Dödsstraff? För eller emot?

Alecci
21 januari 2008 · 2 014 Inlägg

blacken skrev:
Jag hajar vart du menar, men rätt är rätt och fel är fel och det är ganska så universiellt. det finns en norm/normer som alla kan enas om. Så även om en individ uppfattar en viss norm/regel som "fel" så är den inte fel.

Universiellt är inte detsamma som absolut, så även i detta fallet. Vad som är universiellt är i grunden baserat på en överväldigande majoritets tycke.

Om exempelvis greve Stauffenberg medelst attentat lyckats mörda Hitler den 20 juli 1944, så tror jag att din universiella uppfattning om rätt och fel kommer på skam.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
blacken
21 januari 2008 ·

kenyaboss skrev:

Alecci skrev:

Katamso skrev:
Det är fel att mörda något... då kan vi ju inte legalisera det, vilket man istortsett gör med dödstraffet... Så tycker jag. Där emot tycker jag att livstid bör va livstid även i sverige.


//K

Beror mycket på hur man definierar mord, om det är fel att "mörda" någon/något eller inte.

Om du stjäl min plånbok, och jag sedan stjäl tillbaka den, gör det mig till en tjuv?

ja visst är du en tjuv.. utan tvekan... att ta lagen i egna händer är helt fel oavsett vad det gäller

Det är den delen av lagen som måste skrivas om. din egendom ÄR din egendom, oavsett. Om någon mupp stjäl någonting av mig så är det fortfarande MIN egendom, och om jag tar tillbaka min egendom så är jag INGEN tjuv. Att hävda att jag är en tjuv när jag tar tillbaka MIN egendom, är omoraliskt och oetiskt så det SKRIKER om det.

Alecci
21 januari 2008 · 2 014 Inlägg

blacken skrev:

Alecci skrev:

blacken skrev:
"Och vem ska döma, när domaren själv släpas inför skranket?"

Låt den som är utan synd kasta den första stenen.

"Då kan jag ej heller döma dig, gå nu och synda icke mer"

Och jag skall slå ner i hämnd och flammande ilska på dem som försöker att förgifta eller förgöra mina bröder, och du skall förnimma att mitt namn är Herren när jag ålägger dig min vedergällning.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
kenyaboss
21 januari 2008 · 196 Inlägg

du kan din pulp fiction ser jag... men inget bra budskap tyvärr... skitbra film dock

blacken
21 januari 2008 ·

Alecci skrev:

blacken skrev:
Jag hajar vart du menar, men rätt är rätt och fel är fel och det är ganska så universiellt. det finns en norm/normer som alla kan enas om. Så även om en individ uppfattar en viss norm/regel som "fel" så är den inte fel.

Universiellt är inte detsamma som absolut, så även i detta fallet. Vad som är universiellt är i grunden baserat på en överväldigande majoritets tycke.

Om exempelvis greve Stauffenberg medelst attentat lyckats mörda Hitler den 20 juli 1944, så tror jag att din universiella uppfattning om rätt och fel kommer på skam.

Du skjuter lite över målet. Det finns rätt och fel, som är absolut te:x att stjäla,mörda osv,osv är fel, var som helst. OM nu Von Stauffenberg skulle lyckats att nita hitler, så oavsett  är han en mördare.

Deathcore Master
21 januari 2008 · 179 Inlägg

Har man släckt en annan människas liv så har man inte rätt till ett själv.
Så skulle jag vilja resonera. Men när ett mord begås och det ska ställas inför rätta i domstol ska bevisen vara klara, och det ska vara bevisat hur mäniskan är ställd psykiskt och om det var i självförsvar o.s.v o.s.v
De ska inte finnas några oenigheter helt enkelt. Och erkänner man mord så ska man inte få finnas mer heller.
Hade detta straff funnits hade jag lovat dig att du hade känt dig säkrare på stan sena kvällar o.s.v. Folk skulle få mer respekt för lagar och hänsynslösheten skulle ju minska..
En annan fördel i det hela är ju att vi slipper bli överbefolkade. Och att ekonomin skulle öka väsentligt. Mindre kostsamma brott skulle begås, vandalisering (inte för att du skulle få dödsstraff för det men..) m.m.

racefan
21 januari 2008 · 1 059 Inlägg

skuggat igenom tråden nu.
Själv tänker jag att det skulle va rätt med dödstarff i teorin,inte i praktiken.
Man kan inte bygga ett civilicerat samhälle där staten ska best om man ska dö eller leva.Det leder nog bara till värre våld där offren kanske inte hittas eller bara torteras pga dödstarff vid mord.Ha som i USa med jury är inte heller rätt där man till viss del dömer av medömkan.Man ser ju klara fall där man kan tycka att  dödstaff vore bra men vi har ju inte diktatur så i så fall skulle det ju "folkomröstas" om den personens liv.Skulle ju inte funka

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Alecci
21 januari 2008 · 2 014 Inlägg

kenyaboss skrev:
du kan din pulp fiction ser jag... men inget bra budskap tyvärr... skitbra film dock

Haha, egentligen kan man tycka att jag borde veta bättre än att använda ett så klyschigt budskap som detta, men jag tycker jämväl att det är belysande.

Det klargör ju i grund och botten att "hämnd" eller "vedergällning" i vissa fall är rätt, men att redogöra för bakgrunden till detta skulle föra oss in på en diskussion om gusbegrepp som redan avhandlats i en annan tråd. Religion har dessutom väldigt lite med dödsstraff att göra, då vissa förespråkar det och vissa förkastar det.

Jag tycker det är ett bra budskap. Det ska vara upp till varje individ att förlåta eller vedergälla. Om man nu så mycket vill förespråka det som är moraliskt och etiskt rätt, så se då till att ha förtröstan i att de flesta skulle välja att förlåta.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
21 januari 2008 · 2 014 Inlägg

blacken skrev:
Du skjuter lite över målet. Det finns rätt och fel, som är absolut te:x att stjäla,mörda osv,osv är fel, var som helst. OM nu Von Stauffenberg skulle lyckats att nita hitler, så oavsett  är han en mördare.

Det var du som påpekade att det finns saker som universiellt är rätt och fel, inte jag. I detta fallet skulle det snarare vara universiellt fel att inte mörda Hitler, även om det rent tekniskt sätt gör greve Stauffenberg till en mördare (och i vissas ögon en förrädare).

Att stjäla sin egen egendom från en tjuv är också stöld, om än berättigad sådan. Stöld är det per definition om du tar något i som befinner sig i besittning av någon annan utan dennes vetskap och/eller tillåtelse. I fallet med plånboken har vi allts ett fall där stöld faktiskt är rätt.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Phaetoon
21 januari 2008 · 8 156 Inlägg

När det gäller skrämseleffekten så har den ju bevisligen en effekt. Folk mördar igen och begår fler brott för att dölja tidigare begångna mord...

Något som kanske skulle kunna verka avskräckande vore om man permanent (fysiskt) kastrerade alla återfallsförbrytare...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Deathcore Master
21 januari 2008 · 179 Inlägg

Ni som tycker att dödsstraff är att ta i, vad tycker ni om kontrollerad tortyr då?
Man dör ju inte iallafall.. Nu snackar vi inte piskan och sträckbänk.. Bättre förslag finns nog, kom med något?

blacken
21 januari 2008 ·

Alecci skrev:

blacken skrev:
Du skjuter lite över målet. Det finns rätt och fel, som är absolut te:x att stjäla,mörda osv,osv är fel, var som helst. OM nu Von Stauffenberg skulle lyckats att nita hitler, så oavsett  är han en mördare.

Det var du som påpekade att det finns saker som universiellt är rätt och fel, inte jag. I detta fallet skulle det snarare vara universiellt fel att inte mörda Hitler, även om det rent tekniskt sätt gör greve Stauffenberg till en mördare (och i vissas ögon en förrädare).

Att stjäla sin egen egendom från en tjuv är också stöld, om än berättigad sådan. Stöld är det per definition om du tar något i som befinner sig i besittning av någon annan utan dennes vetskap och/eller tillåtelse. I fallet med plånboken har vi allts ett fall där stöld faktiskt är rätt.

Frågan är ju lite moralisk, kärnpunkten ligger i begreppet "ägande" så att säga.  Det som är mitt, är ju mitt, så moraliskt sett så är det lite svårt att kalla ett "tillbakatagande"av ens egendom  för stöld.

Alecci
21 januari 2008 · 2 014 Inlägg

blacken skrev:
Frågan är ju lite moralisk, kärnpunkten ligger i begreppet "ägande" så att säga.  Det som är mitt, är ju mitt, så moraliskt sett så är det lite svårt att kalla ett "tillbakatagande"av ens egendom  för stöld.

Givet, men nu var frågan satt i perspektiv mot din framställan att det finns ett universiellt rätt och fel. Inte ens där duger moralen som ledtråd, eftersom moral varierar beroende kultur, religion, livsförhållanden, etc.

I vissa kulturer gäller ett förhållande som innebär att "du äger vad du tar/dödar", och enligt dig själv tidigare i tråden, vem är vi att döma?

Ägandeskapet i det här fallet har nog mer med juridik att göra, men det har ju också frågan om ifall det är stöld eller inte. Alltså lite moment 22 där.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
blacken
21 januari 2008 ·

Alecci skrev:

blacken skrev:
Frågan är ju lite moralisk, kärnpunkten ligger i begreppet "ägande" så att säga.  Det som är mitt, är ju mitt, så moraliskt sett så är det lite svårt att kalla ett "tillbakatagande"av ens egendom  för stöld.

Givet, men nu var frågan satt i perspektiv mot din framställan att det finns ett universiellt rätt och fel. Inte ens där duger moralen som ledtråd, eftersom moral varierar beroende kultur, religion, livsförhållanden, etc.

I vissa kulturer gäller ett förhållande som innebär att "du äger vad du tar/dödar", och enligt dig själv tidigare i tråden, vem är vi att döma?

Ägandeskapet i det här fallet har nog mer med juridik att göra, men det har ju också frågan om ifall det är stöld eller inte. Alltså lite moment 22 där.

Självklart så finns det olika kulturer som har lite diametrala synpunkter på vissa attityder/åsikter/beteenden. Men jag är fullständigt övertygad att även i dom kulturerna så finns det "rätt och fel" som överenstämmer med alla på våran jord. te:x rätten till att få leva, ägande osv,  Annars så kan man med ganska så stor fog framhäva att  finns normer som  alla människor skulle kunna enas om vara "universiella"  "rätt och fel och låta dom bli "norm".

RonnieH Ford är min grej!
21 januari 2008 · 582 Inlägg

Fängelse är klart hårdare straff, om dom inte sitter i sverige då..

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
Frosted
21 januari 2008 · 1 878 Inlägg

jag röstar fan för. alla de jävla asen som har åkt in o ut hela tiden. innan dom ska fatta det är allvar. får dom ett dödsstraff så kan dom fan inte hålla på att åka in o ut hela tiden.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Audi_Driver
21 januari 2008 · 7 Inlägg

Förlama jävlarna från nacken neråt, klipp bort tungan. låt personen lida i flera år, så att dem känner av tortyren, sedan kan dödsstraff ges.
Om man nu ger dödsstraff till t ex; våldtäcksmän som sedan mördar sina offer, eller pedofiler som sedan dödar sina offer, eller en hönshjärna som bara skjuter mot folk och dödar. Alla som finns under kategori döda, mörda eller vad man nu vill skriva, vissa utav dem som gör dessa har redan inget att leva för!
Om man nu gav dödsstraff på direkten så skulle dessa brottslingar, mördare, pedofiler o.s.v vara as glada för att det flesta vill dö!!

Låt dem torteras i flera år, känna av smärtan.. Sen kan dödsstraff ges

   Kan tillägga att de jag skrev är för vattentäta bevis..

Audi_Driver
Not without Turbo!
Viggen77
21 januari 2008 · 281 Inlägg

Digital_Kicker skrev:
varför jämför ni Sverige med USA???? Helt olika, hur vet ni att det inte skulle hjälpa med att inför dödsstraff i Sverige?? Har det prövats?, nej.
Jo häxbränningar för typ 300 år sen

Då är det dags att börja med det nu!

Varför flyga med SAS, när du
kan åka med Viggen !
Viggen77
21 januari 2008 · 281 Inlägg

Audi_Driver skrev:
Förlama jävlarna från nacken neråt, klipp bort tungan. låt personen lida i flera år, så att dem känner av tortyren, sedan kan dödsstraff ges.
Om man nu ger dödsstraff till t ex; våldtäcksmän som sedan mördar sina offer, eller pedofiler som sedan dödar sina offer, eller en hönshjärna som bara skjuter mot folk och dödar. Alla som finns under kategori döda, mörda eller vad man nu vill skriva, vissa utav dem som gör dessa har redan inget att leva för!
Om man nu gav dödsstraff på direkten så skulle dessa brottslingar, mördare, pedofiler o.s.v vara as glada för att det flesta vill dö!!

Låt dem torteras i flera år, känna av smärtan.. Sen kan dödsstraff ges

   Kan tillägga att de jag skrev är för vattentäta bevis..

Hell yeah !!! big_smile

Varför flyga med SAS, när du
kan åka med Viggen !
saab9_3turbo
21 januari 2008 · 173 Inlägg

Hmm.. Enligt mig så är det värdelöst med dödstraff.. I USA dödas det lika mycket som om de skulle vara utan dödstraff...

Vem skulle ha totyren då? skulle det vara en bödel som får det som straff?

En människa skulle bli helt psykisk instabil av att totyra folk hela dagarna, och så jävla mycket tid i onödan. De som har mördat är ju inte värd det... Skulle tycka Sverige skulle skaffa hårdare fängelsen...

Tror ärligt talat att en människas ensamhet är det värsta som finns, sätt dem i ett bra hårt fängelse. Fast då måste man ha bra kontroll på fängelset. För att ha fängelsen som i USA där de blir våldtagna är ju helt fel, då håller de ju bara på med våld fast i fängelset, det är ju lite dubbelmoral.

En gång på anstalten i norrköping så slog brotslingarna sönder deras toaleter, men istället för att låta dem ha sönderslagna toaletter lät de ta pengar från kommunen för att ge dem nya, vafan är det för smörja?.

Fast Sverige är så fega, tyvärr.

Läste i tidningen idag att en 22 årig kvinna knäat och sparkat en polis, och fick böta 6000 kr... tycker det är lite lamt... Vet jag ju inte om det har med att hon var kvinna att göra, men straffet borde blivit hårdare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang