Vilken volvo motor är tåligast

Sjuhundra40
18 april 2008 · 27 Inlägg

Hej!. ja tänke bara höra vilken volvo motor som är tåligast/håller längst efter era erfarenheter!smile

PlumCrazy
18 april 2008 · 881 Inlägg

Rödblocken har man hört smile

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Sjuhundra40
18 april 2008 · 27 Inlägg

hehehe ja de har man gjort:P

Team-Adolfsson Gödseldräng
18 april 2008 · 4 529 Inlägg

min B230F håller för det mesta smile
mina tändstift gick åt helvete när jag får runt 4-6 mil hemifrån
efter ständigt varavnde i maxfart så Smälte dom på nåt väntser
hade 2 reserv stift och körde på 1an och 4an cylinder hem ^^ den går lika bra efter det
har kört utan kylarvatten 1 mil hemresa me tongue
allt funkar som de ska
fast den lever ett hårt liv den gamle skiten wink

Opelmadness German cars, quality and beyond
18 april 2008 · 8 197 Inlägg

Nån som har lyckats med konststycket att dra sönder bägge motorkuddarna samtidigt utan att ha motorn trimmad?
Lyckades med det när jag skulle acca från rullande ca 10 km/h åt höger i en korsning med min gamla 242 A-traktor jag hade. Där var ett skapligt gupp... Badabang!
Vafan? Ut och kolla, nej såg inget...
Kom till nästa korsning och skulle elda däck.. Så lät det som motorn skulle slå sig ut!
Det var bucklor i bägge innerskärmarna.. tongue

Bara att köra väääldigt lugnt resten av kvällen och köpa nytt å byta när det blev måndag..

Motorn var en B21A

Senast redigerat av Irmscher Vectra (18 april 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Marlboroman
18 april 2008 · 8 234 Inlägg

B18/20 tål mest stryk, däremot så håller nog B230 längst om man räknar på milen. Vitblockarna håller bra de med, men de äldre är handikappade av ventillyftarna som ofta börjar ticka (och sen går det bara utför) på ett väl tidigt stadium.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Phaetoon
18 april 2008 · 8 156 Inlägg

Irv Gordon. P1800. B18.
Sök på google...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
GripenT16
18 april 2008 · 403 Inlägg

B30 är väldigt tålig!!

Volvoz84 "Ijenkligen"
18 april 2008 · 786 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Nån som har lyckats med konststycket att dra sönder bägge motorkuddarna samtidigt utan att ha motorn trimmad?
Lyckades med det när jag skulle acca från rullande ca 10 km/h åt höger i en korsning med min gamla 242 A-traktor jag hade. Där var ett skapligt gupp... Badabang!
Vafan? Ut och kolla, nej såg inget...
Kom till nästa korsning och skulle elda däck.. Så lät det som motorn skulle slå sig ut!
Det var bucklor i bägge innerskärmarna.. tongue

Bara att köra väääldigt lugnt resten av kvällen och köpa nytt å byta när det blev måndag..

Motorn var en B21A

Så var det på min 240 också tongue Båda kuddarna var helt av, och motorn stod på oljefiltret roll
och det funkade utmärkt i 3-4 månader, även om det skramlade och bankade lite big_smile

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
Corvair65 Stolt pappa
18 april 2008 · 161 Inlägg

B18 var nog bilvärldens bästa motor på sin tid. Till skillnad från så väldigt många fungerade den längre än 14000 mil. Har sett en B18 med Garanterade 56000 mil. En bekant till mig har den. Inte öppnad en enda gång. Låter som en påse nötter, men den går framåt.

Saandberg
18 april 2008 · 106 Inlägg

b18 /b20 skulle då jag tro!smile  fast jag hade en A-traktor duett förut med b18 förra ägaren hade haft av vevstaken! wink

Volvo Räcing
Turbopinglan
18 april 2008 · 161 Inlägg

B18 och B20 tveklöst bäst!

Ska aldrig ha sämre bil än turbo!
Marlboroman
18 april 2008 · 8 234 Inlägg

En i bekantskapskretsen hade en 142 som värmenöp 2 gånger samma dag, men gick att starta igen och åka med när den fått kallna. Jobbarkompis slog i matolja i sin B20 när han inte hade råd med motorolja, och det gick det med, han hällde i vanlig olja sen och den gick som förut ändå.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Larsson_Power Saabvilde!
18 april 2008 · 1 708 Inlägg

Jag tror med på B18 och B20.. Har sett MÅNGA filmer på 142or bla som de har misshandlat mycket tongue

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
Sjuhundra40
23 april 2008 · 27 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
min B230F håller för det mesta smile
mina tändstift gick åt helvete när jag får runt 4-6 mil hemifrån
efter ständigt varavnde i maxfart så Smälte dom på nåt väntser
hade 2 reserv stift och körde på 1an och 4an cylinder hem ^^ den går lika bra efter det
har kört utan kylarvatten 1 mil hemresa me tongue
allt funkar som de ska
fast den lever ett hårt liv den gamle skiten wink

Hahha okej de va som fan:P tåliga grejer!! själv har ja B230f i min och den har funkat skit bra!!smile

Sjuhundra40
23 april 2008 · 27 Inlägg

Marlboroman skrev:
B18/20 tål mest stryk, däremot så håller nog B230 längst om man räknar på milen. Vitblockarna håller bra de med, men de äldre är handikappade av ventillyftarna som ofta börjar ticka (och sen går det bara utför) på ett väl tidigt stadium.

Okej ja det e ju gjutjärnstop på dom va? men de e ju underliggande kam:( okej!

Sjuhundra40
23 april 2008 · 27 Inlägg

Lind4hl skrev:
min b20 i traktorn gick så varm att oljan kokade, frostpluggen längs bak hade hoppat ut. försökte stänga av den men den gick av sig själv:P banka i en begagnad frostplugg och sen gick den tongue bytte inte ens blockpackning smile

HAHAHA de e fan respect:D

Bommen Team Pro5
23 april 2008 · 313 Inlägg

opeltiffi skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Nån som har lyckats med konststycket att dra sönder bägge motorkuddarna samtidigt utan att ha motorn trimmad?
Lyckades med det när jag skulle acca från rullande ca 10 km/h åt höger i en korsning med min gamla 242 A-traktor jag hade. Där var ett skapligt gupp... Badabang!
Vafan? Ut och kolla, nej såg inget...
Kom till nästa korsning och skulle elda däck.. Så lät det som motorn skulle slå sig ut!
Det var bucklor i bägge innerskärmarna.. tongue

Bara att köra väääldigt lugnt resten av kvällen och köpa nytt å byta när det blev måndag..

Motorn var en B21A

Så var det på min 240 också tongue Båda kuddarna var helt av, och motorn stod på oljefiltret roll
och det funkade utmärkt i 3-4 månader, även om det skramlade och bankade lite big_smile

den bilen har jag nu och den mår prima wink

Med vänliga hälsningar / Best regards
Daniel Kronvall-Pedersen
Webmaster @ Team-Overdrive.tk
http://www.team-overdrive.tk
Volvo V70 (2004)
Boostrider Försöker iaf
23 april 2008 · 1 998 Inlägg

B18/B20 och B23/B230
Pönta min b20 bra mycket. renoverade hela 140in men motorn rörde ja aldrig. gick bra jämt fast massa stryk men som ja pönta min 240 a-traktor med b230K ja du...
Motorvärmarn var inte tät så vatten fanns inte kvar så länge. va ute å lekte i vintras. 2växlat å ingen strypning. låg inte under 4000 på ca 10 min å den gjorde max 110 men då vart de rött roll
Hur som helst. tempmätarn gick upp på rött. märkte dock inget. sen när man lekt klart ja då såg man att de vart varm å man öppnade huven. inget vatten fanns ju kvar och man hörde hur de kokade inni motorn lol Gick lika bra efter de å toppen klara sig fast de va alu.

Men gött gick den. man kunde lätt bara bromsa upp den i ca 20km/h utan att kopplingsjucka sen ligga på ca 4000rpm å bränna. Skonsammare så roll

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
popeye69
23 april 2008 · 1 Inlägg

b18 å b20 e nog dom som håller bäst,d e ju gjutjärnsblock så dom går fan inte sönder i första taget

Volvo 855 (1995)
BMW 740 v8 (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang