hur får ja igång netgear router

lollo
3 april 2008 · 596 Inlägg

hello alla garage folk!!

är så att ja har fått låna en router av en kompis men ja fattar inte inte man får igång det.
har en comhem dosa som är för både bredband och telefon och då tog ja kabeln som sitter i datan och sätte i rouern och sen starta ja om datan och comhem dosan men kommer ändå inte ut på nätet.. blir bara att sidan kan inte hittas..
såg några siffor och bokstäver på den om det kan va till hjälp... WGT624v2

hur gör man för att få igång det

ja har denna datan

Packard MZ35-V-091

Batteri    Li-Ion 6-cell, 2200mAh
Bluetooth    Nej
CD/DVD    DVD±RW DL
Diskettenhet    Nej
Drifttid    1,5 tim.
FireWire® (IEEE® 1394)    Nej
Grafikkortstyp    ATI Radeon Xpress 200M
Hastighet    1,6 GHz
HDMI Ut    Nej
Hårddiskstorlek    80 GB
Högtalare    Ja
Hörlursuttag    Ja
Ir/IrDa    Nej
Läsare minneskort    Nej antal kort
Mikrofon    Ja
Nätverk inbyggt    10/100
Operativsystem    Windows Vista Home Basic
Parallellport    Nej
Processortyp    Intel Celeron M420
RAM-minne    512 MB
Serieport    Nej
Skärmformat    Widescreen
Skärmstorlek    15.4
Skärmupplösning    1280x800
TV-tuner    Nej
USB/antal portar    USB2/4
Webkamera    Nej
WLAN    802.11b/g
Övr. anslutning    1 VGA

e rätt enivs av mig så vill få igång det själv och lyckas ja inte och det e jätte svårt får kompisen hjälpa mig sen!!

tack så länge!! Annlouise

Senast redigerat av lollo (3 april 2008)

mjukismagnus
3 april 2008 · 470 Inlägg

Hahahaha hade också en Netgear router ge upp den går inte att få igång, polaren som är dator tekniker satt hemma hos mig i en halvtimme sen gav han upp!

Så jag lämnade tillbaka den och köpte en D-link fick det att funka på 1 minut....

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!
lollo
3 april 2008 · 596 Inlägg

men nu blir ja ju putt ju...  han som hade den innan hade ju aldrig nåra problem med den..

och vad är en D-link då? va kostar det?

John87 Stolt Volvoägare
3 april 2008 · 4 913 Inlägg

mjukismagnus skrev:
Så jag lämnade tillbaka den och köpte en D-link fick det att funka på 1 minut....

Ja, för D-Link är ju kända för att göra kvalitetsroutrar roll

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
newBadboy
3 april 2008 · 340 Inlägg

jag har netgear och ip telefoni dosa från mega phone. jag var tvungen att gå in i routern och ge den en ny ip adress eftersom den hade samma som ip boxen och dessa krockade

lollo
3 april 2008 · 596 Inlägg

kan det vara samma proeblem som ja har då eller??
har ju comhem dosa...

Phaetoon
3 april 2008 · 8 156 Inlägg

Du måste logga in i routern och ställa in ett par saker misstänker jag. Det kan vara så att den är konfigurerad för anslutningen som din kompis har. Det bästa är väl att nollställa den. För jag antar att din kompis har ändrat användarnamn/lösenord.
(Standard är: admin  /  password)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
lollo
3 april 2008 · 596 Inlägg

hmm ja har ingen aning... verkar som han får komma hit sen och hjälpa migför ja vågar inte greje me sånt som lösen och sånt.. är ju helt blåst på detta me data och sånt haha..

men tack för hjälpen ändå gott folk :-)

lollo
3 april 2008 · 596 Inlägg

men ja hitta en knapp på datan som det står wifi på som man kan trycka på.. kan det har nått me saken och göra ???

Phaetoon
3 april 2008 · 8 156 Inlägg

Ja. För den knappen aktiverar och avaktiverar det trådlösa lanet på din dator.
Fast du måste ju koppla upp dig mot routern också.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
lollo
3 april 2008 · 596 Inlägg

nu testade ja igen och då stog det att ja va inte ansulten och sen kunde man trycka anslut nu och då kom det upp netgear och när ja klicka på den skulle man skiva in lösen ord men ja vågar inte pilla för mycket med det..
fast kom nog en bit på vägen iaf då eller hmmm

Wezzli Sidledesförare
3 april 2008 · 268 Inlägg

Ring Netgear, de har support på sina produkter. Det du kan behöva är uppgifter från din internetleverantör om vilken sorts uppkoppling du använder.

Senast redigerat av Wezzli (3 april 2008)

Man vet aldrig, före man vet
Phaetoon
3 april 2008 · 8 156 Inlägg

Ring din kompis och fråga om lösenordet wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
lollo
3 april 2008 · 596 Inlägg

det kan ja ju göra men han jobbar nu... fan känns ju som ja är en bit på rätt väg iaf hehe smile
det står ju ett sånt där serienr på den dosa det är inte det ja ska skriva in eller?

Phaetoon
3 april 2008 · 8 156 Inlägg

Nja. Man brukar sätta ett eget lösenord på själva nätverksnamnet som man ska ansluta till.
Ibland så är lösenordet samma som serienr, men det är inte ofta. Fon-routrar använder sig av det.
Du kanske kan slänga iväg ett sms?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Wezzli Sidledesförare
3 april 2008 · 268 Inlägg

lollo skrev:
det kan ja ju göra men han jobbar nu... fan känns ju som ja är en bit på rätt väg iaf hehe smile
det står ju ett sånt där serienr på den dosa det är inte det ja ska skriva in eller?

Vissa tillverkare skriver default-säkerhetsnyckeln på undersidan av modemet men det är aldrig säkert. I vissa fall kan du behöva koppla i kabel och konfigurera in en säkerhetsnyckel för att kunna komma in, i andra fall återställer du bara den till fabriksinställningar och använder en default-säkerhetsnyckel som ska finnas i manual eller som tidigare sagt, på undersidan av routern. Brukar i sådana fall stå WEP, WPA, WPA-PSK eller liknande. Brukar förövrigt 10 tecken långt (blandat siffror och bokstäver).

Man vet aldrig, före man vet
Mortalis VW-nörd?
3 april 2008 · 4 332 Inlägg

Du ska alltid använda trådanslutning när man konfigurerar en trådlös router eller router öht.
Vissa tillverkare tilåter dig itne ens att gå in i routern om du sitter på trådlös anslutning.
Så börja med att köra kabel mellan dator-router för att ställa in den.

Nollställa routerns inställningar går ju att göra me resetknappen, når man med ett gem eller annan tunn lång sak (oftast), håll inne ett par sekunder så den verkligen rensar ur.
Möjligt att man kan få behöva göra detta ett par gånger annars sparar den lösenord och annat...

Sen är de väl bara att köra wizarden väl inne i routern, standardlösenordet för att komma in brukar vara 0000 exempelvis, går att googla på de eller så står det i manualen.

ComHem är lite hejsan svejsan med olika routrar beroende på vilket modem du fått från ComHem, kan vara värt att googla på det modemet +router för att veta vilka routrar som fugerar och inte fungerar.
Bara att köpa d-link som ngn säger behöver inte fungera, min syster fick en gammal D-link o just den D-linken funka inte ihop med just de modemet hon hade. Så kan de gå tongue

lollo
3 april 2008 · 596 Inlägg

fan va ja e grym och ja tack vare  er och och kompisen ja rinde nu men ahr fått igång det wehow...
men skulle det nu krångal för mycket då är det väll bara att sätta i nätverks kabeln i datan iegn och sen starat om com hem dosan va??

och den där knappen på data wifi ska den vara igår gämt eller stänger man av den när man stäger ner datan..

tackar så mycket för hjälpen...

Senast redigerat av lollo (3 april 2008)

lollo
3 april 2008 · 596 Inlägg

tänkte på en sak nu när ja fått igång allt så kan väll inte nån gå in i mina data va?
ja har ju F secure comhems säkerhets paket!!

och ja nollade den där routern!

markol
3 april 2008 · 40 Inlägg

Om du har resetat routern så tycker jag bestämt att du ska byta lösenordet till den. Och ang. det trådlösa (wifi) den stängs ner när du stänger av din dator.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang