Hur ställer sig polisen till bredda däck?

Tab Rycketofta Racing
30 mars 2008 · 292 Inlägg

om man skulle "råcka" köra med lite bredare däck än vad bilen är regbesiktigad med och dem skulle "råka" sticka ut 1-2 cm utanför skärmkanterna. vad säger polisen? hur mycket böter snackar vi?

//Rycketofta Racing
ironhead volvoraggare
30 mars 2008 · 4 776 Inlägg

tror inte dom brur sig sååå himla mycket finns  värre saker att bråka om

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Syst3m
30 mars 2008 · 1 079 Inlägg

Varför köra med så onödigt breda däck? Rulla ut skärmkanten om du ska köra så och polisen bryr sig inte...

John87 Stolt Volvoägare
30 mars 2008 · 4 913 Inlägg

En ombesiktning iaf.

Tror dock inte att så många poliser skulle lägga en bot på det. Det krävs en riktigt grinig gubbe.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Geiros Low is a lifestyle
30 mars 2008 · 956 Inlägg

men däcken får väl inte gå utanför skärmkanten? så de är väl de som gäller?

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se
Audi A4 "Bagged" (2005)
ironhead volvoraggare
30 mars 2008 · 4 776 Inlägg

ja det är sant me hur många åker med alldeles för breda däck så dom stuícker ut jag har sätt många

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
CC72
30 mars 2008 · 1 661 Inlägg

Vilken bil ska dom sitta på? Mustangen?

Har märkt att kör du jänk så är dom mindre brydd om det sitter feta däck på smile

Opelmadness German cars, quality and beyond
30 mars 2008 · 8 197 Inlägg

Som sagt, det beror på hur polisen är. Är han nitisk kan du få böter även om en tillsägelse brukar räcka.
På äldre bilar (30 år + äldre) brukar det inte vara så noga, då blir det nog en fingerpekning och lite prat.
Annars är det ombesiktning och kanske böter, men hur mycket vete fan...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 mars 2008 · 13 790 Inlägg

dom borde ge flygande och ombes
inte så jävla smart att ha 2cm utanför kanten
varken för trafiksäkerheten eller bilen

skulle vilja se dom kanterna med ett genomslag på hjulparen smile
dessutom kan det faktist bli lite jobbigt om tex ett framdäck sticker utanför kanten och när får ett genomslag så försöker så klart däcket sakta ner vilket gör att bilen garanterat kommer försöka svänga åt det hållet

och sen däcken som kan smälla  så det är rätt så trafikfarligt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Madhouse
30 mars 2008 · 1 079 Inlägg

Så länge själva slitbanan/mönstret är innanför eller jäms med skärmkanten så ska inte polisen/bilprovningen bråka alltför mkt om det, frågade faktiskt vad som gällde på bilprovningen förut när jag hade däck som jag tyckte stack ut, men de var gröna eftersom slitbanan var jäms med eller innanför skärmkanten. Sen är det förstås tolkningsfrågor vill en polis jäklas så kan han även om det är godkänt i en bilprovning.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Tab Rycketofta Racing
31 mars 2008 · 292 Inlägg

Tack för alla svar men har inte fått några svar man kan vara 100 på att dem stämmer.
för säkerhets skull så blir det väll att kontakta bilprovningen innan jag kör med dem för mycket i stan smile

//Rycketofta Racing
RRBmw
31 mars 2008 · 345 Inlägg

blev stannad i en polis kontroll förra året med min lillebrors bil o fälgarna stack ut lite si så där.

polisen börja prata om att ge mig körförbud på bilen då han såg att dom stack ut, förmodligen ville han visa hans "makt". Med tanken på att han börja gunga på bilen o påstod att bilen var för hård osv.

Men att man ska få körförbud vet jag inte? e väl böter eller en tillsägelse som de andra säger, sen att de skulle vara olika för åldern på bilen tror jag inte ett dugg på.

Mvh

Audi S2 "PPF H.O" (1992)
Phaetoon
31 mars 2008 · 8 156 Inlägg

http://www.vv.se/templates/page3____8437.aspx

Registrerade dimensioner
Uppgifter om registrerade däck- och fälgdimensioner finns i registreringsbeviset del 1.

Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m.). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken
- är typgodkända,
- uppfyller kraven på belastningsförmåga,
- uppfyller kraven på hastighetskapacitet och
- är av samma typ.

Dessutom skall däck och fälg
- ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,
- ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,
- ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och
- täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
31 mars 2008 · 8 156 Inlägg

RRBmw skrev:
Men att man ska få körförbud vet jag inte? e väl böter eller en tillsägelse som de andra säger, sen att de skulle vara olika för åldern på bilen tror jag inte ett dugg på.

Mvh

Grejen med äldre bilar är att dom saknar alternativa dimensioner i reg. beviset.
Så där är det fritt fram, iaf om man inte kommer utanför skärmen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Smajly
31 mars 2008 · 3 059 Inlägg

Citerar del ur Phaetoon's inlägg.

Dessutom skall däck och fälg
- ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,
- ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,
- ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och
- täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

Observera att det gäller även fälg. Den får inte heller sticka utanför skärmkanten även om däckets slitbana inte gör det. Alltså om det ska vara enligt reglerna.. inte alla bes.gubbar och poliser som bryr sig, det är lite från tillfälle till tillfälle.

Senast redigerat av Smajly (31 mars 2008)

Phaetoon
31 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Sen är det ju som sagt upp till besiktningsmännen att tillämpa reglerna.
Vilket dom inte alltid gör. Glider man in med en bil i toppskick så gnäller dom nog inte över ett par fälgar som är något för breda. Men man ska vara medveten om att dom kan anmärka på det.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
NxV ElectroRaggare
1 april 2008 · 883 Inlägg

Jag fick 2:or på besiktningen på min E30 för att jag hade för breda fälgar/däck på, de stack ut ca: 1 cm utanför skärmkanterna...... hmm

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Tab Rycketofta Racing
1 april 2008 · 292 Inlägg

men dem kommer utanför skärmen xD och som jag förstod det får man inte klistra ditt biltemas´skärmbredning heller? yikes

//Rycketofta Racing
TFkarlsson Varningar. 36
1 april 2008 · 1 200 Inlägg

Ähh, jag kör också med däcken 1cm~ utanför skärmen på varje däck och har gjort på båda mina sierror plus att min polare också gjorde det och alla 3 sierrorna har gått igenom besiktningen så det borde gå ändå ska du se.

Senast redigerat av TFkarlsson (1 april 2008)

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
Smajly
1 april 2008 · 3 059 Inlägg

TFkarlsson skrev:
Ähh, jag kör också med däcken 1cm~ utanför skärmen på varje däck och har gjort på båda mina sierror plus att min polare också gjorde det och alla 3 sierrorna har gått igenom besiktningen så det borde gå ändå ska du se.

Nämen va coolt att du o alla dina polare har fälgar/däck som är 1 cm bredare än skärmarna på alla era bilar och att alla ni har fått dom genom bes. utan att dom sagt nått.. Javisst e de 1 april idag va?

Helt beroende på vem som besiktar bilen.. e han på gott humör kan han släppa igenom vilket skrot som helst.. skulle hans fruga va på dåligt humör på morgonen o ge honom en avhyvling innan han går till jobb är risken stor att han är litta kinkig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang