Få bäst ljud i sedan.

Potrovski
18 mars 2008 · 312 Inlägg

Vad ska man ta till för åtgärder för att få så bra basljud som möjligt i en volvo 854? När man fäller ned ryggstöden i baksätet så blir det enorm skillnad jämfört med hur det låter när bara skidluckan är nere. Dock kan man ju inte köra så när man vill lasta bilen med folk, så måste komma på en annan lösning.

Har rätt stora planer på att köpa mig en Rockford T1 12" och köra någon stor portad låda till den för att ha som spela högt bas. Men hur jag ska lyckas jag ingen aning om. En lösning vore ju att köra två basar och en stor port genom skidluckan, samt tätning runt lådan och ryggstödet. Dock går väl inte detta med en bas?

Någon som kan hjälpa mig?

Om det kan vara till någon hjälp så driver jag basen med ett DLS CAD 15.

Drönirettab
18 mars 2008 · 21 761 Inlägg

En polare har byggt en basreflexlåda med dubbla 12" i en 854, han testade att montera lådan både med basarna bakåt och framåt. Till slut så satte han lådan med basarna mot ryggstödet och tätade runt hela baffeln med fogskum, då fick han in ljudet i kupen riktigt ordentligt.

Naturligtvis blir det mer tryck när han fäller fram ryggstödet, men ändå spelar det vääldigt högt med "bara" skidluckan nerfälld.

mrbad
18 mars 2008 · 206 Inlägg

Drönirettab skrev:
En polare har byggt en basreflexlåda med dubbla 12" i en 854, han testade att montera lådan både med basarna bakåt och framåt. Till slut så satte han lådan med basarna mot ryggstödet och tätade runt hela baffeln med fogskum, då fick han in ljudet i kupen riktigt ordentligt.

Naturligtvis blir det mer tryck när han fäller fram ryggstödet, men ändå spelar det vääldigt högt med "bara" skidluckan nerfälld.

Jo men dra upp porten/portana igenom hatthyllan så spelar det när man har folk i bilen... big_smile

nonamer
18 mars 2008 · 307 Inlägg

mrbad skrev:
Jo men dra upp porten/portana igenom hatthyllan så spelar det när man har folk i bilen... big_smile

nu har jag inte provat detta själv, men finns det inte risk för flåsljud om porten/portarna inte är på samma sida som basen?
Eller du kanske tänkte att basarna också skulle spela upp mot hatthyllan? ^^

Potrovski
18 mars 2008 · 312 Inlägg

Jo har hört det också de där med flåsljud, saning eller myt vet jag inte. Men hur ska man göra om man bara ska köra en bas? basen spelandes genom skidluckan, tätat och 2 portar rakt upp genom hatthyllan?

Phaetoon
18 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Vad har du för framsystem? För det är ju inte bara baslådan som ger ett bra basljud.
Midbasarna gör ju sitt med. Att byta ut original 5.25" mot ett par 6.5" kan ju ge en liten skillnad?

Sen finns det ju små 6.5" basar som man kanske skulle kunna montera i hatthyllan?
Men det lär ju bli svårt att få till en bra installation. Det är ju inte bara att bygga två
små lådor och limma fast dom i hatthyllan.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
vw_performance Greve
18 mars 2008 · 1 058 Inlägg

det med porten genom hatthyllan funkar inte så värst bra vad jagh ar erfarat. det som funkar bäst beror helt på vilken bil, avstämning, storlek på lådan, m.m.. det bästa är att med den aktuella lådan prova sig fram.. prova baslådan långt bak riktad bakåt. brukar funka bra i sedan vad jag själv erfarat och många andra som säger likadant. va det som spela bäst i min bmw 5 serie.

PoLoud =D
Drönirettab
18 mars 2008 · 21 761 Inlägg

Den låda som jag beskrev har dubbla Orion HP12 och är avstämd till runt 35 Hz teoretiskt, spelar både djupbas och dunk så det räcker wink. Det sitter 3 st 4" rör med konade trattar, utan dem så blir det flåsljud.

Framsystemets midbasåtergivning har bestått av en 6,5", men nu håller bilen på att få en liten uppgradering och kommer att få minst dubbla 6,5" som sköter midbasen. Fastän dörrsidorna inte är färdigdämpade än så möter de upp baslådan riktigt bra och ger bra midbas, enligt polaren.

Senast redigerat av Drönirettab (18 mars 2008)

mrbad
18 mars 2008 · 206 Inlägg

Drönirettab skrev:
Den låda som jag beskrev har dubbla Orion HP12 och är avstämd till runt 35 Hz teoretiskt, spelar både djupbas och dunk så det räcker wink. Det sitter 3 st 4" rör med konade trattar, utan dem så blir det flåsljud.

Det funkade i min Alfa och spelade riktigt bra utan flåsljud big_smile

http://212.63.204.54/gallery/archive/24794/284471_x5xtvi.jpg

Senast redigerat av mrbad (18 mars 2008)

arnold_85
18 mars 2008 · 31 Inlägg

bygg en låda med basarna/basen spelandes mot bagageluckan å dra två 4" basrör upp i hatthyllan.byggt flera olika lådor till olika sedan bilar å denna har spelat klart bäst...i min egen bil har jag basen spelandes in genom skidluckan å  en 4" basrör upp genom hatthyllan då kan jag fälla upp armstödet bak (å stänga skidluckan) när det sitter 3 personer bak å det låter inte nämvärt mycke mindre...om du monterar basen mot ryggstödet eller mot bagageluckan har mindre betydelse huvudsaken är att du har två stora basrör/portar upp genom hatthyllan,då reflekteras ljudet mot bakrutan å det låter mycke BAS!!!!

mrbad
18 mars 2008 · 206 Inlägg

arnold_85 skrev:
bygg en låda med basarna/basen spelandes mot bagageluckan å dra två 4" basrör upp i hatthyllan.byggt flera olika lådor till olika sedan bilar å denna har spelat klart bäst...i min egen bil har jag basen spelandes in genom skidluckan å  en 4" basrör upp genom hatthyllan då kan jag fälla upp armstödet bak (å stänga skidluckan) när det sitter 3 personer bak å det låter inte nämvärt mycke mindre...om du monterar basen mot ryggstödet eller mot bagageluckan har mindre betydelse huvudsaken är att du har två stora basrör/portar upp genom hatthyllan,då reflekteras ljudet mot bakrutan å det låter mycke BAS!!!!

Samma som jag gjorde cool

Drönirettab
18 mars 2008 · 21 761 Inlägg

Ja, det fungerar att sätta lådan med basarna vänd mot bakluckan också, så gjorde polaren från början med gott resultat. Fast det där "lilla extra" trycket fick han när lådan tätades mot ryggstödet och basarna var vända mot ryggstödet smile.

alexxe En gång till nu
18 mars 2008 · 760 Inlägg

Enklast vore la å köpa kombi, vipps. problemet borta ;p

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
karlstroem
18 mars 2008 · 103 Inlägg

arnold_85 skrev:
bygg en låda med basarna/basen spelandes mot bagageluckan å dra två 4" basrör upp i hatthyllan.byggt flera olika lådor till olika sedan bilar å denna har spelat klart bäst...i min egen bil har jag basen spelandes in genom skidluckan å  en 4" basrör upp genom hatthyllan då kan jag fälla upp armstödet bak (å stänga skidluckan) när det sitter 3 personer bak å det låter inte nämvärt mycke mindre...om du monterar basen mot ryggstödet eller mot bagageluckan har mindre betydelse huvudsaken är att du har två stora basrör/portar upp genom hatthyllan,då reflekteras ljudet mot bakrutan å det låter mycke BAS!!!!

Basreflex eller bandpass?

Drönirettab
18 mars 2008 · 21 761 Inlägg

Basreflex.

Phaetoon
18 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Det finns ju en anledning till varför man ska ha port och element riktade åt samma håll.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
zoopåse
18 mars 2008 · 1 171 Inlägg

Phaetoon skrev:
Det finns ju en anledning till varför man ska ha port och element riktade åt samma håll.

Det spelar ju mindre roll vart de är riktade då de är rundstrålande källor med långa våglängder.

I sedan gäller två principer: Få tillräckligt höga ljudtryck så att basen tar sig igenom sätena och hatthyllan eller hitta säten/hatthylla som är otäta nog att släppa igenom tillräckligt med ljud.

Sedan vart man riktar högtalarna och det påverkar på sin höjd frekvenskurvan. Tex om man försöker pressa in basen i kupen genom att rikta basar eller rör mot hål/luckor och sedan täta så får man kavitetseffekter som kommer att förstärka enskilda frekvenser. De frekvenserna kommer att ta sig igenom ordentligt, men resten förblir dämpat.

Lösningen är alltså en otät hatthylla/baksäte och/eller tillräckliga ljudtryck från baslådan i skuffen.

Potrovski
18 mars 2008 · 312 Inlägg

Då anser jag att vi löser det med tillräckligt tryck från baslådan. Och då lär inte min JBL P1222 räcka långt, är en Rockford T1 12" ett bättre val? Kostar 1100kr mer, men kanske bara är märket man betalar för? Vet som sagt inget om den nya JBL basen eller RF T1 och har nyligt köpt mig JBL basen men är inga problem att köpa en T1 om de är en bas man kan spela högre med och som tål mer effekt.

Tips, råd? Innan jag köper en T1 och blir besviken big_smile

Fast å andra sidan nu när jag tänker efter så spelade min förra P1222 riktigt gött. Dock var den kopplad i 1Ohm och matad med 1600RMS, dåligt inställt steg och basen höll 3-4h konstant lirande på maxvolym utan att den ens var inspelad. Inga kommentarer tack! Men vad jag vill säga är att DÅ var det inte långt ifrån att man inte kunde sitta i bilen, gick inte att prata för stämbanden i halsen vibrerade så rösten blev helt förvrängd, framrutan flexade gode mycket och täringarna i backspegeln hoppade upp och ner 2cm eller liknande, riktigt ballt. Vill dock ha lite värre än de, helst med bara en bas och en som håller för dagligt bruk.

Senast redigerat av thesvensk (18 mars 2008)

TT-Avant
18 mars 2008 · 6 851 Inlägg

Det är nog bara att testa vad som blir bäst i ditt fall. Själv hade jag mina basar i min 9000 riktade mot bakluckan (om man ser på bilderna).
Detta för att det vart mera tryck och högra (för örat) att ha dem åt detta håll.
Då skall det sägas att jag hade då plockat bort de org. 6½" som satt i hatthyllan,så basljudet kunde leta sig in den vägen.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
TT-Avant
18 mars 2008 · 6 851 Inlägg

thesvensk skrev:
Då anser jag att vi löser det med tillräckligt tryck från baslådan. Och då lär inte min JBL P1222 räcka långt, är en Rockford T1 12" ett bättre val? Kostar 1100kr mer, men kanske bara är märket man betalar för? Vet som sagt inget om den nya JBL basen eller RF T1 och har nyligt köpt mig JBL basen men är inga problem att köpa en T1 om de är en bas man kan spela högre med och som tål mer effekt.

Tips, råd? Innan jag köper en T1 och blir besviken big_smile

Kan säga att mina basar tålde "bara" 300Wrms i 9000. Detta va  gott och väl för att få tillräkligt med bas för att få andnöd om man spelade på lite.
Så du ska inte stirra dej blind på hur mycke watt de klarar av.
Det viktiga är hur du bygger lådan och resterande saker runt om..tex. strömförsörning till steget,dämpning av karossen m.m.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang