Slippa lumpen

sveddan
13 mars 2006 · 1 453 Inlägg

Anders J skrev:
Dagslönen ligger på 72kr/dag nu efter höjningen. +extra tillägg på helgerna
blir väl i snitt ca. 2300:- nånting i månaden.
+när man muckar så får man ju ett muckbidrag på ca 20000:- (10mån) +fritidsbidrag 1000:-
så sammanlagt har man ju tjänat uppåt en 40000:-
+ gratis mat, boende, resor, gym, massa nya polare, har dessutom fått civilt C- och CE-kort.
så om man tänker efter så har man tjänat rätt bra me.
alla säger att man bara förlorar på de men e tvärt om!
lumpen är ett minne för livet!

Äntligen en positiv kille=) Lumpen är inget man ångrar!

Anders J
13 mars 2006 · 77 Inlägg

sveddan skrev:

Anders J skrev:
Dagslönen ligger på 72kr/dag nu efter höjningen. +extra tillägg på helgerna
blir väl i snitt ca. 2300:- nånting i månaden.
+när man muckar så får man ju ett muckbidrag på ca 20000:- (10mån) +fritidsbidrag 1000:-
så sammanlagt har man ju tjänat uppåt en 40000:-
+ gratis mat, boende, resor, gym, massa nya polare, har dessutom fått civilt C- och CE-kort.
så om man tänker efter så har man tjänat rätt bra me.
alla säger att man bara förlorar på de men e tvärt om!
lumpen är ett minne för livet!

Äntligen en positiv kille=) Lumpen är inget man ångrar!

ne, finns väl sina stunder då man vart redit less påt också men...bra sköj.
särskilt på transport

Diesel power!
Volvo S70 TDI "R-design" (1998)
sveddan
13 mars 2006 · 1 453 Inlägg

Anders J skrev:

sveddan skrev:

Anders J skrev:
Dagslönen ligger på 72kr/dag nu efter höjningen. +extra tillägg på helgerna
blir väl i snitt ca. 2300:- nånting i månaden.
+när man muckar så får man ju ett muckbidrag på ca 20000:- (10mån) +fritidsbidrag 1000:-
så sammanlagt har man ju tjänat uppåt en 40000:-
+ gratis mat, boende, resor, gym, massa nya polare, har dessutom fått civilt C- och CE-kort.
så om man tänker efter så har man tjänat rätt bra me.
alla säger att man bara förlorar på de men e tvärt om!
lumpen är ett minne för livet!

Äntligen en positiv kille=) Lumpen är inget man ångrar!

ne, finns väl sina stunder då man vart redit less påt också men...bra sköj.
särskilt på transport

Jo samma här...låg ju i infanteriet så det blev många kalla nätter i fält wink Det roligaste är annars strid i bebyggelse! Undrar om vi har någon annan stadsskytt här på garaget?

mylittlepolo
13 mars 2006 · 75 Inlägg

SupraM3 skrev:

© Barnvagnsracer ® skrev:

fire_wizard skrev:
säg bara att du inte vill. det är ingen lag numera på militärtjänstgöring.

När tog de bort Värnplikten?

va ska man göra då? sitta i fängelse som vissa töntar sa,vilken myt säger jag bara,klart man inte behöver göra lumpen om man inte vill det...

i lagen står det att om du inte infinner dig på inskrivningsdagen så riskerar du upp till 3 månaders fängelse. om folk skulle läsa pappren de får hem inför mönstringen så kanske de skulle förstå att det verkligen ÄR ett privilegiium att få göra lumpen då försvaret bara skär ner mer o mer. om jag inte minns helt fel så är det bara 7000 personer som får göra värnplikten i år. jämfört med när jag låg inne (-03 -04) då det var 17000 som fick göra lumpen.
Så ta vara på chansen och se det som en möjlighet plus att gör du bra ifrån dig så är även det en merit. då en arbetsgivare hellre anstäler en person som fått bra betyg från värnplikten och visat sig duktig på att lära sig och göra ett arbete i tid. detta är kvaliteer ni tar med er ut i arbetslivet efteråt.

Plus vem kan motstå doften av en ak5 pipa efter 4 mag automat eld eller ljudet av en smatrande ksp 90 i fjärrran helt underbart. smile

Min mening är GÖR lumpen om du får chansen.

Ingen ide o ångra sig sen. det är verkligen ett "once in a lifetime experience"

fr3drik
13 mars 2006 · 342 Inlägg

Anders J skrev:
Dagslönen ligger på 72kr/dag nu efter höjningen. +extra tillägg på helgerna
blir väl i snitt ca. 2300:- nånting i månaden.
+när man muckar så får man ju ett muckbidrag på ca 20000:- (10mån) +fritidsbidrag 1000:-
så sammanlagt har man ju tjänat uppåt en 40000:-
+ gratis mat, boende, resor, gym, massa nya polare, har dessutom fått civilt C- och CE-kort.
så om man tänker efter så har man tjänat rätt bra me.
alla säger att man bara förlorar på de men e tvärt om!
lumpen är ett minne för livet!

kan inte annat än hålla med jag heller!
en tid jag aldrig skulle byta bort.. därmot göra om igen om jag fick chansen!
har funderat på att söka utlandstjänst.. men vet inte riktigt..

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
Olss Camaro The Legend Of Muscle Cars
13 mars 2006 · 148 Inlägg

haha ja  slapp när ja va där wink sa att ja inte hade tid åh inte ville då sa han bara ok ser ja till så du slipper d tack hej typ big_smile

Chevrolet Camaro RS "383 cui" (1992)
Olss Camaro The Legend Of Muscle Cars
13 mars 2006 · 148 Inlägg

fr3drik 40 000 får man om man ligger inne mer en 1½ år jobbar man så får man ut ca 170 000:- på den tiden så

Chevrolet Camaro RS "383 cui" (1992)
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
13 mars 2006 · 1 781 Inlägg

själv ska man rycka in som Stridsfordonsbefäl den 31/7-06, ska ligga på I-19 I Boden!

Ser framemot det som fan big_smile

Team Insane Racing
zebra
13 mars 2006 · 10 Inlägg

MM O plus att Man ska ju Jobba o slita arslet av sig ända till 65 så varför inte göra något "annat" i 10/11 månader?? Plus att Det är mereiterande!! en som har gått lumpen har större chans o få jobb när han kommer ut o kanske bättre betalt än vad en oerfaren gör!!!

Truckdriver
sveddan
13 mars 2006 · 1 453 Inlägg

Malm3n skrev:
själv ska man rycka in som Stridsfordonsbefäl den 31/7-06, ska ligga på I-19 I Boden!

Ser framemot det som fan big_smile

Det låter nice, hoppas du får det trevligt i Boden senare när kung Bore knackar på dörren smile Men det är klart, ni lär ju ligga o lata er i fordonen medan kamraterna sover i snön wink

VW_Jens
13 mars 2006 · 608 Inlägg

Youngblood skrev:
Jag vet en kille som, när han kom in till psykologen, under mönstringen plötsligt slängde sig ner på golvet och rullade in sig i mattan samtidigt som han skrek hysteriskt;

-JAG ÄR EN KÅLDOLM!!! JAG ÄR EN KÅLDOLM!!!

Sedan så låg han där och rullade runt ett tag..

Vet inte riktigt vad som hände sedan men jag hörde att han blev omyndig förklarad tills han
fyllde 20.

Men vafan.. han slapp ju lumpen. big_smile

Jag gjorde lumpen på IB1 i Kungsängen. Det var sådär. Kul ibland, pest ibland.

hehe!har oxå hört ganska många roliga historier på tokiga saker som endel personer ha gjort för att slippa det. big_smile

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
hogdalracing
13 mars 2006 · 37 Inlägg

haha ja har hört om en kille som satte sig i hörnet o gapa

- Jag e ett Päron !!

Lexus is200 (2000)
sveddan
13 mars 2006 · 1 453 Inlägg

Tro inte på allt du hör. Pliktverket bedrivs av helt vanliga människor som du och jag, dessutom är de flesta professionella sjuksköterskor och psykologer. Kom igen nu, inte skulle de gå på varje skröna som de beskylls för?

danny_falun
13 mars 2006 · 8 Inlägg

zebra skrev:
MM O plus att Man ska ju Jobba o slita arslet av sig ända till 65 så varför inte göra något "annat" i 10/11 månader?? Plus att Det är mereiterande!! en som har gått lumpen har större chans o få jobb när han kommer ut o kanske bättre betalt än vad en oerfaren gör!!!

Är det sån merit att göra lumpen idag alltså ???
lättare o få jobb o kanske mer betalt ??

Evildream Scania arbetare
13 mars 2006 · 364 Inlägg

Jag ville göra lumpen men fick inte.. Det var typ 3 eller 4 som fick tjänst av ett helt busslas..

Audiholic!
mac
13 mars 2006 · 82 Inlägg

Säg att du fått problem med ditt ben eller nått. Jag mönstrade idag,räckte med att säga att jag har ont i benet så fick jag gå hem direkt.

carpan
13 mars 2006 · 120 Inlägg

Hahahahah....

Phaetoon
13 mars 2006 · 8 156 Inlägg

sveddan skrev:
Tro inte på allt du hör. Pliktverket bedrivs av helt vanliga människor som du och jag, dessutom är de flesta professionella sjuksköterskor och psykologer. Kom igen nu, inte skulle de gå på varje skröna som de beskylls för?

Jag tror inte att en enda av dom går på historierna som berättas.
Dom flesta gångerna så får nog psykologerna ett gott skratt och något att prata om...

Om jag vore psykolog på pliktverket så skulle jag minsann dokumentera allt roligt som sker wink
Sen så skulle jag omyndigförklara så många som möjligt av idioterna.
Tänk att skriva en bok: 1000 sätt att slippa undan lumpen...
Man skulle säkert bli stormrik.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
13 mars 2006 · 1 852 Inlägg

man behöver inte göra onödiga spel för att slippa, säg bara att ni är mycket omotiverade till att göra lumpen och hoppas på det bästa!

själv slapp jag pga att jag har dåliga knän, min patellasena har en tendens att hoppa (knäskålen hoppas ur led och sätter sig bredvid knät).

man lever bara en gång så lev väl!
fr3drik
13 mars 2006 · 342 Inlägg

volvo_744 skrev:
fr3drik 40 000 får man om man ligger inne mer en 1½ år jobbar man så får man ut ca 170 000:- på den tiden så

ja, jag vet.. 15000 för 7,5 månader.. 20000 för 10 och 40000 för 15.. men det är inte pengarna som är grejen! har du gjort lumpen?

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang