Ta bort fläckar?

_KriZze
11 mars 2008 · 284 Inlägg

Tjena.
Vad ska man använda sig av för att ta bort fläckar från mina säten i Octavian.
Det är vit alcantra klädsel där det kommit fläckar som suttit ett tag (Då folk inte vågat säga att de spillt, det är på sättena bak.

Någon som har nått bra tips och medel att använda?

RS Power is the shit
XdanneX
11 mars 2008 · 151 Inlägg

vad är det för fläckar? förklara lite mer av det är så ska jag hänvisa dig till ett bra medel.

_KriZze
11 mars 2008 · 284 Inlägg

XdanneX skrev:
vad är det för fläckar? förklara lite mer av det är så ska jag hänvisa dig till ett bra medel.

Det är typ dricka är inte helt 100 på vad det är då jag själv inte sätt när de hänt, cola, öl m.m. Inte jätte stora fläckar med ack så fult.

RS Power is the shit
XdanneX
11 mars 2008 · 151 Inlägg

prova med nån vanlig skumm tvätt som går att köpa. funkar inte det så finns det värre saker att hitta.

TritoN Motorburen Ungdom
11 mars 2008 · 499 Inlägg

Är det läder eller tyg ? Vet inte riktigt vad Alcantra klädseln är gjord i. Men om det är läder så kan du testa med en ganska stark spray och ha på och sen gnugga som bara den. Men komihåg att sprayen måste vara skonsam mot lädret så det inte blir fult pga av det. Men om det är tyg så borde det väl gå med bara en vanlig textil tvätt spray av något slag.

Lycka till att få bort fläckarna!

Mvh Emil

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
J-P-R DO IT LOW STYLE
11 mars 2008 · 1 342 Inlägg

alcantra? är din inredning bytt ? Nåväl, jag kör med våtdammsugare och skumtvätt på det ljusa i min inredning. Gör underverk big_smile

Mazdakillen Motormontör
11 mars 2008 · 437 Inlägg

Alcantra är väl ett annat ord för mocka klädsel??
Om det är så så kan jag säga att du bör inte använda några krafita rengöringsmedel.
Vad dukan använda är lite ljummet vatten och använda en dammsugare som tål fukt och försöka med att väta upp fläcken att få den lösa upp sig och lämna klädseln men jag garanterar inte att det släpper.
Jobbar som bil rekondare och av gammal erfarenhet så kan jag säga att vi tvätta ALDRIG alcantran (mocka).
Det är dödsdömt att göra detdå man bara riskerar att förstöra klädseln och fläcken blir kvar.
Å en bit klädsel är inte gratis.
Är det vanlig textil så är det bara använda textilrengöringsmedel för bilbruk å tvätta av hela sätesytan.
Inte bara fläcken för då blir det runda ringa i klädseln utan tvätta hela ytan och använd därefter en ren torr trasa å gnid tills det inte kommer mer smutts på trasan.
Allra bäst r att ha tillgång till en dammsugare som tål väta eller bäst är våtdammsugare som använder ånga.
Den värmer nämligen upp vattnet å rengöingsmedlet till ca 85 grader vilket även dödar alla bakterier i klädseln.
Därefter när det är torrt så IMPREGNERA. av två skäl.
1 Du skyddar sätet mot framtida fläckar, 2 du bevarar fibrerna textilen bättre eftersom de inte kommer nötas på samma sätt.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
_KriZze
11 mars 2008 · 284 Inlägg

Har iallafall för mig att de heter alcantra, men men..
Det är iaf textil på sitt och ryggen med reterande i läder.

Okej jag får titta vad det finns för nått..

Funkar de med skumtvätt mot fläckar och så ? Nej har samma inredning som du smile

RS Power is the shit
Greatsnyggo saabtok
11 mars 2008 · 1 306 Inlägg

_KriZze skrev:
Har iallafall för mig att de heter alcantra, men men..
Det är iaf textil på sitt och ryggen med reterande i läder.

Okej jag får titta vad det finns för nått..

Funkar de med skumtvätt mot fläckar och så ? Nej har samma inredning som du smile

Har  för mig turtle har nåt sånt medel som man har på sedan när de torkar  så damsuger man den , funka bra på soffa inne iaf som var  tyg

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Mazdakillen Motormontör
11 mars 2008 · 437 Inlägg

_KriZze skrev:
Har iallafall för mig att de heter alcantra, men men..
Det är iaf textil på sitt och ryggen med reterande i läder.

Okej jag får titta vad det finns för nått..

Funkar de med skumtvätt mot fläckar och så ? Nej har samma inredning som du smile

Alcantra har jag iallafall för mig är ett annat namn för mocka.
Ja är det textil är det inte som helst problem.
MEn tvätta hela ytan, säg att det är på sittdelen på passagerarstolen fram så måste du tvätta hela sittdelen.
Går du bara över fläcken blir det som en annan fläck, en ren fläck istället vilket du kommer störa dig på väldigt mycket.
Annars om du har tillgång till våtdammsugare så är det det bästa.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Phaetoon
11 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Alcantra är inte samma sak som mocka, även om det är ett mocka-liknande material. Det är gjort mestadels av polyster har jag för mig. Det finns billigare alcantara-liknande varianter också.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Mazdakillen Motormontör
15 mars 2008 · 437 Inlägg

Ahh så kanske det är.
Hur som helst mocka, mockaliknande klädsel är omöjlig att tvätta och till och med att man som rekondare aldrig tvättat mockan när kund lämnar in bilen för rekond eftersom det är ja...det går inte att tvätta.
Man kan förstöra mockan och fläcken kan bli kvar.
Men all form av textil å skin går utmärkt att tvätta rent.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
__pepita__ Cnc-operatör
15 mars 2008 · 608 Inlägg

_KriZze skrev:
Tjena.
Vad ska man använda sig av för att ta bort fläckar från mina säten i Octavian.
Det är vit alcantra klädsel där det kommit fläckar som suttit ett tag (Då folk inte vågat säga att de spillt, det är på sättena bak.

Någon som har nått bra tips och medel att använda?

Jag kan varmt rekommendera Bensin på flaska. Samma företag som gör aceton. köpte denna flaska på domus för att ta bort feta fläckar på dörrsidan. försvann direkt.

dränkte in de å lät de verka i 10 min. "duttade" med trasa med rent vatten och diskmedel. sen torrt hushållspapper och för att få upp de mesta fukten. torka sen med fön eller liknande fläkt.

De blev som nytt efter detta big_smile big_smile big_smile big_smile big_smile

Sofia | Cadillac Series 62 Six Window Sedan
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang