2182
Sök

Saab 9000 2.0i (-95) vill inte starta

4 299 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
Tja allihopa, nu behöver jag er hjälp.

Min 9000 vill inte starta. Har nämligen bytt topplockspackning på den och skruvat ihop allt efter konstens alla regler. Rätt moment dragna och allt. I fredags fick jag och en kompis igång bilen, i början gick den bara på 3 cylindrar, de berodde på DI-kasseten. Men de räckte med att rengöra kontakten då den va rejält dammig, så efter de gick den på alla 4 igen.

Igår gick jag ut för att tomgångsköra bilen för att få upp olja till ventiltryckarna och för att få ut kylvätska i hela systemet.

När jag skulle starta å var den rejält trögstartad, behövde hjälpgas för att få igång den. Första gången gick den igång men hamnade på ett tomgångsvarv på drygt 2000 rpm och gick väldigt svajigt. Stängde då av och startade den igen, då va jag tvungen att sitta och gasa för hålla liv i bilen. Efter ett tag så lyckades bilen hålla igång sig själv och hade då ett tomgångsvarv på 1000 rpm. Den höll igång i en 3-4 minuter, men sen dog den helt plötsligt dog den. Vågade inte försöka få igång den igen då jag märkte att den inte fått ut allt kylvatten i systemet. Trodde då att termostaten gjort sitt, så jag åkte iväg för att köpa en ny sån.

Idag monterade jag den, och när jag skulle starta bilen så gick motorn runt, men de blev aldrig något motstånd. Verkade som att det inte fanns något komp i den. Har ingen möjlighet att mäta kompet så det har inte gjorts än. Pappa som stog framför bilen sa att strax innan jag släppte nyckeln så small de till lite grann (som jag hörde inne i bilen) och de kom en liten rökpuff mellan insugsrören.

Så nu vill jag ha lite hjälp me att brainstorma fram lite olika alternativ som de kan bero på.
Så kom med förslag här nu, uppskattas mycke då jag själv är helt slut på idéer.

Tack på förhand smile

/Jacob

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
27 januari 2008
Innan du kostaterar att du inte ha någon kompression och får göra om allt så förvissa dig om att ventilerna stänger ordentligt så det inte är för mkt olja i tryckarna...

4 299 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
bumpe skrev:
Innan du kostaterar att du inte ha någon kompression och får göra om allt så förvissa dig om att ventilerna stänger ordentligt så det inte är för mkt olja i tryckarna...

Mmm, har funderat på de. Men för mycket olja kan de inte va, för den knackade/tickade fortfarande när den la av.

/Jacob

4 299 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
Kom på en sak när jag låg och funderade när jag gick och la mig. Strax innan bilen la av så började den ticka/knacka mer. Nästan mer än när jag startade den första gången. Tickar den när man har för mycket olja i tryckarna också lr???

Ska montera bort kammarna nu i veckan e de tänkt för att kolla tryckarna och ta en titt på fjädrarna.

Låter de som att de kan va en möjlighet??

/Jacob

2 164 Inlägg
28 januari 2008
Ta bort ventilkopan och kolla hur de är med kamdrevet.
Hade ni bort lageröverfallen till kammarna?
enda jag kan tänka på är vad som hände en bil jag hade va att vev eller ramlagren gick sönder.

Kolla över toppen först och återkom sen.

MVH

F

4 299 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
Fredrik-79 skrev:
Ta bort ventilkopan och kolla hur de är med kamdrevet.
Hade ni bort lageröverfallen till kammarna?
enda jag kan tänka på är vad som hände en bil jag hade va att vev eller ramlagren gick sönder.

Kolla över toppen först och återkom sen.

MVH

F

Nope, kammarna satt kvar och de gjorde överfallen me.

Ska se om jag kan få av den nu i veckan. Återkommer me info när jag fått av toppen.

Snackade me min lärare också. Han misstänkte att de va nåt me ventilerna som inte står rätt till.

/Jacob

4 299 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
Sitter och kollar på dessa ventiler och undrar då om nån vet måttet på originalventilerna och om jag måste byta ut alla om jag byter till dessa??

http://www.maptun.com/webshop/shop_info … tegori=367

/Jacob

Sök