Vem lyckades? Volvo -90 motorbyte till turbo?

Volvotjej84 helt galen
22 mars 2008 · 388 Inlägg

Vet att jag se4tt här på garaget att någon lyckats men jag kan inte komma på vem. Tror att det var en 740 som blev reg-bes med turbo (kan det vart en GL?) trots att det var nyare än -89...

Varför åka fort när man kan åka brett?
noomadic
23 mars 2008 · 258 Inlägg

Volvotjej84 skrev:
Vet att jag se4tt här på garaget att någon lyckats men jag kan inte komma på vem. Tror att det var en 740 som blev reg-bes med turbo (kan det vart en GL?) trots att det var nyare än -89...

det är väl inte så svårt ? bara byta motor, drivllina(låda,kardan,slutväxel) och bromsar

enpetar-klubben
Volvo V70 2.4D "summun" (2006)
Mitsubishi Evolution 2 "GSR RWD" (1994)
Volvotjej84 helt galen
23 mars 2008 · 388 Inlägg

Du läste inte särskilt noga va?

Som lyckades REGISTRERINGSBESIKTA med turbo, årsmodell 90 eller nyare... Hinka i maskin är väl lätt men att få den godkänd är en annan femma...

Varför åka fort när man kan åka brett?
Markus_MR2
23 mars 2008 · 761 Inlägg

Volvotjej84 skrev:
Du läste inte särskilt noga va?

Som lyckades REGISTRERINGSBESIKTA med turbo, årsmodell 90 eller nyare... Hinka i maskin är väl lätt men att få den godkänd är en annan femma...

Är nog det där med det eviga lotteriet som gäller på icke standardmaskiner. En del har tur, andra inte.

Senast redigerat av Markus_MR2 (23 mars 2008)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Volvo_Mannen Volvoskadad
23 mars 2008 · 6 017 Inlägg

nya regler; man får byta motor i en bil tagen i bruk innan 1993 nu

Jonas
Ricke W
23 mars 2008 · 374 Inlägg

Så länge allt är som på en original turbo så ser jag inga problem. Sen att det kostar pengar är en annan sak. Kan va värt att ta en rejäl koll på bilen om operationen lämpar sig eller om det är bättre att köpa en riktigt turbobil direkt.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Mikael i norrk Budbilsglidare
23 mars 2008 · 228 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:
nya regler; man får byta motor i en bil tagen i bruk innan 1993 nu

Vart kan man läsa mer om det?

Volvo 850 T-5R "Black Beast" (1995)
Farleykarley
23 mars 2008 · 406 Inlägg

Mikael i norrk skrev:

Volvo__Mannen skrev:
nya regler; man får byta motor i en bil tagen i bruk innan 1993 nu

Vart kan man läsa mer om det?

Ja det låter riktigt intressant ifall det är så! Vill jag också läsa mer om! Anledningen till just innan 89 är ju att det blev kattkrav då. Men varför 1993 som gräns nu då?

Markus_MR2
23 mars 2008 · 761 Inlägg

Jo, tillåtet att byta motor innan -93, men till motor med max 10% effektökning eller 20% vridökning ifrån bilens orginalmotor, dvs inte toppmodellen.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Mikael i norrk Budbilsglidare
23 mars 2008 · 228 Inlägg

Markus_MR2 skrev:
Jo, tillåtet att byta motor innan -93, men till motor med max 10% effektökning eller 20% vridökning ifrån bilens orginalmotor, dvs inte toppmodellen.

Mikael i norrk skrev:
Vart kan man läsa mer om det?

Volvo 850 T-5R "Black Beast" (1995)
Markus_MR2
23 mars 2008 · 761 Inlägg

Mikael i norrk skrev:

Markus_MR2 skrev:
Jo, tillåtet att byta motor innan -93, men till motor med max 10% effektökning eller 20% vridökning ifrån bilens orginalmotor, dvs inte toppmodellen.

Mikael i norrk skrev:
Vart kan man läsa mer om det?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=64463

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Mikael i norrk Budbilsglidare
23 mars 2008 · 228 Inlägg

Markus_MR2 skrev:

Mikael i norrk skrev:

Markus_MR2 skrev:
Jo, tillåtet att byta motor innan -93, men till motor med max 10% effektökning eller 20% vridökning ifrån bilens orginalmotor, dvs inte toppmodellen.

Mikael i norrk skrev:
Vart kan man läsa mer om det?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=64463

Det verkar ju bara vara prelininära uppgifter...  Det finns ingenstans o läsa
(vv.se el sfro) och  ska man chansa genom o testa o regga o hoppas på att bes-gubben vet om dom "nya reglerna" tycker ja verkar skeptiskt...
Varför skulle dom här reglerna gälla fast dom inte är offentliga?

Volvo 850 T-5R "Black Beast" (1995)
Sharky
23 mars 2008 · 10 287 Inlägg

Reglerna gäller. Problemet är som vanligt att det finns tolkningsutrymme, praxis måste sättas etc. Och Gustaf på SFRO kommer säkert så snart som möjligt att publicera på SFRO.

Och försök undvika att vara skeptisk -  detta är den bästa källa till rättvisande info som kommer att finnas. Och upptäcker man att SBP gör avsteg eller egna nya tolkningar - se då till att endera ta upp det här så jag kan förankra med SFRO eller ta upp det direkt med SFRO.

Problemet är att SFRO kan inte kommentera direkt i alla bilforum som finns. Därför kommer källan att vara SFRO.

/Göran

Mikael i norrk skrev:
Varför skulle dom här reglerna gälla fast dom inte är offentliga?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Mikael i norrk Budbilsglidare
23 mars 2008 · 228 Inlägg

Sharky skrev:
Reglerna gäller. Problemet är som vanligt att det finns tolkningsutrymme, praxis måste sättas etc. Och Gustaf på SFRO kommer säkert så snart som möjligt att publicera på SFRO.

Och försök undvika att vara skeptisk -  detta är den bästa källa till rättvisande info som kommer att finnas. Och upptäcker man att SBP gör avsteg eller egna nya tolkningar - se då till att endera ta upp det här så jag kan förankra med SFRO eller ta upp det direkt med SFRO.

Problemet är att SFRO kan inte kommentera direkt i alla bilforum som finns. Därför kommer källan att vara SFRO.

/Göran

Mikael i norrk skrev:
Varför skulle dom här reglerna gälla fast dom inte är offentliga?

Skeptisk får man nog vara när det gäller det här ämnet....  Jobbigt o göra en ombyggnad på bilen o sen inte få igenom den pga ev bes-man inte är uppdaterad eller ifall man själv inte har nåt o hänvisa till förutom en andrahandsinformation på ett forum..

Volvo 850 T-5R "Black Beast" (1995)
Volvotjej84 helt galen
23 mars 2008 · 388 Inlägg

Om någon kan ta reda på exakt vad som gäller med säker källa så att man kan hänvisa vid eventuella problem vid t ex besiktning så vore det guld värt!

Varför åka fort när man kan åka brett?
Sharky
23 mars 2008 · 10 287 Inlägg

Men läs vad jag skriver. Det kommer att publiceras på SFRO. Det är inget forum utan det är just för att slippa hänvisa till andrahandsinfo på ett forum.
Och sedan precis som jag skrev som kommer man att behöva sätta praxis, och då får man uppdatera SFRO allteftersom regelverket sätter sig.
"Vi" försöker lösa detta så bra som möjligt för att bilbyggare, dvs genom att dom som är bäst skickade för uppgiften får publicera det som bör gälla i och med den nya lagstiftningen.

Och är du skeptisk mot andrahandsinfo på forum, på nya reglerna eller på SFRO?

/Göran

Mikael i norrk skrev:
ifall man själv inte har nåt o hänvisa till förutom en andrahandsinformation på ett forum..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Mikael i norrk Budbilsglidare
23 mars 2008 · 228 Inlägg

Sharky skrev:
Men läs vad jag skriver. Det kommer att publiceras på SFRO. Det är inget forum utan det är just för att slippa hänvisa till andrahandsinfo på ett forum.
Och sedan precis som jag skrev som kommer man att behöva sätta praxis, och då får man uppdatera SFRO allteftersom regelverket sätter sig.
"Vi" försöker lösa detta så bra som möjligt för att bilbyggare, dvs genom att dom som är bäst skickade för uppgiften får publicera det som bör gälla i och med den nya lagstiftningen.

Och är du skeptisk mot andrahandsinfo på forum, på nya reglerna eller på SFRO?

/Göran

Mikael i norrk skrev:
ifall man själv inte har nåt o hänvisa till förutom en andrahandsinformation på ett forum..

Skeptisk o skeptisk egentligen....  Det är ju andrahandsinfon som ja ställer mig frågandes till....
Men ja har länkat till den här tråden inne på TPC för där är det ju en alltid pågående diskution om det här ämnet och då är ju även Gustaf el therealphinto som han kallar sig för där även ganska aktiv..

Det är ju bråttom ju.... Sommaren står ju strax utanför dörren smile

Senast redigerat av Mikael i norrk (23 mars 2008)

Volvo 850 T-5R "Black Beast" (1995)
Sharky
23 mars 2008 · 10 287 Inlägg

Jo det ante mig...lol
Jag känner igen problemet. I Mars/April så vaknar man och får bråttom som själva sat*n.
/Göran



Mikael i norrk skrev:
Det är ju bråttom ju.... Sommaren står ju strax utanför dörren smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
23 mars 2008 · 148 Inlägg

måste bara fråga varför man turbokonverterarn en 740 när det finns ås billiga 740turbo Å 940 turbo's att köpa,

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
Mikael i norrk Budbilsglidare
23 mars 2008 · 228 Inlägg

Emilj90 skrev:
måste bara fråga varför man turbokonverterarn en 740 när det finns ås billiga 740turbo Å 940 turbo's att köpa,

För att man kanske har fixat iordning så mycket på den bil man redan har o motorn i den kanske börjar sjunga på sista versen...  Man kanske trivs me den bil man redan har helt enkelt..

Volvo 850 T-5R "Black Beast" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang