Projekt "pärlan" Volvo 245 -87

MRosenson
30 oktober 2009 · 199 Inlägg

Tycker de verkar vara en jäkla massa elfel på bilen? Är de någon epa pojke som har varit och gjort egna eldragningar? ^^

Tycker de är jordfel både hit och dit wink

Ichtyostega
31 oktober 2009 · 107 Inlägg

MRosenson skrev:
Tycker de verkar vara en jäkla massa elfel på bilen? Är de någon epa pojke som har varit och gjort egna eldragningar? ^^

Tycker de är jordfel både hit och dit wink

Ingen epapojke, däremot var det en blond brud som inte verkade veta vad hon höll på med, som ägde bilen innan mig. Hon har satt ihop det mesta med ståltråd, dragit massa extragrejor tex dimljusen och stereon direkt till batteriet. >_<

Ichtyostega
31 oktober 2009 · 107 Inlägg

Uppdaterar lite:
Jag skulle starta henne idag och flytta på så jag kom närmare garaget för att mecka *läs pilla*.
Hon gick inte igång sad
Jag trodde definitivt att det var jag som hade världens otur och typ spolen hade gått igen eller så. Pappa kom ut och kollade om hon gnistade, det gjorde hon. Kom på den dumma idén att tanka i lite bensin, så jag slog i 7-8 liter, men det gav inget resultat.
Efter 2-3 timmar gick jag ut och försökte igen, då jävlar gick hon igång smile
Då var det bara att det var slut i tanken..
(Soppamätaren funkar inte och jag har ju aldrig hunnit köra henne tillräckligt för att komma till en bensinstation.)

Jag pillade lite med elen och drog loss ett fejkalarm, tyckte att den skulle dra onödig ström eftersom att jag inte behöver den heller.
Lämnade dimljusen okopplade, men fixade stereon. Och det är BARA de bakre högtalarna som funkar >_<
Hur sämst ljud som helst, men jag tänker INTE lägga någon energi på att få ljud i framhögtalarna.

Sen pillade jag på lite bältesskydd, ett svart fejklurv på förarstolen *yummie big_smile*, städade lite i bagaget och städade undan kablar som hänger och dinglar.
Kom ingen vart med blinkers och jordfelet i baklyktan, men ska försöka igen snart.

Ichtyostega
2 november 2009 · 107 Inlägg

Inhandlat nya länkarmar!
Fortfarande, någon som har 15'' vinterhjul? ^^
Eller bara 15'' plåtisar till salu?

vullen Mr White
2 november 2009 · 1 072 Inlägg

Polan har ett par me dugliga däck på för 500kr big_smile

Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Ichtyostega
3 november 2009 · 107 Inlägg

Robban 245 skrev:
Polan har ett par me dugliga däck på för 500kr big_smile

Liite långt att åka och jag har lite på G som jag ska kolla på idag sad

Ichtyostega
9 november 2009 · 107 Inlägg

15'' vinterhjul fixade.
Pojkvännen ägnade nästan 2 dagar till att byta länkarmarna och han juckade bara lite på blinkerslampan i bak (den som "inte fungerade"), och då var det fixat. Plus att jordfelet helt plötsligt var fixat.
Polaren åkte bakom oss i ett par mil och sa att ena bromslampan försvann snabbt, men kom tillbaka igen, när jag stod i en korsning och blinkade.

Fick inge vidare fason på p-bromsen, den går tydligen inte att spänna.
Så nu står hon uppe i stor-sthlm hos polaren och väntar på delar smile

Bilder på de gamla länkarmarna:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/71552/798352_lf77ug.jpg
gamla länkarmar bak @ 240

https://www1.garaget.org/gallery/archive/71552/798353_2xb920.jpg
närmare bild på de gamla länkarmarna bak @ 240

Ichtyostega
9 november 2009 · 107 Inlägg

Känner att jag borde lägga in en myspysbild på pärlan.
Trots att det är ganska jobbigt när det låter överallt, otäta dörrar och motorn.
Så när man ser på bilden, vill man bara sätta sig där i och tuffa iväg. Se hur folk vänder sig om, se hur raggare som man möter hänger fram i rutan för att glo en extra gång om det verkligen var en brud som satt där i ;P
https://www1.garaget.org/gallery/archive/71552/798354_8wudno.jpg
höstbild @ 240in
https://www1.garaget.org/gallery/archive/71552/798355_hl1o1p.jpg
Höstbild @ 240in

Senast redigerat av Ichtyostega (9 november 2009)

Ichtyostega
10 november 2009 · 107 Inlägg

Införskaffat "ny" p-broms. Pojkvän ska vara snäll och byta senare i veckan.
Hoppas på besiktning på fredag!

Nån som har stenkoll på det här med vinterdäck/sommardäck. Får man ha sommar- nu om det ej är halt eller snö/slask på vägarna? Genom besiktningen?

robininfOCUS Med lem
10 november 2009 · 768 Inlägg

Hmm, vinterdäcken ska vara på 1a dec VID VINTERVÄGLAG.

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!
Volkswagen 1200 Typ 1 "Bubblan" (1960)
Volkswagen Golf Variant "Goffe" (2004)
Volvo 242L "Våfflan" (1976)
Ichtyostega
11 november 2009 · 107 Inlägg

robininfOCUS skrev:
Hmm, vinterdäcken ska vara på 1a dec VID VINTERVÄGLAG.

Så om det inte är vinterväglag, innan 1 dec och jag besiktar, får jag alltså ha sommarpjucksen på?
Tack smile

Jonaazz
11 november 2009 · 30 Inlägg

Du får alltid ha sommardäck på besiktningen. De bryr sig bara om vad som sker innanför portarna och där är det alldrig snö wink. Det är tillåtet att besiktiga med dubbdäck mitt i sommaren med om det skulle vara så. Det är på vägen till och från som det kan bli problem med polisen men det är okej att köra till och från på fel däck med

Volvo 240 DL "B.A.D Performace" (1985)
Ichtyostega
12 november 2009 · 107 Inlägg

Jonaazz skrev:
Du får alltid ha sommardäck på besiktningen. De bryr sig bara om vad som sker innanför portarna och där är det alldrig snö wink. Det är tillåtet att besiktiga med dubbdäck mitt i sommaren med om det skulle vara så. Det är på vägen till och från som det kan bli problem med polisen men det är okej att köra till och från på fel däck med

Haha, så det säger du. Jag har nämligen 4 helt olika mönster på mina vinterdäck, däcksfirman valde ut dem åt mig =/
Så jag funderade lite på om det var lagligt eller så...

By the way så är p-bromsen spänd nu, och tar bra ;D
Så det blir ombesiktning imorn efter jobbet!

dadde
12 november 2009 · 2 164 Inlägg

Ichtyostega skrev:

Jonaazz skrev:
Du får alltid ha sommardäck på besiktningen. De bryr sig bara om vad som sker innanför portarna och där är det alldrig snö wink. Det är tillåtet att besiktiga med dubbdäck mitt i sommaren med om det skulle vara så. Det är på vägen till och från som det kan bli problem med polisen men det är okej att köra till och från på fel däck med

Haha, så det säger du. Jag har nämligen 4 helt olika mönster på mina vinterdäck, däcksfirman valde ut dem åt mig =/
Så jag funderade lite på om det var lagligt eller så...

By the way så är p-bromsen spänd nu, och tar bra ;D
Så det blir ombesiktning imorn efter jobbet!

om jag inte är helt ute och cyklar så är det fullt lagligt att ha olika mönster, dock är det väldigt korkat.. risken för vattenplaning m.m ökar ganska ordentligt..  men så länge du har över 3mm på vinterdäcken så skall det vara lagligt.

"Life´s too short to drive a boring car"
Ichtyostega
14 november 2009 · 107 Inlägg

Ajo mönstren liknar ju varandra, och det är över 3mm djup tongue
Ska som sagt bara ha över vintern och jag lovar att köra lugnt smile

Vart stoppad av polisen hem från sthlm, riktigt skraj jag vart när ena gick bakom bilen och kollade, och så påpekade de om att hon hade hög tomgång sad
Men det var ingen fara.

Vilka klarade ombesiktningen galant ?
big_smile big_smile big_smile
Jag och volvon!
Äntligen!

Ichtyostega
15 november 2009 · 107 Inlägg

Förresten.
Blinkers dör när jag kör långt. Det gäller en bilresa på över 30 minuter.
Först blinkar den "vartannat" och efter en stund så slutar den helt. Alltså det låter ingenstans, syns ingenstans.
Kan det vara relät som blir överhettat?
Kabelbrott nånstans?
För liten säkring?

Detta händer alltså jämt. När bilen har fått stå och bli kall så fungerar blinkers som vanligt igen.

B23
15 november 2009 · 94 Inlägg

Fan vad roligt att den gick igenom! big_smile Blir det till att Dunka Eddie Nu eller? wink

Ichtyostega
16 november 2009 · 107 Inlägg

B23 skrev:
Fan vad roligt att den gick igenom! big_smile Blir det till att Dunka Eddie Nu eller? wink

Har inte testat om eddie funkar i volvon, än har det bara blivit rock/metal. Och det funkar jävligt najs tongue
Jag menar, mattsvart med en röd drake, det säger mer rock än raggare wink

Ichtyostega
22 november 2009 · 107 Inlägg

Igår var jag ute ett bra jävla tag och körde med volvon.
Gick finfint med blinkers i över 3 timmar. Då vi skulle hem så var blinkers kaputt död.
Inte att den går över till att blinka vartannat hack, SEN dö helt.
Jag parkerade, hädde spaken i vänster-blink-läge och var å juckade på kontakterna men inget hände.
Det blinkade till jättefort typ en gång.
Jag tänkte äsch, vi ska ju inte åka så långt och det är ju knappt nå folk ute så här dags.
Körde vidare utan blinkers. När vi hade kört lite och sen stått i någon timma, då blinkade hon vartannat hack.
Och på morgonen idag när jag tog bilen till jobbet då funkade det som vanligt.
Blir alldeles tokig!
Vad kan det vara för fel?

Säkringarna är hela, men ett av reläerna var rejält varma. Vet inte vad det relät går till men inte är det blinkers iaf.

Ichtyostega
20 december 2009 · 107 Inlägg

Alltså jag vettefan men blinkers har slutat krångla nu. Dock är det annat som krånglar tex varningslampan för hellyse slutar funka ibland.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang