Köpråd om Chevrolet Van G20 88-92

Puchis
14 februari 2008 · 33 Inlägg

Undrar om det är någon som har lite erfarenhet om Chevrolet van från 88-89. Tittar på dessa och undra om det är någon som har nåt intressant att berätta, för och nackdelar. Ska man ha 350 eller 6,2 Diesel mm?


Tack på förhand

NxV ElectroRaggare
15 februari 2008 · 883 Inlägg

Dieseln och bensinaren verkar dricka nästan lika mycket (diesel lite mindra naturligtvis).
Ska du köpa en VAN så köp den med 350, 305 är bara att glömma smile
700lådan är ett måste! (4vxl)
De rostar rätt friskt på G20 versionen så köp en så ny som möjligt.
Köp en med Tbi (alla från och med -87 -88 nångång)
Se till att få med lastgallret när du köper en lastbilsreggad, annars kommer du inte igenom bilprovningen.
Se till att den inte är personbilreggad, för då blir skatten dyr.
Lastbilsreggad = inte många passagerare, max 2 eller 3, billig skatt.
Personbilsreggad = många passagerare, men dyr skatt + dyrare försäkring.

Försök om du kan att hitta en som är husbilsreggad! då får du alla fördelar med att kunna ha många passagerare samt låg skatt!

mvh.

Senast redigerat av NxV (15 februari 2008)

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
blacken
15 februari 2008 ·

Försök att få tag i en som har en 292:a hyvelbänk istället. är ioförsig ganska sällsynt här i svedala. Se även upp med 700 lådorna dom är ganska "b", var övertygad att lådan är frisk och att den funkar ordentligt. Se även upp med rost , var speciellt noga med att kolla ramen överallt, speciellt vid "kick upen" och bakåt och elsystemet kan också vara i ett miserabelt skick.  Tänk även på att dom ska höja skatten för lätta lastbilar med 45% lite senare i år.

Senast redigerat av blacken (15 februari 2008)

Puchis
15 februari 2008 · 33 Inlägg

blacken skrev:
Försök att få tag i en som har en 292:a hyvelbänk istället. är ioförsig ganska sällsynt här i svedala. Se även upp med 700 lådorna dom är ganska "b", var övertygad att lådan är frisk och att den funkar ordentligt. Se även upp med rost , var speciellt noga med att kolla ramen överallt, speciellt vid "kick upen" och bakåt och elsystemet kan också vara i ett miserabelt skick.  Tänk även på att dom ska höja skatten för lätta lastbilar med 45% lite senare i år.

Dom höjde skatten på dom från 1 Jan iår sad 3170 är skatten nu för lätt last bil. Hittade en som var reggad som tung lasbil, då låg skatten på 975 kr per år.
700 lådorna. jo man läser i annonserna att dom är ny renoverade eller bytta. Man ska väl begära kvitto på det om man ska vara helt säker antar ja. Kick upen? 292a har jag aldrig hört talas om.
Rosten är ju ett problem. Har sett en del fina än så länge. Letar dock efter en Starcraft.

blacken
15 februari 2008 ·

Puchis skrev:

blacken skrev:
Försök att få tag i en som har en 292:a hyvelbänk istället. är ioförsig ganska sällsynt här i svedala. Se även upp med 700 lådorna dom är ganska "b", var övertygad att lådan är frisk och att den funkar ordentligt. Se även upp med rost , var speciellt noga med att kolla ramen överallt, speciellt vid "kick upen" och bakåt och elsystemet kan också vara i ett miserabelt skick.  Tänk även på att dom ska höja skatten för lätta lastbilar med 45% lite senare i år.

Dom höjde skatten på dom från 1 Jan iår sad 3170 är skatten nu för lätt last bil. Hittade en som var reggad som tung lasbil, då låg skatten på 975 kr per år.
700 lådorna. jo man läser i annonserna att dom är ny renoverade eller bytta. Man ska väl begära kvitto på det om man ska vara helt säker antar ja. Kick upen? 292a har jag aldrig hört talas om.
Rosten är ju ett problem. Har sett en del fina än så länge. Letar dock efter en Starcraft.

"kick upen" där ramskenorna ger plats för bakaxeln. "292" är ganska så sällsynt här i svedala men i staterna är den inte "ovanlig", vi har ju kubiknojja i detta land.  Den är ett vettigt alternativ till v8:orna som inte håller så bra i vanarna. plus att den är mycket snällare på soppan. "700" lådan har ett ganska så dåligt rykte, "th350" eller "th400" med lock up är att föredra dom håller MYCKET bättre än "700":an.

Senast redigerat av blacken (15 februari 2008)

Lollen32
15 februari 2008 · 171 Inlägg

du får visst ha fler personer i!

Vi har en i familjen som är lastbilsreggad men med tillåtelse för extra sittplatser. (alltså totalt 5 st).

camaro67 Meister
15 februari 2008 · 6 763 Inlägg

blacken skrev:

Puchis skrev:

blacken skrev:
Försök att få tag i en som har en 292:a hyvelbänk istället. är ioförsig ganska sällsynt här i svedala. Se även upp med 700 lådorna dom är ganska "b", var övertygad att lådan är frisk och att den funkar ordentligt. Se även upp med rost , var speciellt noga med att kolla ramen överallt, speciellt vid "kick upen" och bakåt och elsystemet kan också vara i ett miserabelt skick.  Tänk även på att dom ska höja skatten för lätta lastbilar med 45% lite senare i år.

Dom höjde skatten på dom från 1 Jan iår sad 3170 är skatten nu för lätt last bil. Hittade en som var reggad som tung lasbil, då låg skatten på 975 kr per år.
700 lådorna. jo man läser i annonserna att dom är ny renoverade eller bytta. Man ska väl begära kvitto på det om man ska vara helt säker antar ja. Kick upen? 292a har jag aldrig hört talas om.
Rosten är ju ett problem. Har sett en del fina än så länge. Letar dock efter en Starcraft.

"kick upen" där ramskenorna ger plats för bakaxeln. "292" är ganska så sällsynt här i svedala men i staterna är den inte "ovanlig", vi har ju kubiknojja i detta land.  Den är ett vettigt alternativ till v8:orna som inte håller så bra i vanarna. plus att den är mycket snällare på soppan. "700" lådan har ett ganska så dåligt rykte, "th350" eller "th400" med lock up är att föredra dom håller MYCKET bättre än "700":an.

Varför är 700lådan så dålig? Jag vet att den kostar mer att förstärka om man ska racea. Men finns 350in med lockup? De som jag tror tar knäcken på lådorna är att de är personbilslådor som får dra otroligt tungt. Kanske kan vara värt att försöka hitta en utan drag? Men jag skulle åka diesel. Och de rostar otroligt..

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
blacken
15 februari 2008 ·

camaro67 skrev:

blacken skrev:

Puchis skrev:
Dom höjde skatten på dom från 1 Jan iår sad 3170 är skatten nu för lätt last bil. Hittade en som var reggad som tung lasbil, då låg skatten på 975 kr per år.
700 lådorna. jo man läser i annonserna att dom är ny renoverade eller bytta. Man ska väl begära kvitto på det om man ska vara helt säker antar ja. Kick upen? 292a har jag aldrig hört talas om.
Rosten är ju ett problem. Har sett en del fina än så länge. Letar dock efter en Starcraft.

"kick upen" där ramskenorna ger plats för bakaxeln. "292" är ganska så sällsynt här i svedala men i staterna är den inte "ovanlig", vi har ju kubiknojja i detta land.  Den är ett vettigt alternativ till v8:orna som inte håller så bra i vanarna. plus att den är mycket snällare på soppan. "700" lådan har ett ganska så dåligt rykte, "th350" eller "th400" med lock up är att föredra dom håller MYCKET bättre än "700":an.

Varför är 700lådan så dålig? Jag vet att den kostar mer att förstärka om man ska racea. Men finns 350in med lockup? De som jag tror tar knäcken på lådorna är att de är personbilslådor som får dra otroligt tungt. Kanske kan vara värt att försöka hitta en utan drag? Men jag skulle åka diesel. Och de rostar otroligt..

"TH 350" finns med lockup. jag vet inte varför 700:an är så keffig, har bara hört en massa negativt om den, även fått in en hel del på verkstaden under årens lopp för byte. Den är inte lika stryktålig som "350" eller"400":an. Det kan vara att den inte är byggd för "lastbils bruk" men sönder går den för ofta.

Senast redigerat av blacken (15 februari 2008)

us-only
15 februari 2008 · 16 Inlägg

Sköter man oljebyterna och ger f.n i att burna då dom inte håller för detta. Så är 700 lådan en väldigt bra och ekonomisk låda att köra med! Den vanligaste orsaken till att dom rasar är att det blir för varmt. Så om man ska dra tungt så bör man ha en extra oljekylare till automaten. Själv tycker jag det är väldigt praktiskt med en personbilsreggad van. Man slipper gallret och kan åka 7 pers lagligt. Är ca 500 kr dyrare i skatt men de är det värt. Försäkringen är inte märkbart dyrare den heller.

Senast redigerat av us-only (15 februari 2008)

V8 är det enda som duger
Puchis
15 februari 2008 · 33 Inlägg

Okej. är väl lite svårt att hitta en som inte är helt rost fri. Men funderar fortfarande om man ska ha 350 eller 6,2 diesel :S

blacken
16 februari 2008 ·

Puchis skrev:
Okej. är väl lite svårt att hitta en som inte är helt rost fri. Men funderar fortfarande om man ska ha 350 eller 6,2 diesel :S

Ta "350" den är mycket billigare vid rep än dieseln, och det är inte mycket som skiljer dom åt i soppa.

bmw525tds
16 februari 2008 · 240 Inlägg

jag hade ju lätt köpt en  med 6,2 i. mycke bättre. men det  är min  uppfattning. sen håller ju det värdet mer med diesel än bensinare. mitt råd är en diesel och 700 lådan. en cheva van är ingen racebuss utan en glidarbil som man vill åka mjukt och  fint i. och det är absolut inge 0-100 bil.

ja jag och topcat är väll ungefär lika slöa:)
V8_
7 februari 2010 · 4 Inlägg

jag är en Chevrolet Van 88 Personbils reggad.. Skatten gick på 3.5..
Min polare köpte en Lastbilsreggad.. och han´s skatt gick på 3.2 tusen kr..
Så nej det är ingen skillnad bättre å köpa en person reggad då du får ha 6 passagerare i bilen

Mvh william

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang