köpa hus vad ska man tänka på (fick huset !!!!!!)

Lanjin
16 januari 2008 · 757 Inlägg

4200 lät billigt o bra de=)
får hoppas att du kommer trivas i huset smile

Stampep inte som alla andra...
16 januari 2008 · 127 Inlägg

om du nu får den månadskostnaden, se till att du lägger undan resterande mot vad du hade förut, hus kostar mer än man beräknar, bla vitvaror håller inte i all evighet och går gärna sönder samtidigt och strax före semestern..

En motor KAN inte få för mycket bränsle, Bara för lite luft!
ghost_boy83 CREW
16 januari 2008 · 2 594 Inlägg

Stampep skrev:
om du nu får den månadskostnaden, se till att du lägger undan resterande mot vad du hade förut, hus kostar mer än man beräknar, bla vitvaror håller inte i all evighet och går gärna sönder samtidigt och strax före semestern..

ja absolut det ska jag göra så man har en buffert bra tips där smile

Exquisites
16 januari 2008 · 17 Inlägg

Läget är A och O. Ombyggnationer och restaureringar kan alltid göras, svårare att flytta en kommunal soptipp...  Efter det så är uppvärmning viktigast, lägg på 20-30% på mäklarens och säljarens egna kalkyler för att få den riktiga kostnaden. Sist men inte minst, mäklaren kanske säger sig vara en oberoende mellanpart mellan köpare och säljare, men mäklaren har enbart ett egentligt mål... att sälja.

Mäki Långsam Perfektionist
16 januari 2008 · 4 800 Inlägg

Försök att få ett fönstertittar-fritt hus wink *kunde bara inte låta bli*

Lycka till med köpet smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
FH16
16 januari 2008 · 137 Inlägg

Grattis till köpet då!

Det här med uppvärming är ju en liten djungel: bergvärme,luft/vatten,jordvärme,pellets???

Vi har en 1 1/2 plans villa med källare,byggt -58. När vi flyttade in så fanns här en kombi panna med el,olja,ved.

Låt säga att man kör på olja året om, tror att man gör av med 2,5-3,0 kbm olja då.Det blir ju 25-30000:-.( vi körde olja på vintern o el på sommaren).

Våren 06 så satte vi in en Värmebaronen pelletspanna med brännare och veckoförråd.
På ett år så eldar vi upp 12000:-,det är ju lite skillnad! ( vi är 2 vuxna o 2 små).

Visst är det lite arbete med det, bära in säckar,sota,aska ur med det kan ju räknas som motion!!!. Men det har funkat kanon......

Något att fundera över.....men jag kan rekommendera det! Lycka till!

Life is ours,we live it our way/James Hetfield
Volvo v70 (2005)
ghost_boy83 CREW
16 januari 2008 · 2 594 Inlägg

Mäki skrev:
Försök att få ett fönstertittar-fritt hus wink *kunde bara inte låta bli*

Lycka till med köpet smile

haha ja detta är intittar fritt sen ska jag skaffa en hund me som jag kan bussa på

ghost_boy83 CREW
16 januari 2008 · 2 594 Inlägg

FH16 skrev:
Grattis till köpet då!

Det här med uppvärming är ju en liten djungel: bergvärme,luft/vatten,jordvärme,pellets???

Vi har en 1 1/2 plans villa med källare,byggt -58. När vi flyttade in så fanns här en kombi panna med el,olja,ved.

Låt säga att man kör på olja året om, tror att man gör av med 2,5-3,0 kbm olja då.Det blir ju 25-30000:-.( vi körde olja på vintern o el på sommaren).

Våren 06 så satte vi in en Värmebaronen pelletspanna med brännare och veckoförråd.
På ett år så eldar vi upp 12000:-,det är ju lite skillnad! ( vi är 2 vuxna o 2 små).

Visst är det lite arbete med det, bära in säckar,sota,aska ur med det kan ju räknas som motion!!!. Men det har funkat kanon......

Något att fundera över.....men jag kan rekommendera det! Lycka till!

absolut har fundera på det men tror jag är mera inne på en bergverme pump eller solverme anläggning

Tomten Tomten
16 januari 2008 · 1 065 Inlägg

ghost_boy83 skrev:

Mäki skrev:
Försök att få ett fönstertittar-fritt hus wink *kunde bara inte låta bli*

Lycka till med köpet smile

haha ja detta är intittar fritt sen ska jag skaffa en hund me som jag kan bussa på

vart ligger huset då`?
sen vad fan ska du med hund till? kommer ju vara ett heltzoo hos er sen då :p
små barn, katter, hundar osv tongue

grattis :smile

Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Smajly
16 januari 2008 · 3 059 Inlägg

Ja besikta innan köpet, innan du skriver på.. Men kostar han 7000:- så ska han tusan gräva upp huset och ta det med sig o kolla det hemma.. så dyra e dom tusan inte här, kostar ett par tusen för besiktning.

På tal om husköp så är det nått av det bästa man själv osse gjort fast vi köpte en tomt och byggde ett helt nytt hus med garage.

ghost_boy83 CREW
17 januari 2008 · 2 594 Inlägg

Tomten skrev:

ghost_boy83 skrev:

Mäki skrev:
Försök att få ett fönstertittar-fritt hus wink *kunde bara inte låta bli*

Lycka till med köpet smile

haha ja detta är intittar fritt sen ska jag skaffa en hund me som jag kan bussa på

vart ligger huset då`?
sen vad fan ska du med hund till? kommer ju vara ett heltzoo hos er sen då :p
små barn, katter, hundar osv tongue

grattis :smile

ja köpet är långt i från klart ska träffa mäklaren i dag och berätta att vi vill ha det och hålla tummarna på att vi får de, Så ingen annan hinner före sad



det är frugan som vill ha en hund hon håller på spara till en nu,

Senast redigerat av ghost_boy83 (17 januari 2008)

falle
17 januari 2008 · 8 Inlägg

jasså ni har tittat på hus.. vart liger det då.
lycka till från oss

ghost_boy83 CREW
17 januari 2008 · 2 594 Inlägg

falle skrev:
jasså ni har tittat på hus.. vart liger det då.
lycka till från oss

tackar vill inte avslöjja allt för mycke innan de är klart wink men de ligger i närheten kan man säga ni får komma å kika sen om de blir så vi får köpa det

Lalla78 Drifttekniker VA
17 januari 2008 · 580 Inlägg

Skaffa inte bergvärme. Man har börjat se effekterna med det nu. Fuktskador i källare bland annat. Kör med ved eller pellets istället. Huset får en bättre cirkulation av luften då. Ska man skaffa berg eller jordvärme ska man nog tänka på att förbättra ventilationen i huset plus att man sätter in element i källaren också. Jag själv kör med ved på höst/vår, pellets på vintern och el (varmvattenberedare på 120l) på sommaren (har en kombipanna). Det har varit den billigaste lösningen för mig och funkar kanon.

Om du nu skall köpa huset kolla när dräneringen runt huset byttes senast.
Hur gammalt är avloppet.
Hur ser fönstrena ut.
När byttes taket senast, gå upp på vinden och kolla efter fuktskador.
Badrummet när renoverades det.
Hur gammal är pannan.
Är vatten ledningarna i bra skick.
Behöver huset brädfodras om. (om det inte är tegel vill säga smile)
Om de lämnar kvar vitvaror som kyl/frys, spis, tvättmaskin. Hur gammla är de. Om inte tänk på att du måste ha nya.

Detta är kostnader som kan skena iväg för dig annars.

Senast redigerat av Lalla78 (17 januari 2008)

Lexus Is250 (2009)
Honda Prelude "bb6" (1998)
Honda S2000 "AP1" (2000)
Thorssa
17 januari 2008 ·

Exquisites skrev:
Sist men inte minst, mäklaren kanske säger sig vara en oberoende mellanpart mellan köpare och säljare, men mäklaren har enbart ett egentligt mål... att sälja.

Du förstår dig inte riktigt på det här va. En mäklare som försöker blåsa en kund så som du insuinerar kommer inte lyckas som mäklare. Han kommer få dåligt rykte och inom några år kommer han inte få några kunder längre. Visst finns det oseriösa, men de blir allt färre.

Thorssa
17 januari 2008 ·

Förresten, vilken mäklarfirma är det som förmedlar kåken?

aenfors
17 januari 2008 · 375 Inlägg

En sak många glömmer är avlopps reningen. Jag jobbar med det så man är lite yrkesskadad:) Är det anslutet till kommunalt reningsverk? Om inte kan du åka på att bygga en ny anläggning på tomten (ca 50000-100000kr) om den befintliga är eller kommer bli utdömd.

Rallyhalle
17 januari 2008 · 4 299 Inlägg

Thorssa skrev:

Exquisites skrev:
Sist men inte minst, mäklaren kanske säger sig vara en oberoende mellanpart mellan köpare och säljare, men mäklaren har enbart ett egentligt mål... att sälja.

Du förstår dig inte riktigt på det här va. En mäklare som försöker blåsa en kund så som du insuinerar kommer inte lyckas som mäklare. Han kommer få dåligt rykte och inom några år kommer han inte få några kunder längre. Visst finns det oseriösa, men de blir allt färre.

Precis, en mäklare ska sälja huset till både säljares och köpares fördel. De e som Thorssa säger en. En mäklare som bara säljer till säljarens fördel lyckas sällan på marknaden i längden.

ghost_boy83: Lycka till me köpet wink Hoppas på att du får de smile

Btw, en hund e skitbra smile Köp en lite större så kan jag lova dig att de få som kommer närma sig huset orädda wink

ghost_boy83 CREW
17 januari 2008 · 2 594 Inlägg

Rallyhalle skrev:

Thorssa skrev:

Exquisites skrev:
Sist men inte minst, mäklaren kanske säger sig vara en oberoende mellanpart mellan köpare och säljare, men mäklaren har enbart ett egentligt mål... att sälja.

Du förstår dig inte riktigt på det här va. En mäklare som försöker blåsa en kund så som du insuinerar kommer inte lyckas som mäklare. Han kommer få dåligt rykte och inom några år kommer han inte få några kunder längre. Visst finns det oseriösa, men de blir allt färre.

Precis, en mäklare ska sälja huset till både säljares och köpares fördel. De e som Thorssa säger en. En mäklare som bara säljer till säljarens fördel lyckas sällan på marknaden i längden.

ghost_boy83: Lycka till me köpet wink Hoppas på att du får de smile

Btw, en hund e skitbra smile Köp en lite större så kan jag lova dig att de få som kommer närma sig huset orädda wink

Tackar kommer skaffa en golden inte världens elakaste vakt hund men ska nog lära upp den smile

är skit nervös nu håller på ringa runt till olika besiktningsfirmor som kan kolla på huset så det ser bra ut osv  sen blir de till och skriva kontrakt som man sen kan häva om de visar sig va för mycket fel på huset när besiktningsmannen gjort sitt, ang huset är det nyrenoverat 96 me nytt tak väggar,drenerat mm så de känns bra såg att duch mattan inte såg ok ut att de kanske har kommit fukt under sen såg jag på vinden att de hade vart fuktskador på ett ställe i taket men de sa mäklaren va från 96 sen la dom på nytt tak och de kännds inte blött eller fuktigt nu

Senast redigerat av ghost_boy83 (17 januari 2008)

Rallyhalle
17 januari 2008 · 4 299 Inlägg

ghost_boy83 skrev:

Rallyhalle skrev:

Thorssa skrev:

Du förstår dig inte riktigt på det här va. En mäklare som försöker blåsa en kund så som du insuinerar kommer inte lyckas som mäklare. Han kommer få dåligt rykte och inom några år kommer han inte få några kunder längre. Visst finns det oseriösa, men de blir allt färre.

Precis, en mäklare ska sälja huset till både säljares och köpares fördel. De e som Thorssa säger en. En mäklare som bara säljer till säljarens fördel lyckas sällan på marknaden i längden.

ghost_boy83: Lycka till me köpet wink Hoppas på att du får de smile

Btw, en hund e skitbra smile Köp en lite större så kan jag lova dig att de få som kommer närma sig huset orädda wink

Tackar kommer skaffa en golden inte världens elakaste vakt hund men ska nog lära upp den smile

är skit nervös nu håller på ringa runt till olika besiktningsfirmor som kan kolla på huset så det ser bra ut osv  sen blir de till och skriva kontrakt som man sen kan häva om de visar sig va för mycket fel på huset när besiktningsmannen gjort sitt, ang huset är det nyrenoverat 96 me nytt tak väggar,drenerat mm så de känns bra såg att duch mattan inte såg ok ut att de kanske har kommit fukt under sen såg jag på vinden att de hade vart fuktskador på ett ställe i taket men de sa mäklaren va från 96 sen la dom på nytt tak och de kännds inte blött eller fuktigt nu

Ok, kan säga att en golden räcker gott å väl för att skrämma andra wink

Men de e ju sånt besiktningsmannen kommer få reda på. För då ingår ju bla fuktmätning.
Har jag för mig iaf, blev osäker nu hmm Men jag tror me största sannolikhet att de e så.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang