Hjälp! Bilen startar inte! (Volvo 945 ltt)

hakan_kj
11 maj 2008 · 117 Inlägg

Hej, Jag har en volvo 945 ltt  -97 och igår åkte jag och handlade, när jag sedan satte mig i bilen för att åka hem så startade den inte. Nu är den bogserad och står hemma.

Tändstiften är helt torra så den får ingen bensin. Bensinpumpen fungerar men spridarna tycks inte arbeta.

Någon som vet vad man ska göra?

Jag fixade till rubriken lite.
/Moderator (Phaetoon)

Volvo v70 "v70n 2 4t" (2001)
Bene
11 maj 2008 · 38 Inlägg

Kolla bränsle relät,,, kanske kan va det???

hakan_kj
11 maj 2008 · 117 Inlägg

Nej... alla relän fungerar... den får bensin upp till insuget... har kollat i den där ventilen där man kan lufta bränslesystemet

Volvo v70 "v70n 2 4t" (2001)
loffe007
11 maj 2008 · 905 Inlägg

mät om du får nån spänning fram till spridarna då?

lindberg_racing
11 maj 2008 · 69 Inlägg

hallgivaren styr allt både bränsle och tändning och sen kan det även vara spridarmotståndet.
har lagat många på det viset men orkar du inte byta kan jag komma och köpa och köra hem bilen big_smilebig_smile

hakan_kj
11 maj 2008 · 117 Inlägg

Vad är hallgivaren för något? Och jag har hört att det kan vara Spridarreläet... var hittar man det och hur vet man om de fungerar som det ska?

Volvo v70 "v70n 2 4t" (2001)
lindberg_racing
12 maj 2008 · 69 Inlägg

det är en grej som sitter och läser av på svänghjulet och på så viss så bestämmer den när det ska in bränsle och när det ska tända. den är en svart litten grej som sitter med en 10 som man med lätthet skruvar bort med lite förlängare nedanför fördelaren mellan spränkåpan och motorn. ska gå att åm mäta den men vet inte vilket åm det ska vara..spridarmotståndet heter det och det är inget relä! sitter bredvid batteriet på vänster sida. det är den grej som det går in 5 kablar, en i mitten till ett bläck och ifrån bläcket till 4 runda vita motstånd, det som händer är att det blir rost/oxid så det blir ingen kontakt därimellan. ja hur vet man att det är som det ska... du får helt enkelt efter du har bytt hallgivare och gjort rent motståndet plocka bort spridarbryggan och kolla om det kommer nått när du kör den på starten. allternatift att du tar en lös spridare och pluggar i obs MÅSTE VARA IFRÅN EN TURBO. (spridarmotståndet sitter bara på turbosarna) vid tvekan eller fråga pma mig så får du svar gör inget annat än skruvar sånt där.

mvh joel 0735448756

hakan_kj
12 maj 2008 · 117 Inlägg

Nu är det så att jag har ingen hallgivare på min... jag har en impulsgivare.... å hallgivaren har väl med tändningen att göra... jag har ju gnista å den tänder så det lär väl inte vara något sånt som är fel då eller?

Volvo v70 "v70n 2 4t" (2001)
lindberg_racing
13 maj 2008 · 69 Inlägg

hallgivare är det mer korekta verkstadsordet men du kan kalla det impulsgivare, svänghjulsgivare m.m. kärt barn har många namn.

hakan_kj
15 maj 2008 · 117 Inlägg

aa jo men vad dom sa på volvo så hade den inte det, fast dom där uppe på volvo har ju iof inte rätt särskilt ofta

Volvo v70 "v70n 2 4t" (2001)
V70_XC_AWD
15 maj 2008 · 71 Inlägg

Kan vara  kamaxelläges givaren hade  en  945 turbo 94 som  gick  kanon sen  i  en rondell så  la den av  byte  allt  innan  jag  lämnade  in den och då  var det  kamaxelläges givaren som hade  sagt  upp sig

Är under styling
lindberg_racing
15 maj 2008 · 69 Inlägg

kamaxel givare finns mig vetligen bara på 5orna men undantagsvis på dom gamla b230orna där hallgivaren satt i fördelaren för att dom inte hade kommit på pottsvänghjulet då..
men men jag har haft fel förut och är bara glad att lära mig nått nytt big_smilebig_smile men jag ska kolla i några bilar att det stämmer först för ingen regel utan undantag.
tex så har polaren en b21ft i sin 945 -95 och det finns inte men finns det inte går det att bygga big_smile

RaLsO från bun!
15 maj 2008 · 89 Inlägg

testat om den startar nyligen? min dör lite då och då, får den stå allt från 10 sek till en dag så går den sen igen, jobbigt men sad

Teori och praktik är inte samma sak, glöm inte det!
hakan_kj
15 maj 2008 · 117 Inlägg

Ja nej den startar inte för att den har stått en stund:P tyvärr... jag ska iaf prova med databoxen nu och se om den kan vara fel på..... någon som har en databox/styrenhet med bosch nr 0280000984 ?

I sånt fall skulle jag gärna testa den eller att man kan testa min i någon annan bil... är det den som det är fel på köper jag gärna en.... smile

Volvo v70 "v70n 2 4t" (2001)
Sharky
16 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Anledningen till att det inte kommer bensin när impuls/vevaxelgivaren har lossnat/lagt av är av säkerhetsskäl.
Sprutet skall funka på så sätt att när man först vrider nyckeln till tändläge så skall bränslepumpen gå någon sekund för att återtrycksätta systemet för att göra det lättare att starta. Sedan får inte pumpen gå igen förrän tändboxen läser av att motorn snurrar fortare än typ 500 rpm. När tändboxen mäter av detta med impulsgivaren så skickar den en signal - en lastsignal - på en sladd mellan tänd och insprutningsboxen och först då får insprutningsboxen börja öppna spridarna och köra pumpen.

Säkerheten i detta ligger i om man krockar och motorn slutar snurra så får inte bränslepumpen fortsätta gå.

/Göran

Och nej, 740/940 har ingen kamlägesgivare.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
hakan_kj
19 maj 2008 · 117 Inlägg

Var hittar man då den där impuls/vevaxelgivaren. Hur ser den ut och hur sitter den fast? är den svår att byta?
Hur vet man om den inte fungerar?

Volvo v70 "v70n 2 4t" (2001)
hakan_kj
19 maj 2008 · 117 Inlägg

Men den där impuls/vevaxelgivaren, styr den bara spridarna då eller? sitter det inte en för tändningen också?

Volvo v70 "v70n 2 4t" (2001)
tilldig
19 maj 2008 · 53 Inlägg

Jag har nog samma problem med min.
jag körde den så började den spotta och dog sen, då bytte jag soppa pump efterssom jag fick med en ny med bilen och den gamla lät så mycket.
Efter bytet startade den och gick fint några minuter sen började den spotta igen och tillslut gick den inte alls pga för mycket spottande.
detta problemet hadde jag på min 940gl också och det blev bättre när jag hadde bytt rotor,fördelarlock, lambdasond, och tändkablar.
Fast det mesta löste sig med lambdan.

lindberg_racing
20 maj 2008 · 69 Inlägg

nej det är samma till båda funktionerna, som jag skrev i ett tidigare inlägg så är den lätt att byta med en lång förlängare och en 10 hylsa sitter nedanför fördelaren imellan sprängkåpan och motorn, erbjudandet om ett ev köp står fortfarande kvar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang