Hjälp!! Hur gör man om en bensin motor till etanol??

Sokrates Eliminator
24 februari 2008 · 1 441 Inlägg

Iom att etanoldrift kräver 30% mer bränsle, kan ombestyckning av förgasare eller större spridare krävas öka dimensionen på bränsleledningen från tank, större bränslepump, ev ommappning. Att bara tanka etanol gör bilen svagare och tar mer bränsle 3-4 dl/mil vilket gör det till en mycket oekonomisk ekvation.
Köp en etanolbil istället!

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Xoreza
24 februari 2008 · 406 Inlägg

camaro67 skrev:

DJeXCute skrev:

camaro67 skrev:

Oljan håller inte alls på att ta slut. De har hittat massor av olja under någon av isarna.  De som kostar är skatten som förmodligen kommer att höjas på etanol åxo.

Ja kanske det men all världens olja är beräknad att bara räcka i 100 år till. Så tänk dig att om ca 20 år kostar ca oljan 25-30 kr l. Och etanol görs på öl, träd mm. Och så vill sverige ligga 1a i miljövänligt land. Så jag tror att bensinen kommer höjas med 100-125% mer i skatt en etanolen och biogas.

De är bara de att de har ju kommit på att etanolen inte är så jävla miljövänlig som de ville ha de till. De går åt så mycke råvaror för att framställa etanolen så de blir omvänd effekt. Tänk dig om alla ska åka etanol, då lär vi få hugga ner skog så de skriker om de. Vad händer då? Inga träd som kan ta upp koldioxid(?) och producera syre. Men jag har åxo planer på att åka på etanol. Så kör på big_smile

Ja det har du rätti. Men man gör ju även det på gammal öl. Det tar väll ca 40 år innan dom höjer skaten på etanol lika mycket som man höjer skaten på bensin. Okej låter bra det:D

MvH Glenn Wiberg
Xoreza
24 februari 2008 · 406 Inlägg

Sokrates skrev:
Iom att etanoldrift kräver 30% mer bränsle, kan ombestyckning av förgasare eller större spridare krävas öka dimensionen på bränsleledningen från tank, större bränslepump, ev ommappning. Att bara tanka etanol gör bilen svagare och tar mer bränsle 3-4 dl/mil vilket gör det till en mycket oekonomisk ekvation.
Köp en etanolbil istället!

//Tommy.

Ja men vi räknade ut att det blir biligare i längden att köra på etanil då har vi tagit att bilen drar 1l milen bensin och sen tog vi överäkning på etanol och sa att den skulle dra 1.3 liter milen etanil kostar 8 kr litern och bensin 13kr litern. Så vi känar 2 kr milen på att tanka etanol.

MvH Glenn Wiberg
Sokrates Eliminator
24 februari 2008 · 1 441 Inlägg

Det jag refererar till är en 95 som är en bifuelbil, den drar 3-4 dl mer /mil. Jag tror att en svenssonkonvertering gör att etanolåtgången ökar mer då en märkbar effektminskning automatiskt
medför att gasfoten blir tyngre.
En 95 bifuel mappar om sig själv efter etanol/bensin.

//Tommy

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
MrTurbo Better than God \o/
24 februari 2008 · 1 883 Inlägg

*host*

MrTurbo skrev:
Man byter större delen av bränslesystemet och en hel del komponenter i motorn. Skillnaden mellan en etanolbil och bensinbil är mycket större än vad vissa vill ha det till. Men okej, vill man ha en bil med sämre driftsäkerhet och kortare livslängd är det väl bara att tanka och köra...

Det finns en del saker som inte TÅL etanolen på en bensinbil med...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
MrTurbo Better than God \o/
24 februari 2008 · 1 883 Inlägg

Sokrates skrev:
Det jag refererar till är en 95 som är en bifuelbil, den drar 3-4 dl mer /mil. Jag tror att en svenssonkonvertering gör att etanolåtgången ökar mer då en märkbar effektminskning automatiskt
medför att gasfoten blir tyngre.
En 95 bifuel mappar om sig själv efter etanol/bensin.

//Tommy

Klockrent exempel på en bil som är avsedd för etanol, där är även bränslesystem och div motordelar avsedda för etanol...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Syst3m
24 februari 2008 · 1 079 Inlägg

DJeXCute skrev:

camaro67 skrev:

DJeXCute skrev:

Ja kanske det. Men dom ska ju ev göra om skaten så du skatar mer om du har bensin en etanol. Och så kommer snart bensin priserna att höjas med chok bara för att oljan börjar ta slut och bensin betsår av 60% olja. Så tänkte bygga om den till etanol. då slipper jag dyra skater och svin dyr bensin.

Oljan håller inte alls på att ta slut. De har hittat massor av olja under någon av isarna.  De som kostar är skatten som förmodligen kommer att höjas på etanol åxo.

Ja kanske det men all världens olja är beräknad att bara räcka i 100 år till. Så tänk dig att om ca 20 år kostar ca oljan 25-30 kr l. Och etanol görs på öl, träd mm. Och så vill sverige ligga 1a i miljövänligt land. Så jag tror att bensinen kommer höjas med 100-125% mer i skatt en etanolen och biogas.

Snälla du. När staten förlorar inkomster på bensinskatten för ingen tankar bensin höjs skatten på etanol.

Och är det rätt att köra en bil på träd?

Xoreza
24 februari 2008 · 406 Inlägg

MrTurbo skrev:

Sokrates skrev:
Det jag refererar till är en 95 som är en bifuelbil, den drar 3-4 dl mer /mil. Jag tror att en svenssonkonvertering gör att etanolåtgången ökar mer då en märkbar effektminskning automatiskt
medför att gasfoten blir tyngre.
En 95 bifuel mappar om sig själv efter etanol/bensin.

//Tommy

Klockrent exempel på en bil som är avsedd för etanol, där är även bränslesystem och div motordelar avsedda för etanol...

Ja men visste du om att 1950 någon gång bygde man om en bensinare till etanol och tankade den även med etanol och bensin och den bilen rullar en i dag på vägarna. Inga delar i den bensin motorn har gått sönder en:)

MvH Glenn Wiberg
Xoreza
24 februari 2008 · 406 Inlägg

Syst3m skrev:

DJeXCute skrev:

camaro67 skrev:

Oljan håller inte alls på att ta slut. De har hittat massor av olja under någon av isarna.  De som kostar är skatten som förmodligen kommer att höjas på etanol åxo.

Ja kanske det men all världens olja är beräknad att bara räcka i 100 år till. Så tänk dig att om ca 20 år kostar ca oljan 25-30 kr l. Och etanol görs på öl, träd mm. Och så vill sverige ligga 1a i miljövänligt land. Så jag tror att bensinen kommer höjas med 100-125% mer i skatt en etanolen och biogas.

Snälla du. När staten förlorar inkomster på bensinskatten för ingen tankar bensin höjs skatten på etanol.

Och är det rätt att köra en bil på träd?

Ja men regeringen har varje år överskot i kasan hur mycket dom har kvar efter års skiftet får man aldrig veta. 1990 någon gång kostade bensinen 7kr och 2 kr skat. Så idag kostar bensinen 11 kr och 2 kr skat. Så etanolen är biligare att framta. Så ska man se långt så kostar ca etanolen 4 kr l att göra och en skat på 4 kr l. Så redan idag har etanolen dubelt så hög skat som bensin så jag tror endåså inte att dom höjer etanolen lika mycket som bensinen..

MvH Glenn Wiberg
EyEr0n
24 februari 2008 · 38 Inlägg

MrTurbo skrev:
*host*

MrTurbo skrev:
Man byter större delen av bränslesystemet och en hel del komponenter i motorn. Skillnaden mellan en etanolbil och bensinbil är mycket större än vad vissa vill ha det till. Men okej, vill man ha en bil med sämre driftsäkerhet och kortare livslängd är det väl bara att tanka och köra...

Det finns en del saker som inte TÅL etanolen på en bensinbil med...

Som vadå exempelvis?
Alla slangar som tål bensin tål etanol med.
Att bränslepumpen säger upp sig efter ett tag beror ofta på att folk konverterar genom att öka bränsletrycket, och då får ju pumpen jobba mera.

Vad är det för bitar i motorn som inte tål etanol?
Har du några bilder på före och efter som bevisar detta?

Xoreza
24 februari 2008 · 406 Inlägg

Alla som trode att det var omöjligt att får 30 hk med etanol.. Förklara då deta

"Bilen har 550Hk och 550Nm i motorn och går på 99oktan V-power.
Bänkning/Broms papper finns
Tanka E85 och plocka ut 600Hk++ med samma utrustning om du tycker det inte räcker till"

Han får över 50 hk med etanol. Han har papper på det med. Det är en mazda rx7 från 92.

MvH Glenn Wiberg
EyEr0n
24 februari 2008 · 38 Inlägg

DJeXCute skrev:
Alla som trode att det var omöjligt att får 30 hk med etanol.. Förklara då deta

"Bilen har 550Hk och 550Nm i motorn och går på 99oktan V-power.
Bänkning/Broms papper finns
Tanka E85 och plocka ut 600Hk++ med samma utrustning om du tycker det inte räcker till"

Han får över 50 hk med etanol. Han har papper på det med. Det är en mazda rx7 från 92.

Effektökningen beror mycket på vilken bil du tankar E85 i.
Den bilen du har som exempel och en folkabuss ifrån tidig stenålder tjänar förmodligen inte lika mycket på E85.

Så att säga att E85 alltid ger en effektvinst på x HK är fel.

Xoreza
24 februari 2008 · 406 Inlägg

EyEr0n skrev:

DJeXCute skrev:
Alla som trode att det var omöjligt att får 30 hk med etanol.. Förklara då deta

"Bilen har 550Hk och 550Nm i motorn och går på 99oktan V-power.
Bänkning/Broms papper finns
Tanka E85 och plocka ut 600Hk++ med samma utrustning om du tycker det inte räcker till"

Han får över 50 hk med etanol. Han har papper på det med. Det är en mazda rx7 från 92.

Effektökningen beror mycket på vilken bil du tankar E85 i.
Den bilen du har som exempel och en folkabuss ifrån tidig stenålder tjänar förmodligen inte lika mycket på E85.

Så att säga att E85 alltid ger en effektvinst på x HK är fel.

Ne men alla jag käner som har byggt om till etanol effter 88 så har alla dom fått en bra efekt i hk. Men men det beror väll på hur duktig man är på att instalera allt det. Dom flesta byter bara tryck bumpen men glömmer tendstifften mm.

MvH Glenn Wiberg
Markus_MR2
25 februari 2008 · 761 Inlägg

DJeXCute skrev:

Lundgren_85 skrev:
Drar ca 30% mer eftersom etanolen har 30% sämre värkningsgrad. Går att köra etanol rakt i en bensinare med insprutning men mer effektförlust som resutat. Kör min 745:a på ren etanol. Lite seg när den e kall men allars går den fint tills man ska köra om. Då händer det inte mycket.

Ja jag hör att alla säger att bilen blir segare mm. Men hur kommer det sig då att mina två kompisar har fått 30hk mera i motorn och jag känner en stor skilnad i omkörningarna:S

Dina kompisar har kanske turbo i sina bilar... En celica GTi har en 3SGE på 156hk om jag inte minns fel.. Inte en chans att du får 30hk.. Eftersom styrsystemet inte är programmerbart i större utsträckning ska du vara mycket tacksam om du får 10% högre effekt,, vilket är ganska osanolikt. Nej,, fortsätt du kör på bensin med lättare högerfot om du vill spara pengar/miljö...

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Xoreza
26 februari 2008 · 406 Inlägg

Markus_MR2 skrev:

DJeXCute skrev:

Lundgren_85 skrev:
Drar ca 30% mer eftersom etanolen har 30% sämre värkningsgrad. Går att köra etanol rakt i en bensinare med insprutning men mer effektförlust som resutat. Kör min 745:a på ren etanol. Lite seg när den e kall men allars går den fint tills man ska köra om. Då händer det inte mycket.

Ja jag hör att alla säger att bilen blir segare mm. Men hur kommer det sig då att mina två kompisar har fått 30hk mera i motorn och jag känner en stor skilnad i omkörningarna:S

Dina kompisar har kanske turbo i sina bilar... En celica GTi har en 3SGE på 156hk om jag inte minns fel.. Inte en chans att du får 30hk.. Eftersom styrsystemet inte är programmerbart i större utsträckning ska du vara mycket tacksam om du får 10% högre effekt,, vilket är ganska osanolikt. Nej,, fortsätt du kör på bensin med lättare högerfot om du vill spara pengar/miljö...

Okej jaja. Jag vart ju garanterad 10 hk av fabriken:D

MvH Glenn Wiberg
FLindgren
26 februari 2008 · 5 089 Inlägg

v40 hade 340hk med bensin, konverterad till etanol hade bilen 370...

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
abe-gbg
26 februari 2008 · 83 Inlägg

Effekt ökningen som angavs på en rx7a tidigare i tråden gissar jag på att den var utrustad med både turbo och ett eftermarknads sprut. Vad jag vet så använder man E85 i vissa motorbyggen för att det går att överladda mer utan spik problem, Eller har jag fel?
Så har man en turbo bil med ombyggd motor och anpassat bränslesystemet för högre bränsletryck och flöde, har ett eftermarknads sprut så har man bra chanser för att få en markant effekt ökning.

Men att man skulle få någon större ökning på en sugmotor känner jag mej tveksam till, dom tio HK som "fabriken" lovar tror jag mer kommer från om mappning (chipning) ökat bränsletryck osv än endast E85 i stället för bensin.
Tror att man med samma ombyggnad av bränslesystemet osv kan klämma fram lika många HK även om man tankar tex V-power.

Detta är vad jag som lekman drar för slutsatser, kan mkt väl ha fel och rätta mig gärna då.
/abe

Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
26 februari 2008 · 2 258 Inlägg

100 extra pollar på en koen.. köön... KÖNSÄGG... Hur fan de nu stavas!!... iallafall.. Om man ställer in o mappar om för enbart E85 smile

Sump Runk Rätt O Slätt!
ATMTA
26 februari 2008 ·

DJeXCute skrev:

camaro67 skrev:

dyGGz skrev:
billigare, mm men jag har hört att bilen drar mer etanol än bensin!

Den kommer att dra mer eftersom att etanolen har sämmre verkningsgrad. sad

Ja kanske det. Men dom ska ju ev göra om skaten så du skatar mer om du har bensin en etanol. Och så kommer snart bensin priserna att höjas med chok bara för att oljan börjar ta slut och bensin betsår av 60% olja. Så tänkte bygga om den till etanol. då slipper jag dyra skater och svin dyr bensin.

Har hört ett rykte.. vet ej om det stämmer men men... 

Dem verkar ha hittat extremt mycket olja under Brasilien. Det är mer än vad alla länderna i mellanöstern har sammanlagt.. big_smile

_Jacob_
27 februari 2008 · 263 Inlägg

bygg ett megasquirt eller vems och få det mappat eller mappa själv efter behov för etanol.

Bjuuuu han!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang