen däremot så har nog saaben fördel eftersom volvos 5cyl bilar sällan kommer under litern.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 januari 2008 · 6 170 Inlägg

Jag har ju inte kört nån S60 men jag har ju en 9-5 Aero -01 så den kan jag ju skvallra lite om tongue

Jag har fått ner min så långt som till 8,5L/100KM dvs 0,85 liter milen och det är iaf enligt mig inte alls särskilt mycket för en såpass stor metallklump big_smile

0,85L/mil var dock på en längre körning med mycket 90-110 och inte allt för mycket stopp på vägen, i genomsnitt innan långfärden drack bilen ca 1l/mil när jag kör sex km till jobbet och hem igen (i ganska höga farter fast det e rätt onödigt tongue )

Ska du köpa en 9-5 så kolla hur SID-displayen ser ut, om det fattas pixlar osv så får du reparera den (gör du själv) eller så får du köpa ny (men det e bara dumt att göra om man inte redan försökt fixa det själv)

Mer än så kan inte jag komma på just nu iaf.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Hamilton
6 januari 2008 · 8 869 Inlägg

Ta Volvon om du inte gillar 9-5an, är man tveksam så ska man inte köpa.

Fotograf på tierpidag.se
Thaien
6 januari 2008 · 933 Inlägg

Jag skulle valt s60n. Varför? åkt saab nu i 3år och gillar inte deras interiör. Sen har jag alltid varit ett fan av volvo bilar

BMW M5 (1999)
bazooka_
6 januari 2008 · 406 Inlägg

Rauta skrev:

bazooka_ skrev:
beror ju på vad som du värderar mest? båda bilarna ligger i samma klass ungefär, har du kollat upp kostnader för bilarna, t,ex försäkrin, skatt, bensinförbrukning osv,

Försäkring på bilarna skiljer det i princip ingenting detsamma gäller skatt bensinförbrukningen däremot så har nog saaben fördel eftersom volvos 5cyl bilar sällan kommer under litern.

Då får försöka bestämma dig vilken du gillar bäst, eller ole dole doff,smile

:DPlattan i mattan:D
Saffranskalle Palfinger tekniker
6 januari 2008 · 1 248 Inlägg

jag jobbar på både volvo och saab verkstad och om det hjälper så har volvo hållbarare motorer (tills dom satte in ford motorer i dom) och saab har bättre kulleder och bussnigar...
så om dom slog ihop sina företag så skulle dom bygga en jävligt hållbar bil:rolleyes:

Volvo Xc70 (2001)
AeroMalm BMW fantast
6 januari 2008 · 1 172 Inlägg

jag säger 95an... mycket bra bil.

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
herrsiba Move Your Mind
6 januari 2008 · 164 Inlägg

Tja, jag hade sagt 9-5:an, men sen klappar mitt hjärta lite mer för Saab än Volvo. smile Svårt att få nåt vettigt svar på denna fråga här tycker jag personligen. Oftast säger Saab-folket Saab och inget annat, medan Volvo-folket i sin tur säger tvärtom. wink Finns för- och nackdelar med båda märkena. I slutändan handlar det om vad du tycker är mest och vettigast bil för pengarna. Känner du mer för Volvon tar du med fördel den. tongue
Lycka till med köpet och hoppas att du trivs med vad du än väljer!

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
Ena Colaberoende
6 januari 2008 · 1 219 Inlägg

Vi (jag och tjejen) gjorde vårat val och du ser brevid vad vi fastnade för.

Underbara bromsar, antispinnen fungerade klockrent i Borås igår när det "regnade is" så bussbolagen ställde in turerna. Otrolig körkänsla. Känns som en otroligt säker bil.
Nackdel ska nog vara oljeförbrukningen. tycker den är lite hög.

S60 är ju en fin bil också. T5 hade jag gärna ägt men pg.a tillökning i familjen så känns det som att 9-5:an ger oss det vi behöver.

/Ena

850turbo
6 januari 2008 ·

Tycker du ska välja volvon!

GoTaLL
6 januari 2008 · 110 Inlägg

jag har en saab 9-5 sport edition -01 och den är sjukt skön/rolig att köra både gällande komfort och gaspedal smile , dock är jag ingen fanatiker just gällande saab men har bara gott att säga ,, volvo har jag haft en uppsjö med och tror inte att det egentligen spelar nån roll gällande volvo/saab håller längre eller liknande .. att ha bil kostar hur man än vrider på det. gällande just de 2 bilarna skulle jag testa båda .. känna lite på dem och sen ta den som känns bäst och som du kan tänkas trivas med. att det blir fel på bilar ligger både i volvos och saabs natur men kanske mer eller mindre på ägaren/föraren av dem.. skiter man i att hålla efter dem så klart de går sönder.

vet inte om det hjälpte men mina tankar.. smile

/mvh micke

Crall julgran
6 januari 2008 · 214 Inlägg

Hade tagit Volvon utan att tveka, gillar varken saab´s inredning eller motor

race Race For Fun!
6 januari 2008 · 379 Inlägg

Jag är jäkligt nöjd med min S60 T5 och skulle absolut inte vilja byta bort den mot någon annan bil;)

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
Reichte86
6 januari 2008 · 509 Inlägg

Du har ju femman i volon som låter helt underbart med ett liten sportsystem på om du nu kanske vill göra det i framtiden! Saaben ser lite tråkig ut kanske? gillar inte heller saabs paneler!

Rauta
6 januari 2008 · 23 Inlägg

Reichte86 skrev:
Du har ju femman i volon som låter helt underbart med ett liten sportsystem på om du nu kanske vill göra det i framtiden! Saaben ser lite tråkig ut kanske? gillar inte heller saabs paneler!

hade jag haft råd med en R som du har hade jag inte tvekat en sekund så grymkt läckra färgkoder det finns på dom samt dom blå mätartavlorna och inredningen samt att dom går ju helt otroligt bra redan orginal.

Gillar volvon lite mer utseende mässigt men jag är ganska säker på att saaben har mer krut än T5an.

Är som folk säger på forumet att dom bilarna är nog ganska så jämnlika på dom flesta punkter tror inte heller just att nån av dom är en "bättre" bil utan är nog mer bara en smaksak som avgör allting men Saabarna verkar ha problem vid laddtrycket när man chippar dom har hört hur många som helst som gnäller samt att på Saab forum så finns det hur många trådar som helst angående bilar som tappar laddtryck.
Bilen ska ju chippas oavsett volvo eller saab

En Turbobil utan chip är ingen turbobil

hampa87 *BECE**
6 januari 2008 · 334 Inlägg

Som sagt, de känns mer som en turbo i saaben men volvos turbofemmor låter ju mycket skönare. De måste ju även de som håller på saab hålla med om tycker man:) Sen vilken som är bäst har jag ingen aning om:)

R1kard V-Power
6 januari 2008 · 1 186 Inlägg

Jag har inte kört Volvon o jag kan inte mycke om den. Men saaben e snabb som fan o jag kan berätta de jag vet om 9-5an.

9-5 Aero har haft ett kännt oljeproblem me 00-01 modellerna, vet inte om de gäller 02-03 också. Den drog aldeles för mycke olja o man fick vara mycke uppmärksam så att där va olja hela tiden. Jag vet inte vad som ska bytas för att de ska bli bra, men tänk på att problemet kanske inte var kännt hos tidigare ägaren. Extra viktigt me serviceboken då. 02 fick motorn 250 Hk istället för 230 som tidigare. 04 kom de en uppgradering, vet inte exakt vad som förbättrades men inget oljeproblem längre iaf.

Transmitionen i en Aero 04-05 klarar 350 Hk/500 Nm, det har Magnus Uhr själv sagt o han vet vad han pratar om när de gäller saab.

Nu kostar ju en 04-05 lite mer än 100 000 kr men hade jag varit dej hade jag lagt till dem pengarna om ditt val skulle bli Saab. Speciellt me tanke på oljeproblemet och uppgraderingen.

När de gäller trimet rekomenderar jag Nordic Uhrs steg 3. Ger alla 9-5 Aero 300 hk o 450 Nm för 25 390 Kr.

Men eftersom du säger att du inte orkar med inredningen i Saaben hade jag valt Volvon. Mycket viktigt att man trivs med inredningen, där e man en hel del.

Rikard

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Robin_Nilsson
6 januari 2008 · 11 Inlägg

En bra fråga!
Jag tycker saab har mer sportkänsla, lätt och snabb styrd. mer känsla när du kör.  Medans i volvon så går de tystare, smyger i kurvorna och svävar mer fram....lite mer lyx känsla än sport?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang