spräcka myten om vevhus ventelation!!!

lartz Mekaniker
4 januari 2006 · 240 Inlägg

Jag vill spräcka denna myt nu en gång för alla...

jag har hört från många att om man pluggar vevhus ventelationen så ska man få 1-2 hk mer på en volvo B20-21-23.

är de någon som vet exact hur de är så säg.
jag antar att jag inte är den enda som har hört detta... big_smile
Eller???

Bil & Maskin i Munkfors AB.
Volvo 240 GL "Barbro" (1988)
jonTe
4 januari 2006 · 5 710 Inlägg

Det var det dummaste jag hört idag......
Pluggar du vevhusventilationen så kan inte motorn andas vilket resulterar att luften tränger undan oljan i tråget och denna far ut på lämplig plats.
Lite varv i maskin och ouppmärksammhet från piloten samtidigt och motorraset kommer som ett brev på posten.

MVH Jonas
..............
mr_crx Honda CRX -84
4 januari 2006 · 43 Inlägg

haha då va den myten totalt spräckt... big_smile
"hôl som i en gammel mänish" haha

turbotompa fritidsprofessor
4 januari 2006 · 1 197 Inlägg

jag antar att han menar plugga hålet på insuget å öppna upp vevhusventilationen med bara ett filter på...


jonTe skrev:
Det var det dummaste jag hört idag......
Pluggar du vevhusventilationen så kan inte motorn andas vilket resulterar att luften tränger undan oljan i tråget och denna far ut på lämplig plats.
Lite varv i maskin och ouppmärksammhet från piloten samtidigt och motorraset kommer som ett brev på posten.

Bratten
4 januari 2006 · 288 Inlägg

varför orka bry sig om de inte rör sig om mer än 1-2hk?
Då tycker jag de är bättre att låte de va som de är?

RX-7
Tack till: Creatix.se - Xtremt.se - RaidoPower.com - Ralphsdack.com - Wikingrekond.com - BRL Trollhättan - Jspec.se
Ford S-Max (2018)
Mazda Rx-7 Chargespeed "BRED o SINGEL" (1993)
mr_crx Honda CRX -84
4 januari 2006 · 43 Inlägg

Bratten skrev:
varför orka bry sig om de inte rör sig om mer än 1-2hk?
Då tycker jag de är bättre att låte de va som de är?

tycker jag med men nu va de att konstantera att de inte går att göra så.. smile

StiFf Wankel
4 januari 2006 · 1 080 Inlägg

shit jag måste göra det så jag får den extra hästen!!!

MDS Västerås
jonTe
5 januari 2006 · 5 710 Inlägg

turbotompa skrev:
jag antar att han menar plugga hålet på insuget å öppna upp vevhusventilationen med bara ett filter på...

Möjligt men så skrev han inte....wink

Hursom, det finns endå saker som talar emot:
1. VV får ingen hjälp att suga ur vevhusgaserna vilket kan leda till ökat vevhustryck, hurvida Volvo spisarna tål det eller inte är jag rätt man att svara på.
2. Det är olagligt....

MVH Jonas
..............
4G63GalantGTI_R Avstängd
13 januari 2006 · 138 Inlägg

Stämmer ha me hört de..har inte läst tråden men har ett tips:  Plugga igen vevhusvad det -nu kallas.med träpluggar, hammare, och cascos special 2- komponent lim, köpt i bergmans färgaffär i skelleftteå.. finns i andra färgafferer med men men,, så håller de tätt, hade lite svårt att få 740:n riktigt tät men nu e den de, får se om den går bättre sen.. jag har hört att de skulle va 3-5 hk ..? kan ha fel vet ej riktigt..
o så gör inget slarvigt nu det tar bara mer tid i slutändan om nått krOnglar..
Det er viKtiga att få det tätt...

///B23 Power Epa 740RaCing

cossie84 cossie jens
13 januari 2006 · 127 Inlägg

kan ju säga så mycket att den som märker att bilens prestanda ökar på 1-2 hk har bättre känsla äm schumacher... spelar absolut ingen roll finns ingen som kan märka det så e det bara mvh cossie jens

Drönirettab
13 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Om man nu vill vinna någon hästkraft så har jag för mig att det åtminstone förut fanns kuggremssatser för att byta fläktremmen mot kuggrem istället. Då blir det en hel del mindre friktion.
Kan minnas fel iof.

4G63GalantGTI_R Avstängd
13 januari 2006 · 138 Inlägg

Kan man itne svetsa för vevhysventialtionen... det bara pissar ju olja när man kör i 6,5k varv..
dåligt lim?? kanske prova annan metod, men kan man svetsa fast skiten lr? någon som gjor te?
Tacskam o non vet...
//

tecman
30 januari 2006 · 1 741 Inlägg

hahaha! faan va illa om man skulle täppa för den... på vilket sätt skulle den kunna gå bättre? den lär ju skära efter ett tag. men kanske kul att testa på vinterbilen då den ska ta slut tongue

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
fôlkräjs
3 februari 2006 · 6 Inlägg

Monterade en B230 i en folkraceamazon,  pluggade då vevhusventilationen men jäklar vad olja det blev i hela motorutrymmet och packningarna rök lite här och där.
NEJ KÖR MED VEVHUSVENTILATION DU, hästar vinner du inga (inte en enda liten ponny).

PeppeVectra Peppe Vectra
3 februari 2006 · 1 076 Inlägg

mm. väldigt idiotiskt å plugga den ja. catch tank och en vakumpump (evakueringspump) är ett bättre alternativ då. då hittar man dom där 2-5 hästrna +5-7 till.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
140-occe
3 februari 2006 · 77 Inlägg

tror inte de e alltför bra o plugga vevhus ventilationen men skulle de va olagligt o koppla ur slangen som går från vevhusventilationen te insuget?

direktörn
Daniel
3 februari 2006 · 671 Inlägg

Om man inte vill köra in vevhusventilationen till insuget så går det bra med en catch tank och ett filter istället.

Vill man vara riktigt seriös (och det vill man) så snickar monterar man torrsump, ger visserligen ingen större effektökning men man kan montera motorn lägre och man har en säkrare smörjning.

Modopopcorn
3 februari 2006 · 163 Inlägg

är det ens lönt att ha en så meningslös tråd?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang