Högtalarstorlek i Saab 9-5 kombi

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
24 februari 2008 · 6 170 Inlägg

hitte skrev:
Tack både #18 och #19. Sjukt bra att veta detta smile
Hur är det om man slänger in nya högtalare? Är det mycket som behöver göras eller det är bolt on? Om vi utgår ifrån att vi kör orginal-storlekar på alla högtalare.

Alla högtalare är kopplade med klick-anslutningar dvs. delbara kontakter.

EDIT: Ett exempel:

http://pici.se/thumbs/t_JDLetOUtO.gif

Senast redigerat av TBOC_Razor (24 februari 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
hitte Dr. Ulf
24 februari 2008 · 74 Inlägg

Okej, och delbara kontakter innebär? smile

Honna ?
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
24 februari 2008 · 6 170 Inlägg

Allt jag skrivit nu gäller förresten för en Saab 9-5 av årsmodell 2001 men det borde stämma på alla modeller av 9-5, annars kan jag kolla specifika årsmodeller när du vet vilken du ska köpa smile

EDIT:

hitte skrev:
Okej, och delbara kontakter innebär? smile

Titta på bilden....  roll

Senast redigerat av TBOC_Razor (24 februari 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
vitaminburken
24 februari 2008 · 12 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
En till som sitter med Saabs WIS ??  wink

Vad får dig att tro det roll

Angående delbara kontakter är det bara ett vanligt 2-poligt kontakthus. Bara att klippa bort och sätta på kabelskor som passar de nya högtalarna.

MVH / Daniel

Saab 9-5 "X-edition" (2003)
hitte Dr. Ulf
24 februari 2008 · 74 Inlägg

Ahaa, nu fattar jag big_smile Är noob på detta så jag ställer rätt dumma frågor tongue Men är kablarna som sitter orginal i AS2 och AS3 bra eller det är lika bra att byta ut dom i samma veva som man byter högtalarna?

Honna ?
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
24 februari 2008 · 6 170 Inlägg

vitaminburken skrev:

TBOC_Razor skrev:
En till som sitter med Saabs WIS ??  wink

Vad får dig att tro det roll

Angående delbara kontakter är det bara ett vanligt 2-poligt kontakthus. Bara att klippa bort och sätta på kabelskor som passar de nya högtalarna.

MVH / Daniel

Eller köpa lösa kontakter från saab och koppla det så att man lätt kan sätta dit original-högtalarna igen om man nu vill det, så hade jag gjort iaf.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
index
24 februari 2008 · 658 Inlägg

Kan tillägga att högtalarna i bakdörrarna sitter med adapterringar, tar man bort dessa passar det med 5,25" i bakdörrarna.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
hitte Dr. Ulf
24 februari 2008 · 74 Inlägg

Okej, men det är ju skönare me 6,5" smile

Honna ?
hitte Dr. Ulf
28 februari 2008 · 74 Inlägg

Tjo igen. Har varit lite seg dom sista dagarna. Men iaf, vet någon hur djupa högtalarna är? smile

Honna ?
index
5 maj 2008 · 658 Inlägg

hitte skrev:
Okej, men det är ju skönare me 6,5" smile

Nu är jag ju inte helt hundra på att du syftade på mitt inlägg men jag förmodar det. Jag tänkte snarare att det är skönare med 5.25" än de 2,5" som sitter orginal i bakdörrarna. Men givetvis är det härligare med 6,5. Fast personligen nöjde jag mig med 5,25 då jag inte orkade modifiera dörrsidorna för ynka 1,25" smile

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
5 maj 2008 · 6 170 Inlägg

index skrev:

hitte skrev:
Okej, men det är ju skönare me 6,5" smile

Nu är jag ju inte helt hundra på att du syftade på mitt inlägg men jag förmodar det. Jag tänkte snarare att det är skönare med 5.25" än de 2,5" som sitter orginal i bakdörrarna. Men givetvis är det härligare med 6,5. Fast personligen nöjde jag mig med 5,25 då jag inte orkade modifiera dörrsidorna för ynka 1,25" smile

Är du inte lite sent ute ??   lol

Erkänn, du hittade tillbaka hit genom stukastinis tråd va ??  P

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Robban98422 Saab 9-5 2.3t
14 augusti 2010 · 438 Inlägg

Är ledsen att jag drar upp en gammal tråd, Men hade jag startat en ny hade jag väl blivit hänvisad hiit ändä smile

Har en saab 9-5 1998, Är det verkeligen bara 2,5" i bakdörrarna ?tycker de låter som om det är bra mycket mer, varför skulle det inte vara lika stort som i framdörrarna som är 6,5" ?

PS: Är det svårt att såga till så det skulle passa tex. 5,25 eller 6,5 i bakdörrarna ?

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Om du har stora ljudsystemet så är det 2,5", annars så är det 4" i bakdörrarna. 5,25" ska inte vara nåt problem att få dit med en ny baffel, för 6,5" får du nog dock kapa upp hålet i dörren lite.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Robban98422 Saab 9-5 2.3t
14 augusti 2010 · 438 Inlägg

Kul att det blir mindre ju finare ljudanläggning det är haha,
jag har iaf AS3 så det "ska" var 2,5" alltså, inte stora grejen.

Men okej tack du har många svar på mina frågor du wink, du börjar nog fatta att det snart blir ljudbygge för min del,

Du vet inte enklast hur jag sätter alla mina högtare i dörrarna på ett slutsteg ?

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Varför dom gjort så vet jag inte men dom högtalarna i bakdörrarna är ju rena mellanregister och då tycker dom tydligen att det räcker med 2,5", jag hade dock föredragit större så man kunde få lite mer midbas ur dom.

Enklaste sättet att koppla högtalarna på nytt slutsteg? Tja antingen så skarvar du in dig på kablarna som redan går till högtalarna eller så drar du helt nya, blir ju klart seriösare med nya men betydligt krångligare att dra då du ska ut genom dörrkontakten med dom.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
15 augusti 2010 · 6 170 Inlägg

Anledningen till dom små högtalarna i bakdörrarna är väl att stora systemet har sex-nior i hatthyllan och då sätter dom väl mindre i dörrarna för att dom bara spelar högre i registret och resten sköter sex-niorna ??

Och sen har du ju redan alla dina högtalare på ett slutsteg wink   haha

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Robban98422 Saab 9-5 2.3t
17 augusti 2010 · 438 Inlägg

haha jo men hallå.. Det är ju fan ifrån 1998 tongue

Hur skulle det gå å trycka in 6x9 i bakdörrarna kan det gå tongue?

har två st överblivna jäkligt fina JBL högtalare som jag tycker kunde passa fint där tongue

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Varför inte köra dom i hatthyllan istället? Vist går det väl att få din dom i dörrarna men det lär nog krävas en hel del jobb, betydligt enklare att bara göra nya bafflar och sätta dit 5,25or.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Robban98422 Saab 9-5 2.3t
17 augusti 2010 · 438 Inlägg

för ska sitta DLS 7x10 där smile
haha jo men det betyder att jag måste köpa nytt igen.

men gör nog som du säger, eller kanske 6,5 som det sitter fram

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Aah juste, men vad är anledningen till att du ska byta ut högtalarna i bakdörrarna då? Är då enligt mig bra mycket bättre att börja med ett nytt framsystem, känns som att du (som så många andra, tyvärr) börjar i fel ände. Det är fram du sitter och lämpligtvis då även där du ska ha bra ljud, eller åker du ofta i baksätet?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang