2561
Sök

spräcka myten om vevhus ventelation!!!

Mekaniker
240 Inlägg
4 januari 2006
Trådstartare
#1
Jag vill spräcka denna myt nu en gång för alla...

jag har hört från många att om man pluggar vevhus ventelationen så ska man få 1-2 hk mer på en volvo B20-21-23.

är de någon som vet exact hur de är så säg.
jag antar att jag inte är den enda som har hört detta... big_smile
Eller???

Bil & Maskin i Munkfors AB.

5 710 Inlägg
4 januari 2006
#2
Det var det dummaste jag hört idag......
Pluggar du vevhusventilationen så kan inte motorn andas vilket resulterar att luften tränger undan oljan i tråget och denna far ut på lämplig plats.
Lite varv i maskin och ouppmärksammhet från piloten samtidigt och motorraset kommer som ett brev på posten.

MVH Jonas
..............

Honda CRX -84
43 Inlägg
4 januari 2006
#3
haha då va den myten totalt spräckt... big_smile
"hôl som i en gammel mänish" haha

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
4 januari 2006
#4
jag antar att han menar plugga hålet på insuget å öppna upp vevhusventilationen med bara ett filter på...


jonTe skrev:
Det var det dummaste jag hört idag......
Pluggar du vevhusventilationen så kan inte motorn andas vilket resulterar att luften tränger undan oljan i tråget och denna far ut på lämplig plats.
Lite varv i maskin och ouppmärksammhet från piloten samtidigt och motorraset kommer som ett brev på posten.


288 Inlägg
4 januari 2006
#5
varför orka bry sig om de inte rör sig om mer än 1-2hk?
Då tycker jag de är bättre att låte de va som de är?

RX-7
Tack till: Creatix.se - Xtremt.se - RaidoPower.com - Ralphsdack.com - Wikingrekond.com - BRL Trollhättan - Jspec.se

Honda CRX -84
43 Inlägg
4 januari 2006
#6
Bratten skrev:
varför orka bry sig om de inte rör sig om mer än 1-2hk?
Då tycker jag de är bättre att låte de va som de är?

tycker jag med men nu va de att konstantera att de inte går att göra så.. smile

Wankel
1 080 Inlägg
4 januari 2006
#7
shit jag måste göra det så jag får den extra hästen!!!

MDS Västerås

5 710 Inlägg
5 januari 2006
#8
turbotompa skrev:
jag antar att han menar plugga hålet på insuget å öppna upp vevhusventilationen med bara ett filter på...

Möjligt men så skrev han inte....wink

Hursom, det finns endå saker som talar emot:
1. VV får ingen hjälp att suga ur vevhusgaserna vilket kan leda till ökat vevhustryck, hurvida Volvo spisarna tål det eller inte är jag rätt man att svara på.
2. Det är olagligt....

MVH Jonas
..............

Avstängd
138 Inlägg
13 januari 2006
#9
Stämmer ha me hört de..har inte läst tråden men har ett tips:  Plugga igen vevhusvad det -nu kallas.med träpluggar, hammare, och cascos special 2- komponent lim, köpt i bergmans färgaffär i skelleftteå.. finns i andra färgafferer med men men,, så håller de tätt, hade lite svårt att få 740:n riktigt tät men nu e den de, får se om den går bättre sen.. jag har hört att de skulle va 3-5 hk ..? kan ha fel vet ej riktigt..
o så gör inget slarvigt nu det tar bara mer tid i slutändan om nått krOnglar..
Det er viKtiga att få det tätt...

///B23 Power Epa 740RaCing

cossie jens
127 Inlägg
13 januari 2006
#10
kan ju säga så mycket att den som märker att bilens prestanda ökar på 1-2 hk har bättre känsla äm schumacher... spelar absolut ingen roll finns ingen som kan märka det så e det bara mvh cossie jens


21 761 Inlägg
13 januari 2006
#11
Om man nu vill vinna någon hästkraft så har jag för mig att det åtminstone förut fanns kuggremssatser för att byta fläktremmen mot kuggrem istället. Då blir det en hel del mindre friktion.
Kan minnas fel iof.

Avstängd
138 Inlägg
13 januari 2006
#12
Kan man itne svetsa för vevhysventialtionen... det bara pissar ju olja när man kör i 6,5k varv..
dåligt lim?? kanske prova annan metod, men kan man svetsa fast skiten lr? någon som gjor te?
Tacskam o non vet...
//

1 741 Inlägg
30 januari 2006
#13
hahaha! faan va illa om man skulle täppa för den... på vilket sätt skulle den kunna gå bättre? den lär ju skära efter ett tag. men kanske kul att testa på vinterbilen då den ska ta slut tongue

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

6 Inlägg
3 februari 2006
#14
Monterade en B230 i en folkraceamazon,  pluggade då vevhusventilationen men jäklar vad olja det blev i hela motorutrymmet och packningarna rök lite här och där.
NEJ KÖR MED VEVHUSVENTILATION DU, hästar vinner du inga (inte en enda liten ponny).

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
3 februari 2006
#15
mm. väldigt idiotiskt å plugga den ja. catch tank och en vakumpump (evakueringspump) är ett bättre alternativ då. då hittar man dom där 2-5 hästrna +5-7 till.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

77 Inlägg
3 februari 2006
#16
tror inte de e alltför bra o plugga vevhus ventilationen men skulle de va olagligt o koppla ur slangen som går från vevhusventilationen te insuget?

direktörn

671 Inlägg
3 februari 2006
#17
Om man inte vill köra in vevhusventilationen till insuget så går det bra med en catch tank och ett filter istället.

Vill man vara riktigt seriös (och det vill man) så snickar monterar man torrsump, ger visserligen ingen större effektökning men man kan montera motorn lägre och man har en säkrare smörjning.

163 Inlägg
3 februari 2006
#18
är det ens lönt att ha en så meningslös tråd?



Sök