Är BMW en okej första bil?

frasse4
11 januari 2006 · 736 Inlägg

Var lite inne på att köpa en BMW som förstabil en 86:a eller 87:a (alltså före E34) eller vad de nu heter. Minns att det var skummt med försäkringen... billigast var ju 518i men sedan kom (!) 535i... varpå 520i. Var ju kul, så köp en 535:a! Fast den drar nog lite soppa.. 210, 215 hästar tror jag!

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Mickelito
8 juli 2006 · 34 Inlägg

kolla på http://www.autopower.se/modellguiden/default.asp där ser du hur mycket den drar

BMW 420d xDrive Grand Coupé "Pellikanen" (2017)
mrcelica
8 juli 2006 · 1 639 Inlägg

Texas skrev:
Hej, jag är sugen på en BMW 520 eller 525 (äldre modellerna). Är det någon som vet eventuella "barnsjukdomar" samt om det inte kostar en förmögenhet om något skulle gå sönder.

5 serie som förstabil ? Varför ska du ha en stor otymplig gammal bil som är törstig och dyr att äga?
Köper du en 520 får du även räkna med att bli rastad av Ford fiestor 1.0 vid rödljusen...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
J-FORSGREN Dä ä bare o åk
8 juli 2006 · 798 Inlägg

vill du ha en rolig bil med mkt körglädje som endå är rätt så modern med tanke på årsmodell så köper du en bmw 325 e30 170hk, väger inte speciellt mkt... du får en riktigt fin för 25k!

JEBES
8 juli 2006 · 31 Inlägg

Texas skrev:
Tack för all hjälp, men om jag inte köper en BMW vad tycker ni det finns för sjysst första bil med lite "drag" i, för max 25.000 kr

Hoppas du ha minst lika mycket kvar att laga för sen med. Gamla bilar skramlar jämt sönder med lite jämna mellanrum och bmw är svindyrt att laga på.  Råder dig att hitta nån bättre beg volvo om du tänkt dig de priset. Där är de billiga delar och man kan göra det mesta själv.

mrcelica
8 juli 2006 · 1 639 Inlägg

Texas skrev:
Tack för all hjälp, men om jag inte köper en BMW vad tycker ni det finns för sjysst första bil med lite "drag" i, för max 25.000 kr

Köp en Celica GT-4 (generation 4,86-89) Du kan hittan en för runt 25-30k. Dessa bilar ger grymt mycket kul för pengarna, du har 4wd och turbo som dessutom är lätt och billig att trimma.
Effekten ligger runt 170hk original, men är som sagt enkel att höja betydligt...
Alla Toyota har grym kvallitet och går sällan sönder, sedan är ju Celican en ungdomlig bil till skillnad från en gammal törstig BMW 5-serie....

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Fredrik.Gustavsson
8 juli 2006 · 2 123 Inlägg

mrcelica skrev:

Texas skrev:
Tack för all hjälp, men om jag inte köper en BMW vad tycker ni det finns för sjysst första bil med lite "drag" i, för max 25.000 kr

Köp en Celica GT-4 (generation 4,86-89) Du kan hittan en för runt 25-30k. Dessa bilar ger grymt mycket kul för pengarna, du har 4wd och turbo som dessutom är lätt och billig att trimma.
Effekten ligger runt 170hk original, men är som sagt enkel att höja betydligt...
Alla Toyota har grym kvallitet och går sällan sönder, sedan är ju Celican en ungdomlig bil till skillnad från en gammal törstig BMW 5-serie....

Du är i varenda tråd och gnäller på alla biliar förutom Celicor.
Tycker det är väldigt konstigt faktiskt.
Hur vet du om dom är törstiga och slöa ?
Du har säkert kört jätte många BMW's eller hur ?
Nej sluta gnäll eller gå nån annanstans.

mrcelica
8 juli 2006 · 1 639 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

mrcelica skrev:

Texas skrev:
Tack för all hjälp, men om jag inte köper en BMW vad tycker ni det finns för sjysst första bil med lite "drag" i, för max 25.000 kr

Köp en Celica GT-4 (generation 4,86-89) Du kan hittan en för runt 25-30k. Dessa bilar ger grymt mycket kul för pengarna, du har 4wd och turbo som dessutom är lätt och billig att trimma.
Effekten ligger runt 170hk original, men är som sagt enkel att höja betydligt...
Alla Toyota har grym kvallitet och går sällan sönder, sedan är ju Celican en ungdomlig bil till skillnad från en gammal törstig BMW 5-serie....

Du är i varenda tråd och gnäller på alla biliar förutom Celicor.
Tycker det är väldigt konstigt faktiskt.
Hur vet du om dom är törstiga och slöa ?
Du har säkert kört jätte många BMW's eller hur ?
Nej sluta gnäll eller gå nån annanstans.

Ok, du tycker altså jag ska hålla mig borta från garaget ?  Och jag gnäller på ALLA bilar i ALLA trådar förutom Celicor ? (Få se belägg för ditt påstående för sa**n !!!!!)  Vad jag gjorde här var att rekomendera en bil som passar om man vill ha en schysst bil med lite "drag" i som trådskaparen var ute efter...

Jag har inte kört jättemånga BMW, utan endast den E36 325'a jag själv ägt samt en 520 och en 525 som min morbror ägt, så dessa vet jag en hel del om...

Om du tycker jag ska bli bannad härifrån så ta upp det med admin, själv tycker jag fanimej du ska be om ursäkt ! Läs för helvete inte mina inlägg om du inte gillar dem, för jag tänker fortsätta att kritisera stora törstiga bilar som är dyra att äga !!!

Senast redigerat av mrcelica (8 juli 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Darkie dARKiE
8 juli 2006 · 5 031 Inlägg

den gamla törstiga 5:serien är inte så törstig som folk tror den drar 0.8/9 landsväg, istan lite mer runt 1.2L milen , tycker själv det är fullt normalt för en bil i den storleken, dessutom är dem inte otympliga grymt rolig bil att köra faktiskt!

dyr att äga? nja.. 135/kr månaden försäkring (trafikför..) / 1700kr året skatten.

sen vad som är dyrt och billigt är ju upp till var och en!

Senast redigerat av Darkie (8 juli 2006)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
mrcelica
8 juli 2006 · 1 639 Inlägg

525'an som jag har erfarenhet ifrån låg en bit över 1,2l/milen kan jag säga, tycker helt enkelt inte det är ett så bra val som förstabil om man är ute efter en ekonomisk bil. Påstår inte att dom är dåliga på något sätt....

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
OverBoosted AUTOBAHNRASER
8 juli 2006 · 3 804 Inlägg

Ghost_Face skrev:

Texas skrev:
Tack för all hjälp, men om jag inte köper en BMW vad tycker ni det finns för sjysst första bil med lite "drag" i, för max 25.000 kr

var också på väg att köpa en bmw 525 e34, fast jag valde att inte köpa den för att den drar så mycket bensin +att jag inte är i behov av en stor sedan ännu.
170HK låter ju rätt trevligt men en e34 är ju rätt tung så det är ju mer ett långfärdslok med mer komfort än sport.

Om du inte köper en BMW, så kan du ju alltid snegla på pigga små gsi/gti om du nu inte är helt insnöad på bakhjulsdrift som jag =P

är det inte 192hk i den? :S


Bmw osv..
fredde85
8 juli 2006 · 1 798 Inlägg

Ja de är 192 hk i den om den är 91 eller nyare för då kom den nya 24 v motorn m50 b25.
Innan var de 12v motorn på 170 hk m20 b25.

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Darkie dARKiE
8 juli 2006 · 5 031 Inlägg

då kanske den motorn var lite sleten och dåligt skött?
Men visst vet inget om 525:an den kanske går lite dyrare!

Sen ditt förslag celican med turbo tror jag kan vara jävligt rolig bil faktiskt! Bmwn är mer ett landsvägslok ;D och celican lite "overall" kärra! Sen att den har turbo hade ju lockat mej mer!

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Fredrik.Gustavsson
8 juli 2006 · 2 123 Inlägg

mrcelica skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

mrcelica skrev:

Köp en Celica GT-4 (generation 4,86-89) Du kan hittan en för runt 25-30k. Dessa bilar ger grymt mycket kul för pengarna, du har 4wd och turbo som dessutom är lätt och billig att trimma.
Effekten ligger runt 170hk original, men är som sagt enkel att höja betydligt...
Alla Toyota har grym kvallitet och går sällan sönder, sedan är ju Celican en ungdomlig bil till skillnad från en gammal törstig BMW 5-serie....

Du är i varenda tråd och gnäller på alla biliar förutom Celicor.
Tycker det är väldigt konstigt faktiskt.
Hur vet du om dom är törstiga och slöa ?
Du har säkert kört jätte många BMW's eller hur ?
Nej sluta gnäll eller gå nån annanstans.

Ok, du tycker altså jag ska hålla mig borta från garaget ?  Och jag gnäller på ALLA bilar i ALLA trådar förutom Celicor ? (Få se belägg för ditt påstående för sa**n !!!!!)  Vad jag gjorde här var att rekomendera en bil som passar om man vill ha en schysst bil med lite "drag" i som trådskaparen var ute efter...

Jag har inte kört jättemånga BMW, utan endast den E36 325'a jag själv ägt samt en 520 och en 525 som min morbror ägt, så dessa vet jag en hel del om...

Om du tycker jag ska bli bannad härifrån så ta upp det med admin, själv tycker jag fanimej du ska be om ursäkt ! Läs för helvete inte mina inlägg om du inte gillar dem, för jag tänker fortsätta att kritisera stora törstiga bilar som är dyra att äga !!!

Det är inte speciellt bra drag i en celica gt-4 från 80-talet heller direkt för det första.
Och ja du gnäller faktiskt på dom flesta bilar.
"Läs för helvete inte mina inlägg om du inte gillar dem, för jag tänker fortsätta att kritisera stora törstiga bilar som är dyra att äga"
Tänk efter nu en bmw är kanske dyr att äga för dig men för en annan som har mer pengar då ?
Då är den inte dyr.
Törstiga är dom inte heller du har väl hört vad folk sagt i denna tråd om deras bensinförbrukning.
Killen frågade om Bmw var en bra första bil.
Då kan du väl formulera ditt inlägg och inte bara skriva. Skit slöa, dyra reservdelar, dyr att äga m.m

mrcelica
8 juli 2006 · 1 639 Inlägg

Du Fredde, snacket om mer pengar kanske inte hör hemma här eftersom han skulle lägga 25k
De enda bilar jag gnällt myclket över är gamla Volvo 2/740 samt E36'or eftersom jag har dåliga erfarenheter av dem...

Senast redigerat av mrcelica (8 juli 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
VKR
31 december 2008 · 5 Inlägg

mrcelica skrev:
Du Fredde, snacket om mer pengar kanske inte hör hemma här eftersom han skulle lägga 25k
De enda bilar jag gnällt myclket över är gamla Volvo 2/740 samt E36'or eftersom jag har dåliga erfarenheter av dem...

Dom flesta har ju bra erfarenheter av både volvo 2/740 och E36'or men du måste haft en grymm otur eller så har inte bilen passat din smak bara.   Men ja måste säga att din avatar är betydligt snyggare än en gammal celica wink

CarpeDiem German Engineering
31 december 2008 · 9 083 Inlägg

Köp en gammal E30 320, perfekt förstabil wink

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Bjork OEM <3
31 december 2008 · 6 957 Inlägg

Sam176 skrev:
Köp en gammal E30 320, perfekt förstabil wink

//Sam

Förutsatt att man ev kan riva av toppen då packningen inte e den bästa..
Skulle sj vilja ha en E30 325..rolig leksak för pengarna big_smile

OEM <3
Jolle87
31 december 2008 · 1 585 Inlägg

1.2L/milen? ja när du kör med fullgas kanske? Har själv ägt en 525:a -94 (24V) den drack runt 0.8-0.9 liter milen blandad körning. Sjukt bra bil riktigt skön att köra och går riktigt bra. Har även ägt en 325:a dricker inte iheller mycket och går änu bättre än 525orna. Sen att dom är dyra att äga osv är skit snack. Är inte mycket dyrare vilken bil som helst. Sen att en 520 blir ifrån körd av en ford fiesta? Skulle jag knappast tro. Men kan ge dig råd om att satsa på en E30 eller E36 riktigt roliga bilar. Även E34 är bra bilar men satsa då på M50 motorn med 24V istället för m20 motorn som inte har lika bra rykte. Lycka till med letandet.

Edit// såg nu att tråden va 2år gammal. Varför dra upp gamla trådar?

Senast redigerat av Jolle87 (31 december 2008)

Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
31 december 2008 · 820 Inlägg

Delar är ju inte så dyra om man tänker efter.. man tjänar nog mest på att köpa en obes halvrasad bil på blocket (finns många billiga i den äldre 5 serien)  och plocka det man behöver .

Lycka till med valet


Må gott
David

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M5 3.8 (1992)
BMW M535i "hajen" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang