Marlboroman's 850 Turbo -94

Efter ett par år i förvaring så är det dags att byta till en originalmotor och få den igenom besiktningen. Dessutom ska både in- och utsidan få sig en liten uppsnyggning är det tänkt.
  • 25 Följare
  • 164 522 Visningar
  • Projektet avslutat 20 oktober 2012
Joas_86
28 juni 2008 ·

ARP bultar ska vä dras 120 nm ? Så sa iaf Parner till mig.

Lycka till nu alltså.

Marlboroman
28 juni 2008 · 8 234 Inlägg

Joas_86 skrev:
ARP bultar ska vä dras 120 nm ? Så sa iaf Parner till mig.

Fick en annan uppgift av honom först, men tyckte inte det stämde.Så jag kollade igen och då fick jag nya direktiv som jag dragit efter.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
29 juni 2008 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/850080629.jpg

Fått på remmar å insug idag i alla fall. Resten av dagen gick år till att återuppta arbete med "djävulens grenrör" som av gammal vana fortsatte streta emot. Men nu börjar det likna nåt. Tror mig ha hittat vart wastegaten ska sitta nu.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
VictorW Medlem 34530
30 juni 2008 · 908 Inlägg

Visst är det kul att skruva ibland, särskilt när allt går som man vill roll  Men nu är du väl på rull snart big_smile

Lite vinda pinnbultar är väl inget wink , när jag skull byta toppackning på min Og 900 -93, så var 5 av 10 bultskallar runddragna av förre ägaren mad

Ha det gött o hoppas du är ute på vägarna snart.
victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
RedEyeMS3
30 juni 2008 · 355 Inlägg

Nu är det inte långt kvar innan ett till försök! Kommer att gå finfint nu..

Volkswagen Passat 1.8T "Greyhound Taxin" (2000)
Marlboroman
30 juni 2008 · 8 234 Inlägg

ViktiorW: Jo, men nu börjar det bli slut på viljan att hålla på med... Va ju tur att jag fick åka en bit i alla fall så man fick en mindre nytändning big_smile Kul... Går väl an om de sitter skapligt till så man kommer åt, men...

RedEyeMS3: Är ju tidigast till helgen som det kan bli tal om startförsök, eventuellt nästa vecka.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
VictorW Medlem 34530
30 juni 2008 · 908 Inlägg

Marlboroman skrev:
ViktiorW: Jo, men nu börjar det bli slut på viljan att hålla på med... Va ju tur att jag fick åka en bit i alla fall så man fick en mindre nytändning big_smile Kul... Går väl an om de sitter skapligt till så man kommer åt, men...

RedEyeMS3: Är ju tidigast till helgen som det kan bli tal om startförsök, eventuellt nästa vecka.

Kom igen nu, det är inte så långt kvar. Tänk på hur rolig den blir att köra när den är färdig. Vi vill ju få lite tider på ditt fartvidunder big_smile

mvh
victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Marlboroman
30 juni 2008 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/850080630.jpg

Skruvat av frambromsarna. Oken får hänga kvar tills jag rotat fram orginaloken som ligger nånstans i förrådet.

Grenröret har lämnats iväg för helsvetsning. Håller tummarna för att det inte blir nå mer krångel med det nu.

ViktirW: Mja... Ständigt nya planer och problem som poppar upp. Vänta på att grenröret blir klart första så jag kan styra upp det sista som behövs kring det, sen blir det nog att banka på orginalgrejjerna och dra liv på den igen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Joas_86
1 juli 2008 ·

Lycka till med grenröret, så de inte vrider sig allt för mycket, för rostfritt är expsert på att vrida sig när de blir för varmt.
De kommer ordna sig, bara man sätter fast grenrör på någom topp eller en egen sak man har gjort smile

Lycka till mannen !!

Marlboroman
1 juli 2008 · 8 234 Inlägg

Som sagt, har man bara nåt stadigt att sätta fast det i / mot, men framförallt låter det sitta kvar till det svalnat ordentligt så vrider det sig inte nå speciellt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
8 juli 2008 · 8 234 Inlägg

Har väl hänt lite grann på slutet. Har hängt upp nya skivor fram. Byglarna borde jag kunan bulta på imorrn, beror på om jag har nå bultar eller inte. Sen är det bara oken kvar.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/850080708.jpg

Grenröret helsvetsat. Nu saknas bara uttag för egt och ev. för mottrycksmätning. Grenröret ska skruvas tillbaks igen, dels för att göra röret ut från wg, och sen ska downpipen göras klar. Men när det är klart så åker "orginalgrejjerna" på igen och så ska jag försöka dra fart på det hela å se vad som händer.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
RedEyeMS3
8 juli 2008 · 355 Inlägg

Ser ju kanon ut! Får sätta fart så du får åka lite i sommar!!

Volkswagen Passat 1.8T "Greyhound Taxin" (2000)
Marlboroman
9 juli 2008 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/850080709.jpg

Ont om plats är det alltid gott om smile Wg:n på plats, hållt på med röret ut från den. Behövs bara en liten böj och en till stump rakt rör så borde det vara klart.

RedEyeMS3: Har gett upp hoppet för denna sommar. Ingen ide att börja hafsa ihop nåt nu bara för att åka. Allt får ta den tid det tar, så får man väl se sen vad som händer. Har ju för övrigt vinterdäck till den big_smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
10 juli 2008 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/850080710.jpg

Nya fuelrailen dök upp idag. Hållt på å tittat lite fram och tillbaks på olika alternativ på bränslesystem, men till slut så bestämde jag att det är lika bra att bygga nytt från grunden. Overkill förvisso, men bättre åt det hållet än att det blir för klent. Orginal ska ju räcka men tänker inte chansa. Va ett kort tag inne på att köpa en uppgraderingssats från TMR, men de vill ha 4700 för den. Och det betalar jag inte för ett par slangar, ett filter och några kopplingar, inte när jag kan få rejälare grejjer för samma pengar.

Sista delarna till wg-röret kapade. Ska bara punkta ihop dem och prova en sista gång, och förhoppningsvis är det klart att lämna iväg för helsvetsning sen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
jip
10 juli 2008 · 272 Inlägg

Tänkte själv köra med original soppasystem exkl. pumpen. Dimensionen på soppaledningarna är väl OK för 400hk antar jag. Hur är det med bränslefiltert, går utan problem att köra med?

Med vilket glidmedel spännde du vevstaksbultarna? ARP fett eller vanlig motorolja?

Senast redigerat av jip (10 juli 2008)

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!
Marlboroman
10 juli 2008 · 8 234 Inlägg

Det är ingen nackdel att bygga om för ett annat filter, men det borde funka uppåt 400. Många bygger ju om till 8mm ledning mellan armaturen och railen och kör med filter fråm bmw m5, och jag tror det öär en bättre väg än att chansa på orginalgrejjerna.

Törs jag inte svara på, man om det är oljad gång på dem så använde jag antagligen olja.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
jip
10 juli 2008 · 272 Inlägg

Okey.

Hört att det skall skilja mycket friktion beroende på om man drar dem med "vanlig" olja eller ARP fett som ARP själv rekommenderar (sen att det är stor skillnad mellan rekommendation och måste vet alla). Hur hårt spände du dina, 77nm?

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!
Marlboroman
10 juli 2008 · 8 234 Inlägg

Frågan är om skillnaden är så stor att den har nån markant inverkan på realmomentet. Drog dem som Parner sa, har för mig det va 60Nm, men jag kan mycket väl komma ihåg fel.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
25 juli 2008 · 8 234 Inlägg

Har inte hänt så mycket alls på slutet. Har semester å har ägnat mig åt annat + att jag gett upp ambitionen att bli klar innan sommaren är slut, det går helt enkelt inte. Men jag lär börja ta tag i det hela igen nu i vilket fall. Det som är på tapeten är att bygga om ett insug så nuke-railen passar. Sett flera som bockat en plåt, men jag har funderat på en annan variant.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500807251.jpg

Sen ska den ihop och startas och kolla så den är tät och sen när det är gjort så rivs soppasystemet och ett nytt byggs. Ny btr kom i början på veckan.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/8500807252.jpg

Men även om det kanske inte händer så mycket på volvon så händer det lite mer med ett sidoprojekt. Har förbarmat mig över en jobbarkompis CA18DET med lagerras. Men nu har man ju haft semester så nu borde man va utvilad nog för att jobba lite med båda projekten.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
mannen666666 preem pump
25 juli 2008 · 836 Inlägg

CA18DET med lagerras..... är inte det ganska ovanligt??????
INTE

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang