Stummare bil?(940) Hur gör jag?

Rigg0
16 mars 2008 · 1 131 Inlägg

Ska sänka bilen, kmr dock ej kappa fjädrarna "bonnesänka" mao
Kollat på H&R's sänkningsats 30mm runt om, gäller ej turbo.. då e frågan. Jag har en LTT räknas den till "Turbo" då? och sänker bara 25mm på min?

30mm gör det stor skillnad? (utseende & väghållning)

Funderar även på nya dämpare?
Vill ha den betydligt stummare än vad den e nu

Kollat på GE motorsport Väghållningssats till min 940, något att ha?


Ge gärna förslag på bra dämpare och fjädrar för ett vettigt pris, även hur jag får bilen stummare

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
steifan DR!FTT3KN!K3R
16 mars 2008 · 10 427 Inlägg

Tror alla 940s har likadana fjädrar, är väl bara kombisarna som har hårdare fjädrar bak.

940-fjädrar ska väl motsvara 740 Turbo-fjädrar som är c:a 15mm lägre än standard.

Så sänkningen på din ska väl bara vara 25mm.


Vill du få bilen 'stummare' så kan du ju försöka hitta en grövre krängningshämmare till framändan.
Du borde nog ha en 21mm där, finns 23mm i diameter att få tag på. Lite grövre, blir mindre kräng
och skönare styrrespons.. dock aldrig bytt från 21-23 men 19-23 två gånger och har varit lika nöjd
båda gångerna.

En fördel om k-hämmaren bak är 19mm tjock också, det är den grövsta original k-hämmaren.

Sen finns det lite roliga originalstag man kan montera på under framvagnen också.
Syns tre stag (två är rödmålade, ett längre bakom) på denna filmen i början: http://www.garaget.org/video/b7lg3gljekml

Ger styvare framvagn smile

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Rigg0
16 mars 2008 · 1 131 Inlägg

steifan skrev:
Tror alla 940s har likadana fjädrar, är väl bara kombisarna som har hårdare fjädrar bak.

940-fjädrar ska väl motsvara 740 Turbo-fjädrar som är c:a 15mm lägre än standard.

Så sänkningen på din ska väl bara vara 25mm.


Vill du få bilen 'stummare' så kan du ju försöka hitta en grövre krängningshämmare till framändan.
Du borde nog ha en 21mm där, finns 23mm i diameter att få tag på. Lite grövre, blir mindre kräng
och skönare styrrespons.. dock aldrig bytt från 21-23 men 19-23 två gånger och har varit lika nöjd
båda gångerna.

En fördel om k-hämmaren bak är 19mm tjock också, det är den grövsta original k-hämmaren.

Sen finns det lite roliga originalstag man kan montera på under framvagnen också.
Syns tre stag (två är rödmålade, ett längre bakom) på denna filmen i början: http://www.garaget.org/video/b7lg3gljekml

Ger styvare framvagn smile

hehe ok! Krängningshämmare, svåra att montera? Pris på dem?
Så nya stötdämpare är ingen idé att köpa?
Bara Sänkningssats?

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
Rigg0
18 mars 2008 · 1 131 Inlägg

Borde man köpa andra dämpare?
Typ lite hårdare sportdämpare?

isf vart kan man få tag i det till min bil?

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
JRudin
18 mars 2008 · 33 Inlägg

TA bort fjädrarna helt och såga av genomslags gummina ... Då blir det både lågt och stumt !
( billigt altenativ )

Livet ska levas på bredden !
Ford Cortina "DRFT Hoe" (1966)
Volvo 244 "Jubeleum" (1987)
Ford Mustang "Sportsroof" (1971)
Andreas 940 -utan 940
18 mars 2008 · 1 728 Inlägg

Rigg0 skrev:
Ska sänka bilen, kmr dock ej kappa fjädrarna "bonnesänka" mao
Kollat på H&R's sänkningsats 30mm runt om, gäller ej turbo.. då e frågan. Jag har en LTT räknas den till "Turbo" då? och sänker bara 25mm på min?

Vad jag vet så har LTT std-fjädrar, Turbos är 15mm lägre sen finns det ett original väghållningskit med anpassade dämpare, fjädrar och genomslagsgummin som sänker 30mm jämfört med std  (alltså 15mm lägre än turbo).

Rigg0
18 mars 2008 · 1 131 Inlägg

Andreas 940 skrev:

Rigg0 skrev:
Ska sänka bilen, kmr dock ej kappa fjädrarna "bonnesänka" mao
Kollat på H&R's sänkningsats 30mm runt om, gäller ej turbo.. då e frågan. Jag har en LTT räknas den till "Turbo" då? och sänker bara 25mm på min?

Vad jag vet så har LTT std-fjädrar, Turbos är 15mm lägre sen finns det ett original väghållningskit med anpassade dämpare, fjädrar och genomslagsgummin som sänker 30mm jämfört med std  (alltså 15mm lägre än turbo).

a ok.
Du vet itne vart man kan hitta en Sådan kitsats me fjädrar å stummare dämpare som sänker ca 3cm?

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
PH_
18 mars 2008 · 310 Inlägg

Kolla om GE Motorsport har det du söker.

Tycker det verkar vara prisvärda grejjer.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
Rigg0
18 mars 2008 · 1 131 Inlägg

Master PH skrev:
Kolla om GE Motorsport har det du söker.

Tycker det verkar vara prisvärda grejjer.

ja kollade där, de hade ett kit för 3200 men vet juh inte vad det är för dämpare?
om den blir stummare?

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
Marcus_89 Biltokig elektriker
18 mars 2008 · 3 352 Inlägg

Ja, det blir den. Det är inte orginal wink Fjädrarna är hårdare och kortare. Stötdämparna tror jag är hårdare de med.

Senast redigerat av Marcus_89 (18 mars 2008)

Jonve Livsnjutare
18 mars 2008 · 342 Inlägg

Bilen blir inte mkt lägre om du nu köper sänkfjädrar! Utan man brukar få kapa dom i sin tur!

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!
Marcus_89 Biltokig elektriker
18 mars 2008 · 3 352 Inlägg

Ja, precis. På min är det sänksats runt om + hårdare stötdämpare bak. Fjädrarna fram har jagkapat ett varv. Så på bilderna på min bil ser du hur det ser ut wink

Senast redigerat av Marcus_89 (18 mars 2008)

steifan DR!FTT3KN!K3R
19 mars 2008 · 10 427 Inlägg

Krängningshämmare gör en jäkla skillnad, mycket lätt att byta också.. iaf om man har billyft.
Bak kan vara lite bökigt om muttern till nedre stötdämparfästet har rostat fast tongue

BARRET
19 mars 2008 · 561 Inlägg

Vill du ha bilden styvare/hårdare så hade jag bytt stötdämpare. Kör just nu med originalfjädrar fast med bilstein sprint stötdämpare. Och den är riktigt stabil och go.. Bara byta fjädrar gör inte bilen mkt hårdare... har själv testat

Andreas 940 -utan 940
19 mars 2008 · 1 728 Inlägg

Rigg0 skrev:
a ok.
Du vet itne vart man kan hitta en Sådan kitsats me fjädrar å stummare dämpare som sänker ca 3cm?

På Volvo, jag skrev ju att det var ett original-kit. smile
Det var några år sen jag funderade på ett sånt och då kostade det 5000kr.

Rigg0
19 mars 2008 · 1 131 Inlägg

BALAN skrev:
Vill du ha bilden styvare/hårdare så hade jag bytt stötdämpare. Kör just nu med originalfjädrar fast med bilstein sprint stötdämpare. Och den är riktigt stabil och go.. Bara byta fjädrar gör inte bilen mkt hårdare... har själv testat

Kollat på de dämparna verkar ok, kanske ska satsa på sådana? och ett par kortare fjädrar?
Gungar som fan bilen nu, känns helt slut^^

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
Rigg0
19 mars 2008 · 1 131 Inlägg

Andreas 940 skrev:

Rigg0 skrev:
a ok.
Du vet itne vart man kan hitta en Sådan kitsats me fjädrar å stummare dämpare som sänker ca 3cm?

På Volvo, jag skrev ju att det var ett original-kit. smile
Det var några år sen jag funderade på ett sånt och då kostade det 5000kr.

a ok^^ ska kolla upp det!

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
Rigg0
19 mars 2008 · 1 131 Inlägg

steifan skrev:
Krängningshämmare gör en jäkla skillnad, mycket lätt att byta också.. iaf om man har billyft.
Bak kan vara lite bökigt om muttern till nedre stötdämparfästet har rostat fast tongue

från 21 till ---> 23mm blir det någon "stor" skillnad? 19--->23 kan jag tänka mig men 21->23?

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
Rigg0
19 mars 2008 · 1 131 Inlägg

BALAN skrev:
Vill du ha bilden styvare/hårdare så hade jag bytt stötdämpare. Kör just nu med originalfjädrar fast med bilstein sprint stötdämpare. Och den är riktigt stabil och go.. Bara byta fjädrar gör inte bilen mkt hårdare... har själv testat

Skillnaden på dess Sprint och Sport dämpare?

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
HeWeK89 Volvo Lastbilstekniker
19 mars 2008 · 51 Inlägg

kgtrimning säljer 24mm krängningshämmare till 740 men ja vet inte riktigt om dom e samma men?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang