Lexus IS200 TTE Supercharged - My Pursuit of Perfection

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
16 februari 2009 · 6 170 Inlägg

DusanMandick skrev:
fyfan i helvete nu har du lyckats än en gång big_smile nu får du snart lägga ner annars snor ja bilen för dej tongue

Mitt råd är isf att vänta tills han har satt dit kompressorn, eller det var det du menade med snart ??    lol

Eftersom jag älskar kolfiber gillar jag såklart dom senare "uppgraderingarna" till bilen även om jag som många andra (tydligen) oroade mig över hur det skulle bli med renheten på bilen med en stor svart kolfiberhuv. Men om du lackar den på det viset du visar så passar det ju helt perfekt till hur fronten ser ut.

Och gnället angående extraljusen blir jag inte riktigt klok på, dom hade väl inte synts om det inte hade varit för blixten på kameran ?

Jag tycker iaf att dom sitter bra där dom sitter.


Riktigt stilren bil och ett gott exempel på hur jag tycker att bilar ska se ut, unikt stylade men inte så att det sticker ut på något dåligt sätt.

Senast redigerat av TBOC_Razor (16 februari 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Zeeeta
16 februari 2009 · 228 Inlägg

Minister skrev:

Handy_man skrev:
Den ser elak ut nu!

Edge skrev:
Jeklar va elak den blev! big_smile

Javisst! tongue Den kommer dock att se lite snällare ut när huven är lackad.

Henke_hinken skrev:
Inte så tråkig finish på den huven tongue Riktigt snyggt

Jag är supernöjd med den. Även passformen var ju som sagt suverän. Det hade jag inte väntat mig smile

Saab_Robin skrev:
HELVETE va cool big_smile   helt perfekt kan itget annat säga

Tack så mycket! smile

sjovold skrev:
yikes va f*n ska man säga? FY F*N va snygg den vart yikes

Det tackar jag så hemskt mycket för tongue

LeLuke skrev:
Tyckte att du hade nått perfektion förut, men nu märker jag att den kan bli ännu bättre.
En av de vackraste bilarna på garaget enligt mitt tycke!

Huven beställde jag för snart två månader sedan. Jag var länge rädd att den skulle avvika för mycket från min ursprungliga bana. Det är på sätt och vis en uppoffring även om jag tycker att huven passar bra när den väl blivit lackad. I och med att jag ställer ut bilen lite då och då vill jag ha något som kan dra till sig lite uppmärksamhet, kolfiber brukar kunna göra sådant smile

tetepeb skrev:
Varför köpa kolfiberhuv om du ändå ska lacka den?
Visst grymt med kolfiber men lite pengarna i sjön kanske...

Annars är din bil riktigt fin och det tror jag att jag skrivit tidigare också, stör mig bara på extraljusen i grillen ser inte bra ut helt enkelt, räcker det inte med dom i fronten?

Ta't lugnt, hela huven ska inte lackas tongue Se bilden nedan.

Extraljusen är verkligen inte snygga, men de gör mycket nytta. Bilen är ju min bruksbil som jag använder året runt och jag kör ofta på vägar som kryllar av älgar, vildsvin, rådjur osv. hmm

På det här viset ska huven lackas. Tidigare i tråden uttryckte jag min tveksamhet till kolfiberhuvar och ofta ser de ut att bara vara ditslängda på bilar, utan vidare baktanke. Min kolfiberhuv köpte jag helt enkelt för att följa färgtemat i fronten. Jag var först inne på att lägga svart vinyl på originalhuven, men kanterna skulle bli för tydliga, så det fick bli en ny huv och lack på samma vis som jag ursprungligen tänkte mig smile

http://www1.garaget.org/archive/40/3995 … 243266.jpg

Kanske drapera den mattsvart delen i frontstöten i kolfiber så att den spelar in ännu bättre med huven?!
Annars klockrent bygge! Kul at du fixar å trixar med dom små sakerna som gör helheten! Men att du orkar att pilla med alla sladdar.. Själv får jag lätt yrsel när jag ser sladdtrassel..!

Keep up the pursuit of perfection!

Senast redigerat av Zeeeta (17 februari 2009)

wagenwerks.net dubkorps.com wheel-whores.com
ChriZtoffer GAS democar 2018!
16 februari 2009 · 8 744 Inlägg

Grymt läcker Lexus! Gillar linjerna på dom bilarna, som du själv sa så är det väldigt svårt att avgöra hur gammal bilen är då linjerna är "tidlösa". smile Det enda jag har att invända på är valet av baklampor, tycker inte att dom nya passar ihop med resten alls. Visst dom du har nu är väl inte dom snyggaste heller men med röda ringer så skulle dom vara klockrena!

Det som jag inte gillar med dom nya är att dom ser ut som alla andra, en Lexus ska självklart ha någon variant av Lexuslysen! smile Dom nya matchar helt enkelt inte dimljusen. Men gillar du dom så ska du självklart köra på. Resten av bilen är dock klockren! Gillar skarpt den lackade kolfiberhuven och nya fronten! Apropå ingenting så såg förresten baksätet väldigt stort och rymligt ut, fusk också med så stor skidlucka... wink

Lycka till med ditt projekt, förfiningen av en redan mycket fin och exklusiv bil! Hoppas att man får se den i verkligheten någon gång, alla detaljer blir så mycket bättre då.


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
HildingS
17 februari 2009 · 94 Inlägg

Oj nu blev man allt avundsjuk, en TTE-kompressor! yikes

Det är ju bara sånt man kan drömma om till IS200.. tongue

Senast redigerat av HildingS (17 februari 2009)

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
PLindblom
19 februari 2009 · 1 200 Inlägg

PBZ-Nima skrev:
Tjenare!

Det är bara och slå till så fort som möjligt! TTE grejerna är riktigt bra. Kul att se huven monterad, blir riktigt snyggt sen när du får den lackad wink Ha det gott så länge, vi hörs!

Med vänliga hälsningar,
Nima.J
PBZ AB

Tjenare!

Kul att du tittar in här. Tackar så mycket för hjälpen med att få hem huven. Mer om kompressorn kommer längst ned i det här inlägget wink

Edge skrev:
Va gött då! big_smile
Detta skall bli intressant! big_smile

Wee skrev:
Grymt imponerad av det du gör med bilen! Den kommer bli helt perfekt..

Derbi skrev:
Bilen är grym big_smile Blev ju inte direkt sämre med huven wink Keep it up

Tackar så mycket! smile Jag är mycket nöjd med huven. Vi får se när jag monterar den. Det blir förmodligen lagom till första utsällningen för året. Det är så fasligt lätt att få stenskott under våren, då snön smälter bort och lämnar allt grus på backen.

Argy skrev:
Tjena!
Jag har läst otroligt många projekttrådar och har aldrig yttrat mig innan, men nu kan jag inte låta bli. smile

Vilket otroligt stort jobb och tid du lagt på bilen, det är nästan så man inte ens vill veta hur stor summa pengar du lagt ut!
TTE-kompressorn kommer nog sitta som handsken på bilen. Jag har själv kolla runt lite på TTE-kompressor kit till min Aygo men tyvärr så kostar dessa mer än en tredjedel av bilens värde, lite tråkigt. hmm

Men riktigt grymt jobbat, hoppas allt flyter på så man får se fler bilder och uppdateringar!

God eftermiddag! Jag får tacka så hemskt mycket för det. Toyota Aygo tycker jag faktiskt är riktigt fräsig. Om jag skaffar en liten bil lär det bli en sådan. Med kompressor skulle en sådan bli livsfarlig tongue Jag hade en Aygo som lånebil en dag och jag passade självklart på att testa hur snabb den var. Jag lyckades faktiskt köra hastighetsmätaren ut, men det var mycket otäckt.
http://img171.imageshack.us/img171/5681/dsc02609pe7.jpg

sengstr skrev:
Kommer bli riktigt snyggt det där! Men jag är inte förvånad med dig att det blir snyggt längre wink
Du jagar inte perfektion. du har redan nått dit!

En får tacka och bocka smile Perfektion är ännu långt bort, men jag börjar faktiskt känna mig ganska nöjd med bilen. Jag ska sammanfatta lite i slutet av inlägget smile

DusanMandick skrev:
fyfan i helvete nu har du lyckats än en gång big_smile nu får du snart lägga ner annars snor ja bilen för dej tongue

TBOC_Razor skrev:

DusanMandick skrev:
fyfan i helvete nu har du lyckats än en gång big_smile nu får du snart lägga ner annars snor ja bilen för dej tongue

Mitt råd är isf att vänta tills han har satt dit kompressorn, eller det var det du menade med snart ??    lol

Eftersom jag älskar kolfiber gillar jag såklart dom senare "uppgraderingarna" till bilen även om jag som många andra (tydligen) oroade mig över hur det skulle bli med renheten på bilen med en stor svart kolfiberhuv. Men om du lackar den på det viset du visar så passar det ju helt perfekt till hur fronten ser ut.

Och gnället angående extraljusen blir jag inte riktigt klok på, dom hade väl inte synts om det inte hade varit för blixten på kameran ?

Jag tycker iaf att dom sitter bra där dom sitter.


Riktigt stilren bil och ett gott exempel på hur jag tycker att bilar ska se ut, unikt stylade men inte så att det sticker ut på något dåligt sätt.

Haha! Tack så mycket tongue Tyvärr är den nog ganska svår att sno, misstänker jag. Bilen har dubbla larm och GPS/GSM-övervakning big_smile

Jag tycker själv att huven ser skitdum ut när den är helt "naken", då dess färg kapar många av bilens ursprungliga linjer. Med lacken jag planerar kommer man fortfarande att kunna följa distinkta linjer från grillens nedre hörn, via huven, a-stolparna, taket och hela vägen till bilens bakdel smile

Tyvärr kan jag inte skylle på någon kamerablixt då jag aldrig använder sådana när jag fotar bilar tongue Extraljusen stör harmonin en aning, men jag anser att jag verkligen behöver dem smile Eventuellt täcker jag för dem när jag ställer ut bilen i sommar.


Zeeeta skrev:
Kanske drapera den mattsvart delen i frontstöten i kolfiber så att den spelar in ännu bättre med huven?!
Annars klockrent bygge! Kul at du fixar å trixar med dom små sakerna som gör helheten! Men att du orkar att pilla med alla sladdar.. Själv får jag lätt yrsel när jag ser sladdtrassel..!

Keep up the pursuit of perfection!

Tackar så mycket! smile

Faktum är att fronten fanns att köpa med just den delen i kolfiber. Jag valde bort det alternativet av två anledningar; Dels vill jag efterlikna den riktiga Legana-fronten så mycket som möjligt, och denna kommer färdiglackad från fabrik, med mittendelen i mattsvart. Men det är även av praktiska skäl. Nedre delen av kofångaren är vad som kommer att ta mest stryk i form av stenskott o dyl. I och med att den är helsvart är den mycket lätt att lacka om när det behövs. Jag vet inte hur det blir med kolfiber, men jag misstänker att det är krångligare att fixa.

HildingS skrev:
Oj nu blev man allt avundsjuk, en TTE-kompressor! yikes

Det är ju bara sånt man kan drömma om till IS200.. tongue

Jag har velat ha en sedan jag skaffade min bil, men jag har aldrig trott att det skulle bli verklighet av drömmarna. Prislappen låg då på 65 000 kr/st, vilket var helt vansinnigt.

ChriZtoffer skrev:
Grymt läcker Lexus! Gillar linjerna på dom bilarna, som du själv sa så är det väldigt svårt att avgöra hur gammal bilen är då linjerna är "tidlösa". smile Det enda jag har att invända på är valet av baklampor, tycker inte att dom nya passar ihop med resten alls. Visst dom du har nu är väl inte dom snyggaste heller men med röda ringer så skulle dom vara klockrena!

Det som jag inte gillar med dom nya är att dom ser ut som alla andra, en Lexus ska självklart ha någon variant av Lexuslysen! smile Dom nya matchar helt enkelt inte dimljusen. Men gillar du dom så ska du självklart köra på. Resten av bilen är dock klockren! Gillar skarpt den lackade kolfiberhuven och nya fronten! Apropå ingenting så såg förresten baksätet väldigt stort och rymligt ut, fusk också med så stor skidlucka... wink

Lycka till med ditt projekt, förfiningen av en redan mycket fin och exklusiv bil! Hoppas att man får se den i verkligheten någon gång, alla detaljer blir så mycket bättre då.


MVH// Christoffer

Tackar så hemskt mycket för dessa reflektioner smile

Angående baklysena har jag en uppdatering, den kommer längst ned tongue Ljust den biten har varit riktigt klurig. Originallysena är ju faktiskt lite speciella eftersom de startade hela trenden med "Lexus/Altezza-bakljus". Anledningen till att jag bytte var att jag är väldigt fäst vid tekniken bakom lysdioder. Fantastiskt låg strömförbrukning och i princip oändlig livslängd är något som fascinerar mig enormt mycket. Jag har bytt ut väldigt många lampor mot motsvarande av LED-typ, både i bilen och i hemmet smile

Den nya varianten valde jag för att den helt enkelt är utseendemässigt modern. Lysena liknar VWs baklysen av den senaste generationen. Dessa har jag varit förtjust i sedan jag först såg dem på en Touareg tongue Dimljusen har jag tänkt rödtona för att matcha baklysena.

Baksätet är absolut inte trångt, men det ser förmodligen större ut tack vare mitt vidvinkelobjektiv. Jag brukar använda detta för att få med så mycket som möjligt i trånga miljöer. Skidluckan var minsann alldeles lagom stor för 12"-basen big_smile

Jag kommer att åka på en bunt med utställningar i sommar. Jag brukar ställa ut bilen för att slippa leta parkeringsplatser utanför områdena tongue

__________________________________________________________

Uppdatering:

Som ni vet fick jag hem fel baklysen från USA. Dessa sålde jag och slapp därför skicka tillbaka dem.

Andra omgången kom precis hem och den här gången blev det rätt variant, MEN... en av lysdioderna i det högra baklyset är kortsluten sad Jag har mailat återförsäljaren och frågat vad de tycker att jag ska göra med dessa. Säkert är i alla fall att jag inte tänker montera dem på min bil. Jag skulle aldrig stå ut med vetskapen att allt inte fungerar som det ska, och att jag inte har någon möjlighet att åtgärda det. Nu funderar jag på att helt enkelt returnera dessa och rödtona mina nuvarande baklysen ändå.

Hur fungerar sådant, rent praktiskt? hur får man färgen att fästa ordentligt och bli tillräckligt tunn?

En desto mer intressant uppdatering är på kompressorfronten. Alla TTE-kompressorer har nu blivit sålda... alla utom EN. Denna är som sagt reserverad i mitt namn och jag har till slutet av veckan på mig att bestämma mig för om jag ska köpa den eller inte. Allt hänger på om jag hinner få ihop tillräckligt mycket pengar i tid. Den 14 mars måste jag betala in 25 000 kr i restskatt för att jag sålde en hög med fonder i slutet av 2007.

Nu har jag alldeles precis ordnat det finansiella och det är alltså klart att jag kommer att köpa det absolut sista TTE-kompressorkitet som gjorts för Lexus IS200 big_smile

Så här ser kompressorkitet ut när det är monterat. Det ser faktiskt ut att höra hemma under huven smile

http://img16.imageshack.us/img16/9274/gallery5086212264286wb8.jpg

http://img18.imageshack.us/img18/8223/dsc04115sm1pr5.jpg

http://img172.imageshack.us/img172/5654/enginebaycopywp0.jpg

http://img54.imageshack.us/img54/1237/lexusis200ttesuperchargyv0.jpg

Senast redigerat av Minister (19 februari 2009)

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
19 februari 2009 · 1 659 Inlägg

Fy fan vad schysst! smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
heltsonika Rebel with a cause
19 februari 2009 · 224 Inlägg

Med lite standardsvarta Toyotaslangar ser det nästan ut som standard wink

Edge EVOLUTION GARAGE
19 februari 2009 · 1 837 Inlägg

Ser verkligen mumsigt ut!! big_smile

//Edge
trocade
19 februari 2009 · 194 Inlägg

Jag hoppas verkligen du får ihop allt för kitet! big_smile

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
19 februari 2009 · 6 170 Inlägg

trocade skrev:
Jag hoppas verkligen du får ihop allt för kitet! big_smile

Minister skrev:
Nu har jag alldeles precis ordnat det finansiella och det är alltså klart att jag kommer att köpa det absolut sista TTE-kompressorkitet som gjorts för Lexus IS200

wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
trocade
19 februari 2009 · 194 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

trocade skrev:
Jag hoppas verkligen du får ihop allt för kitet! big_smile

Minister skrev:
Nu har jag alldeles precis ordnat det finansiella och det är alltså klart att jag kommer att köpa det absolut sista TTE-kompressorkitet som gjorts för Lexus IS200

wink

Jaha där ser man, tur jag läste allt då wink

Grattis big_smile

Senast redigerat av trocade (19 februari 2009)

sjovold Wolfman Cruisers
19 februari 2009 · 1 258 Inlägg

Vill nog inte vet hut mycke kittet kostar wink hur många hästar kommer den att landa på med kittet?

----->Strippen S2<-----

VCRACING
PLindblom
23 februari 2009 · 1 200 Inlägg

Robban_89 skrev:
Fy fan vad schysst! smile

Edge skrev:
Ser verkligen mumsigt ut!! big_smile

trocade skrev:

TBOC_Razor skrev:

trocade skrev:
Jag hoppas verkligen du får ihop allt för kitet! big_smile

Minister skrev:
Nu har jag alldeles precis ordnat det finansiella och det är alltså klart att jag kommer att köpa det absolut sista TTE-kompressorkitet som gjorts för Lexus IS200

wink

Jaha där ser man, tur jag läste allt då wink

Grattis big_smile

Tack så mycket! smile Jag monterar nog inte kompressorn före våren. Min nuvarande effekt räcker gott och väl till att hålla TRCn sysselsatt. Nu vill jag ha torra vägar och 25 grader varmt tongue

heltsonika skrev:
Med lite standardsvarta Toyotaslangar ser det nästan ut som standard wink

Absolut! smile Det är i princip standard också. Några tyska IS200 såldes faktiskt med TTE-kompressorns fabriksmonterad. En eller två av dem rullar i Sverige sedan några år tillbaka.

sjovold skrev:
Vill nog inte vet hut mycke kittet kostar wink hur många hästar kommer den att landa på med kittet?

Jag måste erkänna att det blir lite knapert på pengafronten ett tag framöver. Coilovers får därför vänta till dess att plånboken har återhämtat sig smile Effekten kommer att hamna på åtminstone 210hk och 260Nm, detta med ett laddtryck på 0,3 bar och motorn i originalskick. Det går att skrämma upp den i cirka 250hk innan man måste börja uppgradera motorns innehåll. Detta är dock mycket dyrt och inte aktuellt ännu.

__________________________________________________________

I lördags tog jag ut bilen på Mälaren big_smile
https://www1.garaget.org/archive/40/39955/56311/56311-1251543.jpg

Edge EVOLUTION GARAGE
23 februari 2009 · 1 837 Inlägg

Helnajs!
Go bild! wink

//Edge
hogemark
23 februari 2009 · 68 Inlägg

Fy fasen vad läckert allt blir! Blir ritkigt motiverad att börja modifiera min bil efter att ha läst igenom den här tråden!!

Senast redigerat av patrik307 (23 februari 2009)

Zeeeta
23 februari 2009 · 228 Inlägg

Det finns speciell plastfilm som är till för att tona lysen med! Finns i massa färger och tjocklekar!

wagenwerks.net dubkorps.com wheel-whores.com
PLindblom
24 februari 2009 · 1 200 Inlägg

Edge skrev:
Helnajs!
Go bild! wink

Tackar! smile

patrik307 skrev:
Fy fasen vad läckert allt blir! Blir ritkigt motiverad att börja modifiera min bil efter att ha läst igenom den här tråden!!

Tack så mycket! smile Att inspirera andra är alltid kul. Detta är en underbar hobby

Zeeeta skrev:
Det finns speciell plastfilm som är till för att tona lysen med! Finns i massa färger och tjocklekar!

Det låter lovande. Hur appliceras sådan, och hur pass bra håller den sig kvar?

_______________________________________________________________

TTE-Kompressorkitet är nu betalt och på väg hem till Sverige big_smile

V40ThoppE Bilar, datorer och hundar
24 februari 2009 · 187 Inlägg

sjukt väl arbetat hela vägen, suttit en stund nu och läst allt.
detta måste man hålla ett get öga på.
Bilen är riktigt snygg.

Blackdeath Chef
24 februari 2009 · 167 Inlägg

http://www1.garaget.org/archive/40/3995 … 251543.jpg
Grymt roligt att se att du använder bilen till bus också! cool
Hoppas det blir mer busbilder när kompressor är på plats! big_smile

Over and out
Kalle_Ponken
24 februari 2009 · 1 752 Inlägg

Zeeeta skrev:
Det finns speciell plastfilm som är till för att tona lysen med! Finns i massa färger och tjocklekar!

Kan tipsa dig om att du går in på www.abenum.com før o kolla in diverse plastfilmer. Har sjælv anvænnt deras toningsfilm och kunde inte blivit mer nøjd med resultatet smile Vældigt smidigt o lættarbetat material som håller sig vældigt bra! Vældigt bra kundservice før den delen med.

Och angående dina senaste uppdateringar så ska jag hålla mig kortfattad: WOW!!! Kommer ju bli hur klockrent som helst nær den nylackade huven o nya fronten sitter på sen i sommar:D

Mvh Kalle

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang