Polisen beslagtar bilen/motorn?

AudiFors
6 april 2008 · 906 Inlägg

Detta är bara någonting jag hört, vet ej om det stämmer eller ej, därför jag frågar. Om jag har en bil, vilken som helst, och reggar den med en tex icke turbo motor, sedan när jag kommer hem från bilprovningen slänger jag i en trimmad turbo motor, sen drar jag ut på stan, polisen stannar mig och kollar under huven och ser att det ej är en sådan motor som den är reggad med, kan dem då välja att beslagta bilen? Hörde att om dem gör det, så tar dem motorn och allt dess trim och man får inte tillbaka dessa, är detta en "myt" eller stämmer det?

=)
Opelmadness German cars, quality and beyond
6 april 2008 · 8 197 Inlägg

Var inte det mest mopeder och sånt? Dom plockade trimmet och slog sönder det...tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Tias_joh
6 april 2008 · 18 Inlägg

Att snuten bara plocka ett trim rakt av sådär av en bil tror jag knappast händer, men sen om du konverterar din kärra o lyckas kvadda den, så vettefan om du får ut en giltlig försäkring.

"turbo.. jaha, är det den visslande grejjen?"
AudiFors
6 april 2008 · 906 Inlägg

Jaha på så vis, Det är bara böter på att man kör med annan motor då eller? Och hur mycket ligger böterna på?

=)
MrTobias
6 april 2008 · 1 297 Inlägg

Man får inga böter och försäkringsbolaget säger inget.. Du var ju faktiskt påväg till bilprovningen och regga om bilen imorgon!

Mäki Långsam Perfektionist
6 april 2008 · 4 800 Inlägg

Körförbud kan du räkna med också.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Smajly
6 april 2008 · 3 059 Inlägg

Polisen kollar aldrig i motorrummet.. Kör på du.. enda jobbiga är att du måste återställa den när du ska besikta.
Jag har ALDRIG sett en polis kolla ner i motorrummet på en bil överhuvudtaget ute på stan/vägarna.

snurbo_diesel Egen företagare
6 april 2008 · 864 Inlägg

om du blir stoppad kan du bara säga att du ska regga den, man har 3veckor på sig att regga om den från ombyggnad, men blir du då stoppad igen efter ex 4 veckor så blir det böter m.m.

jag byggde om en bensin 740 till diesel, regga den aldrig och blev aldrig stoppad, körde ett helt år så smile

och en annan kompis blev stoppad av polisen och han har en 240 med bensin i pappren men sitter diesel i, polisen kollade i besiktningspappret och såg att den läckte olja, de bedde att få kolla under huven, han öppnade så de tittade. De såg att det inte läckte olja längre, men de sa inget om att det satt diesel fast det var besiktigad med bensin, de är inte så smarta våra poliser

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
nozzen den enda som e som jag
6 april 2008 · 274 Inlägg

Smajly skrev:
Polisen kollar aldrig i motorrummet.. Kör på du.. enda jobbiga är att du måste återställa den när du ska besikta.
Jag har ALDRIG sett en polis kolla ner i motorrummet på en bil överhuvudtaget ute på stan/vägarna.

de kan ja intyga att dom gör..dom tog en bil utanför mig som dom kollade överallt i inkl bagageluckan som många säger att dom måste ha Huseransökan för att göra om dom inte ska kolla efter varningstreangel.

Åkte sj in i en flygande besiktning då dom kollade under motorhuven å frågade om ja hade en "Extraturbo i motorn"--gammal gubbe som inte vet va han snacka om:)

Din dröm är min verklighet
zkumboll
6 april 2008 · 53 Inlägg

nozzen skrev:
de kan ja intyga att dom gör..dom tog en bil utanför mig som dom kollade överallt i inkl bagageluckan som många säger att dom måste ha Huseransökan för att göra om dom inte ska kolla efter varningstreangel.

Självklart - eftersom polisen inte behöver något tillstånd för att genomföra en husrannsakan. Det räcker med att dom misstänker brott så har dom laglig rätt att genomföra en husrannsakan (sedan kan åklagare även begära en husrannsakan för att exempelvis säkra bevis).

dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
6 april 2008 · 718 Inlägg

Smajly skrev:
Polisen kollar aldrig i motorrummet.. Kör på du.. enda jobbiga är att du måste återställa den när du ska besikta.
Jag har ALDRIG sett en polis kolla ner i motorrummet på en bil överhuvudtaget ute på stan/vägarna.

Dom kollade under min huv när dom stoppade mig med min gamla 240 tic

BiggerDigger
6 april 2008 · 288 Inlägg

De brukar kolla om chassinummret stämmer, och då kikar de under huven, och när jag blev stoppad utan lb-galler(byggde om det) så fick jag en månad på mig att göra en ny regbesiktning av min bil, dock fick jag inge böter. Så jag tror du får en månad på dig att visa upp den på besiktningen. Bara en gissning alltså.

myran Foto/Bilnörd
6 april 2008 · 1 541 Inlägg

för kolla i själva bilen behövs husransaknas åder. eller misstanke om brott där fängelse finns med i straffskalan. annars får dom inte söka igenom bilen.

Därimot under motorhuven får dom kolla hur mycket dom vill.


Är i princip enbart därför radar/laservarnare har fängelse med i straffet. för då får dom söka igenom bilen om dom misstänker att man använt en sådan. i stället för börja tjafsa om tillstånd med mera.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
nozzen den enda som e som jag
6 april 2008 · 274 Inlägg

myran skrev:
för kolla i själva bilen behövs husransaknas åder. eller misstanke om brott där fängelse finns med i straffskalan. annars får dom inte söka igenom bilen.

Därimot under motorhuven får dom kolla hur mycket dom vill.


Är i princip enbart därför radar/laservarnare har fängelse med i straffet. för då får dom söka igenom bilen om dom misstänker att man använt en sådan. i stället för börja tjafsa om tillstånd med mera.

E de fängelse på  å ha radarvarnare/störare??
En ja känner åkte dit me en störare, fick pynta 3600kr.

Din dröm är min verklighet
Germax
6 april 2008 · 12 086 Inlägg

zkumboll skrev:

nozzen skrev:
de kan ja intyga att dom gör..dom tog en bil utanför mig som dom kollade överallt i inkl bagageluckan som många säger att dom måste ha Huseransökan för att göra om dom inte ska kolla efter varningstreangel.

Självklart - eftersom polisen inte behöver något tillstånd för att genomföra en husrannsakan. Det räcker med att dom misstänker brott så har dom laglig rätt att genomföra en husrannsakan (sedan kan åklagare även begära en husrannsakan för att exempelvis säkra bevis).

Dom får verkligen inte göra en husrannsakan utan tillstånd, dummaste jag hört!
Dom får inte röra din bil häller mer än om de ska utföra en flygande besiktning.

Germax
6 april 2008 · 12 086 Inlägg

Sen finns de två sorters olika poliser (finns fler oxå) men de mest förekommande på gatorna. Ordningspoliser och trafikpoliser, vanliga ordningspoliser har ingen direkt utbildning om fordon så de har ofta inte häller så bra koll på regler och lagar ang fordon. Sen finns det trafikpoliser, det är utbildade i just trafikbrott samt fordonsregler. Dessa killar är bra mkt mer insatta i sin sak och kan bötfälla det mesta (eftersom de mesta coola man gör på en bil är olaglig)

Här i Motala har vi inga trafikpoliser, så det är mkt mindre risk att åka dit med sin stylade/trimmade bil smile Än vad de är i tex jönköping under elmia då de kryllar av äcklena som skriver böter på miljoner.

luunggan
6 april 2008 · 956 Inlägg

FAst i usa stämmer det att polisen kan beslagta bilar och skrota dom, tex om man kör illegalt streetrace.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
AudiFors
6 april 2008 · 906 Inlägg

JapMax skrev:

zkumboll skrev:

nozzen skrev:
de kan ja intyga att dom gör..dom tog en bil utanför mig som dom kollade överallt i inkl bagageluckan som många säger att dom måste ha Huseransökan för att göra om dom inte ska kolla efter varningstreangel.

Självklart - eftersom polisen inte behöver något tillstånd för att genomföra en husrannsakan. Det räcker med att dom misstänker brott så har dom laglig rätt att genomföra en husrannsakan (sedan kan åklagare även begära en husrannsakan för att exempelvis säkra bevis).

Dom får verkligen inte göra en husrannsakan utan tillstånd, dummaste jag hört!
Dom får inte röra din bil häller mer än om de ska utföra en flygande besiktning.

Jo på ett sätt, om det sitter en dömd i bilen och dem kan då misstänka att det finns saker i bilen så får dem, lagen ändrades vid årsskiftet till 08, har kollat upp detta pga att haft lite strul med det där.

=)
Dirq
6 april 2008 · 305 Inlägg

bara undrar hur skulle polisen veta vilken motor som bilen är reggad med? Vad jag hört på polisradion säger dom bara om det är några anmärkningar på bilen och vem ägaren är.
Så hur kan polisen på plats säga nej din bil får inte ha turbo???
Har man inte plockat av märkena bak där det står 2,3I tillexempel eller har värsta monster turbo m.m. får man ju skylla sig själv men sköter man det snyggt så kan det dom ju inte se det.

Ha de
//Patrik

Senast redigerat av Dirq (6 april 2008)

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
Decibel
7 april 2008 · 2 911 Inlägg

Om du åker dit flera gånger med oreggad bil, t.ex. turbosnurra i en icke turbobil så kan dom beslagta både bil och motor, det finns det lagstöd på. (Isåfall som beslut om beslag ifrån åklagare, inte polisen, dom kan däremot verkställa beslaget).

Att kolla i bilen krävs som sagt husrannsakan, det kan INTE polisen själva besluta om, dom får inte ens kroppsbesikta en person utan beslut från högre stol.
Det finns ett par undantag och det är när personen är direkt hotfull och kan orsaka skada på annan, egendom eller sig själv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang