Tycker ni om Streetrace?!

folkrace08
29 januari 2008 · 11 Inlägg

Hej

Skriver ett skolarbete där jag ska skriva om streetrace, vill gärna ha era synpunkter om ämnet. Min inriktning/infallsinriktning är att man inte ska blanda ihop streetracers med idioter med körkort!hade varit snällt om jag fick in så mkt respons som möjlig vilket skulle underlätta mitt arbete:D

Ha det bäst och tack på förhand!

Jello
Saab 9-5 (2005)
Kesler
29 januari 2008 · 3 650 Inlägg

arrangerade streetrace funkar ju bra, sen kan man ju räjsa lite med polarna vid rödjusen, dock inte inne i stan.

henkebenke
29 januari 2008 · 1 703 Inlägg

Vad är streetrace igentligen?

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Mack Forum- och sitemoderator
29 januari 2008 · 26 176 Inlägg

henkebenke skrev:
Vad är streetrace igentligen?

I vilken insnöad håla bor du? tongue
Jag tror han syftar på det man oftast på sommaren gör.
Samlar ihop bilar mitt i natten alternativt sent på kvällen och kör
på en ödslig väg. Så ofta och så många gånger som möjligt innan
polisen kommer dit..

En mycket rolig företeelse. Aldrig provat på att köra "mot" nån men
det är en jäkla rusch i blodet när man hör på polisradion att dom
är på väg och alla springer till bilarna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
aenfors
29 januari 2008 · 375 Inlägg

Så länge det är bra kontrollerat med säkerhet för publik, förare och allmänhet (som det oftast är) och sker på en lite avlägsen väg sent på kvällen eller natten så ser jag inga problem med det.

henkebenke
29 januari 2008 · 1 703 Inlägg

AirOne skrev:

henkebenke skrev:
Vad är streetrace igentligen?

I vilken insnöad håla bor du? tongue
Jag tror han syftar på det man oftast på sommaren gör.
Samlar ihop bilar mitt i natten alternativt sent på kvällen och kör
på en ödslig väg. Så ofta och så många gånger som möjligt innan
polisen kommer dit..

En mycket rolig företeelse. Aldrig provat på att köra "mot" nån men
det är en jäkla rusch i blodet när man hör på polisradion att dom
är på väg och alla springer till bilarna.

Hehehe, jag tänkte mest på den korrekta beskrivningen av streetrace. Men din beskrivning var ju bra smile

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
andreas_hudik
29 januari 2008 · 82 Inlägg

AirOne skrev:

henkebenke skrev:
Vad är streetrace igentligen?

I vilken insnöad håla bor du? tongue
Jag tror han syftar på det man oftast på sommaren gör.
Samlar ihop bilar mitt i natten alternativt sent på kvällen och kör
på en ödslig väg. Så ofta och så många gånger som möjligt innan
polisen kommer dit..

En mycket rolig företeelse. Aldrig provat på att köra "mot" nån men
det är en jäkla rusch i blodet när man hör på polisradion att dom
är på väg och alla springer till bilarna.

Köra så många gånger som möjligt innan polisen kommer är väl lite skev bild va?

Oftast kör man väl å strävar efter att köra klart stegen, för att få fram en vinnare. Då spelar det ingen roll om Polisen, etc. kommer. Då byter man plats, å håller på till stegen är färdig körd.

FireTraXX DFFL
29 januari 2008 · 9 020 Inlägg

Nej, det gör jag inte.
Tycker att det är skittråkigt rent ut sagt.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
HardCore
29 januari 2008 · 321 Inlägg

AirOne skrev:

henkebenke skrev:
Vad är streetrace igentligen?

Aldrig provat på att köra "mot" nån men
det är en jäkla rusch i blodet när man hör på polisradion att dom
är på väg och alla springer till bilarna.

Det där är ju bara irriterande. Speciellt när arrangörerna bara får panik och springer till sina bilar utan någon vidare information till deltagare. Ge mig en bra anlednings att stressa därifrån. Det är ju inte i verklighet riktigt som i FaF.

Senast redigerat av HardCore (29 januari 2008)

CarbonLoader Team Carkings
29 januari 2008 · 2 300 Inlägg

Finns många och mycket som man måste ta hänsyn till när det gäller streetrace. Kommun, politiker, nära boende, risker, miljö.....m.m.
Har varit i kontakt med kommunen här i Kristianstad angående en streetracerakstrecka men det går inte speciellt fort fram. Dom stängde rakan som det kördes illegala streetrace på & nu har bilentusiasterna ingenstans att ta vägen i stan....närmaste är Malmö för laglig körning.
Tycker att kommuner skulle gå ihop och ordnat en bra lösning för alla istället för att bara stänga dörren. Hade det handlat om fotboll så hade kommunerna slängt ut pengar till en plan omgående men det är bara att inse att motorintresset har sämre rykte. Varför? Det går ju alltid diskutera.....
Ge inte upp ALLA motorentusiaster!

Volkswagen Golf Mk4 GTi Turbo "The Grey Anatomy" (2001)
peegee Forummoderator
29 januari 2008 · 2 924 Inlägg

De flesta utgår från att Streetrace är illegalt och det är det problemet de personer som försöker fixa legala streetrace-ställen får brottas med.
Egentligen borde kanske legala streetrace inte alls benämnas som Streetrace utan något helt annat för det påverkar även intresset för det....jag menar när olika försök med legala streetrace som anordnats på försök så har intresset svalnat betydligt och varit ganska lågt på många platser, en del har lyckats någorlunda....mycket pga att Streetrace är just illegalt, i både de flesta deltagare, politiker, svenssons och polisers ögon .
Förvisso finns det omsvärmningar som Kappkörning, Testkörning och annat som används i utredningar för ”legalt streetrace” men det vill gärna sväva iväg och bli kostsamt, komplicerat och väldigt resurskrävande som är väldigt svårt att uppfylla.

Har du någon inriktning angående illegalt eller legalt i ditt skolarbete?
...de bör nämligen skiljas åt.

Senast redigerat av peegee (29 januari 2008)

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Super_Micke Bildrulle
29 januari 2008 · 499 Inlägg

I höstas hade vi ett legalt streetrace i Örebro, dock regnade det så det blev mest burnouts osv.

Streetrace i svensk benämning är inte som i the fast and the furious, det går bara rakt fram. Allt annat är buskörning / vansinneskörning.

Jag gillar streetrace, när det är väl arrangerat, mycket fräcka bilar (alltså, ska inte vara 2 Mondeo kombis som kör mot varandra, har faktiskt sett det en gång).

Får hoppas på en bättre sommar i år med mer bra race, kanske t o m ett par lagliga.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se
henkebenke
29 januari 2008 · 1 703 Inlägg

Men vadå streetrace, det är ju dragrace ni snackar om.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
lillsebb
29 januari 2008 · 57 Inlägg

tycker det är roligt att titta på och det är ju oftast på nån avlägsen väg sent på natten så det är ju ingen spec fara för andra men det finns ju idioter som kör mitt i stan också!

BMW 318i (1988)
kalle_fiat bäst
29 januari 2008 · 319 Inlägg

henkebenke skrev:
Men vadå streetrace, det är ju dragrace ni snackar om.

det är ju igentligen samma sak bara att dragracing e med bilar på 1000hästar och strett är mer gatbilar!
jag har kör båda lagligt och olagligt! tyker olagligt är roligare även fast jag ofta får pisk! det roliga är väl att göra något som är olagligt det är lite spänning i det!

iceman_21
29 januari 2008 ·

men kan man inte bara säga såhär:

STREETrace = Olagligt
BLACKrace= lagligt anordnat med tidtagning, avspärrad sträcka osv....

naturligtvis är det streetrace som gäller....

Sushikocken Sleeper
29 januari 2008 · 3 084 Inlägg

peegee skrev:
De flesta utgår från att Streetrace är illegalt och det är det problemet de personer som försöker fixa legala streetrace-ställen får brottas med.
Egentligen borde kanske legala streetrace inte alls benämnas som Streetrace utan något helt annat för det påverkar även intresset för det....jag menar när olika försök med legala streetrace som anordnats på försök så har intresset svalnat betydligt och varit ganska lågt på många platser, en del har lyckats någorlunda....mycket pga att Streetrace är just illegalt, i både de flesta deltagare, politiker, svenssons och polisers ögon .
Förvisso finns det omsvärmningar som Kappkörning, Testkörning och annat som används i utredninger för ”legalt streetrace” men det vill gärna sväva iväg och bli kostsamt, komplicerat och strot resurskrävande som är väldigt svårt att uppfylla.

Har du någon inriktning angående illegalt eller legalt i ditt skolarbete?
...de bör nämligen skiljas åt.

Det heter väl "blackrace" för tusingen tongue

Edit: Snuffs on

Senast redigerat av Sushikocken (29 januari 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Phaetoon
29 januari 2008 · 8 156 Inlägg

kalle_fiat skrev:

henkebenke skrev:
Men vadå streetrace, det är ju dragrace ni snackar om.

det är ju igentligen samma sak bara att dragracing e med bilar på 1000hästar och strett är mer gatbilar!
jag har kör båda lagligt och olagligt! tyker olagligt är roligare även fast jag ofta får pisk! det roliga är väl att göra något som är olagligt det är lite spänning i det!

Streetrace är väl nästan att betrakta som dragrace på vanlig väg och med mer "normala" bilar? För principen är ju densamma.

Sen är det ju en rusch i att vara olaglig.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Super_Micke Bildrulle
29 januari 2008 · 499 Inlägg

Mjo, det är lite av vad som skiljer street o drag.

Street heter så då det är arrangerat på vanlig väg. Oftast även olagligt. Fast hk kraftiga bilar förekommer även på Street

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se
camaro67 Meister
29 januari 2008 · 6 763 Inlägg

Supra_Micke skrev:
Mjo, det är lite av vad som skiljer street o drag.

Street heter så då det är arrangerat på vanlig väg. Oftast även olagligt. Fast hk kraftiga bilar förekommer även på Street

Street är alltid olagligt.
Black är arangerat på gatan och är lagligt.
Drag är på preppad bana.

Låter inte bra? Arangerade streetrace(olagligt) är helt okej om de är på en avlägsen väg där man har koll. Rödljuskörning i stan däremot är helt åt helvete! big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang