MrJAM skrev:
...Däremot har jag alltid undrat om man kan anpassa sin skjutstil till just HDR och att man dessutom lägger på ytterligare en anpassning på att det är just ett objekt. Men det handlar mer om att justeringarna sker på rätt sätt i efterhand då?
Eller ni '- Nu ska jag ta en bild för HDR publicering, så därför gör jag såhär...'-förklaringar att bistå med? Förutom fler/färre bilder i olika exponeringar då...
Ja, det är lämpligt att "tänka HDR" redan vid foto tillfället. Man har mycket större chans att åstadkomma nått fint då.
Det hela handlar nog i botten att träna upp sina sinnen, ögon, kalla det vad du vill. Till att se vilket motiv som har så högt dynamiskt omfång att kameran omöjligt kan registrera allt med en exponering, då tar man flera exponeringar, i grunden är det så enkelt.
Enkelt: (Överdrivet?)
Du har två detaljer som du vill ha med på samma kort. En är väldigt mörk, den andra väldigt ljus.
Exponerar du på den ljusa detaljen, försvinner den mörka helt i skuggan, den syns inte alls, hela den delen av fotot blir helt svart...
Exponerar du istället på den mörka detaljen, så bränner den ljusa detaljen med omnejd ut till helt vitt, lika illa...
Exponerar du mitt emellan, får du en för ljus detalj, nästan utbränd och en för mörk detalj, nästan svart...
Det går inte att genomföra i verkligheten, inte med en exponering. Alltså för att lyckas med bilden, måste du kombinera mera än en bild. En för den ljusa delen, en för den mörka, sedan är det upp till dig att få det så verklighets troget som möjligt, eller inte? Finns där flera element, någonstans i skottfältet som skulle gagnas av en egen exponering, så tar man lämpligen en med värden som passar den delen också.
Vet inte om du fick svar på din fråga, men detta börjar bli långt nu, så jag bryter.
Laxxen skrev:
Kristian_V när du säger överdriven HDR effekt menar du Tonemapping, det är största boven i dramat.
Det kan vara snyggt med extrem tonemapping men väldigt sällan. jätte coolt i början man man växer ifrån det.
En HDR ska ju inte ge ett intryck av overklighet utan ge ett Stort dynamiskt omfång.
Här är några HDR bilder jag tog igår.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=138987
Vist menar jag tonemapping, ...och inte...
Snackar vi en bild där man matat in flera exponeringar i ett HDR program, då menar jag tonemapping. Men det kan lika gärna vara en bild där man laddat in några bilder (Två eller fler) i ett fotoprogram som hanterar lager, där man sedan maskat fram, respektive maskat bort korekt respektive inkorekt exponerade delar, manuellt. Då är det inte tonemapping, eller?
Den senaste skolan, om man kan kalla det för det? Är att man först laddar in sina exponeringar i Photomatix (Eller motsvarande) för att få fram en tonemappad bild, sedan laddar man in denna i Photoshop (Eller motsvarande) som ett lager, man laddar också in ursprungs exponeringarna i respektive eget lager, sedan maskerar man fram ett slut resultat...
Anledningen är att, HDR program skapar en massa brus i bilden, så i de delar man kan, maskerar man fram detaljerna i någon av originalbilderna istället. För att slippa bruset i HDR versionen.
Här en länk till en riktig artist på HDR. Stuckincostums.com
En direkt länk till hans HDR tutorial.
Detta är en kille som var först i världen att få sin HDR bild visad på "Smithsonian Institution" i Washington DC. Bilden hittar ni på tutorial sidan.
Klarar ni engelskan, så rekomenderar jag att ni läser...