Min motor har fryst

TheFinnishFlash Avstängd
7 januari 2008 · 1 266 Inlägg

Hallå ! min motor på min 740 turbo har fryst rejält..den står avställd nu över vintern, iaf så tänkte jag att ja skulle starta den, för ville kolla så den levde..så öppna jag huven och skule stoppa i batteriet..men så såg jag att alla slangar, var helt frysna..stenhårda..så jag ångrade mig och smällde igen huven och gick hem och sur..

Är det farligt om motorn har fryst ? om jag inte minns helt fel så fryste min farsas 740 16v, när den var upptinad, och han skulle starta den så var kompen borta !

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Phaetoon
7 januari 2008 · 8 156 Inlägg

Det beror väl lite på vad som var i motorn? Inte kul om allt vatten är fruset. Har du tillräckligt med glykol i den?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
TheFinnishFlash Avstängd
7 januari 2008 · 1 266 Inlägg

Phaetoon skrev:
Det beror väl lite på vad som var i motorn? Inte kul om allt vatten är fruset. Har du tillräckligt med glykol i den?

Nepp inte en droppe glykol.. sad

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
John87 Stolt Volvoägare
7 januari 2008 · 4 913 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:

Phaetoon skrev:
Det beror väl lite på vad som var i motorn? Inte kul om allt vatten är fruset. Har du tillräckligt med glykol i den?

Nepp inte en droppe glykol.. sad

Kanske du har felorsaken där då wink

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Karlzzon The One Evolution
7 januari 2008 · 1 627 Inlägg

den kan väll trycka frostpluggar och allt möjligt is kan förstöra mycket

Fäll ner pungen och landa
master_lars
7 januari 2008 · 1 172 Inlägg

Hur dum får man bli, inte en droppe glykhol. Räkna med att byta kylaren till våren. Glykholen gör bara inte att vattnet inte fryser, det fungerar som rostskydd också... Tar du otur kan kanalerna i motorn spruckit, då har du problem.

TheFinnishFlash Avstängd
7 januari 2008 · 1 266 Inlägg

master_lars skrev:
Hur dum får man bli, inte en droppe glykhol. Räkna med att byta kylaren till våren. Glykholen gör bara inte att vattnet inte fryser, det fungerar som rostskydd också... Tar du otur kan kanalerna i motorn spruckit, då har du problem.

jadu byta kylare gör mig ingenting, då jag har en komplett skruvförti 1meter brevid min turbo lol..men är de spruckna kanaler har jag ju problem...det borde visa sig genom att det är vatten i oljan eller ?

hm bilen är ju upptinad nu, ska nog testa starta den i morgon och fylla på glykol...anars får jag väl se mig efter en ny motor sad

Senast redigerat av TheFinnishFlash (7 januari 2008)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
740dymne
7 januari 2008 · 7 Inlägg

har den tryckt ut frostpluggarna?  man bör ju ha glykol i om man inte är bilmissahndlare:P

HardCore
7 januari 2008 · 321 Inlägg

Svårt att veta vad som gått utan att ta isär saker och ting. Men finns stor risk att du har en renovering framför dig till våren smile

Marcus_Turbo
7 januari 2008 · 268 Inlägg

Du ska nog ha bra tur om motorn kommer vilja fortsätta ge dig glädje till våren tongue.. kan gå riktigt illa när allt fryser hmm.. så kommer du bara behöva bytta kylare så har du tur wink

TheFinnishFlash Avstängd
7 januari 2008 · 1 266 Inlägg

Vafan, det lät ju inte bra..suck jag som hade tänkt byta bakaxel och växellåda till våren..nu blir det kanske motorn med..ang det med glykolen så var det fan 5-8 plussgrader..så jag tänkte hela tiden "i helgen fyller ja på glykol" "nä jag tar det nästa helg" tills det var försent och det var 10-..fan att man ska vara så jävla lat sad

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Phaetoon
7 januari 2008 · 8 156 Inlägg

Jag skulle hälla i glykol. Inte så mycket man kan göra om det redan gått sönder, men man undviker ju iaf lite andra skador.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
TTTTT
7 januari 2008 · 945 Inlägg

OT: glykol har man inte bara för att förhindra frysning, det motverkar ju korrision, dessutom så höjer den ju kokpunkten.
kolla så att inte värmepaketet har frusit söder för dig, det som går först är nog kyl och värmepaket, det är ju dom känsligaste bitarna.

blinka blått om du vill rejsa!
TheFinnishFlash Avstängd
7 januari 2008 · 1 266 Inlägg

Phaetoon skrev:
Jag skulle hälla i glykol. Inte så mycket man kan göra om det redan gått sönder, men man undviker ju iaf lite andra skador.

Ja får se, jag har ju iofs en gammal sur 140 som hade fryst, och sparkat ut en plugg...det var bara att sätta en kupevärmare mot motorn..nån timme.. sen starta den utan några protester smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
TheFinnishFlash Avstängd
13 januari 2008 · 1 266 Inlägg

JÄVLA SKIT.....
jag startade bilen idag...och det ser ut som det är vatten i oljan..eller kan det vara kondens eller så  ? han inte ha på bilen alls länge för bensinen tog slut..ska åka hämta bensin snart..eller är det bara att inse att toppen är sprucken ? sad

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
TTTTT
13 januari 2008 · 945 Inlägg

finns ju fryspluggar i toppen åxå, men var har du hittat "grädde" da? I ventilkåpan? I så fall är det säkert bara kondens.

blinka blått om du vill rejsa!
TheFinnishFlash Avstängd
13 januari 2008 · 1 266 Inlägg

TTTTT skrev:
finns ju fryspluggar i toppen åxå, men var har du hittat "grädde" da? I ventilkåpan? I så fall är det säkert bara kondens.

jaså ? det var grädde på oljelocket..men inte på stickan hoppas verkligen det var kondens

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Marcus_89 Biltokig elektriker
13 januari 2008 · 3 352 Inlägg

Tappa ur oljan så får du se hur illa det är wink

mektrollet Reparatör
13 januari 2008 · 630 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:

TTTTT skrev:
finns ju fryspluggar i toppen åxå, men var har du hittat "grädde" da? I ventilkåpan? I så fall är det säkert bara kondens.

jaså ? det var grädde på oljelocket..men inte på stickan hoppas verkligen det var kondens

Har det varit så kallt hos dig att det kunnat frysa sönder ? Det måste i så fall betyda att du inte har någon glykol i motorns kylsystem .. ajabaja ..

Mest troligt är det väl bara kondens . Dom brukar tåla mycket stryk 740 motorerna .

turbotompa fritidsprofessor
13 januari 2008 · 1 197 Inlägg

Omöjligt att svara här om din maskin är hel eller trasig..
Har du tur så har den klarat sig helt, med otur så har blocket spruckit eller liknande.
Kondens visar sig som grädde på oljelocket alltså inget farligt, får du grädde på
stickan ska du dra öronen åt dig.

Har själv haft riktig tur med en fryst motor en gång, rent vatten, 10minus = helt genomfrusen maskin.. men ner med ett par elbjörnar under huven ett par timmar så funka de sen cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang