Blockering av bensinmackar, Någon som gjorde de?

Opelmadness German cars, quality and beyond
28 maj 2008 · 8 197 Inlägg

tankade på jet i helgen, men det var ju fan cruising i den stan jag var i då, så det kändes helt meningslöst. hahaha...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Grundstrom Nismo
28 maj 2008 · 758 Inlägg

gamlingen skrev:
1 blockerade i Hudik,, han låste bilen och gick därifrån,,, Kommer att få betala bortforsling av bil samt åtal för egenmäktigt förfarande...  blir nog dyrare än att han tankade..

Hahaha big_smile

Kaiser Planta
28 maj 2008 · 46 Inlägg

peter_1976 skrev:
http://www.zatzy.com/attachments/allmaent/59603-starta-bensinkrig-pa-vis-bensinkrig.pdf

nog en bättre ide att bara låta bli att tanka på speciella mackar, då dom vet att det du inte tankar idag, tankar du imorgon osv

Var nog många som gjorde det här. Statoil sänkte faktiskt priset (men var fortfarande dyrare än alla andra ställen, som vanligt)

Autotech Steg 4 = Vänstertrafik
moose46019 study
28 maj 2008 · 772 Inlägg

är jag korkad eller det är ju inte makarna som har styrt upp priset så pass högt det är i dag.
det är ju en massa skatter på det och miljöavgifter.
detta känns lite som att ge fasiken i att handla någon överhuvudtaget då momsen är för hög.

det är ju ändå inte butikens fel att det fins moms så jag tycker man borde göra något annat.
det är väl ändå ganska dummt att tvinga företag att ha noll över break even point.

Senast redigerat av moose46019 (28 maj 2008)

Maizer
28 maj 2008 ·

Det är ingen mening att blockera några bensinstationer, problemet ligger alltid i skatten! Om så bensinbolagen skulle ge bort bensinen skulle det fortf vara svindyrt pga den jävla skatten. Det är politikerna som m¨ste reagera.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
28 maj 2008 · 2 972 Inlägg

Maizer skrev:
Det är ingen mening att blockera några bensinstationer, problemet ligger alltid i skatten! Om så bensinbolagen skulle ge bort bensinen skulle det fortf vara svindyrt pga den jävla skatten. Det är politikerna som m¨ste reagera.

Precis!!! Såhär skriver t ex Preem:
Bensinpris per liter (22 maj-07)
5,85 (inkl inköp, raffinering och hanteringskostnader)

2,80 energiskatt (fast skatt)
2,22 koldioxidskatt (CO2) (fast skatt)
2,72 moms 25% (rörlig mervärdesskatt)

7,74 summa skatt

13,59 summering till pumppris kr per liter (22 maj-08)

Så blir summeringen vad bilisten får betala per liter bensin.

Den som tjänar mest på bensin och drivmedel är staten som oavsett världsmarknadspriser och dollarkurser alltid tar ut skatt, för närvarande = 7,74 kronor på varje liter bensin (maj -08) Totalt drar staten in ca 70 miljarder kronor i skatter per år på drivmedel som bensin och diesel.

En genomsnittsbilist tankar cirka 1500 liter bensin per år. Med ett bensinpris på 13,59 kronor per liter betalar bilisten 20 385 kronor varav 11 610 kronor är skatt (maj -08). I detta exempel är alltså skatteandelen ca 57 % av totala bensinpriset på 13,59 för en liter 95 oktanig bensin.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
SweetBabyDoll Queen Of Hearts
28 maj 2008 · 1 300 Inlägg

Läs Matteeee s inlägg och lär er.

Det är ju för fasen inte mackarna som bestämmer vad bensinen ska kosta!

Vet ni hur mycket en mack tjänar på 1 liter bensin???


Ni är ju korkade om ni tänker försöka få till något fjantigt stopp utanför mackarna.

Ställ er utanför riksdagshuset ist??

I do it my way
engolf
29 maj 2008 · 3 235 Inlägg

Ingen vits i att blockera bensistationer, det ¨r ju staten som måste sänka bränsleskatterna för att få ner priserna. Annars måste bensinstationer sälja bensin utan vinst. De kan ju inte ställas ansvarliga för att priserna och avgifterna på bränsle öka hela tiden, de tar bara ca 2 kronor per liter oavsett. Staten tar därimot ca 7 kronor litern...Vem är den stora boven?

engolf
29 maj 2008 · 3 235 Inlägg

Maizer skrev:
Det är ingen mening att blockera några bensinstationer, problemet ligger alltid i skatten! Om så bensinbolagen skulle ge bort bensinen skulle det fortf vara svindyrt pga den jävla skatten. Det är politikerna som m¨ste reagera.

De jävla korkade politeker kommer aldrig att reagera.
De måste tvingas till det, och vem kan göra det?
Svaret är: folket! Det är vi bilister som måste ta tag i saken och tvinga de att införa flexibla bränsleskatter, punkt slut.

Och sedan vilka medel man använder för att uppnå detta spelar nog ingen stor roll: blockera vägar eller avrätta politiker offentligt...Så länge vi lyckas med budskåpet blir vi bilisterna nöjda.

Senast redigerat av engolf (29 maj 2008)

ExXtr3me Kiss my palewhite ass
29 maj 2008 · 1 898 Inlägg

Madhouse skrev:
Svenskars strategi är att knyta handen i fickan.... grejen är väl det att alla snackar om att göra nåt men ingen organiserar en rejäl protest, sanningen är väl att alla är för insyltade och är rädda för att hamna i dålig dager hos sin arbetsgivare när man dimper in 2timmar försenad pga att man bestämt sig för att göra en protest mot bensinpriset. Som sen visar sig att det fanns 9 andra i Sverige som ställde upp på den protesten i tron om att det skulle bli en massiv uppslutning, men alla som tänkte vara med tänkte nog "äh så många kommer ändå ställa upp på protesten så jag kan skita i det och jobba och slippa förlora inkomst"

Bara man vill så behöver inte ens anstränga sig för att protestera om alla ställer av sina bilar en vecka och åker kollektivt istället (som de påstår att de vill man ska göra) låt saker och ting ta tid, några miljoner bilar som ställs av, bilskatt som ska återbetalas bensinpumparna öde, allt försenat pga folk som tar sig till jobbet kollektivt då snackar vi panik i regeringen, skatteverket, ett samhälle i kaos. Inom ett par dagar bönar de om att folk ska använda bilen igen och sänker skatterna men då ska pengarna tas från nåt annat ställe.

Allt som behövs är en välorganiserad protest, tror nog många är med bara någon verkligen visar att det är på allvar och inte bara snack. Det enda folk lyssnar på idag är media, det är den enda vägen till folkets medvetande att en protest ska göras, men den som ens tar upp ämnet att bojkotta bilen en vecka blir nog lynchad av oljeindustrin.

Ska ja vara ärlig så tror ja att dom skulle bli tokiga som fan om vi sket i att åka bil i en vecka.. Dom skulle få sån jävla panik..
Åtminstone jag tror att det skulle funka att skita i bilen en vecka eller nått...

Att blockera en bensinmack hjälper ingenting, eftersom att dom inte styr priset....

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
29 maj 2008 · 6 170 Inlägg

ExXtr3me skrev:
Ska ja vara ärlig så tror ja att dom skulle bli tokiga som fan om vi sket i att åka bil i en vecka.. Dom skulle få sån jävla panik..
Åtminstone jag tror att det skulle funka att skita i bilen en vecka eller nått...

Att blockera en bensinmack hjälper ingenting, eftersom att dom inte styr priset....

Nej fy fan för den idén, det skulle ju bara innebära en satans massa städning :S

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
ExXtr3me Kiss my palewhite ass
29 maj 2008 · 1 898 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

ExXtr3me skrev:
Ska ja vara ärlig så tror ja att dom skulle bli tokiga som fan om vi sket i att åka bil i en vecka.. Dom skulle få sån jävla panik..
Åtminstone jag tror att det skulle funka att skita i bilen en vecka eller nått...

Att blockera en bensinmack hjälper ingenting, eftersom att dom inte styr priset....

Nej fy fan för den idén, det skulle ju bara innebära en satans massa städning :S

Strunta i att köra/åka bil i en vecka....

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Jokk3
29 maj 2008 · 377 Inlägg

ja att ställa bilen i en vecka så att hela sverige stannar är ju ett bra sätt, då kommer politikerna undra varför dom inte får in så mycket pengar på bränsle fronten.
jag ställer upp på att ställa bilen i en vecka.

såg förövrigt inte en enda som blockerade mackarna heller

BMW 318d E91 "M-sport" (2010)
Eclips3 Lidhultare.
29 maj 2008 · 325 Inlägg

håller med vissa o andra tycker jag mest snackar skit men såhär tycker o ser jag på allt!

det med att inte tanka på statoil eller preem är en ganska bra grej o om alla som vågar skiter i att tanka på dom 2 nämda stationerna, så komme det nog funka ganska bra! dock kanske inte att dom sänker till 10kr/L men iaf lite... det är samma sak som med deras jävla godis eller va det är du vill jämnföra med en vanlig affär, en påse bilar på maxi =13:- samma godis på preem 17-19:- så varför ska bensinen & dieseln vara så mkt dyrare där om man jämnför med jet, hydro, unox?

så om man skulle gefan i att tanka o handla på dom stationerna så skulle det gå åt helvete fö dom både med bensinen o deras svindyra varor inne i affären!

jag har även hört av en person att det med växthuseffekten, miljögrejsen o det, det gör att bensinen kostar så och så mkt i olika länder... men nu kommer det min lärare sa, vafan håller sverige o regeringen o alla på med? sverige står för bara nån enstaka % (procent) (0.5-2% om ens det) av alla världens utsläpp, men vafan ska sverige vara så jävla drastiska o ha så höga bensinpriser? vore det inte bättre om usa (som står för mest % utsläpp) höja sina sjukt billiga bensinpriser? så dom där borta börjar köra mindre bil? för då skulle det ju garanterat bli mindre miljöfarliga utsälpp o dom skulle inte behöva ha så hög miljöskatt i sverige!



next

Senast redigerat av eclips3 (29 maj 2008)

-Twiajävlen-
gamlingen
29 maj 2008 · 5 198 Inlägg

eclips3 skrev:
håller med vissa o andra tycker jag mest snackar skit men såhär tycker o ser jag på allt!

det med att inte tanka på statoil eller preem är en ganska bra grej o om alla som vågar skiter i att tanka på dom 2 nämda stationerna, så komme det nog funka ganska bra! dock kanske inte att dom sänker till 10kr/L men iaf lite... det är samma sak som med deras jävla godis eller va det är du vill jämnföra med en vanlig affär, en påse bilar på maxi =13:- samma godis på preem 17-19:- så varför ska bensinen & dieseln vara så mkt dyrare där om man jämnför med jet, hydro, unox?

så om man skulle gefan i att tanka o handla på dom stationerna så skulle det gå åt helvete fö dom både med bensinen o deras svindyra varor inne i affären!

jag har även hört av en person att det med växthuseffekten, miljögrejsen o det, det gör att bensinen kostar så och så mkt i olika länder... men nu kommer det min lärare sa, vafan håller sverige o regeringen o alla på med? sverige står för bara nån enstaka % (procent) (0.5-2% om ens det) av alla världens utsläpp, men vafan ska sverige vara så jävla drastiska o ha så höga bensinpriser? vore det inte bättre om usa (som står för mest % utsläpp) höja sina sjukt billiga bensinpriser? så dom där borta börjar köra mindre bil? för då skulle det ju garanterat bli mindre miljöfarliga utsälpp o dom skulle inte behöva ha så hög miljöskatt i sverige!



next

Att soppan är dyrare är ju ganska självklart,, De bemannade stationerna har personal kostnader.. det har inte de obemannade.. de bemannade har större lokaler,,de obemannade har bara pumparna.. så det är ju ganska självklart att priserna skiljer om man tänker efter lite
Hur mycket tror ni de bemannade mackarna skulle sänka priset med  5 öre? ni tror inte de andra sänker.. till slut så säljer all soppan med förlust.. så slutar dom sälja.. å pang så sitter vi där med svindyr kartell soppa

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang