Vägverket DÖDAR Bilhobbyn!!!!

FireTraXX DFFL
29 maj 2008 · 9 020 Inlägg

Grantomta skrev:

FireTraXX skrev:

Grantomta skrev:

inte för att vara taskig men du låter bortskämd, det är väl bättre att folk skruva å renoverar gamla bilar istället för att dom ska stå bakom nån lada å trilla isär! eller?

Låter jag bortskämd för att jag inte vill bli smutsig?
Ja, isåfall så är jag nog bortskämd också med tanke på att jag duschar och byter kläder dagligen.

aa typiskt drag för folk som har tummen mitt i handen och är för slöa/fjantiga för att göpra nåt själva

Ett typiskt drag för de som inte har tummen mitt i handen och gärna skitar ner sig är uppenbarligen dyslexi.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
olsson_gti
29 maj 2008 · 16 Inlägg

Så det e så att vissa tycker att alla äldre bilar bara är skrot..... tycker inte att det är riktigt rätt.

Grantomta
29 maj 2008 · 216 Inlägg

FireTraXX skrev:

Grantomta skrev:

FireTraXX skrev:

Låter jag bortskämd för att jag inte vill bli smutsig?
Ja, isåfall så är jag nog bortskämd också med tanke på att jag duschar och byter kläder dagligen.

aa typiskt drag för folk som har tummen mitt i handen och är för slöa/fjantiga för att göpra nåt själva

Ett typiskt drag för de som inte har tummen mitt i handen och gärna skitar ner sig är uppenbarligen dyslexi.

aa har faktiskt de men ja försöker ändå, som vissa andra inte värkar göra! jag är inte bäst på allt men försöker med demesta

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall
Volvo 940 "voc" (1991)
Volvo 242 VOC "traktorn" (1976)
BBAD Utbildad hobbymekare
29 maj 2008 · 1 125 Inlägg

den där jävla skatten e fan bara idioti

betalar skatt på nya bilar men ändå e vägarma som dom e iaf
helt kass att köra på

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
insanebrains
29 maj 2008 · 160 Inlägg

MilleN skrev:
Tjat tjat tjat, om det är så dyrt för alla entusiaster att ha sina veteranbilar påställda, ställ av dom då så kostar dom noll, nada och ingenting! En veteranbil som används mer än ett par veckor om året är ingen entusiastbil.

Helt riktigt, 500mil brukar man få åka enligt entuisiast försäkringen,fast så långt blir det ju nästan aldrig...!

Alla gnäller på varandra, tangentbords hjältar  VS  Garage meckar..!  Sorgligt värre..!

Volkswagen 1303s "1303rs" (1973)
Ford Falcon Futura Sprint "Rally Falcon" (1965)
boston3 pensionär
29 maj 2008 · 31 Inlägg

MilleN skrev:
Tjat tjat tjat, om det är så dyrt för alla entusiaster att ha sina veteranbilar påställda, ställ av dom då så kostar dom noll, nada och ingenting! En veteranbil som används mer än ett par veckor om året är ingen entusiastbil.

En veteranbil som används mer än ett par veckor om året är ingen entusiastbil--så du menar på fullt allvar att om jag låt oss säga har en stor fet usa-bil (caddy,chevy osv) av 1978års modell som jag åker med till några bilträffar per sommar (tyvärr så e ju inte bilträffarna direkt efter varann dag ut o dag in) typ 300 mil totalt 1 träff i juni,3 träffar i juli o 1st i aug så e de rätt att jag skall betala 2900kr/år i skatt för dom sketna milen!! medans du å dom andra mupparna kan åka tex saab turbo hejåhå 5-6000 mil/år å bara betala 1500-1600kr/år i skatt???? för om det skall pratas miljönisse-prat så e de väl inte jag som e den stora boven eller???Nä låt 30 år gamla bilar få fortsätta va skattebefriade!!!! Dom få som kör gammal volvo 240 o dyl som bruksbil(skattebefriad) de kan vi väl bjuda på-dom bilarna går ju iallafall på skroten innom nått år.tonguetonguetonguetonguetongue

FireTraXX DFFL
29 maj 2008 · 9 020 Inlägg

Grantomta skrev:

FireTraXX skrev:

Grantomta skrev:

aa typiskt drag för folk som har tummen mitt i handen och är för slöa/fjantiga för att göpra nåt själva

Ett typiskt drag för de som inte har tummen mitt i handen och gärna skitar ner sig är uppenbarligen dyslexi.

aa har faktiskt de men ja försöker ändå, som vissa andra inte värkar göra! jag är inte bäst på allt men försöker med demesta

Kunde jag ge mig fan på.

Men faktum är att du fortfarande inte kan stava och jag kan inte mecka.
Du kommer aldrig lära dig, jag vill aldrig lära mig.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Mortalis VW-nörd?
29 maj 2008 · 4 332 Inlägg

500 mil räcker ju hur långt som helst me en gammal häck..har en bubbla i garaget, den har gått 0 mil på ett par år hehe, ork å fixa bromsarna...

TRYIT Teddan
29 maj 2008 · 2 495 Inlägg

boston3 skrev:

MilleN skrev:
Tjat tjat tjat, om det är så dyrt för alla entusiaster att ha sina veteranbilar påställda, ställ av dom då så kostar dom noll, nada och ingenting! En veteranbil som används mer än ett par veckor om året är ingen entusiastbil.

En veteranbil som används mer än ett par veckor om året är ingen entusiastbil--så du menar på fullt allvar att om jag låt oss säga har en stor fet usa-bil (caddy,chevy osv) av 1978års modell som jag åker med till några bilträffar per sommar (tyvärr så e ju inte bilträffarna direkt efter varann dag ut o dag in) typ 300 mil totalt 1 träff i juni,3 träffar i juli o 1st i aug så e de rätt att jag skall betala 2900kr/år i skatt för dom sketna milen!! medans du å dom andra mupparna kan åka tex saab turbo hejåhå 5-6000 mil/år å bara betala 1500-1600kr/år i skatt???? för om det skall pratas miljönisse-prat så e de väl inte jag som e den stora boven eller???Nä låt 30 år gamla bilar få fortsätta va skattebefriade!!!! Dom få som kör gammal volvo 240 o dyl som bruksbil(skattebefriad) de kan vi väl bjuda på-dom bilarna går ju iallafall på skroten innom nått år.tonguetonguetonguetonguetongue

men du har väll bara bilen påställd 3mån om året om det är en entusiastbil, alltså blir det inte ens 1000kr i skatt.....

sug på den du tonguetonguetongue



OBS. jag retas bara lollol

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
MilleN
29 maj 2008 · 9 108 Inlägg

boston3 skrev:
En veteranbil som används mer än ett par veckor om året är ingen entusiastbil--så du menar på fullt allvar att om jag låt oss säga har en stor fet usa-bil (caddy,chevy osv) av 1978års modell som jag åker med till några bilträffar per sommar (tyvärr så e ju inte bilträffarna direkt efter varann dag ut o dag in) typ 300 mil totalt 1 träff i juni,3 träffar i juli o 1st i aug så e de rätt att jag skall betala 2900kr/år i skatt för dom sketna milen!! medans du å dom andra mupparna kan åka tex saab turbo hejåhå 5-6000 mil/år å bara betala 1500-1600kr/år i skatt???? för om det skall pratas miljönisse-prat så e de väl inte jag som e den stora boven eller???Nä låt 30 år gamla bilar få fortsätta va skattebefriade!!!! Dom få som kör gammal volvo 240 o dyl som bruksbil(skattebefriad) de kan vi väl bjuda på-dom bilarna går ju iallafall på skroten innom nått år.tonguetonguetonguetonguetongue

Whatever, som R-ted sa kan man ha den påställd 3 månader bara då. Du kan även ställa på den samma dag som du åker på träffen och ställa av den nästa, dock kostar det numera 50 spänn att göra så men det blir ju fortfarande billigare om man bara åker på 4-5 träffar.

Förstår faktiskt inte varför det ska vara en rättighet att ha bilen påställd året om och inte bara på sommarmånaderna? Sedan kostar min bil för övrigt över 2000 i skatt och jag har bara en bil påställd åt gången för att spara både på skatt och försäkring.

rideharddiefree Höbonde
29 maj 2008 · 228 Inlägg

Har man en fin bil som är ifrån 50-60-70 talen som är i fint skick så borde den fasen vara skattefri för att man håller den vid liv och vid gott skick! All ära till folk som gör det! Det är ju en livsstil, alla vi här på garaget gillar att meka med bilar (kanske inte "FireTraxX") men många andra gillar att sköta om sina gamla ögonstenar och då borde de ha några frisedlar.

Allt över 5 liter i motorstorlek är manligt!
Bengt Alsterlind, Sveriges svar på McGyver
insanebrains
29 maj 2008 · 160 Inlägg

r-ted skrev:

insanebrains skrev:

r-ted skrev:
men för jävlar gubbar....

Varför i helvete skall en gammal bil slippa undan skatten ????
har aldrig förstått varför gammalt skrot skall vara skattebefriat och besiktigas vartannat år.

eller som sossarna säger , en för alla, alla för en ...... så svensson, raggare, åkare, stekare osv alla skall betala vägskatt

varför inte vara nöjd med att vi här i svergie har förmånen med skatte befrielse på äldre bilar,billiga försäkringar på äldre entusiast fordon...! varför inte glädjas med andra ...!  Du skulle behöva komma
ner ifrån dina höga hästar en aning ,Moneyman !!  Jag trodde att vi som är bilintresserade skulle hålla ihop...!   Tala ut på miljöpartiets sida istället, eller gröna bilister...! Hälsa & Säg att du åker miljö ferrari..cool

tror du har missförstått mig lite , jag skrev lite mer i ett annat inlägg...
jag tycker inte att gamla bilar skall vara skattebefriade , om inte det är ett entusiastfordon..

Någon moneyman är jag inte utan jag har jobbat ihop varenda krona jag har, inget kommer gratis .
Därför lackar jag ur fullständigt när någon säger att det är rätt åt folk med pengar, å att alla med pengar är dryga osv..
För 7år sedan stog jag som montör på en snickerifabrik och tillverkdae modulväggar, kände att jag skulle göra nått å så gick det som det gick.

men åter till vägskatten, fina gamla entusiastfordon kan vara skattebefriade.
Tattarbilar som används bara just för att dom är skattebefriade borde tvångsskrotas.

Hoppas min förklaring ger dig lite mer sinnesro och inte får dig att uppfatta mig som en bortskämd valp:)

Ingen fara,  Så dryg är du inte Kompis !  jag reagera bara på det du skrev..!

Ford Falcon Futura Sprint "Rally Falcon" (1965)
Volkswagen 1303s "1303rs" (1973)
Mackanol
29 maj 2008 · 2 079 Inlägg

rideharddiefree skrev:
Har man en fin bil som är ifrån 50-60-70 talen som är i fint skick så borde den fasen vara skattefri för att man håller den vid liv och vid gott skick! All ära till folk som gör det! Det är ju en livsstil, alla vi här på garaget gillar att meka med bilar (kanske inte "FireTraxX") men många andra gillar att sköta om sina gamla ögonstenar och då borde de ha några frisedlar.

jag gillar att mecka men kan inte hålla med om att de borde ha "frisedlar"

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.
M103
29 maj 2008 · 1 570 Inlägg

Skatten är ju småpengar tycker jag (dock inte dieseln). Det är försäkring och soppa som kostar. Men klart gammelbilarna ska slippa skatten och beskatta fula små koreanska plastbilar hårdare istället, de förfular ju våra vägar. smile

Grantomta
29 maj 2008 · 216 Inlägg

FireTraXX skrev:

Grantomta skrev:

FireTraXX skrev:

Ett typiskt drag för de som inte har tummen mitt i handen och gärna skitar ner sig är uppenbarligen dyslexi.

aa har faktiskt de men ja försöker ändå, som vissa andra inte värkar göra! jag är inte bäst på allt men försöker med demesta

Kunde jag ge mig fan på.

Men faktum är att du fortfarande inte kan stava och jag kan inte mecka.
Du kommer aldrig lära dig, jag vill aldrig lära mig.

va fan är de för resonemang!? är du dom som sitter å pillar i naveln hela dagarna å tycker du är skit duktig?

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall
Volvo 242 VOC "traktorn" (1976)
Volvo 940 "voc" (1991)
psi Stressfläkt Racing
29 maj 2008 · 337 Inlägg

jag äter okokt tortelini

bildoktornjr
29 maj 2008 · 9 Inlägg

Asså lägg all skatt på drivmedlet istället. Då får folk som har bilar som slukar bränsle betala mer och folk som kör lite och inte sliter på vägen betala mindre. Även utsläpp tillgodoses ju då. Old cars rules!

yeah
Grantomta
29 maj 2008 · 216 Inlägg

bildoktornjr skrev:
Asså lägg all skatt på drivmedlet istället. Då får folk som har bilar som slukar bränsle betala mer och folk som kör lite och inte sliter på vägen betala mindre. Även utsläpp tillgodoses ju då. Old cars rules!

jag tror mer på trängselskatt i alla storstadsregioner så alla som kan åka kommunalt gör de å andra som inte kan det inte ska behöva straffas för dom valt att bo mindre centralt

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall
Volvo 242 VOC "traktorn" (1976)
Volvo 940 "voc" (1991)
bildoktornjr
29 maj 2008 · 9 Inlägg

Grantomta skrev:

bildoktornjr skrev:
Asså lägg all skatt på drivmedlet istället. Då får folk som har bilar som slukar bränsle betala mer och folk som kör lite och inte sliter på vägen betala mindre. Även utsläpp tillgodoses ju då. Old cars rules!

jag tror mer på trängselskatt i alla storstadsregioner så alla som kan åka kommunalt gör de å andra som inte kan det inte ska behöva straffas för dom valt att bo mindre centralt

Men du tänk på folk som kör långt dem gynnas om dem kör bränslesnålt och det leder ju till mindre utsläpp så det är den ultimata lösningen enligt mig. kör man mö och släpper ut mö utsläpp ska man betala därefter med. Och förbjud stassfolk att ha dubbdäck med.

yeah
camaro67 Meister
29 maj 2008 · 6 763 Inlägg

Grantomta skrev:

FireTraXX skrev:

Grantomta skrev:

aa har faktiskt de men ja försöker ändå, som vissa andra inte värkar göra! jag är inte bäst på allt men försöker med demesta

Kunde jag ge mig fan på.

Men faktum är att du fortfarande inte kan stava och jag kan inte mecka.
Du kommer aldrig lära dig, jag vill aldrig lära mig.

va fan är de för resonemang!? är du dom som sitter å pillar i naveln hela dagarna å tycker du är skit duktig?

Men ja för fan! Du har dyslexi och firetraxx kan inte skruva.. Sluta tjata ! mad

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang