Hur anmäler man en polis?

Redbull Moderator+
10 maj 2008 · 1 081 Inlägg

LuCiiifer skrev:
Vittnesskydd är redan försent då de redan vet om precis allt jag sagt vem jag är osv. Detta är gamla kompisar som jag lämnade för ett tag sen som höll på att köra mittt liv åt skogen.

Vittnesskydd är väl till för sådant iofs? Vet dom inte vem du är eller vad du sagt behöver du väl knappast något vittnesskydd ...

Vem jag?
LuCiiifer DrivmedelsTekniker
11 maj 2008 · 1 632 Inlägg

Nej men snuten har gjort fel o han ska få betela för att jag är rädd, eller hur? att man mår psykiskt dåligt eller för det sociala livet blir svårt.

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
11 maj 2008 · 3 404 Inlägg

LuCiiifer skrev:
Nej men snuten har gjort fel o han ska få betela för att jag är rädd, eller hur? att man mår psykiskt dåligt eller för det sociala livet blir svårt.

En polis kan göra mycket innan det händer någontiong, så att ställa svinet till svars för sitt agerande är nog svårt. Det bästa du kan göra är nog tyvär att få en "total minnesförlust" sad

Nästa gång, skriv ett brev och skicka per post från en annan komun eller liknande så att de absolut inte kan spåra dig. FY F*N för dagens poliser!

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
alain www.bimmerpower.org
11 maj 2008 · 3 995 Inlägg

Sä länge du inte har kommit till rättegång, du har rätt  att återkalla din vitnesmål på grund av sekerhet och du har rätt att ändra din vitnesmål eller bara säga att du inte vill vittna på grund av polisen inte respekterade dina önskningar om tystnadplikt.
Det gjörde jag för några år sen och det gick.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
figgesoft
11 maj 2008 · 25 Inlägg

ring polisen o fråga om hjälp istället.
Skadestånd lär ju aldrig komma på fråga eftersom du troligtvis är huvudvittnet.

Har dem ett förhörs protokoll så vet du ju redan att du tjallat.
Smart att själv åka dit för mened i rätten när du inte vågar bekräfta det åklagaren läser upp ur ditt förhör.

Stå istället för vad du sagt!
Får du dem dömda och dem lyfter ett finger på dig så åker dem dit ännu värre för övergrepp i rättsak m.m.

Lycka till!

Renault, It's not a car, it's a lifestyle
Renault Megane Classic (LA) "Guldbaggen" (1998)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
11 maj 2008 · 3 404 Inlägg

figgesoft skrev:
ring polisen o fråga om hjälp istället.
Skadestånd lär ju aldrig komma på fråga eftersom du troligtvis är huvudvittnet.

Har dem ett förhörs protokoll så vet du ju redan att du tjallat.
Smart att själv åka dit för mened i rätten när du inte vågar bekräfta det åklagaren läser upp ur ditt förhör.

Stå istället för vad du sagt!
Får du dem dömda och dem lyfter ett finger på dig så åker dem dit ännu värre för övergrepp i rättsak m.m.

Lycka till!

Men för i helsike, idag kan man ju mörda utan påföljd så varför skulle de åka in på kåken?

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
mtlca Zippin 40's
11 maj 2008 · 197 Inlägg

TenZer skrev:

figgesoft skrev:
ring polisen o fråga om hjälp istället.
Skadestånd lär ju aldrig komma på fråga eftersom du troligtvis är huvudvittnet.

Har dem ett förhörs protokoll så vet du ju redan att du tjallat.
Smart att själv åka dit för mened i rätten när du inte vågar bekräfta det åklagaren läser upp ur ditt förhör.

Stå istället för vad du sagt!
Får du dem dömda och dem lyfter ett finger på dig så åker dem dit ännu värre för övergrepp i rättsak m.m.

Lycka till!

Men för i helsike, idag kan man ju mörda utan påföljd så varför skulle de åka in på kåken?

Om du syftar på Rödeby mordet så var de ju under helt andra omständigheter.... Inte precis samma sak det här.

"Dieselbilar drar minst bensin"
figgesoft
11 maj 2008 · 25 Inlägg

Ring som sagt och fråga om hjälp istället. Fråga om dem verkligen lämnat ut ditt förhör till den andra parten eller om det bara är ditt namn som framgått.

Säg att du känner du hotad. Framgår det att den motsatta parten har kontaktat dig så är det direkt övergrepp i rättsak.

Skulle det vara allvarligt hot så kan du begära dold identitet.  Dvs. skatteverket döljer din adress och du kan flytta utan att dem kan få tag på din nya adress.

Skadestånd kan du kräva i tingsrätten om du känner dig kränkt eller hotad.
(Dina kompisar som får betala det).


Enligt min mening så är du uppenbart korkad som ens drar upp detta på ett öppet forum.

Lycka till

Renault, It's not a car, it's a lifestyle
Renault Megane Classic (LA) "Guldbaggen" (1998)
Eisenhut
11 maj 2008 · 1 827 Inlägg

Förundersökningsprotokoll mm lämnas alltid ut till den misstänkta. I detta står ju allt som sagt eller tagits upp angående fallet. Polisen har i detta fallet faktiskt inte gjort något fel så som jag ser det.

Hur ser din hotbild ut annars, jag antar att dina "vänner" sitter häktade med restriktioner? Är dom det, vilket jag förmodar så är det ingen på utsidan som vet om att du står som vittne, så innan Tingsrätten så kan du hålla dig ganska lugn. Har du några mer frågor så får du gärna PMa, jag jobbar med detta nämligen och tar dagligen itu med sådana här problem.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Thymbra Stylish
11 maj 2008 · 22 Inlägg

LuCiiifer skrev:
Lämnade ett anonymt tips till polisen och blev nu kallad till rättegång. hur anmäler man en polis som butit mot tystnadsplikten och skickat ut ett förhörsprotokoll till de åtalade med mitt namn i?

Snälla behöver verkligen hjälp med de här.

Under tiden som förundersökning pågår råder alltid sekretess. Men när väl rättegången drar igång så blir ju allt material som finns i förundersökningen offentligt. Det går inte att vittna anonymt i Sverige, i alla fall inte än så länge, även om det diskuteras. Har det skett något missförstånd? Var det något som polisen glömde förklara, kanske?

Phaetoon
11 maj 2008 · 8 156 Inlägg

Jag antar att du pratade med polisen personligen och inte via telefon?
I vilket fall så har du ju rätt till någon form av vittnesskydd. Sen får du nog flytta ifrån Västerås.
Om du ringde 112 och tipsade anonymt så finns samtalet inspelat och då kanske du kan få polismannen fälld, annars så står ju ord mot ord.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
11 maj 2008 · 8 156 Inlägg

Thymbra skrev:
Under tiden som förundersökning pågår råder alltid sekretess. Men när väl rättegången drar igång så blir ju allt material som finns i förundersökningen offentligt. Det går inte att vittna anonymt i Sverige, i alla fall inte än så länge, även om det diskuteras. Har det skett något missförstånd? Var det något som polisen glömde förklara, kanske?

Men man får väl ge tips anonymt? Men sägs saker i ett förhör så är ju läget lite annorlunda, men då finns samtalet iaf inspelat. Har man fått ett löfte om anonymitet så tycker jag att ett sådant ska gälla. Ett löfte är ett löfte.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Thymbra Stylish
11 maj 2008 · 22 Inlägg

Phaetoon skrev:

Thymbra skrev:
Under tiden som förundersökning pågår råder alltid sekretess. Men när väl rättegången drar igång så blir ju allt material som finns i förundersökningen offentligt. Det går inte att vittna anonymt i Sverige, i alla fall inte än så länge, även om det diskuteras. Har det skett något missförstånd? Var det något som polisen glömde förklara, kanske?

Men man får väl ge tips anonymt? Men sägs saker i ett förhör så är ju läget lite annorlunda, men då finns samtalet iaf inspelat. Har man fått ett löfte om anonymitet så tycker jag att ett sådant ska gälla. Ett löfte är ett löfte.

Tipsa får man göra anonymt. Men om man har genomgått ett förhör och ska vittna kan man inte vara anonym. Det är en omöjlighet. Polisen har inte rätt att ge några löften om saker som står utanför lagen. I så fall har begreppen förväxlats.

Phaetoon
11 maj 2008 · 8 156 Inlägg

Men om man vid ett förhör ger ett tips om att några har skrutit om att vara delaktiga vid ett grovt rån (för att ta ett exempel) och vid samma tillfälle vill vara anonym så får man väl vara det? Det är ju skillnad om det handlar om ett vittnesmål under ett förhör, för då kan man ju inte vara anonym.

Om man t.ex säger så här i ett förhör:
"Det var inte jag som är inblandad i rånet, men jag vet vilka som är det. Om jag får vara anonym så kan jag ge er namnen." Hur blir det då?
Det är underförstått att personen ifråga inte kommer att vittna mot rånarna.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Toby Skyline Stagea Club Sweden
11 maj 2008 · 290 Inlägg

LuCiiifer skrev:
Lämnade ett anonymt tips till polisen och blev nu kallad till rättegång. hur anmäler man en polis som butit mot tystnadsplikten och skickat ut ett förhörsprotokoll till de åtalade med mitt namn i?

Snälla behöver verkligen hjälp med de här.

Du har ju sagt ditt namn annars skulle dom inte veta...

Before anyone did anything, Elvis did everything...
Nissan Skyline R33 GTR "Miljöbilen" (1995)
TRYIT Teddan
11 maj 2008 · 2 495 Inlägg

LuCiiifer skrev:
okej det är ganska brutalt han har skikcat ut info om mitt förhör  till de. utan att kontakta mig. plus att jag berättat att jag vill vara anonym. nu blir jag kallad till rättegång.jag vågar inte gå ut ens, de är rätt tunga grabbar de handlar om.
finns de skadestånd osv att söka?

om det är tunga grabbar varför golar du ner dom ??

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
RobertS
12 maj 2008 · 71 Inlägg

r-ted skrev:

LuCiiifer skrev:
okej det är ganska brutalt han har skikcat ut info om mitt förhör  till de. utan att kontakta mig. plus att jag berättat att jag vill vara anonym. nu blir jag kallad till rättegång.jag vågar inte gå ut ens, de är rätt tunga grabbar de handlar om.
finns de skadestånd osv att söka?

om det är tunga grabbar varför golar du ner dom ??

Så kan man ju inte tänka för då skulle ju alla lite grövre brotslingar aldrig ha någit vittne emot sig. Klart man ska kunna vittna utan att själv få sota för sin goda gärning.

barrre Evolution Garage
12 maj 2008 · 394 Inlägg

r-ted skrev:

LuCiiifer skrev:
okej det är ganska brutalt han har skikcat ut info om mitt förhör  till de. utan att kontakta mig. plus att jag berättat att jag vill vara anonym. nu blir jag kallad till rättegång.jag vågar inte gå ut ens, de är rätt tunga grabbar de handlar om.
finns de skadestånd osv att söka?

om det är tunga grabbar varför golar du ner dom ??

För att dom som eventuellt är skyldiga ska få sitt straff? För rättvisan? För offren? För whatever?
Att ens blanda in såna negativa ord som gola, tjalla, etc tycker jag är lite onödigt. Bara för att man är ett vittne så är man ingen skvallerbyttabingbång som vill sätta dit folk för att jävlas.

Självklart ska man kunna vittna utan att riskera liv och lem oavsett hur tunga grabbar det gäller.
Men tyvärr är ju rättsystemet i Sverige ganska vridet, så det blir ju så att folk avstår att vittna för att dom och deras nära kan bli utsatta för vedergällningar.


Nu vet jag inte hur just LuCiiifers situation ser ut, men jag hoppas det ordnar sig!

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
newBadboy
12 maj 2008 · 340 Inlägg

r-ted skrev:

LuCiiifer skrev:
okej det är ganska brutalt han har skikcat ut info om mitt förhör  till de. utan att kontakta mig. plus att jag berättat att jag vill vara anonym. nu blir jag kallad till rättegång.jag vågar inte gå ut ens, de är rätt tunga grabbar de handlar om.
finns de skadestånd osv att söka?

om det är tunga grabbar varför golar du ner dom ??

Intelligent......

LuCiiifer DrivmedelsTekniker
12 maj 2008 · 1 632 Inlägg

r-ted>>



en av killarna var med vid inbrott i vår villa dessutom har dom kladdat ner grannes lastbil. Räcker inte det? Nån jävla måtta får de  fan vara. och sitt inte o säg att varför golar du? är det du som sitter i min situation eller?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang