Möjligt att köra budgetvariant på lackering?

Torandi
23 januari 2008 · 70 Inlägg

Hej!
Jag har varken möjlighet (ingen plats att vara på) eller råd att utföra en lackering så som beskrivs i guiden här.. Så jag undrar, är det möjligt att bara slipa ner den gamla lacken lite och sedan spreja på med någon ordentlig spreyfärg, eller kommer det se förjävligt ut?

E-30
23 januari 2008 · 1 050 Inlägg

Är bilen någorlunda ny o fräsch, så skulle jag bestämt avråda dig från att lackera med sprayburk.
Risken finns att resultatet blir uruselt, dessutom krävs det rätt temperatur (+25gr) samt ett visst handlag.
Annars kommer det garanterat att rinna.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
evilaudio
23 januari 2008 · 16 195 Inlägg

sprayfärg kommer inte bli snyggt alls... om du nu inte köper riktig billack på spray men de brukar va dyrt.. å sen bör man inte lacka mer än en del av bilen åt gången.. (typ en dörr,en skärm etc..)

ja skulle avråda dig från de...

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
fredrikeriksson
23 januari 2008 · 33 Inlägg

om du inte är ute efter ett toppen resultat så brukar de ju vara populärt att rolla bilen

BMW 330 Ci "M54B30 world record" (2001)
Oldsmobile cutlass "the blower" (1966)
fish Allfixare
23 januari 2008 · 1 475 Inlägg

du hör väl själv att sprayburk låter lite kasst va?? Det kommer kosta mer än å köpa färg å en halv kass spruta så du vet.

_ZooN_ Blästrare/Lackerare
23 januari 2008 · 651 Inlägg

Bättre att låta bli då tycker jag det låter som smile Gör hellre ett riktigt fint underarbete o förbered allt så lackeraren bara behöver lägga lacken i princip.. Den budgetvarianten rekomenderar jag

Torandi
24 januari 2008 · 70 Inlägg

Ok, då avstår jag definitift från att spraya ^^
Men du sa att rolla var ett alternativ? Det handlar alltså om en (ännu icke inköpt) bil
i prisklassen 4-6kkr, gammal och förmodligen med sliten röd lack, så om det ser hyfsat ut
med rollning så är det definift ett alternativ.

E-30
24 januari 2008 · 1 050 Inlägg

Torandi skrev:
Ok, då avstår jag definitift från att spraya ^^
Men du sa att rolla var ett alternativ? Det handlar alltså om en (ännu icke inköpt) bil
i prisklassen 4-6kkr, gammal och förmodligen med sliten röd lack, så om det ser hyfsat ut
med rollning så är det definift ett alternativ.

Ett gott råd: Om du köper bilen för: 5000:- så är den efter rollningen endast värd Max: 500:- big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
_ZooN_ Blästrare/Lackerare
24 januari 2008 · 651 Inlägg

Innan du ger dig in på att lacka eller rolla kan det vara värt att prova polera upp den gamla lacken.. Köpa en hög produkter och en polermaskin, kan vara värt ett försök för att komma undan att rolla den

Torandi
27 januari 2008 · 70 Inlägg

Ok, börjar iofs väga mer åt att faktiskt köpa grejer för att göra en riktig lackering och göra det hos min morfar (som kan en del om bilar tongue), för jag kommer med största sannolikhet vilja byta färg på bilen. Men vi får se.

YeahLow OutRage DriftTeam
27 januari 2008 · 181 Inlägg

fan köp plåtfärg.. räcker med max 2 liter ochkostar kasnke 400 spänn sen lånar duen spruta å bara mattar ner bilen.. kolla min sierra.. gjorde så påden.. blir hyfsat bra resultat o lättare att lägga än vanlig billack

Zlizco
BMW E30 V8 Supercharger "OutRage DriftTeam" (1990)
E-30
27 januari 2008 · 1 050 Inlägg

Citat: Köp 4L plåtfärg. Sen lånar du bara en spruta?? big_smilebig_smilebig_smile Vad enkelt det låter, vem fan ska han få låna spruta och tillhörande "Kompressor" av? Vem justerar in munstyckets spridning rätt? Vart kan han få hålla till där det är minst +25grader, dessutom bör lackeringen utföras en lackbox, med blöta golv, så inte dammet börjar yra omkring. Dessutom krävs det handledning samt en viss vana INNAN man ger sig på avancerade hellackeringar. Sedan skall allt som ej ska lackeras maskeras. (fy fan vilket jobb)

Som någon här var inne på tidigare, gör allt slipjobb själv & lämna sedan bort resten till en lackerare. När du slipar själv, så sjunker lackpriset till MINST hälften. (eller mer) big_smile

Edit: Glömde, sedan behövs ansiktsmask med luftrening, så grabben EJ drar på sig Lungcancer p.g.a  inandning av LIVSFARLIGA ångor som löser upp lungorna.

Senast redigerat av E-30 (27 januari 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
andreas_gbg_
27 januari 2008 · 1 634 Inlägg

Bästa alternativet är ju ändå att leta efter någon som kan rekonda bilen. Går att hitta duktiga som gör det för 1000-lappen. Resultatet lär ju utan tvekan slå alla försök att lacka om bilen själv. Tycker du 1000-1500kr låter mycket? Tänk dig då vad alla dessa sprayburkar kommer att kosta, maskering, anisktsmask och allt annat som kan tänkas behövas.

Mvh Anderas

Numera Saab 9-5 Aero -00
R_fused There is no replacement for displacement
27 januari 2008 · 630 Inlägg

Tänker mest om det är värt att lägga något större jobb på en bil i den prisklassen? hade aldrig lämnat iväg något på lack iallafall...

Youngblood Billackerare
27 januari 2008 · 737 Inlägg

E-30 skrev:
Citat: Köp 4L plåtfärg. Sen lånar du bara en spruta?? big_smilebig_smilebig_smile Vad enkelt det låter, vem fan ska han få låna spruta och tillhörande "Kompressor" av? Vem justerar in munstyckets spridning rätt? Vart kan han få hålla till där det är minst +25grader, dessutom bör lackeringen utföras en lackbox, med blöta golv, så inte dammet börjar yra omkring. Dessutom krävs det handledning samt en viss vana INNAN man ger sig på avancerade hellackeringar. Sedan skall allt som ej ska lackeras maskeras. (fy fan vilket jobb)

Som någon här var inne på tidigare, gör allt slipjobb själv & lämna sedan bort resten till en lackerare. När du slipar själv, så sjunker lackpriset till MINST hälften. (eller mer) big_smile

Edit: Glömde, sedan behövs ansiktsmask med luftrening, så grabben EJ drar på sig Lungcancer p.g.a  inandning av LIVSFARLIGA ångor som löser upp lungorna.

roll Är lite inne på din linje... big_smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Torandi
17 februari 2008 · 70 Inlägg

Köpte bil med bra lack, så det blir nog ingen omlackering i första taget. Men tack ändå smile

Ziggs Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
17 februari 2008 · 1 312 Inlägg

pollarne rollade sin bil med matt svartfärg. De blev riktigt snyggt! Och han anväde husfärg!

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/
Subaru WRX STi "V.2" (2016)
Yeeeep
18 februari 2008 · 190 Inlägg

E-30 skrev:
Är bilen någorlunda ny o fräsch, så skulle jag bestämt avråda dig från att lackera med sprayburk.
Risken finns att resultatet blir uruselt, dessutom krävs det rätt temperatur (+25gr) samt ett visst handlag.
Annars kommer det garanterat att rinna.

Behövs inte +25grader för att det inte ska rinna med sprayburk.

ToBe www.maniacracing.se
18 februari 2008 · 494 Inlägg

Torandi skrev:
Hej!
Jag har varken möjlighet (ingen plats att vara på) eller råd att utföra en lackering så som beskrivs i guiden här.. Så jag undrar, är det möjligt att bara slipa ner den gamla lacken lite och sedan spreja på med någon ordentlig spreyfärg, eller kommer det se förjävligt ut?

jo visst går det... det finns ju vattenbaserad lack på spreyburk
så vill du inte ha det "perfekt" så är det bara att åka å köpa en gäng spreyburkar
OBS: INTE BILTEMAS för den är ju som att hälla en glas vatten på dilen rinner och är blaskig

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
lelleal
18 februari 2008 · 1 150 Inlägg

ursäkta att ja lånar trodden ja tänkte lacka ett par alufälgar är de svårt med sprayburk och vad kan de kosta på riktig lackerare ?

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang