All Styling Är Olaglig

Widowmaker
1 april 2008 · 1 112 Inlägg

Läste i haynes relativt nya bok om styling att om man skall vara riktigt petig så finns det ingen somhelst styling som är laglig. Om man ville vara riktigt paragraf ryttare å lusläsa lagboken så får man nätt å jämnt använda en tennisboll som skydd på dragkroken.

Tänkte när jag läste detta att jag åker å något som är så långt ifrån lagligt som det bara går att komma. Men ändå så har jag aldrig blivit stoppad av varken polis eller besiktnings gubbarna. Rätt skumt egentligen att lagens långa arm mer och mer accepterar det mesta på vägarna numera. Man ligger på 45:an i typ 100 rykk å så ser man en polis som glider upp i röven å så ligger han bara där å gottar sig av tanken på hur föraren i bilen framför (Nämligen lilla jag) Blir alldeles iskall. då funderar man snabbt ut en vattentät ursäkt till varför man tog ut STCC kärran te jobbet (för det är så det känns när man läste boken om styling). Men sen så blir det inget, blå gubben i spegeln lägger ut å blåser om im typ 120 å försvinner med ett flin.

Å så gnäller folk om 2:a på tonade fram rutor. Vi skall vara glada att vi ens får ha lättmetall fälgar från eftermarknadens utbud.

Senast redigerat av Widowmaker (1 april 2008)

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
brillmongo
1 april 2008 · 874 Inlägg

Widowmaker skrev:
Läste i haynes relativt nya bok om styling att om man skall vara riktigt petig så finns det ingen somhelst styling som är laglig. Om man ville vara riktigt paragraf ryttare å lusläsa lagboken så får man nätt å jämnt använda en tennisboll som skydd på dragkroken.

Tänkte när jag läste detta att jag åker å något som är så långt ifrån lagligt som det bara går att komma. Men ändå så har jag aldrig blivit stoppad av varken polis eller besiktnings gubbarna. Rätt skumt egentligen att lagens långa arm mer och mer accepterar det mesta på vägarna numera. Man ligger på 45:an i typ 100 rykk å så ser man en polis som glider upp i röven å så ligger han bara där å gottar sig av tanken på hur föraren i bilen framför (Nämligen lilla jag) Blir alldeles iskall. då funderar man snabbt ut en vattentät ursäkt till varför man tog ut STCC kärran te jobbet (för det är så det känns när man läste boken om styling). Men sen så blir det inget, blå gubben i spegeln lägger ut å blåser om im typ 120 å försvinner med ett flin.

Å så gnäller folk om 2:a på tonade fram rutor. Vi skall vara glada att vi ens får ha lättmetall fälgar från eftermarknadens utbud.

Hmm hmm Hoppas inte nån polis läser den boken då lol

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
Squadron
1 april 2008 · 1 833 Inlägg

Gäller väl bara helbildgodkända bilar?

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
Widowmaker
1 april 2008 · 1 112 Inlägg

Squadron skrev:
Gäller väl bara helbildgodkända bilar?

Ända sedan jag skaffade mig en bil som e lite mer fixad med än min gamle volvo 740 gle så har jag bara blivit mer och mer påläst för var dag som gått och så som jag ser det så är alla lagar och förordningar väldigt mycket tolknings frågor mer än exakta krav.

Så som jag tolkade boken så gäller det ALLA bilar. Inga undantag.

Senast redigerat av Widowmaker (1 april 2008)

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Phaetoon
1 april 2008 · 8 156 Inlägg

Icke-helfordonsgodkända bilar får du fortfarande modifiera, så länge dom inte blir längre/kortare/bredare/smalare. För då ska man reg. besiktiga. Iaf om man ska vara helt laglig.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
1 april 2008 · 148 Inlägg

man kan ju alltid styla interiören=) det kan dom itne säga ett skit om. så länge det itne stör airbag sikten ventilation osv.

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
red daddy
1 april 2008 ·

Phaetoon skrev:
Icke-helfordonsgodkända bilar får du fortfarande modifiera, så länge dom inte blir längre/kortare/bredare/smalare. För då ska man reg. besiktiga. Iaf om man ska vara helt laglig.

Word!!!tongue

Gulmun * Klåpare
2 april 2008 · 1 718 Inlägg

Phaetoon skrev:
Helfordonsgodkända bilar får du fortfarande modifiera, så länge dom inte blir längre/kortare/bredare/smalare. För då ska man reg. besiktiga. Iaf om man ska vara helt laglig.

Är du säker på det? Carmaster (http://www.garaget.org/carmaster) fick order av polisen att byta tillbaka backspeglarna samt fram och baklyktor till original för att hans V70 är ett helbilsgodkänt fordon.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Phaetoon
2 april 2008 · 8 156 Inlägg

Gulmun skrev:

Phaetoon skrev:
Helfordonsgodkända bilar får du fortfarande modifiera, så länge dom inte blir längre/kortare/bredare/smalare. För då ska man reg. besiktiga. Iaf om man ska vara helt laglig.

Är du säker på det? Carmaster (http://www.garaget.org/carmaster) fick order av polisen att byta tillbaka backspeglarna samt fram och baklyktor till original för att hans V70 är ett helbilsgodkänt fordon.

Menade precis tvärtom. Icke-fordonsgodkända bilar...
Det var visst ett viktigt ord som föll bort.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
2 april 2008 · 8 156 Inlägg

Gulmun skrev:

Phaetoon skrev:
Helfordonsgodkända bilar får du fortfarande modifiera, så länge dom inte blir längre/kortare/bredare/smalare. För då ska man reg. besiktiga. Iaf om man ska vara helt laglig.

Är du säker på det? Carmaster (http://www.garaget.org/carmaster) fick order av polisen att byta tillbaka backspeglarna samt fram och baklyktor till original för att hans V70 är ett helbilsgodkänt fordon.

Har dom bara rätt e-märkning så ska det väl vara ok? För om baklyktorna är e-märkta på rätt sätt så borde det vara ok, för baklyktorna är ju framtagna till just den bilmodellen?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Xuri One Man Clan
2 april 2008 · 4 287 Inlägg

sen är de väl så att man ska i vissa (alla?) fall kunna visa upp papper på vad man har skruvat dit.?..tex en vinge som då ska vara krocktestat/godkänd inom vissa punkter...de ska vara krocktestat osv..
detta gäller väl även bilar som ej i helbilsgodkända? de finns ju tex E märkta grejer (lysen) (...Tuv godkända(fjädrar,dämpare osv).... men att köpa tex volvo orginal stylingdelar ..vingar..kjolpaket osv e ju inga problem...den styling e godkänd från fabrik osv så de är j inga problem även om man har en helbilsgodkänd bil

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
BboyLuna
2 april 2008 · 261 Inlägg

är detta nåt april skämt eller?

Me-BboyLuna
Gulmun * Klåpare
2 april 2008 · 1 718 Inlägg

Phaetoon skrev:

Gulmun skrev:

Phaetoon skrev:
Helfordonsgodkända bilar får du fortfarande modifiera, så länge dom inte blir längre/kortare/bredare/smalare. För då ska man reg. besiktiga. Iaf om man ska vara helt laglig.

Är du säker på det? Carmaster (http://www.garaget.org/carmaster) fick order av polisen att byta tillbaka backspeglarna samt fram och baklyktor till original för att hans V70 är ett helbilsgodkänt fordon.

Har dom bara rätt e-märkning så ska det väl vara ok? För om baklyktorna är e-märkta på rätt sätt så borde det vara ok, för baklyktorna är ju framtagna till just den bilmodellen?

Ja allt utom speglarna är bolt-on. Rubbet är e-märkt. Kanske var en personlig åsikt från polisen att en V70 "inte ska se ut så". hmm

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Sokrates Eliminator
2 april 2008 · 1 441 Inlägg

E-märkning och helfordonsgodkännande är inte samma sak. Blanda inte ihop äpplen och morötter.
Tex hockeyhjälmar är både tuv och e-märkta, inte f-n får man ha dem när man kör mc för det.
Tuv är ett kontrollorgan i Tyskland, E-märkning är en klassificering.
Helfordonsgodkännande är ett intyg från tillverkaren, en s.k. försäkran om överenstämmelse (CoC).
Att fordonet med utrustning levererad från fabrik uppfyller alla krav.

//Tommy.

Senast redigerat av Sokrates (2 april 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Gulmun * Klåpare
2 april 2008 · 1 718 Inlägg

Sokrates skrev:
E-märkning och helfordonsgodkännande är inte samma sak. Blanda inte ihop äpplen och morötter.
Tex hockeyhjälmar är både tuv och e-märkta, inte f-n får man ha dem när man kör mc för det.
Tuv är ett kontrollorgan i Tyskland, E-märkning är en klassificering.
Helfordonsgodkännande är ett intyg från tillverkaren, en s.k. försäkran om överenstämmelse (CoC).
Att fordonet med utrustning levererad från fabrik uppfyller alla krav.

//Tommy.

Ok. Men om t.ex. baklyktorna uppfyller alla krav som original gör borde det inte vara några problem? Lite lustigt ändå är att bilen var nybesiktad med blankt papper två dagar innan han blev stoppad.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
MrTobias
2 april 2008 · 1 297 Inlägg

Har också funderat på det där. Eftersom att min bil är helbilsgodkänd så är nog inte mitt kjolpaket, fälgar osv "lagligt". Jag får max ha 16" fälgar på min bil!

Snackade lite med besikningen i luleå vad de tycker om saken och han jag snackade me sa att så länge det är säkert är det okey. Rätt logiskt tänkt smile

Alecci
2 april 2008 · 2 014 Inlägg

Ett helfordonsgodkänt fordon får du inte modifiera ÖVERHUVUDTAGET om man ska hårddra det. Du får endast använda av fordonstillverkaren godkända prylar för just den fordonsmodellen. Med andra ord, du får egentligen inte byta ut en defekt originaldel mot en fungerande dito av exakt samma typ från exempelvis Mekonomen (om inte fordonstillverkaren godkänner det). Som tur är så har 99,99% av alla besiktningsmän antingen överseende med detta alternativt bristande kunskaper för att kunna avgöra vad som är original eller inte.

Att bilen är helfordonsgodkänt betyder i stort sett att den ska vara i så kallat fabriksmässigt utförande.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
2 april 2008 · 2 014 Inlägg

Gulmun skrev:
Men om t.ex. baklyktorna uppfyller alla krav som original gör borde det inte vara några problem?

Att en viss komponent uppfyller alla krav som original betyder inte ett jota om densamma inte har samma certifikat/intyg/godkännande som standardkomponenten.

Du får exempelvis inte byta ut en standard E-märkt baklykta mot en standard icke-E-märkt baklykta, även om de är identiska i övrigt.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang