2570
Sök

dubbla toppackningar?

645 Inlägg
13 januari 2008
#21
Det funkar att köra med dubbla topplockspackningar, rätt många som kört det men det är mest vid typ "snikkonverteringar" och kanske 0,5-0,7bar i ladd etc.
Så du med planad topp bör antingen ta ur lite ur förbränningsrummen eller koppar packning, ska du börja ladda mer än original typ upp mot 1 bar eller mer så kan ju båda alternativen vara intressanta.
TÄNK på att vid 1bars laddtryck är avgasmottrycket en del mer än laddtrycket med original grejjer, detta går ju att sänka med t.ex 3" downpipe + sportsystem emen bästa är ju bättre grenrör/större turbo (då får du ju även fördelen att du får mer massa vid samma laddtryck och mer effekt än att bara skruva upp på original turbon) och som alltid vid högre laddtryck måste detta kompenseras med mer soppa (chip/mappning)

Detta svarar ju även på team-adolfssons fråga ang dubbla topplockspackningar, fungerar till relativt låg laddtryck men om du siktar på att ha mer än 170hk~ och ca 0,6bar ladd kanske så är smidda kolvar/bättre stakar att föredra, du kan ju få allt att lira ihop med dubbla topplockspackningar men det är ju fortfarande lite "snik" över det hela och inte samma pålitlighet som "riktiga" grejjer.
Senast redigerat av zajja (13 januari 2008)

//Marcus Saari

Professionell Klabbröv
84 Inlägg
14 januari 2008
#22
tal0n skrev:
jao men är ju så jäävla dyra dom packningarna ju hmm

Voot...har du råd att köpa 531 har du väl råd att köpa En stålpackning;)

Män utan hjärna, kör bilar med stjärna

Gödseldräng
4 529 Inlägg
14 januari 2008
#23
har nu beställt 2st koppar packningar 1.5 och 2 mm
är det någon som vet vart man kan köpa smidda kolvar och stakar till 740 då ?
till b230f


10 287 Inlägg
14 januari 2008
#24
Vad skall du med dubbla packningar till för att sniksänka kompet när du ändå skall ha andra kolvar och stakar. Då kan du ju lika gärna låta svarva en grop i dom nya kolvarna och göra det på rätt sätt.

Eller tänkte du köra snik till att börja med?

/Göran


Team-Adolfsson skrev:
har nu beställt 2st koppar packningar 1.5 och 2 mm
är det någon som vet vart man kan köpa smidda kolvar och stakar till 740 då ?
till b230f

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

321 Inlägg
14 januari 2008
#25
monno skrev:
TTTTT skrev:
262turbo skrev:

15 år och kör moped? smile

va då sabba squishytan???...han åker turbo och är orolig för att få för HÖGT komp, inte för LÅGT!

Ja herregud, de ja mena ä att för å sänka kompet, istället för att ha tjockare topplockspackning ha en tjockare cylinderfotspackning= sänka kompen men inte sabba sqiush m.m.? Eller är jag fel ute då?

Nä är 18 år och moped har aldrig vare min grej direkt, däremot skotrar å mer eller mindre bor på ett skoterforum där man lär sig hittan å dittan, dock mest om 2t, men det håller ju på ändras det också. Å med 2t är då squishen rätt så betydande, men vist, jag kan ha fel.
Med optimerad squish kan du även köra lite högre komp än med kass squish.

Finns ingen cylinderfotspackning på bilmotorer. Undantag kanske finns men inte på någon Volvo iaf.

Förklara gärna vad squishen är då jag aldrig hört talas om det uttrycket.


10 287 Inlägg
14 januari 2008
#26

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Elektriker
718 Inlägg
15 januari 2008
#27
HardCore skrev:
monno skrev:
TTTTT skrev:

va då sabba squishytan???...han åker turbo och är orolig för att få för HÖGT komp, inte för LÅGT!

Ja herregud, de ja mena ä att för å sänka kompet, istället för att ha tjockare topplockspackning ha en tjockare cylinderfotspackning= sänka kompen men inte sabba sqiush m.m.? Eller är jag fel ute då?

Nä är 18 år och moped har aldrig vare min grej direkt, däremot skotrar å mer eller mindre bor på ett skoterforum där man lär sig hittan å dittan, dock mest om 2t, men det håller ju på ändras det också. Å med 2t är då squishen rätt så betydande, men vist, jag kan ha fel.
Med optimerad squish kan du även köra lite högre komp än med kass squish.

Finns ingen cylinderfotspackning på bilmotorer. Undantag kanske finns men inte på någon Volvo iaf.

Förklara gärna vad squishen är då jag aldrig hört talas om det uttrycket.

Jaha ok, aja där ser man hur mkt man kan om bilar i alla fall:Phaha
Sorry för det, har inte alltid koll tydligen, största intresset är ju skotrar å där är det mest 2-t än så länge satt, men alltid roligt å lära sig nått:)tongue

Angående sqush så har sharky en helt perfekt länk för att förklara det:)

Som att kasta vatten i sjön.


Sök