Olja i 10-bultsaxel (diffad)

camaro67 Meister
19 januari 2008 · 6 763 Inlägg

Tja!
Ska hänga dit den andra bakaxeln idag med diffbroms och tänkte byta olja i den samtidigt. Det är en Cheva 10-bultsaxel med diffbroms från en Montecarlo. Vad ska jag ha för olja i den?

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
camaro67 Meister
19 januari 2008 · 6 763 Inlägg

Jag går väll bort till garaget och skruvar ner den andra först så får vi se om jag har fått någe svar senare. big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
henke_99 Offroad Racing
19 januari 2008 · 3 122 Inlägg

Om du har en lamellbroms så ska det nog vara nån typ av atf-olja tror jag. Kollade runt lite på detta när jag skulle byta olja i min bakaxel. Kom dock fram till att jag hade en slungspärr vilket gjorde att jag kunde använda vanlig 80-90 olja o därför inte forskade mer i detta. Var dock noga med om du nu har en lamellbroms att inte hälla i vanlig 80-90 olja då denna tydligen förstör lamellerna. Kan dock inte garantera vad du ska ha för olja bara att du inte ska ha "vanlig" bakaxelolja.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
camaro67 Meister
19 januari 2008 · 6 763 Inlägg

henke_99 skrev:
Om du har en lamellbroms så ska det nog vara nån typ av atf-olja tror jag. Kollade runt lite på detta när jag skulle byta olja i min bakaxel. Kom dock fram till att jag hade en slungspärr vilket gjorde att jag kunde använda vanlig 80-90 olja o därför inte forskade mer i detta. Var dock noga med om du nu har en lamellbroms att inte hälla i vanlig 80-90 olja då denna tydligen förstör lamellerna. Kan dock inte garantera vad du ska ha för olja bara att du inte ska ha "vanlig" bakaxelolja.

Okej. Jag tror att de är en lamelldiff. Jag ska kolla lite när jag kommer bort dit. big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Corpze
19 januari 2008 · 1 311 Inlägg

henke_99 skrev:
Om du har en lamellbroms så ska det nog vara nån typ av atf-olja tror jag. Kollade runt lite på detta när jag skulle byta olja i min bakaxel. Kom dock fram till att jag hade en slungspärr vilket gjorde att jag kunde använda vanlig 80-90 olja o därför inte forskade mer i detta. Var dock noga med om du nu har en lamellbroms att inte hälla i vanlig 80-90 olja då denna tydligen förstör lamellerna. Kan dock inte garantera vad du ska ha för olja bara att du inte ska ha "vanlig" bakaxelolja.

jag blev rek. just den oljan av sellholm till en lamelldiff... ingen motorolja då utan quaker state gear nåntiong... men 80-90 hette den!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
Nova-Jorgen
22 januari 2008 · 115 Inlägg

camaro67 skrev:
Tja!
Ska hänga dit den andra bakaxeln idag med diffbroms och tänkte byta olja i den samtidigt. Det är en Cheva 10-bultsaxel med diffbroms från en Montecarlo. Vad ska jag ha för olja i den?

Hej!
Du ska använda en mineralbaserad bakaxelolja, helst 85W/140 avpassad för lamelldiff (står oftast på flaskan) men du kan även använda en vanlig 80W/90 olja men då bör du även använda en tillsatsolja så kallad "knäppolja"artikel nr. GM 1052358. Häller du i ATF olja då kommer din bakaxel inte hålla länge.

Mvh.

camaro67 Meister
22 januari 2008 · 6 763 Inlägg

Okej tackar. Hade tänkt smita iväg imorrn och köpa så man kan hänga dit den. big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Hampusd transportkonsult
22 januari 2008 · 284 Inlägg

Nova-Jorgen skrev:

camaro67 skrev:
Tja!
Ska hänga dit den andra bakaxeln idag med diffbroms och tänkte byta olja i den samtidigt. Det är en Cheva 10-bultsaxel med diffbroms från en Montecarlo. Vad ska jag ha för olja i den?

Hej!
Du ska använda en mineralbaserad bakaxelolja, helst 85W/140 avpassad för lamelldiff (står oftast på flaskan) men du kan även använda en vanlig 80W/90 olja men då bör du även använda en tillsatsolja så kallad "knäppolja"artikel nr. GM 1052358. Häller du i ATF olja då kommer din bakaxel inte hålla länge.

Mvh.

Den där knäppoljan gör underverk för lamelldiffar. Har den som tillsats på min mustang. Den reagerar helt annorlunda nu och slut på enhjulsbörninsarna när man linear. wink

Bottles are for babys. Real men get blown.
RoadRunner68
1 februari 2008 · 17 Inlägg

du ska ha QS 80-90LS och inget annat..dock absolut ingen nackdel att ha i "knäppolja"!!!

camaro67 Meister
1 februari 2008 · 6 763 Inlägg

Jag hör köp olja nu. De blev 80w-90. De va de som de rekomenderade på Custom. Men vad är knäppolja för någe? big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nova-Jorgen
2 februari 2008 · 115 Inlägg

"Knäppolja" är en tillsatsolja som gör att friktionen mellen lamellerna i diffbromsen blir jämnare. Ibland börjar lamellerna "hugga" när man svänger i lägre hastighet, det kan upplevas som att nå't håller på att gå sönder i bakaxeln. Då är det nödvändigt med så kallad "knäppolja" för att få bort problemet.

Nästan alla tillverkare av lamell eller kon-diffbromsar och dom flesta tillverkare av utväxlingar, rekomenderar mineralolja med viskositet 85w-140. Särskilt om man har en tung gasfot och mycket effekt. Q.S., Pennzoil, Unocal76 eller någon annan kvalitetsolja går precis lika bra.

Mvh.

Corpze
2 februari 2008 · 1 311 Inlägg

nån som vet om typ mekonomen har sån "knäppolja"? lät mkt intressant

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
henke_99 Offroad Racing
2 februari 2008 · 3 122 Inlägg

Corpze skrev:
nån som vet om typ mekonomen har sån "knäppolja"? lät mkt intressant

Kan hända att dom kan fixa sån. Bara o fråga ju... annars kan du gå till nån usabilsspecialist eller nåt. Men mekonomen borde om dom inte har kunna ta hem från hansen racing som jag antar har sånt...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang