Importera från England?

ncc1701d
10 april 2008 · 127 Inlägg

Jag är sugen på en ny bil (Mazda RX7) och har hittat några jag är intresserad av i England.
Priserna där är ju typ hälften av vad man får betala här så...

Jag skulle vilja komma i kontakt med (telefon) någon som har importerat från england innan.
Behöver veta vad jag ska tänka på och vad för papper som behövs skaffas här och i england.
Jag vet att det finns massa sidor med info om tysklandsimport, men det är ju inte samma som från england.

Har tänkt flyga över isf / hyra bil där, och sedan ta en bil på båten till göteborg (verkar smidigare än att köra hela vägen hem).

Det kanske finns någon som ska över inom överskådlig tid och vill ha sällskap? Man kan ju hjälpas åt då wink

Mercedes CLK320 "Elegance C209" (2002)
Volkswagen 1302 "California speedster" (1971)
Ford Mustang II "Mach1" (1975)
Hee-Maan
11 april 2008 · 3 113 Inlägg

http://www.pistonheads.com/sales/

jag har också haft tankar att imortera från England när det blir dags för bil, vilket dock dröjer bara ett litet tag till men skulle ju lugnt vilja se hur det är att göra något liknande..

Semper Fi
ncc1701d
11 april 2008 · 127 Inlägg

Lindahl- skrev:
Tänk på att wankel inte tillverkas mer och det kostar fett om du ska få det reparerat, delar osv hmm

Allt du behöver veta om importen står på vv.se

Jag ska själv till england nu i helgen faktiskt och hämta en supra smile

Bara för att den inte tillverkas länge gör det ju inte svårare att få tag på delar. Det kommer ju att tillverkas för lång tid framåt. Jo jag är insatt i att de är dyra att reparera.

Jag vill ha tips på VAD man ska tänka på, tex om man köper bil från privstperson, hur och vem fixar pappren på hans sida? Det ska väl fixas tillfälliga försäkringar, registreringspapper och exportskyltar osv där också?

Och det här med ursprungskontroll på en bil, jag vet ju inte VILKEN bil jag tar hem. Eller gäller ursprunget för en bilmodell överlag? tex om jag beställer underlag för en rx7 92 men sen bestämmer mig på plats för en 97a istället??

kevlar_soul
11 april 2008 ·

Glöm för guds skull inte att ta med dig båda delarna av V5C pappret hem.. Visst det går att lösa i efterhand, men det är ett sjuhelvetes jobb..

NitrousOxideSystem Zoom Zoom
11 april 2008 · 381 Inlägg

Lindahl- skrev:
Tänk på att wankel inte tillverkas mer och det kostar fett om du ska få det reparerat, delar osv hmm

Allt du behöver veta om importen står på vv.se

Jag ska själv till england nu i helgen faktiskt och hämta en supra smile

Sitter väl en Wankel i Rx8an?

Power is Nothing Without Control
ncc1701d
11 april 2008 · 127 Inlägg

Ja, och sen kan väl inte säljaren avregga bilen heller innan jag fått den reggad här heller?
Kan ju bli problematiskt om det tar ett tag då. Så man ska väl försöka få tid hos bilprovningnen så snabbt som möjligt?

kevlar_soul skrev:
Glöm för guds skull inte att ta med dig båda delarna av V5C pappret hem.. Visst det går att lösa i efterhand, men det är ett sjuhelvetes jobb..

ncc1701d
11 april 2008 · 127 Inlägg

Det stämmer att det sitter wankel i rx8an också. Sen planerar ju mazda en rebirth av rx7'an 2010 eller nåt har jag för mig (fast det kanske blir en annan motor)

NitrousOxideSystem skrev:

Lindahl- skrev:
Tänk på att wankel inte tillverkas mer och det kostar fett om du ska få det reparerat, delar osv hmm

Allt du behöver veta om importen står på vv.se

Jag ska själv till england nu i helgen faktiskt och hämta en supra smile

Sitter väl en Wankel i Rx8an?

ncc1701d
11 april 2008 · 127 Inlägg

Skulle varit smidigt med en punkt lista i rätt ordning på vad man ska göra, när och hur tex wink

lindbergern xPuffra
11 april 2008 · 196 Inlägg

prata med Jspec

jspec.se

Senast redigerat av lindbergern (11 april 2008)

BMW M635 (1984)
BMW M3 E30 (1987)
ncc1701d
11 april 2008 · 127 Inlägg

Jo men hur villiga är ett företag på att hjälpa till med import utan nåt betalt?

Xtravagant 1337
11 april 2008 · 1 343 Inlägg

Lindahl- skrev:
Tänk på att wankel inte tillverkas mer och det kostar fett om du ska få det reparerat, delar osv hmm

Allt du behöver veta om importen står på vv.se

Jag ska själv till england nu i helgen faktiskt och hämta en supra smile

Vilken källa använde du när du säger att wankel inte tillverkas längre?
Hur kan du slänga ur dig saker i ett forum för folk som vill veta och inte gissa?

Skärpning gott folk.
Vet ni inte så svara inte

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
ncc1701d
14 april 2008 · 127 Inlägg

Ingen som vet vad man behöver göra i england? Att man ska ha hela V5C pappret vet jag, men behöver man speciella skyltar? Eller är det bara att åka dit, köpa bilen och åka hem?

Lindahl-
14 april 2008 · 151 Inlägg

Jag har precis hämtat hem en supra från ett företag som heter Torque of Keighly.. Jävligt bra företag faktiskt som hjälper dig med allting - dom kan tillomed skicka bilen..

Om du flyger dit så kan dom hämta dig på flygplatsen graits med. tongue


Kolla på http://www.wrc-sales.co.uk/ eller http://www.torqueofkeighley.co.uk/47614 … ontact.htm  så kan du maila o fråga lite o så..

När jag hämtade min supra så körde jag med GB plåtarna hem och de va inget problem. Tullen bara vifta förbi oss.

Du måste däremot se till att bilen du kör har giltig TAX och MOT annars kan de bli dyrt för dig om du blir stoppad samt att du måste ha tillfällig försäkring ( du tecknar den hos IF, dom har öppet på helger också )
och den kostar 1000kr per del (trafik,halv,hel)

Senast redigerat av Lindahl- (14 april 2008)

ncc1701d
14 april 2008 · 127 Inlägg

Det låter lätt.. men jag kommer nog att köpa från privatperson, så hur fungerar det då?

Finns det nån möjlighet att få prata lite med dig i telefon?




Lindahl- skrev:
Jag har precis hämtat hem en supra från ett företag som heter Torque of Keighly.. Jävligt bra företag faktiskt som hjälper dig med allting - dom kan tillomed skicka bilen..

Om du flyger dit så kan dom hämta dig på flygplatsen graits med. tongue


Kolla på http://www.wrc-sales.co.uk/ eller http://www.torqueofkeighley.co.uk/47614 … ontact.htm  så kan du maila o fråga lite o så..

När jag hämtade min supra så körde jag med GB plåtarna hem och de va inget problem. Tullen bara vifta förbi oss.

Du måste däremot se till att bilen du kör har giltig TAX och MOT annars kan de bli dyrt för dig om du blir stoppad samt att du måste ha tillfällig försäkring ( du tecknar den hos IF, dom har öppet på helger också )
och den kostar 1000kr per del (trafik,halv,hel)

Lindahl-
15 april 2008 · 151 Inlägg

Skriv vad du undrar i här där alla kan se som kanske har samma frågor så ska jag besvara dom så gott jag kan smilecool

Alecci
15 april 2008 · 2 014 Inlägg

Skrev en simpel importguide för ett tag sedan.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
ncc1701d
15 april 2008 · 127 Inlägg

Alecci: den var bra, förklarade nästan allt för mig smile Det var just englandsimport jag ville veta om.

Detta med att kolla om den är stulen, är det verkligen nödvändigt när bilen finns på annons och skyltarna syns, och i vissa fall säljaren är med på bilderna??? wink



Lindahl:

Körde du bilen hem eller tog du den på båt? Jag har ingen lust själv att köra en Rx7 långt innan jag hunnit gå igenom den. De är ju kända för att gå sönder wink

Var hittar man bilfärjor, det finns väl såna som tar både bil och passagerare?

Senast redigerat av ncc1701d (15 april 2008)

Lindahl-
15 april 2008 · 151 Inlägg

Jag körde bilen från Bradford(strax utanför Manchester) till Sverige. Och allt som allt med bensin, biltåg, båtar och broar samt mat kostade det nog närmare 5000kr.

Detta företaget jag köpte bilen hos erbjöd färjor mellan Immingham och Göteborg för 6500kr och det går bra att åka med den båten. Om man stannar i bilen kostar det inget extra men annars får man boka hytt och det vet jag inte priset på. Men man kan inte boka det privat för båtarna till göteborg går bara för företag vad jag kommit fram till.

Sen går det båtar mellan Harwich och Esberg(danmark) som går vart tredje dag eller så (www.dfds.se) så du får se vad som passar dig bäst och forska rundor lite på dfds vart båtarna går. smile

ncc1701d
17 april 2008 · 127 Inlägg

Hur lång tid ska man räkna med att det att få den körklar i sverige? (regbes o liknande om bilen är i originalskick)

Lindahl-
17 april 2008 · 151 Inlägg

Det är processen jag håller på att gå igenom nu.. Jag räknar med 2-3 veckor eftersom det brukar va jobbigt att få en besikningstid !!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang