Sälja bil till norge, hur funkar det?

hedley Saaboholic
17 januari 2008 · 3 129 Inlägg

Tjenare, eftersom jag ska sälja min bil och fått ett hyffsat bud från en kille i Norge så undrar jag lite om någon här kan något om detta?

Hur funkar det när man säljer till ett land som Norge? vad bör man tänka på osv?

/Markus

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
MrLego Volvonörd
17 januari 2008 · 1 187 Inlägg

Det beror på om du ska betala överförseln till Norge eller inte. Ska han ta hand om allt för att få in den dit så är det bara att sälja, men ska du betala importen så ska du se upp. För då blir det dyrt.... Alla bilar är dyrare i Norge än i Sverige. Kolla på en v40 tex som kostar 50.000:- här kan du få betala närmare 150.000:- för i Norge. Så se till att han fixar resten å att du skriver över bilen på han och får dina pengar så kan du slappna av sen.

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391
Volvo V70 2,4D "Evil Pain Garage Taxi" (2008)
hedley Saaboholic
17 januari 2008 · 3 129 Inlägg

Okej! för jag tänkte mig något sådant som att han får helt enkelt åka hit och hämta bilen och sen köra hem den = då får han stå för allt det övriga eller har jag fel?

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
anvandare_12345
17 januari 2008 · 654 Inlägg

Ja, så länge ni båda har skrivit under ägarbytet så är det sedan upp till honom om han vill exportera den till norge.

Edit: Måste man ha en svensk adress för att äga en svenskregistrerad bil?

Senast redigerat av danhild (17 januari 2008)

MrLego Volvonörd
17 januari 2008 · 1 187 Inlägg

Jag vet inte om man måste ha det men kolla länken här nedan så finns det lite telenummer.

http://www.vv.se/templates/page3____696.aspx

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391
Volvo V70 2,4D "Evil Pain Garage Taxi" (2008)
Cossi_Micke
17 januari 2008 · 282 Inlägg

jag sålde min till norge och han måste skicka tull papper till vv i svergie har jag för mig sen fick jag skicka in dom svenska plåtarna. du måste bevisa för vv att du har sålt bilen till ett annat land och. men ett tips ring till vv och fråga för alla säger olika .

hedley Saaboholic
17 januari 2008 · 3 129 Inlägg

Okey, men hur funkar det vid säljandet då? för här hemma är det ju bara att skriva kvitto och sen åka iväg, men om jag ev skall sälja till denna person nästa vecka så måste man göra något annorlunda från början?

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
peegee Forummoderator
17 januari 2008 · 2 924 Inlägg

Jag kan inte så noga men jag vet en kompis som fick problem med detta, han sålde en bil till en utlänning som inte hade svensk medborgarskap och denne skulle ta bilen utomlands.
Idag 10 år senare så är han fortfarande ägare till den bilen som avställd och med körförbud pga ägarbytet inte kunde genomföras...kostar han förvisso bara 35kr/år i registreringshållningsavgift men irriterande roll

Ett tips är nog att behålla regskyltarna, det hade iaf räddat min kompis situation

Senast redigerat av peegee (17 januari 2008)

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Scuderia_Lusso Profile at Phoenix Foundation
17 januari 2008 · 171 Inlägg

Ring Vv eller trafikaetaten i Norge. Jag blev stoppad i tullen men min Porsche pga att jag pendla me den ett tag. Då vart jag stoppad och som tur e så e d ju "Pappas bil" annars hade dom beslagtagit bilen och för o lösa ut den hade jag tvingats betala 50.000nok eller registrera den i Norge och betala ca 1000kr per hk enligt Idioten vid tullen. Norge e fantastiskt Land, snygga tjejer och vacker natur, men deras lagar e mer fucked up än Bin Ladin!

Scuderia_lusso hast Benzin Um Bluth
hedley Saaboholic
17 januari 2008 · 3 129 Inlägg

Får åka upp till vv imorgon och prata med dom känns smidigast, får hoppas att det inte är något klothuve som sitter där denna gången tongue

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
te_wik Forummoderator
13 augusti 2008 · 12 813 Inlägg

Hej, tar upp denna tråden igen då jag sitter i samma sist nu.
Har en kille från Norge som är intresserad av min bil.

Hur gick det för dig? bra?
Hur gick du till väga?

Sålde en bil till Finland för en månad sen, det var inga problem.
Men nu har ju Norge lite andra lagar så.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
hedley Saaboholic
14 augusti 2008 · 3 129 Inlägg

Det gick fint! Han skickade papprena till Sverige sen, och vi skrev ner priset på kvittot så han slapp betala så mycket i tull eller vad det var.

Var inge konstigheter.. som vanligt bara att han fick skicka över papper och att man kryssa i för export..

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
ekpat
17 september 2008 · 1 Inlägg

Fick du bilen såld för ett svenskt marknadspris? Och hur fick du intresse ifrån Norge?

Rspeter Audi A5 quattro driver.
17 september 2008 · 2 203 Inlägg

ekpat skrev:
Fick du bilen såld för ett svenskt marknadspris? Och hur fick du intresse ifrån Norge?

Norrmän surfar på blocket.

Xioz
7 oktober 2008 · 122 Inlägg

Hej

har en från finland som kanske ska komma och köpa min bil. Hur går det praktiskt till??

export ?
betalning? euro? postväxel? forex? inte lust o få 15000 euro... om de e falska!

What you doing?
Kjellander
2 augusti 2010 · 112 Inlägg

Väcker liv i en gammal tråd då jag står inför samma problem.
Det kommer en kille i morgon och ska köpa min bil för att ta hem den till Norge.
Vad krävs av mig egentligen, fungerar det med ett vanligt ägarbyte? Måste man skicka in reg.plåtarna osv?

Bära eller Brista?!
Sokrates Eliminator
2 augusti 2010 · 1 441 Inlägg

Bilen måste avregistreras!

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
peegee Forummoderator
3 augusti 2010 · 2 924 Inlägg

Sokrates skrev:
Bilen måste avregistreras!

/Tommy.

Precis, ett vanligt ägarbyte fungerar alltså inte!
(En icke svensk medborgare kan aldrig bli ägare till en bil som är registrerad i svenska bilregistret)

Se till att skriva kvitto med chassienummer och som är signade av säljare+köpare + Se till så du får kopia på tullpapprena när han fört in den i Norge,
Detta skickar du sedan till Transportstyrelsen/Vägverket tillsammans med regskyltarna och anmäler avregistrering pga Export, som finns som alternativ på ditt svenska regbevis.

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Memme I'am AWESOME..
25 augusti 2010 · 2 783 Inlägg

Ska även jag sälja min till norge.

Det är väl bara att bocka för export på papperna, ge de blå papperet till köpare.
Skriva kvitto, (blocket's köpavtal tänkte jag då på) skriva ner chassinummer m.m sen kolla hans körkort och hur vet jag om han ger rätt adress och nummer egentligen? Fast jag har hans hemnr. Sen får jag behålla kvitton även skyltarna.

Sen får jag ringa till honom när han e hemma och skicka papperna då eller?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Memme I'am AWESOME..
25 augusti 2010 · 2 783 Inlägg

Behöver verkligen hjälp!

En snubbe sägs vilja köpa min bil, han har sin adress i Norge, men han tänker INTE registera sin bil där??? Men han säger att vi ska skriva papper och allt ändå.. Hmmm passa på det?

Men jag får behålla skyltarna + köpes papper där han ger mig mina pengar, fast vi skriver en summa på att han har köpt bilen för 8000 för att få skatten mindre. tongue + jag får tullpapperna. smile

Senast redigerat av Memme (25 augusti 2010)

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang